PDA

Vis full versjon : Mulighet for å koble sammen flere antenner?



Svirre
29/10/10, 11:13
Jeg har tenkt til å sette på en antenne til på bilen, men kan disse koblet sammen? Påvirker jeg motstanden til spilleren ved å koblet sammen 2x75ohm? Har peling på watt og strøm, men ikke ohm :p

Vil tro at hvis jeg seriekobler de, så får jeg 150ohm, men om jeg paralellkobler de -> 75ohm?

Christian
29/10/10, 11:29
Hvorfor skal du koble til begge?

Svirre
29/10/10, 12:34
Hvorfor skal du koble til begge?

Bedre signaler. Har vurdert å kjøpe DAB-system med en slik "haifinne". Jeg er litt pirkete, og syns at to antenner (en på hver side bak) er penere enn 1 :p

Torra
29/10/10, 12:41
Seriekobler du får du 75+75, men om du parallellkobler får du (75*75)/(75+75) = 37,5ohm. Om man kan regne på motstanden i antenner på samme måte som med motstander da seff :p

Svirre
29/10/10, 13:00
Seriekobler du får du 75+75, men om du parallellkobler får du (75*75)/(75+75) = 37,5ohm. Om man kan regne på motstanden i antenner på samme måte som med motstander da seff :p

Det er det jeg feila på når jeg gikk elektro :p Skjønte ikke bæret av ohm, men sysa av gårde med Cosinus (Fi) og slike ting!

Daruu
29/10/10, 13:03
Du kan jo sette på to og koble til kun en også da :p

Svirre
29/10/10, 13:13
Bedre signaler. Har vurdert å kjøpe DAB-system med en slik "haifinne". Jeg er litt pirkete, og syns at to antenner (en på hver side bak) er penere enn 1 :p


Du kan jo sette på to og koble til kun en også da :p

Som sagt før; ønsker bedre signaler ;)

Christian
29/10/10, 14:14
Kjøper du to nye antenner får du som regel bra signal sålenge resten av ledningen er i bra stand. ;)

Men jeg er veldig enig i at du burde ha to framfor en. ;)

Svirre
30/10/10, 10:03
Spørmålet mitt blir da; vil jeg få bedre signaler med 2 antenner koblet sammen i 37,5ohm? eller vil dette bare fucke opp? :P

Madice
30/10/10, 17:43
Interessant! Henger meg på denne!

Madice
02/11/10, 21:40
Ingen som vet? Og hvordan kobler man egentlig sammen to antenner?

Svirre
02/11/10, 21:45
Ingen som vet? Og hvordan kobler man egentlig sammen to antenner?

Hvertfall ikke serielt da det blir for stor motstand for spilleren i bilen :p Skal få tak i en maken antenne og legge opp dobbelt, så får man se! :) Må leite litt da den antenna jeg har kan man bøye sokkelen til alle mulige retninger, ikke slik som biltema sin...

Tore
02/11/10, 21:57
Dersom du gjør slikt mikkmakk så blir det bare dårlig. Antenneinngangen på spilleren har en gitt impedans, 75ohm. Antennekabelen og antenna skal ha samme impedans, hvis ikke får du misstilpassning med refleksoner slik at du ikke får all effekten antenna mottar inn til selve radiomotageren, bare forstyrrelser og tull. Heng på en god antenne. To antenner på DAB brukeer diversity-antenner og da er mottageren lageet for nettopp dette.

Skal du ha to antenner så sørg for at en er en kvalitetsantenne som du kobler til radioen, og den andre lar du vær å koble til. Skal de se bra ut så bør de selvsagt være like, men for all del ikke prøv å koble de sammen!

Btw; finnes bilradioer med 75 (oftest europeiske merker) eller 120 (japanske) ohms antenneimpedans. For optimale forhold må man derfor ha riktig antenne og antennekabel.

Tore
02/11/10, 21:58
Hvertfall ikke serielt da det blir for stor motstand for spilleren i bilen :p Skal få tak i en maken antenne og legge opp dobbelt, så får man se! :) Må leite litt da den antenna jeg har kan man bøye sokkelen til alle mulige retninger, ikke slik som biltema sin...

Spiller ingen rolle - spilleren skal ikke "drive" antennen uansett. Blir bare kluss med misstilpassning uansett hvordan man prøver å koble to antenner...

Madice
02/11/10, 22:13
Hmm, såpass ja.. Jeg trenger sårt en ny antenne i såfall, noen som vet om noen bra?

Svirre
02/11/10, 22:16
Hmm, såpass ja.. Jeg trenger sårt en ny antenne i såfall, noen som vet om noen bra?

Biltema sine duger, av det jeg veit. Hvis ikke har en elektrisk anetenne til 740/760 liggende :D Men pisken stikker bare opp 1 hakk, da de andre har låst seg litt. Kan sikkert få denne billig ;D Elektronisk så fungerer den, både med signaler og heving/senking :)

Madice
07/11/10, 13:20
Ser tore skriver at det som oftest er 75 ohm på antennegreiene, hva hvis jeg setter på en 130 ohms antenne da? Hva vil skje? Håper noen kan komme med et fornuftig svar, siden jeg ikke har noe peiling på dette..:p

Svirre
07/11/10, 13:33
Ser tore skriver at det som oftest er 75 ohm på antennegreiene, hva hvis jeg setter på en 130 ohms antenne da? Hva vil skje? Håper noen kan komme med et fornuftig svar, siden jeg ikke har noe peiling på dette..:p

I følge Ohm's lov som bestemmer ohm hvor mye effekt som skal komme igjennom til spilleren. Du har U = R*I hvor du da har Spenning = Motstand * Strøm. Du har også P = U*I som også er Effekt = Spenning * Strøm

Jeg veit ikke åssen mottakeren i spilleren fungerer, men vil tro at mer motstand vil gi mindre Watt inn til spilleren som igjen vil resultere til dårligere signalstyrke.

Med 75Ohm antenne så vil effekten bli:

U=R*I -> I=U/R

I = 12V / 75Ohm

I = 0,16A
----------------
P=U*I

P = 12V * 0,16A

P = 1,92 (ca.lik)-> 2w

Da har du formelen på regnestykkene. Da kan du regne på hva det blir med 130 Ohm.

Når jeg først tenker meg om då tror jeg spilleren skal ha noe rundt 2w når jeg først fikk se svaret :p

Madice
07/11/10, 13:43
Gidder ikke å regne på det nei! Men vil det funke eller vil det ikke funke??

Svirre
07/11/10, 13:47
Gidder ikke å regne på det nei! Men vil det funke eller vil det ikke funke??

Større motstand -> mindre strøm og effekt. Vil tro at effekten detter ned på 1,4->1,5w. Tror dette kanskje blir litt lite for spilleren. Det som tror er at det vil skurre mye på radioen, evt ikke finne en stabil kanal.

Madice
07/11/10, 13:53
Ok, takk for svar:D

Morgis
07/11/10, 14:57
hva med noe så enkelt som en antenneforsterker?

Madice
07/11/10, 18:09
Hvor får man tak i en bra sånn da? Legg gjerne ved en link

Morgis
07/11/10, 18:11
har ikke kikket etter.
men volvo leverte dette originalt i mange av bilene dems på 90 tallet så mulig du kan bruke noe slik fra de? :)

Tore
07/11/10, 20:28
Å mikse 130 og 75 ohm blir ikke optimalt, det har intet med ohms lov å gjøre (Eller jo, ohms lov er selvsagt fundamental i all elektro), men enkel bølgeforplantning. Se på antennesignalet som en trykkbølge i vann, og antennens impedans som ett rør. Større impedans betyr tynnere rør. Radiosignalet er elektromagnetiske bølger.

Skal man betrakte dette med ohms lov ender man opp med en statisk betrakning, akkurat som batterier, der man ender opp med at optimale effekt er om last og batteriets intdremotstand er lik; Samme med radioens ingangsimpedans og antennas impedans.

Tenk så at radiosignalet er vann som kommer pulserende. Først gjennom ett stort rør (75 ohm) så møter det plutselig ett minre rør (radioen, 130 ohm). Det vil da bli noe av bølgene som slår tilbake. Dette blir da refleksjoner. For optimal effekt inn på radioen må antennen og antenneledningen derfor har samme impedans.

Håper dette ble forståelig, jeg er ingen pedagog, men har sivilingeniørgrad fra radio og teleteknikk på NTH, så tro meg, prøv å hold dere til samme impedans, og far all del ikke parallellkoble antenner.... :-)

Torra
07/11/10, 20:31
Win!!

Madice
07/11/10, 20:34
Det var egentlig en bra forklaring, Tore!:D

Svirre
07/11/10, 22:49
Det var egentlig en bra forklaring, Tore!:D

+1! Blei noe klokere ut av teroien min :)

Så det vil på en måte si at det ikke har noen hensikt å koble 2 stk antenner i 37,5ohm? Etter som jeg skjønte så vil det bli refleksjoner som du sier. Da kan man jo lodde inn en ekstra motstand og fremdeles ha to antenner? :)

Tore
07/11/10, 23:09
+1! Blei noe klokere ut av teroien min :)

Så det vil på en måte si at det ikke har noen hensikt å koble 2 stk antenner i 37,5ohm? Etter som jeg skjønte så vil det bli refleksjoner som du sier. Da kan man jo lodde inn en ekstra motstand og fremdeles ha to antenner? :)

Korrekt. Det har ingen hensikt å koble sammen to 37.5 ohms antenner. Du vil neppe finne slike antenner heller da det ikke er standard. Og problemet med å koble inn en ekstra motstand er at den vil gjelde akkurat der den settes inn. Tenk på vannrørene; skal du kunne kompsensere for at ett vannrør blir tynnere, må du ha ett vannrør ekstra i parallell med det tynne slik at du får samme tverrsninttet som foran. Siden det ene vannrøret fører til tanken du skal ha (radien) må det andre føre til intet, da tanken bare har en inngang. Altså: effekten av signalet som går inn i denne motstanden bli brent opp i intet. Du taper således mer enn du vinner på en ukurrant løsning...

Svirre
07/11/10, 23:16
Korrekt. Det har ingen hensikt å koble sammen to 37.5 ohms antenner. Du vil neppe finne slike antenner heller da det ikke er standard. Og problemet med å koble inn en ekstra motstand er at den vil gjelde akkurat der den settes inn. Tenk på vannrørene; skal du kunne kompsensere for at ett vannrør blir tynnere, må du ha ett vannrør ekstra i parallell med det tynne slik at du får samme tverrsninttet som foran. Siden det ene vannrøret fører til tanken du skal ha (radien) må det andre føre til intet, da tanken bare har en inngang. Altså: effekten av signalet som går inn i denne motstanden bli brent opp i intet. Du taper således mer enn du vinner på en ukurrant løsning...

Du sier noe. Men legge opp en ny ledning og sette inn en ny antenne er din anbefaling?

Kommer allikevel til å ha to stk da utseende er penere, men da kan jeg bare bruke den ene. Hvordan er det å bruke en slik antenne til DAB? Har tenkt til å innstallere et konverteringssett i bilen jeg ofte bruker radioen! :)

Tore
08/11/10, 20:16
Jepp, min anbefaling er at du har EN god antenne og kabel med riktig impedans for spilleren din. :-) Om du rent symetrisk/estetisk trenger to antenner så blir en funksjonell og en dummy.

Det er også viktig at antenna har god forindelse til jord, da jordplanet (karosseriet) er viktig for godt mottak.

Svirre
08/11/10, 21:14
Jepp, min anbefaling er at du har EN god antenne og kabel med riktig impedans for spilleren din. :-) Om du rent symetrisk/estetisk trenger to antenner så blir en funksjonell og en dummy.

Det er også viktig at antenna har god forindelse til jord, da jordplanet (karosseriet) er viktig for godt mottak.

Okay. Takker for masse tips :) Blei en del klokere av hele greia. Når jeg får unna andre oppgaver på bilen nå, så ska jeg vurdere å legge opp ny kabel. Er biltema sin holdbar, eller burde jeg se etter hos andre forhandlere? Og kunne jeg bruke en orginal Volvo antenne til DAB? At konverteren sitter litt før spilleren? :)

Tore
08/11/10, 22:43
Har ikke satt meg så nøye inn i hva som finnes av DAB radioer og hvordan dette enklest kan implementeres i bil som addon til eksisterende system, men siden DAB går høyere i frekvens enn analog FM vil uansett ikke antennene som er gode for analog FM være særlig optimal for DAB og motsatt, da en god antenne er tunet for en bestemt frekvens (bølgelengde).

Svirre
10/11/10, 00:37
Har ikke satt meg så nøye inn i hva som finnes av DAB radioer og hvordan dette enklest kan implementeres i bil som addon til eksisterende system, men siden DAB går høyere i frekvens enn analog FM vil uansett ikke antennene som er gode for analog FM være særlig optimal for DAB og motsatt, da en god antenne er tunet for en bestemt frekvens (bølgelengde).

OK. Da ska jeg ikke mase mer :D

Da blir det antenne på hver side og evt en midt på taket bak :D Skikkelig polti bil :p

850GLTsilver
18/05/11, 05:30
Man kobler ganske enkelt IKKE sammen to antenner uten videre.
Om man MÅ gjøre dette likevel, så skal midtlederen i antenneledningen forsynes med en 75Ohm (68Ohm) motstand og motsatt ende på disse kobles sammen i et punkt.
Derfra trekkes så antenneledningen videre til radioen.


MEN en langt bedre løsning.
Monter dine to antenner, men koble kun til den ene.
Syns du signalene er for dårlige, koble inn en antenneforsterker.
Du får ditt "pene look" og Radioen får bedre signaler å jobbe med.

Årsaken er at dersom man skal koble sammen antenner for å få bedre mottak, så bør dette gjøres i noe vi på radiospråket kaller en "YAGI-kobling".
Denne er nøye avstemt både med hensyn til antennenes innbyrdes plassering og sammenkoblingsfilterets utforming. Siden slike koblinger gjøres med dipolantenner, blir de også veldig retningsbestemte. (Derav forsterkningen på den måten)

Piskantenner egner seg på ingen måte til slikt.

Alt dette med ohm og belastning av radioen er helt ute på jordet.
Vi snakker her om impedanse, og dette kun for å overføre svært svake signaler så effektivt som mulig. Radioen vil ha høyest mulig antennespenning, og med korrekt impedanse på antennene så vil de ytterst få microvolt som induseres i antenna bli hentet inn så effektivt som mulig.
Kunne skrevet en hel avhandling om antenner, men nøyer meg med dette.

Lykke til i alle tilfelle.

Svirre
18/05/11, 08:08
Takk for tips, men bare 6 mnd i etterkant :rolleyes:

Tore
18/05/11, 09:01
Alt dette med ohm og belastning av radioen er helt ute på jordet.
Vi snakker her om impedanse, og dette kun for å overføre svært svake signaler så effektivt som mulig. Radioen vil ha høyest mulig antennespenning, og med korrekt impedanse på antennene så vil de ytterst få microvolt som induseres i antenna bli hentet inn så effektivt som mulig.

Helt vanlig el-lære tilsier at man får best effekt dersom indremotstanden i energiskilden (her antennen) er lik med motstanden i lasten (her radiomottageren). Ergo får man best mottatt effekt med lik impedanse på inngangen til antennen som selve antennen og dens kabel.

Ved radiofrekvenser vil man dessuten være innefor temaet bølgeforplantning, der en endring i impedansen langs signalveien vil føre til refleksjoner som gir tap.

Tror uansett Svirre allerede har forstått at han ikke skal koble sammen sine to piskantenner :cool:

850GLTsilver
18/05/11, 14:56
Helt vanlig el-lære tilsier at man får best effekt dersom indremotstanden i energiskilden (her antennen) er lik med motstanden i lasten (her radiomottageren).

Jepp, og derfor er det at man må inn med litt "filter" i form av et par motstander og sånt småtteri.

Beklager ellers at jeg dro opp denne gamle tråden, men fristelsen ble for stor til å la den ligge. Er ikke sjelden jeg har fått dette spørsmålet fra enkelte "rånere" som gjerne vil ha dette lille ekstra:eek: på så mange morsomme måter.

Kan ellers nevne at jeg mere enn gjerne deler av min elektronikkunnskap med alle på forumet. Våger påstanden at jeg kan bidra med en hel del.

Samtidig så vil også jeg stille en del spørsmål om ting jeg ikke kan:rolleyes:.
Ikke så rent lite der heller når sannheten skal frem.

Som i dag, så skulle jeg sette i gang med å montere den 4X40W forsterkeren i min 850...... :confused::confused::confused::confused::confused:
Finnes det noen som har den monteringsanvisningen liggende tro?
Får vel legge inn spørsmålet på et riktigere sted uansett.

Ha en fortreffelig dag alle sammen.:cool:

Tore
18/05/11, 15:31
Jepp, og derfor er det at man må inn med litt "filter" i form av et par motstander og sånt småtteri.

Filteret vil kun ha som funksjon å være impedansetilpassning, men siden trådstarter ønsker en sammenkobling av to antenner i den tro at det skal gi han bedre radiomottakning så kan jeg ikke se at han vil ha noen gevinst. For ikke å forvirre trådstarter hodler jeg derfor på det jeg har svart tidligere: bruk en god antenne og ha den andre som dummy for symetri/optisk effekt. Pass på at antennen er godt jordet til karosseriet.