PDA

Vis full versjon : Volvo 66 vekt på motor og drivlinje



TeamBørnOut
23/01/10, 12:59
Merklig lite aktivitet på denne forum delen! (og hvorfor er ikke 66nevnt :D)

Men er det noen som vet hvor mange kg den hissige B13 motoren og drivlinja dens veier?
Finner lite fakta på nettet (som ikke står på trekkspill språk)!

konso
23/01/10, 18:28
Kjapt søk på google, søkte på DAF 66, dadet er forgjengeren, og fant dette

http://en.wikipedia.org/wiki/DAF_66

dog står ikke vekta på motor og gir, men bilens total...

TeamBørnOut
23/01/10, 18:47
ja total vekta vet jeg :) min veide 800 med meg i hehe. men jeg har ikke noen bilvekter. og gidder ikke dra ned på mølla for å veie ting :P
Men jeg veier og skriver opp alt jeg tar av. for å se hvor jeg havner tilslutt.
Men kanskje man skulle kjøpt 4stk badevekter fra USA.. de tåler jo sikkert 3-400kg stk :P

Joakim-G_R
23/01/10, 19:18
ja total vekta vet jeg :) min veide 800 med meg i hehe. men jeg har ikke noen bilvekter. og gidder ikke dra ned på mølla for å veie ting :P
Men jeg veier og skriver opp alt jeg tar av. for å se hvor jeg havner tilslutt.
Men kanskje man skulle kjøpt 4stk badevekter fra USA.. de tåler jo sikkert 3-400kg stk :P

Hadde bakken vært 100% rett, så hadde det vært en fin måte å se hvordan vektfordelingen er på alle 4 hjulene, med fører i..

TeamBørnOut
23/01/10, 20:12
ja, garasjegulvet er ikke så veeeeldig skjeft så kan jo fungere :) tror nesten jeg skal høre med noen som skal til usa snart om de kan ta med 4stk badevekter til meg :D
hvis de tar 250kg stk så håper jeg det holder leeenge!

Swissman
23/01/10, 20:40
66'n ser ut til å være uteglemt alle steder. Men det er jo Volvo det også.
Hele bilen veier vel mellom 700 og 800kg et sted. Drivlinja ligger da vel på en 500kg kan jeg tenke meg.
Regner med at 66 blir mer kjent nå som det er noen prosjekter på gang. :p

TeamBørnOut
24/01/10, 00:41
Ja det er det jeg mener også. den driv linja ser jo fryktelig tung ut :D
setene veier ikke en dritt (i forhold til andre volvor... heh, 4stk M6 skruer holder setene :P skummelt) og dørene veier ikkenoe. panseret var lett. dashn veide jo ikke noe hehe. kanskje drivlinja er halve vekten på bilen da? må få lånt meg vekt som man bruker på trucker (henger ting i) så jeg får sjekket dette!

Swissman
24/01/10, 01:08
Har du ikke en veivekt fra Biltitlsynet i nærheten, slike som de bruker for å veie lastebiler? De er ofte tilgjengelig 24 timer i døgnet.
Mener at det er en på Jessheim, evt på Risløkka eller Bærum.
Da kan du ha med deg karosseriet og veie det. Ta det på en henger og vei, så tar du karosseriet av hengeren og veier igjen.

TeamBørnOut
24/01/10, 01:11
biltilsynet i mysen eller mølla er det nærmeste her. jo jeg kan jo det egentlig. Får kanskje gjøre det. men når bilen skal bygges opp så skal jeg prøve å få best mulig vektfordeling på den så den blir god å kjøre. da er det fint med vekter i hvert hjørne.
men nå erre natta. opp "tidlig" i morgen å løsne drivlinja fra karroseriet og løfte det av :)

TeamBørnOut
26/02/10, 06:26
drivlinja veide faktisk ikke en dritt! alukonstruksjoner og smarte løsninger... mellomakselen veide 2.5 kilo.... mere en hva halvparten av en normal volvo mellomaksel veier..

T90
26/02/10, 16:33
drivlinja veide faktisk ikke en dritt! alukonstruksjoner og smarte løsninger... mellomakselen veide 2.5 kilo.... mere en hva halvparten av en normal volvo mellomaksel veier..

Det er vel utviklet av ingenører hos daf siden det er så lett.

TeamBørnOut
27/02/10, 11:02
yes.. er faktisk en del smarte løsninger på den bilen (ille å si det :P). Det beste er egentlig at skruene har et spesielt lag på seg ( eller legering ellerno) så ingen av skruene sitter på den :D er en drøm å skru på

jonass
27/02/10, 21:55
Alu konstruksjoner hadde jeg aldri sett for meg på en sånn bil, men overaskes mye.
Er bolter svarte eller?

TeamBørnOut
27/02/10, 22:19
er mye alu... hmms, de er vell gull farget på en måte.

jonass
28/02/10, 12:32
Ah da er det vel bare elforzinket da.

TeamBørnOut
28/02/10, 13:44
mulig. genialt å skru på hvertfall :D

jonass
28/02/10, 14:10
Ja man kommer langt når ikke alle skruer sitter som fy...

TeamBørnOut
01/03/10, 17:37
x40 / 66 / 300 / 400 / -serien (http://forum.vccn.no/forumdisplay.php?f=13) <--- HAHA :D Genialt :D

Swissman
02/03/10, 23:10
x40 / 66 / 300 / 400 / -serien (http://forum.vccn.no/forumdisplay.php?f=13) <--- HAHA :D Genialt :D

skulle vel være 66/340/300/400 siden 66 er eldst :rolleyes:

TeamBørnOut
02/03/10, 23:56
går vell på kvaliteten :)

T90
06/03/10, 00:30
går vell på kvaliteten :)

XD
Men Hold oss oppdatert på prosjekt tråden når det skjer noe...:D

rogern
06/03/10, 20:23
Ah da er det vel bare elforzinket da.

dette er vel ganske vanlig på volvo? masse bolter som er elforsinka på 240`n iallefall.

ChrML
06/03/10, 23:44
dette er vel ganske vanlig på volvo? masse bolter som er elforsinka på 240`n iallefall.
De aller fleste bolter som blir solgt er somregel elforsinket. Er også noen som er varmforsinket for å vare lenger før de ruster, disse er ru og matt grå. Så er det gulforsinket, syrefast, "de svarte" osv.. :p

rogern
07/03/10, 00:02
var gullforsinka jeg mente. alle bolta i understellet er det.
elforsinka er vel sånn standard sølv/blank det kanskje.
sånne matte/grå forbinder jeg med bruk i treverk. lekeplasser osv :p
på motorn er bolta ofte svarte. på ft/fk iallefall.

ChrML
07/03/10, 00:10
var gullforsinka jeg mente. alle bolta i understellet er det.
elforsinka er vel sånn standard sølv/blank det kanskje.
sånne matte/grå forbinder jeg med bruk i treverk. lekeplasser osv :p
på motorn er bolta ofte svarte. på ft/fk iallefall.
Yeah, elforsinka er vanlig blanke. Gulforsinka har jeg lagt merke til at understellsboltene er, ja :). Matte grå blir igrunn brukt mest på treverk/bygg, ja, de holder bra der, men holder ikke like bra på en bil med salt osv...

Elforsinka er også noe drit, ruster fort på bil. Rustfritt er noe drit skrudd i vanlig stål fordi boltene setter seg :p.

780V8
24/03/10, 15:44
er mye alu... hmms, de er vell gull farget på en måte.

Gullfargede; er det ikke det som heter kromaterte; gulkromaterte?