PDA

Vis full versjon : Reimhjul. Org eller alu?



Joakim-G_R
30/10/10, 01:30
Leste en sak her som bl.annet Flyfaen var engasjert i. Belyste et par områder jeg ikke var klar over overhodet, ang vridninger i veivparti osv.

Det var ang orginale "hoved-reimhjulet" på veiva, med gummidemper, VS alu-reimhjul. Har levert til balansering, og er usikker på om jeg skal gå for aluhjul, det reimhjulet som satt på FT'en, eller kjøpe et nytt org reimhjul med gummidemper.

Dette er en maskin som skal dure og gå hver dag, uansett vær og vind, med 250-300 hk.

Håper på raskt svar da jeg må levere saker iløpet av begynnelsen av uka.

ChrML
30/10/10, 10:41
Merker sikkert ikke så stor forskjell i respons ved å bytte ut det vesle hjulet der? Etter å ha lest flyfaen's innlegg ville jeg gått for nytt originalt hjul og heller letta svinghjulet og de andre reimhjula for det som går an.

Kan jo tenkes at en del av veivhavariene til forskjellige bygg kan ha hatt delvis årsak i dette. Er jo et spesiellt problem om man ligger på et turtall over lengre tid, dvs cruising og treffer denne resonansfrekvensen enn om man kjører på bane med varierende turtall hele tiden.

gaupe
30/10/10, 11:24
Merker sikkert ikke så stor forskjell i respons ved å bytte ut det vesle hjulet der? Etter å ha lest flyfaen's innlegg ville jeg gått for nytt originalt hjul og heller letta svinghjulet og de andre reimhjula for det som går an.


Merkar bra forskjell. På ein bruksbil, så er det berre å gå for det gode og gamle. Orginal svingingsdempar er nok ikkje billig.

Joakim-G_R
30/10/10, 15:04
ingen av dere med vadis som har noe nummer?

volvo
01/11/10, 11:05
ingen av dere med vadis som har noe nummer?

9135194

Du får opplyse om prisen da, om du hører på den..

Kodja
01/11/10, 11:57
Hei, riktig del nr, 9135194 pris 1427.- + mom ( vanlig utspris) finns på lager i gøteborg, levtid over natta
ble fort lønnsomt å kjøpe Alu hjulet da...

ChrML
01/11/10, 15:32
Hei, riktig del nr, 9135194 pris 1427.- + mom ( vanlig utspris) finns på lager i gøteborg, levtid over natta
ble fort lønnsomt å kjøpe Alu hjulet da...
Blir jo fort ikke så lønnsomt hvis aluhjulet bidrar til motorras eller økt lagerslitasje da :).

gaupe
01/11/10, 15:36
Blir jo fort ikke så lønnsomt hvis aluhjulet bidrar til motorras eller økt lagerslitasje da :).

Er ikkje så veldig bekymra, å køyre i filler er ein del gamet. Risikoen for dette er minimal. Ja, om vi snakkar om effektuttakt på 900 hk, så er det jo noko heilt anna.

Joakim-G_R
01/11/10, 23:47
Er ikkje så veldig bekymra, å køyre i filler er ein del gamet. Risikoen for dette er minimal. Ja, om vi snakkar om effektuttakt på 900 hk, så er det jo noko heilt anna.

Resonans kan jo oppstå ved hvilket effektuttak som helst, men er nok ikke noe problem i en rødblokk med såpass moderat effektuttak som jeg satser på, utifra hva jeg kunne forstå Flyfaen forklarte. Problemet var visst mer "uharmoniske" V6 og V8.

Ble uansett ett reimhjul i alu idag, så får vi krysse fingrene og håpe på det beste. Bedre det enn å kjøre med orginalt hjul, om det skulle ha kløyvd seg. Klart, det er værre om veiva deler seg i 2, da.. Men er enda ikke for sent, kan jo velge å legge reimhjulet som pynt på hylla og. :) Rødeloksert alu er jo pent det. :)

gaupe
02/11/10, 09:51
Ble uansett ett reimhjul i alu idag, så får vi krysse fingrene og håpe på det beste. Bedre det enn å kjøre med orginalt hjul, om det skulle ha kløyvd seg. Klart, det er værre om veiva deler seg i 2, da.. Men er enda ikke for sent, kan jo velge å legge reimhjulet som pynt på hylla og. :) Rødeloksert alu er jo pent det. :)

Det gjekk bra på B21ET/B23ET også, utan dobbelmasse svinghjul :)

saabfaen
02/11/10, 10:04
Hvor fikk du kjøpt alu hjul? Bilde å pris?

gaupe
02/11/10, 10:08
Hvor fikk du kjøpt alu hjul? Bilde å pris?

KL Racing har, men er ikkje aller beste balansen i desse.

saabfaen
02/11/10, 10:09
Okay, skal inn å titte :)

saabfaen
02/11/10, 10:21
Æsj, på KL racing var det jo masse snacks da :s hehe

TeamBørnOut
02/11/10, 11:23
Ser noen her vil ha på orginale reimhjul igjen. Jeg skal selge et dobbelmasse svinghjul. vil dere dette også?
Det er ikke en dårlig konstruert(gammel) rekke 6 eller v8 dere har...
Dette er viktig på chevrolet brigs motorer og sånt. men ikke på rød 4ern :)
De av dere som tror dette skader rødblokka bør ikke sende inn trykkplata deres til avballangsering. da får dere ikke sove pga "alt som kunne skjedd"

Joakim-G_R
02/11/10, 11:24
jeg kjøpte på pedersens, ligger bilde i prosjekttråden min. 245en asså. :)

TeamBørnOut
02/11/10, 11:27
Send det på avballangsering sammen med hele veivpartiet.. mitt måtte bores litt i...