PDA

Vis full versjon : Skal kjøpe Volvo 740 Turbo. hva er svakheter med den typen?



EspenAa
27/10/10, 07:44
Hei, har en Volvo 740 Turbo på hånd som jeg vurderer å kjøpe. Det er en 1986modell har kunn at 1 eier. Den har en ET motor.
Er det noe jeg bør se etter når jeg er å ser på den?
Den ble eu-godkjent i sommer uten feil:D

Håper på svar

volvo2før
27/10/10, 08:24
Denne motoren tåler ikke allverden av "turtallskutt", herjing og hard kjøring, grunnet tynne råder, ikke underspyling og forholdsvis fin innmat;) Gamle b21 og b23, og selvsagt også 230ft/fk, er nok "dessverre" mye mer hardføre:p Men siden denne har hatt kun en eier er den nok også pent kjørt, dette er jo virkelig en bil å ta vare på dersom den er godt stelt;)

EspenAa
27/10/10, 08:31
Denne motoren tåler ikke allverden av "turtallskutt", herjing og hard kjøring, grunnet tynne råder, ikke underspyling og forholdsvis fin innmat;) Gamle b21 og b23, og selvsagt også 230ft/fk, er nok "dessverre" mye mer hardføre:p Men siden denne har hatt kun en eier er den nok også pent kjørt, dette er jo virkelig en bil å ta vare på dersom den er godt stelt;)

okii. det jeg vet av feil er at den kutter hvis man gir på mye..
er det noe rust jeg burde sjekke?

R.G
27/10/10, 08:34
okii. det jeg vet av feil er at den kutter hvis man gir på mye..
er det noe rust jeg burde sjekke?

ang rust: batterikasse, oppi rundt takluke, brønner i bagasje, gulv foran( ser du unna i fra), innerskjærm mot pedaler hvis du skjønner, og rundt innerskjærm(fjørtårn i motorrom ved rammevang)

EspenAa
27/10/10, 08:38
hva kan være galt hvis den kutter da??

R.G
27/10/10, 08:44
kommer anpå hvor mye turbotrykk den går på, men regner med den er orginal siden en eiers bil,

kan være luftmengdemåler, falskluft kanskje, eller att bensintrykkregulator er litt klikk(vært borti att dem har klikket å fått da bensinkutt under gasspådrag), svak bensinpumpe kanskje

EspenAa
27/10/10, 09:36
takk for raske svar :)

PVT
27/10/10, 09:42
så lenge motoren er orginal og ikke fikla så mye med så funker den leeenge.
siden den er gammel så er det smart å se etter olje lekasje på tettningene rundt veiva og fordeler i bak kant av toppen, er det mye olje her er antageligvis veivhusventilasjonen tett.

EspenAa
27/10/10, 09:46
ok. det er en 745 den har rullet ca 280000 km. den er ikke 100% strøken, men hvor mye er den verdt?

THolandsli
27/10/10, 09:52
okii. det jeg vet av feil er at den kutter hvis man gir på mye..
er det noe rust jeg burde sjekke?

Kutt ved pådrag er vanlig på ET når de begynner å dra på åra. Det skyldes at signalet fra LMM blir for høyt, noe som motorstyringa takler som et faresignal og dermed kutter tenninga. Sett inn en chip så er problemet borte.

Torra
27/10/10, 09:54
Kutt ved pådrag er vanlig på ET når de begynner å dra på åra. Det skyldes at signalet fra LMM blir for høyt, noe som motorstyringa takler som et faresignal og dermed kutter tenninga. Sett inn en chip så er problemet borte.

Vil det ikke være bedre å bytte LMM, hvis det er denne som forårsaker dette?

THolandsli
27/10/10, 09:57
Hjelper ikke, vil tro grunnen er at wastegaten slites og turbotrykket øker. Blir bare kjedelig å bytte ut den da, er bedre å sette inn en chip og kjøre på samme trykk.

PVT
27/10/10, 13:42
er den resistor skiva inni lmm som blir slitt. det hjelper å åpne den og flytte resistor pinnene litt inn eller ut slik at de få ferske spor å kjøre på.
men tror vi skal roe noe ned her å kanskje prøve å hjelpe fyren med bilkjøpet istedet for å nevne alt som kan gå galt her.

altså hvis servicen er fulgt og den er gubbekjørt så har den nokk en god del mer å gi, alt mellom 25-19 laken

THolandsli
27/10/10, 14:07
Nå vet han ihvertall hvordan han skal fiske feilen som er på bilen.

EspenAa
27/10/10, 14:45
takk for alle svar !!!

Torra
27/10/10, 23:02
Hjelper ikke, vil tro grunnen er at wastegaten slites og turbotrykket øker. Blir bare kjedelig å bytte ut den da, er bedre å sette inn en chip og kjøre på samme trykk.

For å være enda mer prikete og jævlig nå da, men vil ikke en sliten wastegate være slappere?
Eller, kan jo forsåvidt gå begge retninger med sliten wastegate da... Men hvis den er kjørt jevnlig vil jeg tro en sliten en senker trykket.. Menmen :p

PVT
27/10/10, 23:22
Nå vet han ihvertall hvordan han skal fiske feilen som er på bilen.

er det fiske feil på bilen.... hum
hehe
ja hvis wastegaten blir sliten så vil jo turbotryket bli litt lavere vil jeg tro, strammer du vil du jo få høyere trykk
at den kutter når du gir på ''mye'' kan jo være andre ting og som feks tank pumpa.
da jeg kjøpte 760 så var det samme greia der. kunne kjøre helt fint og rolig med en gang du akselererte så kutta den.
men det er jo snakk om feilsøking.