PDA

Vis full versjon : bilen lader ikke strøm. hva kan ha skjed?



Bjørnstad
27/10/10, 12:58
har en 88 mod 240 som plutselig ikke lader strøm til batteriet lenger.
har byttet dynamo og bilen er helt lik. hva kan være galt?

Bjørnstad
27/10/10, 12:59
batteriet ble skiftet i vinter som var

Aartun
27/10/10, 13:02
Så det er kun 12-12,5 V på batteripolene når bilen er i gang?

Har du god jording til blokk/dynamo?

Bjørnstad
27/10/10, 13:33
i følge måler inni bien så er det ca 9.7
ja jeg skiftet til og med til en bedre kabel.

Aartun
27/10/10, 13:42
ville målt med voltmeter på batteri for å være sikker, men det høres nesten ut som laderegulator kan være gåen,
vil nok ikke få startet bilen med 9,7 V på batteriet..

Bjørnstad
27/10/10, 13:46
9,7 er når bilen går.
har byttet dynamo har også skiftet laderegulatoren på dynamoen det var det første jeg gjorde men ble ikke bedre så da skiftet jeg dynmo også men hjalp fint lite gitt.

Aartun
27/10/10, 13:51
Merkelig at du klarer å starte i det hele tatt om det er 9,7V på batteriet med bilen i gang..
Når merket du at det ble slik? gjorde du noe i forkant som kan ha utløst noe?

Bjørnstad
27/10/10, 13:55
er sån ca det er jeg tror. er i allefall 10. noe når bilen ikke går.
nei ikke annet en og låne batteriet en dag. satte det i at og kjørt plutselig så stoppa den bare.

Aartun
27/10/10, 13:59
Voltmeter inne i bilen og måleinsturment du måler direkte på batteripolene med viser akkurat det samme?
Har du kjørt med dette lenge?

Instruktionsbok
27/10/10, 21:08
Dynamoene sitter vel muligens i gummifóringer på disse? Husker da jeg monterte i min fra 87 at jeg faktisk måtte jorde med uorginal kabel for at bilen skulle lade. Har ikke peiling hvorfor eller hvor/hva som skjedde med den originale :\ Kan ikke huske i farten hvor og på hva jeg koblet den, bilen står i garasjen hjemme.
Edit: Du skriver jo at du bytta til ny/bedre kabel. Sorry :o

Bjørnstad
28/10/10, 14:49
kan det ha noe med tenningslås eller noe som gjør at den ikke lader?
nesten litt rart føler jeg har prøvd det meste nå.
skal bytte batteriet bare for og prøve også

Aartun
28/10/10, 15:03
Nei det skal ikke ha noe med tenningslåsen å gjøre, det er en egen krets som går direkte fra dynamo til batteri,

Bjørnstad
28/10/10, 16:19
den lampa i dashbordet med batteri på skal lyse når man slår på tenning og skal slokke når bilen er startet. denne lyser heller ikke har skiftet pære også.
hva kan det komme av?

Aartun
28/10/10, 16:30
Dårlig kontakt i pæreholderen, eller en brutt bane i instrumentpanelet? du kan måle at du har 12V der når du slår på tenning,

sikkan
29/10/10, 19:42
Mål om du har lading direkte på generatoren. Sjekk igjen. Jeg sverga på at alt var i orden, men da jeg målte igjen direkte på generatoren fant jeg jo feilen. Har nettopp vært borti to ulike biler der den ene hadde løs jordkabel og den andre hadde løs kabel på starteren (den fra generator).
Bytta generator, regulator og styra på, også var det bare en sånn fillefeil..

kristiansl
03/11/10, 18:38
har det samme problemet, men jeg har ikke noe lys i dashbordet heller, og dimme bryteren fungerer fint + at pærene er hele.. men lurer på om jeg bare skal skifte børster i dynamoen, eller om det lønner seg og kjøpe en helt ny en? :)

ole
03/11/10, 19:01
nå mener jeg og huske jeg lærte det at bilen må ha min 11 volt for og i det hele tatt starte (og at det da går tungt) , optimalt er 13,5-14,5 mener jeg og huske sån ca... så hvis bilen din lader 9,7 på tomgang så skal ikke denna bilen i teorien starte pga for lite strøm...
hvor mye lader den da du måler på bateriet med multimeter?
Har du sjekket børstene i dynamoen?

kristiansl
03/11/10, 19:19
har ikke sjekket hvor mye den lader enda.. men jeg må lade bateriet for vær gang jeg skal starte den :/ men heldighvis er det et prosjekt og ikke bruksbil :) har ikke sjekket børstene i den nei..

ole
03/11/10, 21:07
aha "flaks" det bare er et prosjekt da :D hvis det sitter en vanlig Bosch dynamo så koster nye børster max 200 kr tippe je :)

kristiansl
03/11/10, 21:42
ja børstene er ikke dyre.. men lurte på om jeg skal få tak i en brukt en som funker bare for og se om det er dynamoen :) for da slipper jeg og sløse bort 200 kr, ikke at det river så bra i lommeboka da, men det er jo greit å prøve med en først for og se :)

men du veit ikke hva som kunne vært gærent med dash bordet mitt? :)

ArneR
04/11/10, 01:22
Finn en brukt dynamo som koster mindre enn børstene, så er du god. Ellers er selger ikke noen god selger.. :p

Biltema har børster til 119,- (art.nr. 63311009), ellers finnes det hos mekonomen til ca. samme prisen.

Aartun
04/11/10, 09:23
nå mener jeg og huske jeg lærte det at bilen må ha min 11 volt for og i det hele tatt starte (og at det da går tungt) , optimalt er 13,5-14,5 mener jeg og huske sån ca... så hvis bilen din lader 9,7 på tomgang så skal ikke denna bilen i teorien starte pga for lite strøm...
hvor mye lader den da du måler på bateriet med multimeter?
Har du sjekket børstene i dynamoen?

Når bilen ikke er i gang er 12-12,5V fin batterispenning, med bilen i gang 14-14,5V, Laderegulator er oftest 14,4V.
Bilen trenger 11-11,5V for å starte normalt sett ja.
Det er blant annet derfor flere bil-stereoer og spenningsomformere til bil skrur seg av eller begynner å lage lyd ved bruk uten bilen i gang, for battierispenning blir for lav..

kristiansl
04/11/10, 12:04
men hva kan være galt når det ikke er noe lys i dashbordet? dimme bryteren fungerer fint! men lurer på om det kan være no komponenter som er ødelagt..

Aartun
04/11/10, 13:45
Kan være brudd i en ledning eller en krestbane på instrumentpanelet..

kristiansl
04/11/10, 13:59
tenkte jeg skulle prøve med et annet instrument eller panel da.. for da har bilen gått 100 000 mindre og.. hehe

Aartun
04/11/10, 14:00
Hehe...det kan løse problemet, men om ikke så kan det også være brudd på en ledning mellom bryter/dimmer og instrumentpanel, så kan være greit å lokalisere den og måle motstand.

kristiansl
04/11/10, 15:07
ja kan jo sjekke.. men det var så rart, for det begynte plutselig og blinke og så slutta lyset helt så blinka det litt og så blei det helt borte.. men det instrumentet skal ikke ha vært tatt ut så mange ganger.. første gang i mitt eie nå, men tror det må være no greier med selve instrumenter.

Aartun
04/11/10, 15:19
I mitt syn kan det tyde på ett brudd, eller dårlig kontakt en plass... men du får sjekke å se hva du finner utav :)

kristiansl
04/11/10, 15:23
ja må ta en stor titt.. :P hehe eller så kommer det et nytt utlegg :)

Wilma
20/07/11, 15:13
Hei, fant du noen løsning på denne? Har samme problem: ingen lading, og alle lys i instrumentpanelet, samt speedometer/turteller er døde. Feilen kommer og går. Fungerer helt fint i lange perioder, for så å dukke opp igjen...

mr.turbo
20/07/11, 18:51
Eneste råde jeg kan gi er å sjekke sikringene dine.. fjærne eir/irr. Ellers så kan det være myyye som gjøre det. siden det kommer å går.. dårlig kontakt en plass..

v0lv0 Aksar
21/07/11, 16:40
du har vel kobla til alle ledningane på dynamoen ?

Wilma
22/07/11, 12:47
Ja, alt er koblet til. Har en følelse av at dette ikke er dynamo-relatert, i og med at alt av varsellys og instrumenter er dødt på samme tidspunkt. Ser etter den ene fellesnevneren for alle disse... Kan det muligens være noe som går via tenningslåsen? Sikringer er sjekket/renset forresten.