PDA

Vis full versjon : [LØST på en finfin måte]Klarglasslykter 850, noen som har et greit bilde av ledningene bakpå lykten?



R-M-I
25/10/10, 19:25
Har et sett med "klarglasslykter" her... den typen med separat blinklykt\parklys..
Saken er at kablene bakpå lyktene har sett sine bedre dager.. da tidligere eier har prøvd elektriker-kunskapene sine bakpå der og klippet og satt på skjøtere alle veier :D

Det jeg lurer på nå er enkelt og greit.. er det noen der ute som har et skapelig bilde av hvordan ting BURDE se ut? :D så jeg kan lodde sammen igjen som det SKAL vere og få dette på stell igjen?


Ser også at på det på original-lykten går egen kontakt rett i blink\parklyset\hjørnelyset.. men på denne "aftermarket"-skiten går det jo ikke å sette standard-pluggen noe sted? Mener de seriøst at jeg må klippe ledninger for å få de på plass? Jeg forstod det slik at det i utgangspunktet skulle vere en grei sak å bare hive dem rett i... Men neeeeeida... den gang ei :P

Enlighten me anyone?

R-M-I
25/10/10, 20:10
For å illustrere problemet litt så hiver jeg ut noen bilder :D

http://i245.photobucket.com/albums/gg60/R-M-I/IMG_0829.png

http://i245.photobucket.com/albums/gg60/R-M-I/IMG_0830.png

bortstun
25/10/10, 23:20
Skal vel i utgangspunktet vere en kontakt på de ledningene som passer med det orginale lysnettet som er på 850 fra 95 og opp..

R-M-I
29/10/10, 07:39
Vel..det suger en smule, i og med at jeg ikke har kontakten som passer i original-tilkoblingen til bilen :P

Om jeg handler meg nye hjørnelykter.. kommer i så fall denne tilkoblingen med det nye settet da? De jeg har nå er uansett en smule "falmet\gulnet"... Så hadde ikke vert feil med et bytte uansett..

mrstfu
29/10/10, 21:03
jeg kjøpte akkurat oneblock klarglasslyktene til min, riktignok en bil fra før facelift, men der var det bare å begynne klipp og skjøt. du får vel tak i stikk på Volvo som passer overens med originalnettet, men det blir unødvendig dyrt, trur jeg, og ingenting galt med å klippe litt, bare du gjør det ordentlig.

R-M-I
29/10/10, 21:17
Saken er.. Jeg HATER klipping med mindre det er ment til å vere en permanent løsning..

Om det funker å handle nye hjørnelykter med de kontaktene på, så gjør jeg nok det. Men så er det ingen som kan svare på om de stikk'ene/kontaktene følger med nye hjørnelykter :/

De hjørnelyktene jeg har nå ser ut til å ha sett sine bedre dager uansett.. Så om de kommer med dem, så handler jeg nye..

mrstfu
30/10/10, 10:26
da er løsninga å sette på bananplugger på ledningen som kommer FRA lykta, som du så vidt jeg vet kan sette rett inn i originalpluggen.

R-M-I
30/10/10, 10:40
Hmm.. Faktisk ingen forferdelig ide.. Hehe.. Bare isolere pluggen godt etterpå, så ikke vann og dritt kommer seg inn i kontakten :) da gjelder det vel bare å finne ut hvor de forskjellige ledningene skal inn i pluggen? ;)

mrstfu
31/10/10, 15:22
veldig lett, på oneblocken er hvertfall faregkoden veldig lik. originalt (på pre-facelift hvertfall) er svart jord, hvit parklys og grønn blink, bortimot tilsvarende på mine lykter.

R-M-I
31/10/10, 20:40
Får bare klemme på noe kabelsko nå etterpå da :D så teste før jeg monterer..

jeg kjører sikkert diodene på parklys også...anntar at det ikke skal skape noen problemer med onkel blå heller?

mrstfu
31/10/10, 23:12
der kan ikke jeg svare sikker, men så lenge det er hvitt lys og ikke blender noen, tror jeg ikke de har noe å si på det.

bortstun
02/11/10, 20:02
Får bare klemme på noe kabelsko nå etterpå da :D så teste før jeg monterer..

jeg kjører sikkert diodene på parklys også...anntar at det ikke skal skape noen problemer med onkel blå heller?

Ble stoppet av "tilsynet" på tur til sommerfestivalen med min 850 med slike lykter, de sa ikke noe på diodene. hengte seg mere opp i felgene..

R-M-I
03/11/10, 20:48
Da har jeg i det minste fått loddet sammen igjen de "stumpene" bakpå "hjørnelyktene" ...Eneste som mangler nå er vel å knerte på et par kabelsko-saker og trø dem i original-kontaktene på bilen... Får gjøre det når jeg en eller gang får tid...

Frank
04/11/10, 21:32
Hei

Fikk mangellapp på for mange parkeringslys med di diodene,men fikset meg en bryter på jordsia på di lyktene så da kunne jeg slukke de diodene,hadde delenr til kontaktstykkene men har solgt bilen og der ligger papirene med delenr til disse lyktene.

R-M-I
04/11/10, 21:41
Damnit...

Jaja..uansett er det vel bare å lodde ledningene sammen igjen..sette på kabelsko og sette disse i originalkontakten i bilen...for så å tette med tape osv..Selv om jeg ikke er noen voldsom fan av "smarte" løsninger som dette..

Folkvord
08/11/10, 01:56
det skall orginalt vere kontaktstykke som passer i orgiinalt, mener og ha ledningene med sokkel til perene og kontaktstykke som er til slikke lykter om innterese, med andre alt som du har bak på lyktene bare med den kontakten som det passer på orginala,
Intterese for det?

R-M-I
18/11/10, 09:55
Har nå gjort følgende:
-loddet sammen jord-ledningene til en leder
-loddet sammen positiv parklys og positiv diodesats
-lodded om blinklys positiv en leder.

Tenkte da å enten få fatt i kontaktstykker som passer i original-nettet, eller montere kabelsko på de forskjellige lederene og sette dem rett i original-kontakten i bilen...
Jeg er ingen fan av "hobby-løsninger" generellt sett..men om det må til, så må det til...

Roffy
19/11/10, 18:50
det skall orginalt vere kontaktstykke som passer i orgiinalt, mener og ha ledningene med sokkel til perene og kontaktstykke som er til slikke lykter om innterese, med andre alt som du har bak på lyktene bare med den kontakten som det passer på orginala,
Intterese for det?

dette gjelder ikke -94 biler......

R-M-I
19/11/10, 19:22
dette gjelder ikke -94 biler......

Hv gjelder ikke -94?

Min bil er en 95 mod. om det hjelper...

Roffy
22/11/10, 23:04
før 94 (før faceliften) så passer ikke pluggene fra org lyktene i klarglasslyktene.... men etter 95 så er det plug and play....

R-M-I
25/11/10, 18:22
Trenger 2,8mm flatstift\flatstikk(?) helst isolert som jeg tenkte å knipe på lederene i stedet for originalkontakt.. (siden det tydeligvis er stress å fremskaffe)..

Men..problemet er at jeg ikke finner noen steder som selger nettopp 2,8mm flatstikk\flatstift... Tenkte at siden tydeligvis 95% av vccn består av elektrikere, så vet HELT sikkert noen av dere hvor jeg kan handle noe slikt :P

Trenger 6stk.. that's it..

Morgis
25/11/10, 18:24
hva med å kjøpe plugger og slikt på volvo? så kan du koble deg rett inn på original kontakten slik det skaal være?

R-M-I
25/11/10, 18:25
Hvilke plugger skulle det evt vere?

I original-hjørnelykten(de originale volvo-lyktene) er det ingen løs kontakt.. Bare hele "lampeholderen" med kontakten på i ett stykke :P noe som funker særdeles dårlig :)


EDIT:
Mulig jeg formulerte meg dårlig i starten på tråden... det er altså HJØRNELYKT-kontakten jeg ikke har... Jeg trenger altså 2.8mm flatstift\flatstikk jeg kan klemme på lederene så jeg kan stappe de i original-nettet på bilen.. ELLER, et sett av de kontaktstykkene som skulle kommet med "aftermarket" hjørnelyktene..

Morgis
25/11/10, 18:43
vet det. men fortsatt mulig å kjøpe den som løs kontakt. har kjøpt inn dette selv da jeg skal koble om litt, og ikke ønsker å kutte i originalkablene...

skal finne delenumre til deg ..

R-M-I
25/11/10, 18:48
Whut?
Om det går ann å få fatt i er jo det helt genialt :D
Er enig i at kontaktstykker som går rett i original-nett er MYE bedre enn jalla-mekk.. Er i utgangspunktet sterkt motstander av "lure kvasiløsninger" :P

bullxo
25/11/10, 18:50
2,8mm flatstift..... blir ikke det type "bilstereo" størrelse?? mener jeg har sett noe slikt i bilstereo butikker...

R-M-I
25/11/10, 18:55
Er vel samme size som den små stiften bakpå høyttalere osv. jo.. Har bare ikke funnet løse stift som selges på nett eller noe :P heller ikke i butikk...

Men nå kommer Morgis med en mye bedre løsning..original-kontakt :D
Så da er jeg vel forsåvidt reddet...

Morgis
25/11/10, 18:58
om det er bare 2,8mm stiftene dere er ute etter, så selges de på volvo...

R-M-I
25/11/10, 19:00
Om du hadde delenr på kontakter som passer rett i original-stikk er jeg happy som bare det :D

Morgis
25/11/10, 19:02
det er del for del.. altså "tomme" kontakter, som du setter inn løse 2,8mm stifter, pakninger og slikt i.. så blir dem komplette :) enkelt og greit.. fåes ikke kjøpt "komplette" med kabler. kablene kobler du på stiftene før de plugges i kontakthuset.. om du skjønner. kan ta bilder.

R-M-I
25/11/10, 19:30
Det hadde vert golden :D

Morgis
25/11/10, 19:30
2stk tomme kontakter : 978157 (20kr stk)
6stk pakninger : 970772 (1,5kr stk)
6stk stifter 2,8mm (1mm2 kabler) : 969781 (5kr stk)

R-M-I
25/11/10, 19:31
Så..knipe fast\lodde fast ledere i de stiftene dere...så stappe stiftene i kontaktstykket.. Så tut og kjør? :D

Morgis
25/11/10, 19:36
bare knipe fast, tre over tetningsring, dytt inn i kontakt, og koble kontaktene sammen. tut, kjør og kræsj.. :)

R-M-I
25/11/10, 19:53
Good good :D da får man bestille et sånt "sett" i morgen tidlig..

R-M-I
29/11/10, 22:24
Da har ting skjedd her igjen :) fikk ordnet ledninger, kontakter, tetnimger osv..

Bilder av "verket":
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/11/2018.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/11/2019.jpg

Morgis
29/11/10, 22:28
applaus for ordentlig arbeid :) Hadde alle gjort slik med el-nettene dems fremfor klipp og lim, hadde mye elfeil vært eliminert :)

R-M-I
30/11/10, 08:58
Takk takk for komplimentet :P
Jeg er sterk motstander av "lure" løsninger som ofte viser seg å ikke vere så ekstremt smarte likevel til slutt :) Derfor ønsker jeg å gjøre det ordentlig med en gang i stedet for å måtte drive å reparere på det i ettertid.

Skal prøve å få montert en av dagene nå når jeg får tid.. mye som skjer nå om dagen og vanskelig å få tid til alt :/