PDA

Vis full versjon : xenon til s60



Bratlie
31/10/10, 10:01
jeg driver å lurer på om jeg skal montere xenon på min s60. men det store spørsmålet er får jeg feil kode på den når jeg monterer det ?

er 2001 model

todleif
31/10/10, 10:12
Får ikkje feilkode på fjernlys

morrun
31/10/10, 14:52
Men på nærlys gjør du det. Rolig det kan fixes, lett! Skriv xenon i søkefeltet, så finner du svar. Hvor skal du ha dem?

Mvh. Morten

Bratlie
31/10/10, 16:35
første om gang fjærn lys men blir vel i park og spredere etter vært å tenker jeg

aarnes
01/11/10, 13:28
feilkode ja.

og for å fjerne den er det IKKE anbefallt å borre i shunten:)

C.Erstad
01/11/10, 14:06
feilkode ja.

og for å fjerne den er det IKKE anbefallt å borre i shunten:)
Hvorfor er det ikke annbefalt?

aarnes
01/11/10, 14:07
Fordi den kan utvikle en ekstrem varme.
det er diskutert flere steder rundt her, samt på svenske forum.

C.Erstad
01/11/10, 14:08
Fordi den kan utvikle en ekstrem varme.
det er diskutert flere steder rundt her, samt på svenske forum.

Ahha :P

Dalaræcing
03/11/10, 17:12
Du får ikke feilkode på nærlys på biler ifra 01- 04mod, fordi di ikke har canbus, hvis det hadde vært slik så hadde jeg fått feilkode for lenge siden, men det har jeg ikke:) fungerer ikke på 05-11mod, der blir det feilkode. på disse modelene fungerer det med xenon kun i fultlys , men på 01 - 04 mod i begge:) så det er bare å sette på, bare husk att det ikke er lovelig i nærlys, kun i fultlys:)

aarnes
03/11/10, 18:12
Du får ikke feilkode på nærlys på biler ifra 01- 04mod, fordi di ikke har canbus, hvis det hadde vært slik så hadde jeg fått feilkode for lenge siden, men det har jeg ikke:) fungerer ikke på 05-11mod, der blir det feilkode. på disse modelene fungerer det med xenon kun i fultlys , men på 01 - 04 mod i begge:) så det er bare å sette på, bare husk att det ikke er lovelig i nærlys, kun i fultlys:)

Absolutt feil det du sier her.

Isåfall du den første uten CANbus.
Det er ikke alle ballaster som gir feilkode, og da har du tydeligvis en av de.

01-04 har CANbus, og 01-04 har feilvarsler.

morrun
03/11/10, 18:21
øh.. fikk feilkode på nærlys jeg, i s60 2001, men dalaræcing mener kanskje årsmodellene 2002 og 2003? Ikke vet jeg, men "Lampfel halvljus" sa min bil. Jeg tok sjangsen med å borre i shunten, men støtter opp om at det ikke er noen god løsning dersom det utvikler seg varme i den, noe jeg fikk info om etter å ha gjort det. Det finnes erstatningsshunt å få kjøpt hos f.eks. xenonkungen.se eller det kan ordnes ved å benytte en oppskrift som inneholler loddebolt, ledningsbiter og flatstifter, som du finner omkring her en plass. Uansett, så forsvinner feilmeldinga og xenonkit fungerer også på nærlys. Jeg benytter et 35w opplegg.

aarnes
03/11/10, 18:28
Stemmer det morrun, feilkode kommer. det er canbus på alle fra 01 og oppover.

ole
03/11/10, 19:05
og Xenon er ikke godkjent i fjern lys uten videre modifiseringer (linse lykter/godkjent lykt og automatisk høydejusteringer)

mister j
03/11/10, 19:26
og Xenon er ikke godkjent i fjern lys uten videre modifiseringer (linse lykter/godkjent lykt og automatisk høydejusteringer)

Xenon er ikke lovlig å putte i noen av bilens lykter, hvis det ikke er der fra fabrikken.:mad:
Kun godkjente ekstralys som er bygget med xenon fra fabrikk, som er lovlig ;)
(sier en som har Xenon på alle plasser med hvit lys :rolleyes:)

aarnes
03/11/10, 19:27
Xenon er ikke lovlig å putte i noen av bilens lykter, hvis det ikke er der fra fabrikken.:mad:
Kun godkjente ekstralys som er bygget med xenon fra fabrikk, som er lovlig ;)

Sikker på dette?
kan du referere til noen lov/forskrift som sier det?

mister j
03/11/10, 19:29
Sikker på dette?
kan du referere til noen lov/forskrift som sier det?
Skal finne det fram;)

mister j
03/11/10, 22:23
Var ikke lett å finne noe konkret, men fant denne på bilforumet:

Dersom lykten i sin helhet er beregnet for Xenonlys og merket for dette, og da bare med Xenon som fjernlys vil det ikke være krav til at lykten skal være automatisk justerbar.

Kombinasjonen Halogen som nærlys og Xenon som fjernlys er uvanlig, som regel vil dette være omvent.

Det finnes i dag ekstra fjernlys for separat ettermontering, det er for disse ikke krav til automatisk justering.

I vårt svar vil du se at den kravet til den automatiske justeringen er forbeholdt nærlys.

Det som ikke er lovlig er å ettermontere xenonlyskilde i en lykt merket og ment for halogen. Dette gjelder xenonlyskilde både som nær og fjernlys.
Lykten både hus og glass skal være merket og ment for xenonlyskilder.
Ta gjerne kontakt dersom du har flere spørsmål.

Med hilsen
Knut Ekkeren

Seksjon: Kjøretøy - Bergen distrikt
Postadresse: Statens vegvesen Region vest, Askedalen 4, 6863 LEIKANGER
Besøksadresse: Spelhaugen 12, BERGEN
Telefon: +47 55516155 Mobil: +47 96236937 e-post: mailto:knut.ekkeren@vegvesen.no
http://www.vegvesen.no e-post: mailto:firmapost-vest@vegvesen.no"

Men er vel tosken som godkjenner/ikke godkjenner, som er bøygen her.
Får man det godkjent, og ikke bare dysset ned under pkk, så vil jeg gjerne vite det :cool:

Dalaræcing
04/11/10, 02:21
Har heller aldri hatt pærefeil, mine er på 8000k og 55watt, vi prøvde på en 05 og der fikk vi pære feil, og di sluttet å lyse etter 3sek da ble stømmen kuttet, dette skjedde hver gang vi satt på tenninga. Har heller ikke borret hull i shunten og vil heller ikke anbefale det.

ole
04/11/10, 07:18
med andre ord da er det godkjent med xenon i både nær og fjærn så sant du oppdriver ei lykt som er godkjent for det.. og det er kunn påkrevd med høydejustering i nærlys....

todleif
04/11/10, 09:38
med andre ord da er det godkjent med xenon i både nær og fjærn så sant du oppdriver ei lykt som er godkjent for det.. og det er kunn påkrevd med høydejustering i nærlys....

Det er automatisk høgdejustering du må ha
Hugs lykteapyling på nærlyset og.

morrun
04/11/10, 21:09
Kanskje årsaken til at dalaræcing aldri har hatt feilvarsel i bilen er fordi at han benytter et 55w xenonkit. At avviket i strømbruk er såpass lite mot normalt 55w halogen, at bilen ikke reagerer på det?
Er det slik det fungerer?

Mvh Morten

ole
04/11/10, 21:58
Det er automatisk høgdejustering du må ha
Hugs lykteapyling på nærlyset og.

Og ei lykt som er merket godkjent for xenon i fult lys ikke bare halogen, hvis den er merket for xenon på nærlys og halogen på fult lys så er det ikke bare og hive i xenon og høydejustering da må du ha ei lykt som er godkjent for xenon på fult lys også..... men står samme kode på lykte glasse på nær lys og fult lys så er den godkjent med xenon i fult hvis det er xenon org i nær lyset..

aarnes
04/11/10, 22:22
Kanskje årsaken til at dalaræcing aldri har hatt feilvarsel i bilen er fordi at han benytter et 55w xenonkit. At avviket i strømbruk er såpass lite mot normalt 55w halogen, at bilen ikke reagerer på det?
Er det slik det fungerer?

Mvh Morten

Det kan være, eller han kan ha kjøpt et kit med ballaster som viser riktig spenning. vet at det er masse av de på markedet. de jeg kjøper xenon av leverer slike, koster ca 500kr for et komplett kit. absolutt verdt det, så slipper du å borre eller hobbymekke på shunten.