PDA

Vis full versjon : xenon i grøftelys - biltilsynet



Nilsebu
29/10/10, 11:42
Må på etterkontroll av bilen ettersom de ikke var fornøyde med xenon i nærlysene mine + orange parklys.

Men de merker ikke grøftelysene mine så...

Er det noen regler for det? Finner ikke noen konkrete svar på nettet. Hvis det IKKE er lov, og jeg bare kobler ut grøftelysene, blir det en 1er feil eller 2er feil? Siste alternativ er vel bare å ta de vekk fra bilen.

Takker for svar :)

todleif
29/10/10, 12:19
Xenon i tåkelys er selfølgeligt ikkje lov.
Har du tåkelys på bilen, skal dei virke.
Om det er 1 eller 2´er feil, veit eg ikkje

Anders
29/10/10, 12:21
Det er vel ikke noe regler om at man ikke kan ha xenon i tåkelys.
Kravet er at det skal være hvitt (eller gult) lys, og pæren skal være e-merket.

Jeg har blitt stoppet i kontroll, biltilsynet sjekket rundt bilen, jeg har xenon i spredere, de sa ikke noe om det. God tur videre, fikk jeg beskjed om. Hoi hoi.

todleif
29/10/10, 13:29
Reglene henger etter fordi dei ikkje har tenkt på alle idiotene som skal ha xenon i tåkelysa.
Og dei fleste har ikkje altfor mykje peiling på reglene. (politi, biltilsynet osv)

Men lyktene skal selfølgeligt være godkjente for xenon.

I nærlys skal det væra automatisk høgdejustering og lyktespyling.
Det er for å unngå uønska blending.
Men når halogen tåkelys blender mykje meir enn nærlys, korleis trur du det er å møte ein idiot som skal brife med xenon i tåkelysa?

245racing
29/10/10, 13:35
blir kun 1er feil om tåkelys ikke funker :)

Nilsebu
29/10/10, 14:22
blir kun 1er feil om tåkelys ikke funker :)

Høres bra ut :) Andre som kan bekrefte dette? Skal du bli blendet av grøftelysene mine så må vedkommende allerede ligge på bakken :P

cossykiller
29/10/10, 14:49
om du taper over grøftelysa med sølvtape slik at du ikke ser dem, så skal du ikke få feil i hele tatt på dem... Det jeg har gjort når jeg ikke h ar gidda og kuke med og bytte pære

Nilsebu
29/10/10, 22:21
om du taper over grøftelysa med sølvtape slik at du ikke ser dem, så skal du ikke få feil i hele tatt på dem... Det jeg har gjort når jeg ikke h ar gidda og kuke med og bytte pære

Men ser ikke dette dumt ut ? :P Så begynne BT å gjøre seg vrange på dette også... :/

Hørte oppe på bilextra om hvordan det var med xenon på grøftelys og han sa at så lenge det ikke lyser RETT fram har det ingenting å si. Ser jo på grøftelyset at det er en plastikkhette som blokkerer lyset framover, men så er det regler om at lykta må være godkjent for xenon.. fram og tilbake, og alle sier forskjellige ting :P

mafian
29/10/10, 23:02
Krav til Xenon i nærlys er jo klare glass, automatisk lykte-justering og lyktespyling. Ville vel tro at det var de samme krava til spredere med xenon? Med tanke på at det er lys som man ikke dimmer ned.? Er det i heletatt noen biler som kommer med xenon i spredere originalt? Tror jeg aldri jeg har sett :)

cossykiller
30/10/10, 00:02
jao m det ser dumt ut kan du vel gi en fin faen i så lenge dem ikke kan si noe på det, ihvertfall det jeg gjorde på min når det ene lyset ikke virka

Svirre
05/11/10, 12:54
Er det ikke bare å nappe ut sikringa på dnna kretsen da? Da blir det evt. en 1-er feil. Er det jeg gjør når jeg drar på EU-med bila mine. Nappe ut sirkringa på tusen metre (og ekstra parklys). Da har dem ingenting å si på detta :p

Samme dumme greia med vindusviskere; fungerer de, men ikke stopper så er det 2-er mangel, men hvis de i det hele tatt ikke fungerer så er det en 1-er mangel :confused: :rolleyes:

Svirre
05/11/10, 12:57
Xenon i tåkelys er selfølgeligt ikkje lov.
Har du tåkelys på bilen, skal dei virke.
Om det er 1 eller 2´er feil, veit eg ikkje

Det er vel heller ikke lov med det i hovedlysene/kjørelysene da du må ha godkjente lykter med ninåregulering. I ekstra lyskilder (f.eks. spredere) så er vel dette tillatt?

Nilsebu
05/11/10, 13:55
Det er vel heller ikke lov med det i hovedlysene/kjørelysene da du må ha godkjente lykter med ninåregulering. I ekstra lyskilder (f.eks. spredere) så er vel dette tillatt?

Er ikke lov i nærlys nei.. med mindre du har auto justering etc.. men langlys er det lov.. men vi er fortsatt usikre på grøftelys.. blir vel bare til at jeg taper dem igjen å sier at jeg ikke har grøftelys :P

mafian
06/11/10, 11:40
Såvidt jeg veit så er ikke tåkelys foran noen feil i heletatt på pkk? Om jeg ikke husker helt gærn't da. Kan sjekke kontrollveiledninga på jobben på mandag :) Men tror det kun er tåkelys bak som er feil. Og da 1'er feil. Ikke 100% sikker på de foran altså :)

Mr. Crepsley
06/11/10, 13:55
Reglene henger etter fordi dei ikkje har tenkt på alle idiotene som skal ha xenon i tåkelysa.
Og dei fleste har ikkje altfor mykje peiling på reglene. (politi, biltilsynet osv)

Men lyktene skal selfølgeligt være godkjente for xenon.

I nærlys skal det væra automatisk høgdejustering og lyktespyling.
Det er for å unngå uønska blending.
Men når halogen tåkelys blender mykje meir enn nærlys, korleis trur du det er å møte ein idiot som skal brife med xenon i tåkelysa?

Hvordan i guds hellige navn klarer du å bli blenda av tåkelys? Ser du rett på lysa til bilene du møter?

Regner sterkt med at biltilsynet vet hvordan de der reglene er og. :)

Joakim-G_R
06/11/10, 14:01
Hvordan i guds hellige navn klarer du å bli blenda av tåkelys? Ser du rett på lysa til bilene du møter?

Tåkelys i seg selv er ikke særlig blendende, men brukt sammen med nærlys blir det faktisk MYE sterkere lys, og jeg føler meg mer blenda av idioter som kjører med tåkelys og nærlys, enn med tåkelys og parklys. (som er lov) :)

ChrML
06/11/10, 17:00
Tåkelys i seg selv er ikke særlig blendende, men brukt sammen med nærlys blir det faktisk MYE sterkere lys, og jeg føler meg mer blenda av idioter som kjører med tåkelys og nærlys, enn med tåkelys og parklys. (som er lov) :)
Ikke lov å kjøre med tåkelys + parklys om kvelden, bare om dagen, og regner med du ikke blir blenda om dagen?

Tåkelys og nærlys er vel bare lov å kjøre med om kvelden dersom du virkelig har behov for det? Dvs masse tåke :p. Ellers er det ikke lov. Men vil ikke si jeg blir så veldig blenda av folk jeg møter som kjører med tåke+nær. Blir mer blenda av nye biler med original xenon i nærlysa, selv om det er automatisk høyderegulering, lyktespylere og det som er. Hvertfall hvis du møter de over en bakketopp.

Svirre
06/11/10, 22:49
Såvidt jeg veit så er ikke tåkelys foran noen feil i heletatt på pkk? Om jeg ikke husker helt gærn't da. Kan sjekke kontrollveiledninga på jobben på mandag :) Men tror det kun er tåkelys bak som er feil. Og da 1'er feil. Ikke 100% sikker på de foran altså :)

Tåkelys foran går som ekstrautstyr vel og merke. Når ekstrautstyret ikke yter sin funksjon, så skal det heller ikke taes med i PKK. Men om du taper over, og sier at du ikke har så skal det funke.

M.Engelsen
07/11/10, 00:34
Hvordan er det da med ettermontert xenon i langlys? kunne tenkt meg deg for effekten sin del og ikke for småjentene sin..

kermitt
07/11/10, 00:46
er ikke lov samme hva du gjør så lenge lyktene dine ikke er godkjent for det. men det er etter min mening mye bedre med kun xenon i langlys og ikke nær. trossalt da du trenger det. xenon i nærlys er etter min mening det samme som drapsforsøk i de rette situasjonene.

Svirre
07/11/10, 10:47
Hvordan er det da med ettermontert xenon i langlys? kunne tenkt meg deg for effekten sin del og ikke for småjentene sin..

Har planer om å sette inn 70w xenon i bøttelyktene mine etterhvert, så da får du se forskjellen da ;)

Kan egentlig referere til en film på youtube med 7x100w xenon. Dette er i statene selfølgelig :P

FiszsJ6RjE4


er ikke lov samme hva du gjør så lenge lyktene dine ikke er godkjent for det. men det er etter min mening mye bedre med kun xenon i langlys og ikke nær. trossalt da du trenger det. xenon i nærlys er etter min mening det samme som drapsforsøk i de rette situasjonene.
+1 :) Helt greit så lenge nærlysa er lystert, men det er helt jævelig å møte noen med xenon nærlys + gode spredere MED xenon! Det er det som er drapsforsøk :p

ChrML
07/11/10, 11:25
Nice, det var ikke reint lite lys :p. Men han skulle kjørt på med 4300 Kelvin da så hadde det blitt mer lys :).

henrik940
07/11/10, 11:49
Det er lov med xenon i tåkelys.

Grunn: Det skal kun benyttes sammen med parklys om dagen, og kun ved behov om kvelden.

Kilde: BT i Kongsberg.

ChrML
07/11/10, 11:55
Det er lov med xenon i tåkelys.

Grunn: Det skal kun benyttes sammen med parklys om dagen, og kun ved behov om kvelden.

Kilde: BT i Kongsberg.
Men det må vel være lykter som er godkjent med xenon eller er det lov å hive det inn i hvilke som helst tåkelys?

henrik940
07/11/10, 11:56
Bare å klemme inn i hvem som helst lykter. Blir som ekstralys.

Svirre
07/11/10, 12:13
Nice, det var ikke reint lite lys :p. Men han skulle kjørt på med 4300 Kelvin da så hadde det blitt mer lys :).

Veit. Er 3x70w 4300k xenon jeg skal ha :) Er livsfarlig nok det :p



Men det må vel være lykter som er godkjent med xenon eller er det lov å hive det inn i hvilke som helst tåkelys?

Er som henrik940 sier; spredere går som ekstralys. Er kun hovedlys (kjørelys) som skal være godkjente for xenon.

En ting med at du ikke har lov til å kombinere hovedlys og spredere syns jeg heller skulle være målt med lux og ikke at man kan kombinere dette. Mine spredere blender ikke en dritt :p Og 940 sine orginale merker man heller ikke noe til sammen med hovedlys. Det jeg skal fram til er at enkelte har så kraftige og bra spredere at det lyser opp hele byen.
Har tenkt til å sette inn LED pærer, og de lyser like mye som 10w. Dette er pga varmgang på vinteren da dissa "katteøyene" har lett for å sprekke opp.

ChrML
07/11/10, 12:26
Veit. Er 3x70w 4300k xenon jeg skal ha :) Er livsfarlig nok det :p
Kjøpt de alt? Har laget en xenon salgstråd akkurat i sta :).

Svirre
07/11/10, 12:31
Kjøpt de alt? Har laget en xenon salgstråd akkurat i sta :).

Nei, men ska kjøpe av Troll Tuning her i Hønefoss. Da får jeg nytt samt. garanti og en del rabatt siden jeg kjøper alt sånt derifra ;)

Men kan du linke til salgstråden, så får jeg sett på det? :)

ChrML
07/11/10, 12:35
Nei, men ska kjøpe av Troll Tuning her i Hønefoss. Da får jeg nytt samt. garanti og en del rabatt siden jeg kjøper alt sånt derifra ;)

Men kan du linke til salgstråden, så får jeg sett på det? :)

http://forum.vccn.no/showthread.php?t=13767

Oldren
09/11/10, 20:59
Kan egentlig referere til en film på youtube med 7x100w xenon. Dette er i statene selfølgelig :P


Feil!! Dette er nok i Australia, har forresten to slike bøtter som disse har i fronten på min 740 med 55 Watt xenon, lyser noe hinsides bra!:cool:

Svirre
10/11/10, 00:48
Feil!! Dette er nok i Australia, har forresten to slike bøtter som disse har i fronten på min 740 med 55 Watt xenon, lyser noe hinsides bra!:cool:

My bad:p

Uansett; jeg har 3x100w halogen pærer. Den effekten jeg får ut kan jeg 12 doble! :eek: Får mer effekt ut ved å gå opp til 70w. 35w og 55w er mer like.