PDA

Vis full versjon : Spm ang olje



v70dude
28/10/10, 17:53
Omformulerer litt, jeg peiletoljen.. å de jeg så på pinnen var at det ikke var rennende med en masse som så ut som copperpasta på pinnen.. så hva kan dette komme av? vann i olja? men er ikke no ekstra røyk som kommer av eksoen å bilen går helt normalt.. så noen tips ? :(

v70dude
28/10/10, 21:40
noen ? :(

mr hansen
28/10/10, 21:59
Sjekk veivhusventilasjonen.
noen ? :(

brynna
28/10/10, 22:26
Som første svar.. Sjekk ventilasjon og skift olje og filter. merk deg oljenivå på peilepinne.
kjør xxx kilometer og så sjekk nivå og evt. hva du finner på peilepinnen.

Hva du gjør hvis du finner noe som ikke ligner på olje da:confused: Hadde jeg tatt en kompresjonstest for å sjekke hvor det lekker

v70dude
29/10/10, 09:29
veivhusventilasjonen. ble bytter for ca 7 mnd siden, kan den bli så fort tett igjen? å har hatt antydning til lekkasje i radiatoren.. som jeg skal bytte snart har den liggene her hjemme.. men har ikke no sted å stå å skru :( men det er for jeg har olje i vannet.

mr hansen
29/10/10, 09:45
Nei det tror eg ikkje,gjorde du rein blokka og da?.sjekk nå om det er noe trykk i oljestikke røret.Eller du kan ta ut ojestikka,og hold tommelen over røret.løsnse påfyllings lokket,vis lokket ligger helt i ro så er ventilasjonen i orden.Men har du olje i kjølevannet sier du?
veivhusventilasjonen. ble bytter for ca 7 mnd siden, kan den bli så fort tett igjen? å har hatt antydning til lekkasje i radiatoren.. som jeg skal bytte snart har den liggene her hjemme.. men har ikke no sted å stå å skru :( men det er for jeg har olje i vannet.

v70dude
29/10/10, 09:59
Ja har olje i kjølevannet.. men har kommet frem til at det er mest sannsynelig radiatoren som har lekkasje mellom olje å vannet der. Men skal jeg ta ut peilepinnen mens bilen går? eller løsne lokket å la det ligge løst oppå?

mr hansen
29/10/10, 10:27
Ta ut peilepinnen mens bilen går,løsne lokket og la det ligge løst oppå ja.Går ikkje noe olje innpå selve kjølevanns radiatoren.Olja har egen radiator/kjøler
Ja har olje i kjølevannet.. men har kommet frem til at det er mest sannsynelig radiatoren som har lekkasje mellom olje å vannet der. Men skal jeg ta ut peilepinnen mens bilen går? eller løsne lokket å la det ligge løst oppå?

hgnubel
29/10/10, 10:59
Dette mener jeg er helt normalt hvis det blir mye småkjøring. Så det ofte på bilen min før da jeg kjørte hovedsakelig 10-15 minutter til/fra jobb hver morgen/ettermiddag.

Vet ikke om følgende er 100% korrekt, men jeg har hørt det er fuktighet/vann i oljen som ikke fordamper skikkelig før motoren kjøres helt varm. Dette er helt normalt, og "helt varm" er ikke til temperaturmåler-nålen i instrumentet ligger vannrett, men noe slikt som en times effektiv kjøring.

Edit: Så ikke dette med olje i kjølevannet før nå... hvis det lekker andre veien også så kan det kanskje gi mer skum ("cappuchinoskum" som jeg har hørt det beskrevet som) pga mer vann?

v70dude
29/10/10, 11:33
Ta ut peilepinnen mens bilen går,løsne lokket og la det ligge løst oppå ja.Går ikkje noe olje innpå selve kjølevanns radiatoren.Olja har egen radiator/kjøler

Turbo motoren kjøler jo ned olje å vann i radiatoren eller? for jeg trudde først det kunne være toppakningen, men det er ikke no unormalt oljeforbruk heller ikke noe å merke på eksosen ikke mørk eller lukter rart.. å jeg har presset bilen med turtall osv osv.. å går like fint så derfor tenkte jeg det må være radiatoren som har lekkasje siden det kommer olje i vannet.. å det er jo ett av stedene det kan komme

hvis det er lekkasje i vannkanalene i radiatoren? eller tar jeg feil her?

mr hansen
29/10/10, 14:47
Du har en radiator til kjølevannet,olja går ikkje inni denne radiatoren.Olja har en egen kjøler ,men det ser ut som at olja går rett inni radiatoren.Sikkert der du har sett feil da,men radiator, oljekjøler , ac kjøler og intercooler er skrudd sammen som en sandvich.Har du vann i olja eller omvendt,så er det som oftest toppakning
Turbo motoren kjøler jo ned olje å vann i radiatoren eller? for jeg trudde først det kunne være toppakningen, men det er ikke no unormalt oljeforbruk heller ikke noe å merke på eksosen ikke mørk eller lukter rart.. å jeg har presset bilen med turtall osv osv.. å går like fint så derfor tenkte jeg det må være radiatoren som har lekkasje siden det kommer olje i vannet.. å det er jo ett av stedene det kan komme

hvis det er lekkasje i vannkanalene i radiatoren? eller tar jeg feil her?

Folkvord
29/10/10, 19:13
kjøper du ny radiator til turbo bil så er det radiator til vannet, oljen og automatkassen i et, for oljekjølerene lige på siden i radiatoren, så vannet kan komme inn i oljen pga sprekk mellom oljekjøler og radiator.

v70dude
29/10/10, 19:56
ja var det jeg trudde, å det er der mest sannsynelig jeg får olje i vannet...

MrX
29/10/10, 20:40
kjøper du ny radiator til turbo bil så er det radiator til vannet, oljen og automatkassen i et, for oljekjølerene lige på siden i radiatoren, så vannet kan komme inn i oljen pga sprekk mellom oljekjøler og radiator.

Motoren har egen kjøler.

Radiatoren kjøler vannet til motoren og oljen til automatkassen. Så om det er olje i kjølevannet så burde det være fra automaten om det er lekk i radiatoren.

v70dude
29/10/10, 20:54
jeg har ikke automat gir har manuel

MrX
29/10/10, 22:37
Da er du fucked...

Nedkvit'n
29/10/10, 23:05
Motoren har egen kjøler.

Radiatoren kjøler vannet til motoren og oljen til automatkassen. Så om det er olje i kjølevannet så burde det være fra automaten om det er lekk i radiatoren.

Oljekjøleren er ilag med radiator då. Så kan bli lekasje imellom der.

v70dude
29/10/10, 23:36
hadde denne diskusjonen med Morgis å Per turbo for en stund tilbake.. å det de sa var at turbo motorene kjøler ned olje å vannet i radiatoren.. så tror jeg skal ta å få bytta den radiatoren å se om det kan hjelpe på olje i kjølevannet..

meg tilbake til det med oljen? er det noe som er normalt hvis man bare har kjørt en kort tur eller ikke?

Richard N
30/10/10, 18:47
hvis du får olje i vannet så får du sikker vann i olja.

v70dude
31/10/10, 23:09
Har ikke vann i olja det sjekket vi den gangen husker du? =)

Folkvord
01/11/10, 02:50
ja som sagt så kan du få sprekk mellom oljekjøler og radiator pga oljekjøleren lig på siden av radiatoren, men kun turbo biler som har det orginalt, men du er den gamle radiatoren utgodt så du får bare den radiatoren med oljekjøler til turbobiler og automat, men det har jo ingen ting og si, for du bruker bare ikke dem da

Richard N
01/11/10, 13:37
du kjøpte jo den nye radiatorn for 2mnd sida, tar deg 30min å bytte he he