PDA

Vis full versjon : Dieselvarmertrøbbel, hjelp



ggim
27/10/10, 16:54
Opplevde noe skummelt idag. Etter å ha skiftet tenner og vifte-sats på dieselvarmeren fordi dieselvarmeren sluttet å funke tidligere i høst (den gamle viften var definitivt defekt). Skiftet den selv - uten videre problemer. Jeg fikk slettet feilkodene som blokkerte varmeren fra å starte.

Startet gjorde den, MEN da det startet å ryke MYE såg jeg at det stod en flamme ut av eksos-hullet til varmeren - jeg ble livredd og slukket den med engang. Nå har jeg tatt ut sikringen for å forsikre meg om at den ikke starter før jeg er sikker på at alt er ok.

Spørsmålet er (som eg hadde satt svært stor pris på om noen kunne svare meg på) - kan dette ha noe med "overflødig" diesel liggende igjen i brenneren - som må "brennes ut", eller er det noe annet som er riv ruskende galt? Vil jeg ikke ødelegge/overopphete hele greia ved å starte den igjen?

Håper virkelig noen kan hjelpe meg.

C.Erstad
27/10/10, 17:04
Helt vanligt at de ryker mye enkelte ganger, men rekner med at de bare var diesel som var igjen i varmeren!
Starte den og la den stå og gå lenge! Så den får brent seg ren.
Så funker det nok tilslutt :)

ggim
27/10/10, 17:07
Hei, takk for svar. Ja har lest på utallige forumtråder at mye røyk ikke er sjeldent, men hva med flammer - eksosen peker jo innover mot motoren. Gufne greier om flammen ikke slutter relativt raskt..

C.Erstad
27/10/10, 17:10
Tror det skal gå helt fint, de har tenkt på at det er ting som ikke kan ta fyr når den peker slik! :)

brynna
27/10/10, 17:22
Skal det ikke være en "gnistfanger" inni lyddemper på eksosrøret til brenneren?

Har selv tent brenner som var låst og full av drivstoff. Den spydde røyk i 2-3 timer før den ble "ren"

ggim
27/10/10, 18:27
hm vet ikke om gnistfanger, men tenkte å prøve å starte den igjen for å se hva som skjer. Den spydde ikke røyk før havariet for 3 uker siden (slutte bare å virke).

Tenkte å løse mutteren som holder enden av eksosrøret, for så å beskytte med en blekk/metall plate og "sikte" eksoen rett ned. Med det sagt, så har eg IKKE funne noe informasjon på nettet om folk som forklarer flamme fra eksosen.

locked
27/10/10, 18:54
Det er bare å gyve på! Flammer og røyk betyr bare en ting: varm bil! :D

Det er stor sannsynlighet for at det vil brenne rent etter en tid, men jeg stiller spørsmål ved om hva du drev på med? Den skal jo rengjøres når du åpner den....

mister j
27/10/10, 20:39
Opplevde noe skummelt idag. Etter å ha skiftet tenner og vifte-sats på dieselvarmeren fordi dieselvarmeren sluttet å funke tidligere i høst (den gamle viften var definitivt defekt). Skiftet den selv - uten videre problemer. Jeg fikk slettet feilkodene som blokkerte varmeren fra å starte.

Startet gjorde den, MEN da det startet å ryke MYE såg jeg at det stod en flamme ut av eksos-hullet til varmeren - jeg ble livredd og slukket den med engang. Nå har jeg tatt ut sikringen for å forsikre meg om at den ikke starter før jeg er sikker på at alt er ok.

Spørsmålet er (som eg hadde satt svært stor pris på om noen kunne svare meg på) - kan dette ha noe med "overflødig" diesel liggende igjen i brenneren - som må "brennes ut", eller er det noe annet som er riv ruskende galt? Vil jeg ikke ødelegge/overopphete hele greia ved å starte den igjen?

Håper virkelig noen kan hjelpe meg.

Håper det ordner seg.
Må jeg spørre hvor mye du måtte betale for satsen?

ggim
27/10/10, 20:49
Hehe, ja jeg kan forstå at du ("locked") stiller sprøsmål ved akkurat det, men jeg kan forsikre at jobben ble gjort etter "boka", rengjort og alt.
Er akkurat kommet innigjen etter å ha startet varmeren igjen, noe som resulterte i mye røyk, og ingen flammer :). Kom godt med røyk i par-tre minutter, så normaliserte det seg og varmen spredte seg i kupèen. Nå kommer det så godt som ingen eksos i det hele.

Har imidlertid en teori - tror at første antenning produserte et "poff", en brå antennelse slik at det slo ut i eksosrøret. Dette er bare en teori.

Må uansett takke for alle svar. Alt ordnet seg så denne tråden er "løst".
:D

ggim
27/10/10, 20:59
Håper det ordner seg.
Må jeg spørre hvor mye du måtte betale for satsen?

Fikk en "god" pris, ble jeg fortalt på Bilia av den nette sum 2900. Tenneren fikk jeg av en kompis som hadde den liggende.

Selve byttet var forøvrig en ganske grei operasjon, ligger jo mye info på norske/svenske fora. Tok av fangeren osv. Det kjipeste var vel å måtte ut med 475kr for å slette feilkoden som sperret varmeren for å starte (tok jo 5 minutter).
Ingen som har en ppc (den gamle som ikke er i produksjon lenger) til sals?

xtvka
23/11/10, 12:30
Jeg har problemer med min dieselvarmer på min '05 Volvo V70 D5
Har fått konstatert at det er sprekk i forbrenningskammer og at hele brenneren må byttes.
Noen som vet hvilken type varmer og hva produktnummeret er på varmeren ?

Volvo sier det er "sin egen" varmer og ikke Webasto eller Ebersprâcher.

På forhånd takk.