PDA

Vis full versjon : Feilkode 1-2-1, A2: boguskode? Volvo 850



hammerpaal
17/07/10, 15:37
Startet opp bilen etter skifte av veivhusventilasjon, men kunne ikke holde turtallet og den døde ut. Så langt ingen feilmeldinger. Starter bilen igjen og holder gasspedalen litt inn slik at jeg får holdt motoren i gang. Bilen bråker som en racerbil under (eksospotta) og etter et halvt minutt slår motorelektronikklampa inn, leste ut feilkode 1-2-1, Missing or Faulty MAF signal.

Hva skyldes dette?

Jeg er ganske sikker på at jeg satt på alle vakuumslanger, kabler, etc.

Hvis jeg ikke er helt på jordet så er det snakk om Mass Air Flow-greiene?

Hjelp mottas med takk, :D

Paal

Morgis
17/07/10, 15:39
Den mangler LMM (Luftmengdemåleren ved luftfilterboksen) (MAF=Mass Air Flowsensor). Høres slik ut også på oppførselen.
Glemt å koble den til?

hammerpaal
17/07/10, 15:43
Den skal være koblet til, men mulig at den ikke sitter godt nok på. Skal sjekke det ut.
På forhånd, takk for lynraskt svar! :)

hammerpaal
17/07/10, 16:49
Sjekket det ut og den sitter som den skal. Jeg var av med kontakten når jeg utførte skifte av veivhusventilasjonen, og plugget den i før jeg startet bilen.
Vil ny lmm fikse problemet?

Morgis
17/07/10, 18:01
Rart den skulle ryke plutselig, men det er jo den bilen savner så... Noe feil rundtom der er det etter feilkoden å tyde

hammerpaal
17/07/10, 19:25
Den fungerte perfekt før jeg gjorde jobben, så det er rart som du sier at den skal ha røket sånn plutselig.

hammerpaal
18/07/10, 13:33
Sjekket om det var flere feilkoder lagret i A2 og fikk fram feilkode 1-1-3. Long Term Fuel Trim Lean.
Prøvde å slette feilkodene, for å se om det kunne ha noen effekt, men etter en stund med bil i gang så kommer motorelektronikklampa på igjen, men denne gangen er ikke 1-2-1 lagret i A2, kun 1-1-3.

Noen tips til hva dette kan være?

Sebbe
18/07/10, 13:54
jeg ville skjekka over alle slanger og sånn igjen, for det høres ut som den får falsk luft

hammerpaal
18/07/10, 14:55
Da skal jeg benytte ettermiddagen til å gå over alle slanger.

hammerpaal
26/10/10, 16:10
I dag stoppet 850'n helt av seg selv da jeg skulle parkere ved butikken. Noterte meg at motorelektronikklampen blinket i det jeg skulle starte bilen igjen.
Bilen startet fint og fungerer optimalt.
Sjekket om det er var feilkoder lagret på A2 og finner feilkode 1-2-1.

Har tidligere slitt litt med denne feilkoden, da jeg tok en rens av veivhusventilasjonen. Grunnen var da at innsuget ikke var skrudd ordentlig fast og det ble sugd falsk luft.

Tidligere i høst opplevde jeg at bilen ga motstand og holdte på å dø ut mens jeg kjørte, og etter 3 sekunder fikk jeg kontroll over bilen igjen og kunne akselerere fritt. Bilen gjør ellers ikke noe motstand.

Alt av tenningsdeler ble byttet i fjor sommer og senest i august fikk jeg bekreftet av en mekaniker at pluggene mine var fine. Tomgangen er svært fin, men jeg har tenkt til å rense tomgangsmotoren når jeg kommer hjem til jul.

Derfor lurer jeg på om feilkode 1-2-1 på sokkel A2 kan ha vært/pleier å være en boguskode? Hva kan skyldes at bilen stoppet av seg selv, selv om jeg hadde kløtsjen inne?

:)

hammerpaal
28/10/10, 16:42
Samme situasjon hendte i dag. Bilen dør ut enkelte ganger, men starter like fint.

Kan høre bensinpumpen gå når jeg setter på tenningen. Bilen drar godt langs veien og oppfører seg ikke slapp.

Noen som vet eller har tips til hva det kan skyldes?

Feilkoden jeg fikk i går var A2: 1-2-1 MAF sensor signal missing or faulty.

V70T5
30/10/10, 12:34
Hadde 1-2-1 på min når føleren var gåen.. skiftet den å feilen forsvant.. Neste gang det skjer, ta av pluggen å kjør, går bilen helt fint da, bare litt slappere pga nødmodus så er det kansje føleren som har tatt kvelden.. er mye penger å spare på å kjøpe den via ebay..

hammerpaal
30/10/10, 14:13
Slettet feilkoden, og den har ikke kommet tilbake. Vurderer å rense den "tomgangsmotoren" som sitter under det svarte dekselet ved siden av gasspjeldet. Leste noe om at den kunne forårsake dårlig tomgang hvis den var skitten.

Takker for tipset om eBay. :)

hammerpaal
08/11/10, 20:51
Har sikkert vært postet før her på forumet, men problemet mitt er litt spesielt.
Har altså en 850 som til tider bare dør ut på tomgang. Det hele startet for 1,5 uke siden.
Sjekket eventuelle feilkoder og fikk opp 1-2-1 - MAF sensor signal. Jeg har for en tid tilbake hatt oppe en tråd på dette problemet, uten at jeg har fått løst problemet.
Bilen døde når jeg parkerte ved butikken, men startet like fint som alltid. Slettet feilkoden jeg fikk og den har ikke kommet tilbake. Renset tomgangsregulatoren (den var delvis sotet) og har hatt kondensfjerner i tanken, samt STP - Complete system clean. I en desperat situasjon prøver man det meste. ;)

Bilen har blitt litt bedre og går fint på tomgang, men ramler av og til ned på 400 omdreininger, eller bare dør ut.
Bilen fungerer optimalt på langkjøring og lugger ikke.
Tenningsdeler ble skiftet i fjor sommer.
Har visuelt sjekket etter vakuumlekkasjer, men kan ikke finne noe. Ny innsugspakning ble montert i sommer.

Kom til å tenke på bensinfilteret om det burde skiftes, men klarer ikke å se at denne delen forårsaker problemet mitt da den går helt fint ved kjøring.

Noen tips til hva jeg kan utføre, eventuelt sjekke opp i? :)

mrstfu
08/11/10, 23:33
MAF? er ikke det forkortelse for Mass Air Flow eller noe i den gata? altså som i luftmassemåler?

kanskje verdt å prøve?



venter på andre innspill:D

hammerpaal
09/11/10, 15:34
MAF? er ikke det forkortelse for Mass Air Flow eller noe i den gata? altså som i luftmassemåler?

kanskje verdt å prøve?



venter på andre innspill:D


Tenker du da på å skifte ut til en ny MAF?

Morgis
09/11/10, 15:37
Du trenger bare en post på samme problemgang.
slo sammen dine 3 like poster til en :)

Morgis
09/11/10, 15:37
kan ikke se du har skiftet MAF sensoren, som alle feilkoder refererer til. :)

hammerpaal
09/11/10, 16:33
Du trenger bare en post på samme problemgang.
slo sammen dine 3 like poster til en :)

Takker for det! :) Var ikke helt sikker på hvordan jeg selv kunne gjøre det.
Nei, har ikke skiftet MAF-sensoren. Selv om alt indikerer at det er den som er synderen, så får jeg det ikke til å stemme da bilen starter og går som normalt, (stort sett).

Men uansett har jeg tenkt til å skifte ut MAF-sensoren nå om ikke så lenge.

Hva er det jeg burde se etter på den sensoren som sitter i min bil? - Spesielt nummer?
Har fått tips om at jeg kan kjøpe en ny via eBay til en billig penge, men lønner det seg hvis den ikke er av typen Bosch?

Morgis
09/11/10, 16:38
står et nummer på den, men om noen luringer har skiftet til feil type i ettertid er det ingen garanti for..
Om du har tenkt å bestille hos volvo, meca eller mekonomen så oppgir du regnummeret så får du riktig i det minste :)

hammerpaal
09/11/10, 17:32
står et nummer på den, men om noen luringer har skiftet til feil type i ettertid er det ingen garanti for..
Om du har tenkt å bestille hos volvo, meca eller mekonomen så oppgir du regnummeret så får du riktig i det minste :)

Jeg tror jeg må ta den ut fysisk for å se nummeret. Stoler ikke helt på å bruke regnummeret mitt på bilen. Antar at det har vært bytting av motor i motorrommet.
Vet det blir litt offtopic, men hvor på motorblokka finner jeg motornummeret?

Morgis
09/11/10, 17:38
her..

hammerpaal
09/11/10, 17:41
Var sannelig gjengrodd der med støv og skitt, men fant ut at jeg hadde motor B5254F - 40002. Hjertelig takk for den delen av hjelpen, Morgis. :D