PDA

Vis full versjon : Hornet/fløyten virker ikke ...



hgnubel
31/10/10, 17:46
Fant et tips på et svensk forum om at 850 ofte fikk problemer med dårlig jording av rattstammen, men målte dette nå, og det var ingen problemer med jordingen der som jeg kunne måle.

Noen som har tips til andre steder dette skjærer seg? Sikringen er hel...

Har byttet ratt i bilen, men fulgte alle forsiktighetsregler fra Haynesboken med den snurrekontakten. Er den kurant å bytte hvis det er den som kødder?

Edit: Mulig den kontakten kun har med airbag å gjøre, men skal den metallringen rundt være jordet? Det var den ihvertfall ikke... kanskje jordfeil likevel da?

Madice
31/10/10, 19:33
Kanskje hornet har takket for seg da. Hornet på min 740 køddet seg en stund, da tok jeg av kontaktene på hornet, pusset de med sandpapir og sprayet de med elektronikkspray, det funket det. Men jeg skiftet hornet i senere tid likevel...

hgnubel
31/10/10, 21:47
Sånn som jeg leser koblingsskjema så står de koblet i paralell, dvs at da må begge ha gått i stykker... Når jeg begynte på den setningen så tenkte jeg at "da hadde jo ihvertfall ett horn virket", men så slo livets harde realiteter inn: Jeg kan jo ha kjørt med bare ett fungerende horn i flere år. Må prøve å få testet i denne enden i morgen.

Hvis bare ett horn har virket siste årene forklarer det kanskje hvorfor ikke idiotene har flyttet seg raskere :p Lastebilhorn med saftig kompressor neste...

mrstfu
31/10/10, 23:04
har samme problemet, riktignok har jeg byttet til et kompressorhorn, men ved jallakobling rett på batteriet tuter det som et HLEVETTE, så det er ikke det. har ingen effekt når jeg trykker på rattet, og har hørt det har noe med kontaktsetene til selve bryteren, men har ikke fått somlet meg til å åpne rattet ennå.

lyst til å fikse det, 110 dB kompressor må brukes:D

ChrML
01/11/10, 06:42
Det kan hende at hornet trekker for mye strøm til at du kan koble det igjennom rattsstammen. Jeg opplevde dette på 940in når jeg koblet opp 2 stk nye V70 horn. Når jeg hadde begge koblet på så funket ikke noen av de, mens når jeg koblet fra en av de så funket de.

Satt et relee i motorrrommet som styres av strømmen fra rattstammen som tar plussen rett fra batteri med egen sikring og da funket det fint :). Sikkert bedre for sleperingen og.

mrstfu
01/11/10, 23:13
hmm, kanskje prøvd det.

selv om jeg har litt trua på dårlig jording i rattstammen, egentlig fordi det da er lettest å fikse:D

om jeg tilleggsjorder rattstammen, det vil ikke kunne føre til problemer med Airbagen det?

Morgis
01/11/10, 23:18
utgjevningsforbindelser er flott ;)

mrstfu
01/11/10, 23:40
utgjevningsforbindelser er flott ;)

det er fantastisk! jeg husker jeg kødda med det når jeg skulle bytta hornet til kompressor, i hornet på min er det hvertfall slik at bryteren i rattet bryter ikke Plusspolen, den bryter jord. er dette vanlig? eneste årsaken jeg kan tenke meg er at det muligens ikke er fordelaktig med 12v i rattet, altså ved airbag,,,

Morgis
01/11/10, 23:41
helt vanlig at hornet sluttes til jord i rattstammen. var slik på den gamle 264a fra 1979 og slik er det på 850. sikkert slik på 2010 volvoene også ;)

hgnubel
02/11/10, 10:36
Mulig jeg burde ha drukket mer kaffe før jeg forsøker meg på å tenke, men jeg ser ikke noen forskjell på om det er +12V eller jord som kobles med bryteren i rattet. For at bryteren skal ha noen effekt må det uansett være en potensialforskjell på ca 12V mellom polene i bryteren.

Men det er sikkert en lur grunn til at de har gjort det sånn :)

ChrML
02/11/10, 15:13
Grunnen kan være at plussen går fra et hovedrelee av noe slag og direkte til horna. For enkel kabling sin skyld. Sånn at hornet ikke skal virke hvis ikke nøkkelen er vridd om (hvis den ikke er koblet så den skal virke uansett da...).

Roffy
02/11/10, 19:07
har samme problemet, riktignok har jeg byttet til et kompressorhorn, men ved jallakobling rett på batteriet tuter det som et HLEVETTE, så det er ikke det. har ingen effekt når jeg trykker på rattet, og har hørt det har noe med kontaktsetene til selve bryteren, men har ikke fått somlet meg til å åpne rattet ennå.

lyst til å fikse det, 110 dB kompressor må brukes:D

ja hvis vi snakker orginalt 95- ratt med airbag så er det ikke mye å skryte av den bryteren inni der... på min så måtte jeg trykke så hardt at rattet gled framover i justeringa før det ble noe lyd (prøvde forgjeves å fikse det..)..... ble bedre med GT-rattet ;)

Morgis
02/11/10, 19:47
ja hvis vi snakker orginalt 95- ratt med airbag så er det ikke mye å skryte av den bryteren inni der... på min så måtte jeg trykke så hardt at rattet gled framover i justeringa før det ble noe lyd (prøvde forgjeves å fikse det..)..... ble bedre med GT-rattet ;)

du vurderte aldri noe kontaktspray ? :D

hgnubel
02/11/10, 20:20
Ja, da var det løst gitt...

Tok av rattet og fant ingenting galt med mekanismen inni der, målte nok en gang at ikke rattstammen var jordet, sjekket overalt nedover rattstammen så langt jeg kunne se uten å ta ut dashbordet uten å finne noe åpenbart sted den ble jordet... og så målte jeg igjen og da var det full jord.

Begynte å lure litt på meg selv, regnet med jeg ikke fikk løst dette før jeg måtte ut med bilen kl 19. Skrudde alt på igjen i full fart, kjørte avgårde stresset og frustrert, og underveis kom jeg på at jeg skulle teste -- og da funket det.

Litt teit, men da har jeg ihvertfall et horn som funker :)

Roffy
06/11/10, 19:18
du vurderte aldri noe kontaktspray ? :D
nei pussa det rent.. men men... må vel prøve igjen nå som det snart må på igjen for eu....