PDA

Vis full versjon : Lukter brendt fra lysbryter



volvo2før
26/10/10, 08:21
Har nå en stund opplevd at ladelampa tenner seg i instrumentpanelet, er ganske sikker på at dette er dårlig jording på dynamoen.

I går begynte det etterhvert å lukte brent fra lysbryteren (gammel 5-polet) når jeg kjørte på det "hakket" lengst til høyre, altså nærlys og fjernlys. Fant ut at noen av ledningene som gikk inpå var brente og dvært dårlige, men kan dette ha noe med dynamoen og gjøre? Skiftet denne lysbryteren for ca et år tilbake fordi den begynte å bli dårlig, men kan det og være den som er problemet denne gangen, eller vil det være nok å skifte ledningene som går inpå den?

Morgis
26/10/10, 08:53
Helt vanlig med alderen. Oppstår dårlig kontakt og det blir sveising. da smelter det.
Anbefaler deg denne fiksen for å skåne lednignsnett, bryter og for å oppnå en del mer effekt i lysa.: http://forum.vccn.no/showthread.php?t=22

volvo2før
26/10/10, 09:26
Okei, tusen takk for infoen..!

Noen spm: Kan jeg da bruke et helt vanlig ekstralys rele, med 86, 85 og 30 på (tror jeg) da? Og en ting til, trengs det noen lengder av nye ledninger for å gjøre dette? :)

Morgis
26/10/10, 13:39
Okei, tusen takk for infoen..!

Noen spm: Kan jeg da bruke et helt vanlig ekstralys rele, med 86, 85 og 30 på (tror jeg) da? Og en ting til, trengs det noen lengder av nye ledninger for å gjøre dette? :)

Er et helt vanlig 30A rele som blir brukt ja.
Ingen lengder av kabler. har du 0,5meter kabel, bør det holde.
Er mest "flytting" av tilkoblingene av eksisterende kabler, pluss legge ei sikring mellom det nye releet som anvist. :)

volvo2før
26/10/10, 22:58
Da var alt gjort, og ting funker som det skal ser det ut til, tusen takk Morgis..! :):) +1