PDA

Vis full versjon : Plutselig INGEN motorkraft



Rico
27/10/10, 20:02
Hei,

Har en V70 2001 mod. 2.0 T. Gått 193'. Kun eid bilen i en måneds tid. Fikk for ca 2 uker siden plutselig opp feilmeldingen :"Emmisionar. Service Erfordras". Dro til Stenshagen, de leste av og slettet feilmeldingen. Mente det kunne være LMM eller Lambda(?).

Fikk opp feilmeldingen igjen etter et par dager, og kjøpte ny LMM fra Biltema. Merkelig nok så gikk meldingen bort like før jeg skiftet LMM, og siden holdt den seg borte helt til i dag. _Og_ som ikke det er nok, i kø i ettermiddag (ca 1 time etter at feilmeldingen dukket opp på nytt) så hadde jeg plutselig null motorkraft. Kunne ta gassen helt i bånn, ingenting skjedde. Fikk kommet meg på veiskulderen, skrudde av og på, og motorkraften var tilbake. Har noen peiling på hva som feiler bilen? Ville ikke feil på Lambda resultert i mye mere ujevn gange osv osv?

Håper inderlig noen kan hjelpe.

mvh
Rico

microplex
27/10/10, 20:16
automat?

kan være en magnet ventil

Rico
27/10/10, 20:21
Ja automat.

Googlet litt rundt på denne "Emmisoner"-feilmeldingen, og ser flere nevner problemet i fuktig vær. Det kan faktisk passe bra med mønsteret hos meg også. I dag var det mildt sagt fuktig i Oslo-området.

aarnes
28/10/10, 09:05
LMm fra biltema = anbfalles ikke!
Jeg kjøpte en NY fra Biltema, og bilen ble enda verre enn den defekte orginale.
sikker på at du har fått riktig boschnummer på den?
vet at biltema har flere typer, og du må oppgi korrekt boschnummer når du bestiller.

Rico
28/10/10, 12:44
LMm fra biltema = anbfalles ikke!
Jeg kjøpte en NY fra Biltema, og bilen ble enda verre enn den defekte orginale.
sikker på at du har fått riktig boschnummer på den?
vet at biltema har flere typer, og du må oppgi korrekt boschnummer når du bestiller.

Helt sikker på at jeg har fått riktig Bosch-nummer. Bilen gikk litt "lurvete" de første minuttene med den fra Biltema,deretter helt strøkent.

I dag så ble varselet igjen borte før øvrig. Merkelige greier.

Rico
31/10/10, 08:46
Ingen som har ide om manglende motorkraft/gass? Hvis det er magnetventil som Microplex nevner, hvordan finner jeg ut av det?

Jeg regner for øvrig med at feilmeldingen i displayet og manglende motorkraft egentlig ikke har noe med hverandre å gjøre, eller kan tett katalysator (som jeg har forstått kan påvirke LMM) gjøre så motorkraft blir borte ved et sånn enkelt tilfelle?

mvh
Rico

aarnes
02/11/10, 08:50
1. du leser ut feilkoder. det er første steg i feilsøking. for ågjøre det må du ha diagnose utstyr, eller dra til en forhandler.
2. Du kjøper en ny magnetventil og bytter den.

Forøvrig fant jeg dette i en annen tråd, og såvidt jeg forstår refererer det til bytte av LMM:


Har du byttet denne sjøl...? Da må du i såfall ta ut sikring 6 og 23 noen minutter for å få slettet feilene fra bilen. Meeen, har mest trua på spjeldhuset ditt...

Rico
02/11/10, 12:01
De siste dagene har den gått ujevnt på tomgang når den er kald. Kanskje ikke LMM fra Biltema var så lurt allikevel.....

Vet du hva en diagnose koster ca? For de på Stenshagen har vel bare lest av feilkoder, ikke tatt diagnose (gjorde det på 5 min, og mente da det enten var Lamda eller LMM)?

Er det komplisert å skifte magnetventil?

aarnes
02/11/10, 12:25
500kr koster det for å få lest ut feilkoder.(diagnose og feilkoder er det samme)

Magnetventilen gir sjeldent feilkoder, men nei det er ikke vanskelig å bytte. litt verre åforklare men jeg kan ta et bilde og illustrere litt senere.

Rico
02/11/10, 17:31
500kr koster det for å få lest ut feilkoder.(diagnose og feilkoder er det samme)

Ok, men da er åpenbart diagnose ikke så presist, fordi jeg hadde bilen på verksted hvor de leste feilkoder, og de mente det kunne være LMM eller Lamda. Men de sa ikke noe helt konkret.




Magnetventilen gir sjeldent feilkoder, men nei det er ikke vanskelig å bytte. litt verre åforklare men jeg kan ta et bilde og illustrere litt senere.

Supert, takker for det.

mvh
Rico

aarnes
03/11/10, 08:00
Hvis de leste feilkoder burde du fått en utskrift av feilkodene, og de burde også fortelle deg hva som er defekt. ikke hva som sannsynligvis er defekt. såklart -har de fått feilkode på begge to har du jo en case - men jeg ville tatt en ny runde med å lese ut feilkoder for å se om noen har kommet tilbake. du vet aldri hvor lenge en feil har liggi inne - et eksempel:

min bil hadde feilkoder i bøtter å spann når jeg kjøpte den.
jeg fikk hjertebank av en annen dimensjon når jeg fikk et a4 ark med feilkoder.
slettet disse, og siden har ingen kommet tilbake. noe som tyder på at de aldri har gjort det siden bilen var ny og de har bare hopa seg opp.

konklusjon:

en av feilene kan ha liggi der fra før av, derfor kan det være smart å lese ut en gang til for å se hva som har kommet tilbake.

Rico
03/11/10, 14:51
Ja da fikk jeg lest av koder igjen. Følgende er vel feil jeg bør merke meg:

ECM-6806 Turboreglering flödesfel - För högt flöde

Fikk et par andre også, men de mente de var gamle.

Stenshagen mente de skiftet turbo, mens jeg ringte Zubi-Turboservice som mente jeg burde starte med å skifte plugger og se om wastegaten går fritt. Det kan nok bli noe rimeligere hvis det viser seg å holde :)

mvh
Rico

PS! Magnetventil i automatkassa hadde de ingen tro på, da skulle jeg fått turtall, når bilen ikke gikk forover. De mente jeg burde rense spjeldhuset som du nevner over.

TeamBørnOut
03/11/10, 14:54
å kontrolere at wg ikke står åpent er det første man sjekker... er jo den som regulerer "krafta"..

Rico
03/11/10, 14:59
å kontrolere at wg ikke står åpent er det første man sjekker... er jo den som regulerer "krafta"..


Alt er lett når man kan det :D

aarnes
03/11/10, 16:28
Ja da fikk jeg lest av koder igjen. Følgende er vel feil jeg bør merke meg:

ECM-6806 Turboreglering flödesfel - För högt flöde

Fikk et par andre også, men de mente de var gamle.

Stenshagen mente de skiftet turbo, mens jeg ringte Zubi-Turboservice som mente jeg burde starte med å skifte plugger og se om wastegaten går fritt. Det kan nok bli noe rimeligere hvis det viser seg å holde :)

mvh
Rico

PS! Magnetventil i automatkassa hadde de ingen tro på, da skulle jeg fått turtall, når bilen ikke gikk forover. De mente jeg burde rense spjeldhuset som du nevner over.

Turboregulering for meg høres ut som wastegate eller magnetventil.
Spørs om de på Stenshagen har mistforstått deg, jeg har ikke hørt om en magnetventil på automatkassa, men tviler ikke på at det sitter en der, men den vi/jeg refererer til sitter i motorrommet i nærheten av luftfilterboksen.

Husker at når jeg chippet den forrige bilen anbefallte han volvomannen at jeg burde sjekke den, evt bytte den dersom jeg opplevde problemer. den var visst kjent for det.
Hadde også samme feilmelding pågolfen min, men den var feilchippa og fikk for høyt trykk.

Konklusjon:
sjekk wastegate dersom mr "BrennUt" kan forklare deg åssen du gjør det, og hvis den er frisk , da prøver du magnetventilen.






å kontrolere at wg ikke står åpent er det første man sjekker... er jo den som regulerer "krafta"..

Ikke forvent at alle kan dette ;)
jeg aner ikke åssen man sjekker dette selv selvom jeg kan relativt mye om biler.

TeamBørnOut
03/11/10, 16:35
Nei var ikke hintet til dette. men at ingen andre her har svart det :P

Vanligste feilene på volvo diesel (nyere) er at egr ventilen åpner (låser seg) så man mister kraft eller at wgn står oppe.
det er maaaaaaange som bruker masssse penger på å sjekke sånt hos volvo. hadde jo en tråd på forumet her for ikke så lenge siden. hvor en "mekaniker fra volvo" kom med masse tips om hva som ofte var feil. Ramset opp turbo + + + ... men det var seff egr ventiler eller styringa til denne... som i 90% av tilfellene...

få noen til å kjenne på wg "staget". om det har låst seg oppe. eller sjekke at egr ventilen stenger..

Dalaræcing
03/11/10, 17:07
Jeg hadde problemer på min, ved att den orginale turbotrykksventilen(magnetventilen) på wasgateslangen hadde fått olje på det lille tynne papir filteret inni, skiftet den og problemet kom tilbake etter 2dager, da fant jeg det for godt og rive ut det papir filteret og siden det har jeg aldri hatt problemer. Forresten samme dele nr pådenne som på WV og Audi, men MYE billigere på Bilia:)

Rico
15/11/10, 19:41
For de interesserte så har følgende løst problemet (tilsynelatende):

Skiftet plugger (hadde ingen effekt alene)
Renset spjeldhuset (lite sot, men nå går den strøkent på tomgang også i kaldt vær)
Skiftet magnetventil til wastegate (turbo er nå med hele veien).

Takker til alle som kom med tips, det gjorde virkelig susen :)
Kostnader: 420,- for plugger (40% på Torshov akkurat den uken) og 530,- for original magnetventil (20 % rabatt fordi jeg er så grei :) )

Skiftet for øvrig øvre motorfeste samtidig, da jeg så det hadde røket i gummi-belgen.

Takk igjen alle sammen!

mvh
Rico

aarnes
15/11/10, 23:18
Hehe litt av en liste, men det viktigste er at du fikk løst det - og tilsynelatende billigst mulig. (Eller har du hatt bilen inne på verksted for rensing av ETM (gasspjeld) ?

Rico
16/11/10, 07:56
(Eller har du hatt bilen inne på verksted for rensing av ETM (gasspjeld) ?

Nei, det gjorde jeg selv. Noen fordeler har vi som jobber på kontor: vi har jo så små hender :p