PDA

Vis full versjon : Få på parklys (jallamekk) V70



Nilsebu
29/10/10, 11:28
Var innom biltrangsynte idag for å godkjenne senkesett. Fikk da mangellapp på US lysene mine (orange parklys) og de originale parklysene på lyktene mine har jeg ingen aning hvordan fungerer.

Så hvordan er det enklest å få inn noen parklys?

Det jeg kommer på er bare å lure noen inn sammen med langlysene og koble de rett på polen på batteriet via en bryter som går inn i kupeen.

Takker for svar :)

Edit: Hvis de skulle sjekke grøftelysene mine for xenon. Er det best å koble de av, sånn at de ikke virker, eller fjerne de ?

Maen850
29/10/10, 13:08
Angående grøftelysene, så må alt lys virke for at du skal få bilen igjennom. så funker dårlig å koble de av.
Parklyset er jeg usikker på, men mangel lappen kommer vel av at US-lyktene ikker er typegodkjent i norge, så du får det vel ikke godkjent uansett om du setter inn parklys.
Rett meg om jeg tar feil :)

Nilsebu
29/10/10, 14:24
Angående grøftelysene, så må alt lys virke for at du skal få bilen igjennom. så funker dårlig å koble de av.
Parklyset er jeg usikker på, men mangel lappen kommer vel av at US-lyktene ikker er typegodkjent i norge, så du får det vel ikke godkjent uansett om du setter inn parklys.
Rett meg om jeg tar feil :)

Noen sier at grøftelysene kun er 1.er feil hvis de ikke fungerer. Går alltids ann å ta de vekk fra bilen ettersom det ikke er påbudt. US lysene: de har 2 glødetråder. En 5 eller 7 w for parklys og 21w elns for blinklys. Det er det orange parklyset de ikke liker.

Så der må jeg bare sette inn en vanlig sokkel med kun blink, for så å få på et parklys en plass på bilen.

Nilsebu
29/10/10, 17:07
Men hva sier bt hvis jeg beholder us lysene å plugger i noen parklys på hovedlyktene? Er jo mange nyere v70er og bmwer med dette.

Morgis
29/10/10, 17:31
ikke lov da bilen ikke er typegodkjent med det.
orange skal lyse til sidene, ikke framover. volvo og bmw's markeringslys er konsentrert sidelengs, selv om det er synlig framover.
ser du i usa så vil volvo og bmw har orange parklys i blinklyspærene i tilegg slik du har på din nå.

men du har vel parklys allerede i den lille reflektoren under fjernlysreflektoren din på stylinglyktene?
bare sette i pære der?

ellers om du har orignallykt så skal det være parklys i nærlysreflektoren.

Nilsebu
29/10/10, 20:57
ikke lov da bilen ikke er typegodkjent med det.
orange skal lyse til sidene, ikke framover. volvo og bmw's markeringslys er konsentrert sidelengs, selv om det er synlig framover.
ser du i usa så vil volvo og bmw har orange parklys i blinklyspærene i tilegg slik du har på din nå.

men du har vel parklys allerede i den lille reflektoren under fjernlysreflektoren din på stylinglyktene?
bare sette i pære der?

ellers om du har orignallykt så skal det være parklys i nærlysreflektoren.

Er noe parklysgreier nedforbi langlysreflektoren, men den går ikke på. Får sjekke om det er pærer inni eller om den bare ikke virker.

Er det noen regler om hvor på frontlyktene parklyset må være? Eller kan jeg bare bore hull og lime inn en pære på frontblinklyset?

Uten som vil det vel være enklest å legge et parklys inni langlysreflektoren eller noe..

mrstfu
29/10/10, 21:00
mulig å gjøre det sånn jeg gjorde det med originallyktene mine og, plassere en liten pære inne i reflektoren. serbra ut:D

edit: fikk ikke med meg Morgis.

Morgis
29/10/10, 21:28
Er noe parklysgreier nedforbi langlysreflektoren, men den går ikke på. Får sjekke om det er pærer inni eller om den bare ikke virker.

Er det noen regler om hvor på frontlyktene parklyset må være? Eller kan jeg bare bore hull og lime inn en pære på frontblinklyset?

Uten som vil det vel være enklest å legge et parklys inni langlysreflektoren eller noe..

mener det er parkeringslyset som er under langlyset på dem ja. det går på samme kabelen originalt også. derfor mange bare bytter ut blinklyssokkelen til usa og fjerner parklyspæren i hovedlykta.

Nilsebu
29/10/10, 21:30
Kanskje :) Men er det lovlig å feks plassere et parklys på frontblinklyset. Borer hull og setter inn et lys?

Kunne vært stilig med et hvitt diodelys der, som gikk av når nærlysene kommer på. Da uten US lysene.

Morgis
29/10/10, 21:50
mange som gjør det. det bør gå greit

Nilsebu
29/10/10, 21:53
mange som gjør det. det bør gå greit

Høres bra ut. Ser at p-lys alltid skal være tent så det enkleste er vel å sette på et relé i etterkant med nærlys som signalkabel

Morgis
29/10/10, 21:56
skjønner ikke hvorfor. du har jo allerde kabler til parklys. hvorfor ikke bare bruke de?

Tore
29/10/10, 22:15
Rart at orange lys ikke er lovlig fremmover; Når parklyspæra går på fruens BMW, så går blinklyset i "nødmodus" med fast skinn slik at bilen ikke blir mørk på den siden. Da lyser det nødvendig vis orange. Dette er jo ikke normal drift, siden forskriften sier alle pærer skal være i orden men likevel, regner jo med at disse bilene er godkjente, da dette er orginalt fra fabrikk... Tar man bort de ordinære parklyspærene på denne BMWen får man altså "amerikanse" lys.

Nilsebu
29/10/10, 22:17
Husker ikke helt hva jeg gjorde når jeg koblet de av for å bruke US lys sammen med de gamle originale frontlyktene.

Kablene for parklys: kommer de sammen med den "iso" kontakten du koblet til bakpå lyset? Den som gir strøm til nær og fjærn, eller ligger den parallelt med denne?

Nilsebu
29/10/10, 22:18
Rart at orange lys ikke er lovlig fremmover; Når parklyspæra går på fruens BMW, så går blinklyset i "nødmodus" med fast skinn slik at bilen ikke blir mørk på den siden. Da lyser det nødvendig vis orange. Dette er jo ikke normal drift, siden forskriften sier alle pærer skal være i orden men likevel, regner jo med at disse bilene er godkjente, da dette er orginalt fra fabrikk... Tar man bort de ordinære parklyspærene på denne BMWen får man altså "amerikanse" lys.

Molboland!

Tore
29/10/10, 22:29
Kablene for parklys: kommer de sammen med den "iso" kontakten du koblet til bakpå lyset? Den som gir strøm til nær og fjærn, eller ligger den parallelt med denne?

Mener parklyset kommer i kontakten ja; er vel bare en kontakt inn på hovedlysene... Kan sjekke på min i morgen, er for seint og kaldt til at jeg orker å loffe ut i garasjen å se nå :)

Robert H.
29/10/10, 23:02
La jo inn bilde av hvordan det ser ut med park under fjernlysene på stylinglyktene på prosjektlinken din Nilsebu....
Ingen ekstra kabler eller noe, kun å sjekke at det er pærer i soklene.
Du må ut med hele lykta for å skifte pære i parklyset, det er jo litt arbeid, så derfor satte jeg inn led pærer.
Fikk min godkjent med det oppsettet iallefall.

Nilsebu
29/10/10, 23:31
La jo inn bilde av hvordan det ser ut med park under fjernlysene på stylinglyktene på prosjektlinken din Nilsebu....
Ingen ekstra kabler eller noe, kun å sjekke at det er pærer i soklene.
Du må ut med hele lykta for å skifte pære i parklyset, det er jo litt arbeid, så derfor satte jeg inn led pærer.
Fikk min godkjent med det oppsettet iallefall.

Jeg husker det. Men vil ikke ha sånne parklys (no offense :) ) Kunne helst tenkt meg noen små der som blinklysene er som går av når jeg går over til nærlys.

Morgis
30/10/10, 00:03
Rart at orange lys ikke er lovlig fremmover; Når parklyspæra går på fruens BMW, så går blinklyset i "nødmodus" med fast skinn slik at bilen ikke blir mørk på den siden. Da lyser det nødvendig vis orange. Dette er jo ikke normal drift, siden forskriften sier alle pærer skal være i orden men likevel, regner jo med at disse bilene er godkjente, da dette er orginalt fra fabrikk... Tar man bort de ordinære parklyspærene på denne BMWen får man altså "amerikanse" lys.

de er ikke lovlige, men de er mer trafikksikre enn ingen parklys.
så de er lovlige som en midlertidig løsning til man får skiftet pæren.

Tore
30/10/10, 10:28
Det enkleste for å få godkjent bilen er vel først å sette på de parklyspærene du har slik at pæra blir varm, så gir du pærene noen kakk slik at glødetråden til parklyset ryker, da er orange parklys borte. Dernest setter du inn parklyspære i hovedlyktene og alt ser riktig ut. Om du ikke vil ha det slik så fjerner du parklyspæra og setter inn nye blinklyspærer i ettertid...

Nilsebu
31/10/10, 01:01
Har original pæresokkel + pærer liggenes, så skifter bare til dette :)