PDA

Vis full versjon : Må ha 10mm spacere til 850.



Lightyear
26/10/10, 09:50
Jeg trenger 10mm spacere til 850. Hvor burde man kjøpe dette og hvordan fungerer det med bolter osv?

Og lovligheten av å space ut 10mm på alle fire hjul? Og sikkerheten? Vil jo ikke påvirke kjøreegenskaper i negativ retning heller :(

A

Lightyear
29/10/10, 12:35
Ingen?

Bare å kjøpe første og beste spacere og bolter jeg finner da? Alt er like bra uansett? :rolleyes:

A

Dan Bay-Johansen
29/10/10, 13:24
Du kan lovlig endre sporvidden inntil 15mm totalt på en aksel, altså 7,5mm på hver side.

Spacere er det vel langt i mellom at blir godkjent hos BT, men har man TUV så er det vel kanskje mulig...

www.manton.se er vel en grei plass å begynne. Men med 10mm spacere vil jeg tro du må kjøre lengre bolter, får ikke bolt`on i den sizen mener jeg. Ikke at det burde være noe problem med lengre bolter, har selv hatt 25mm spacere med lengre bolter (orginale spacere sådan), hadde aldri noe problem med det ;) Og Volvo sine orginale spacere til 200 serien fungerer jo på samme måte...

Blei du klok nå ? :D

Lightyear
29/10/10, 13:46
Ja, ble litt klokere. Har aldri hatt helt sansen for spacere men jeg må ha det på ett sett felger nå. At det ikke står i vognkortet er kanskje ikke SÅ farlig, hjul er jo noe som man bytter fort og enkelt, er ikke sikkert jeg kommer til å kjøre så lenge med disse felgene heller.
Men jeg vil altså være 5mm på feil side i forhold til lovligheten på sporvidde.
Hvordan ser BT på at man feks bruker felger som har helt feil innpress? Vil være akkurat samme reaksjonen på dette? Har hatt 16mm endring med "feil" innpress på felgene i to sesonger nå, de ville blitt like sure for dette?
Med 10mm spacere vil avviket fra original sporvidde bare være 8mm, er dette greit da?

A

MrX
29/10/10, 13:55
Jeg skal også kjøpe noen 10mm spacere og bruke på V70'en. Prøvde med slike billige jalla spacere fra mekonomen, det ble ikke bra tror man må kjøpe spacere som har riktig navhull.

Hvor finner dere lengere hjulbolter?

hgnubel
29/10/10, 14:03
Slik jeg oppfatter loven så har du mulighet til å få godkjent bilen med TÜV-godkjente spacere så lenge det er for å få felgene til å passe, og ikke bare for at det skal "se mer riktig ut"... Hvis sporvidden bare endres 8mm (totalt for begge sider) bør du være safe :)

Har kjørt med H&R 5mm spacere og lengre bolter noen måneder nå, og det virker helt kurant. Prøvde universal-spacere fra Biltema og de virket kjipe, dårlig balansert, og var ikke navsentrert. Omtrent som man kan forvente fra Biltema med andre ord :rolleyes:

Har ikke prøvd å få det godkjent enda, men burde ikke være noe problem så lenge jeg oppfyller kravene i TÜV-papirene. I praksis lange nok bolter: I følge diplomingeniøren til TÜV må de ha minst 6,5 omdreininger grep i gjengene i navet.

Med 10mm spacer på hvert nav må du nok regne med ca 10mm lengre bolter. Pedersens Racing skaffer både spacere og lengre bolter fra H&R :)

Lightyear
29/10/10, 14:12
Mye ligger det på ca for 4x10mm spacere og 20 bolter som er 10mm lenger hos Pedersen? Disse er da med TÜV?

A

hgnubel
29/10/10, 14:23
Jeg vet bare hva jeg gav for 4x5mm spacere og 20 bolter som er 5mm lenger:

990,- for spacere
900,- for bolter

Da fulgte det med TÜV papirer...

Tipper det blir litt mer for 10mm, men tror ikke det blir dobbelt så dyrt :)

For å si det sånn, hadde jeg visst at det ville koste meg tett oppunder 2000kr i spacere og bolter så hadde jeg kanskje kjøpt andre felger... men jeg fikk felgene billig, så forsvarer det for meg selv på den måten ;)

Lightyear
29/10/10, 14:36
Det blir såpass ja :rolleyes:
Men nå SKAL jeg bare ha disse felgene på bilen! Og ved et evt salg så får man jo tilbake endel for spacere også, vil i så fall selge spacere og bolter separat ;)

A