PDA

Vis full versjon : Løsne helt fastrustne bolter?



Solbekk
25/10/10, 18:30
Det er forsåvidt litt universielt dette spørsmålet, så derfor postet jeg det her og ikke under 700/900 forumet. Boltene som vist på bildet under sitter helt dønn, hvor det er avrundet hode på utsiden og mutter på innsiden. Når jeg skal løsne disse så roterer hele bolten og knekker vekk plast fra håndtaket (ikke noe problem, skal kastes uansett).

Men, er det noe produkt eller løsning som kan brukes for å få av boltene, uten å skade bakluken? Dremel for å frese et spor så jeg har noe å holde imot med for eksempel. Takker på forhånd, mange glupe hjerner her på forumet :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/9.png

kermitt
25/10/10, 18:37
sveis på ei skive også sveiser du på en mutter på skiva ;)

rogern
25/10/10, 18:40
har du sveiseapparat? kunne nøsta på ett flattjern el. på boltene for og holde igjen.

hvordan ser det ut på innsiden? ikke mulig å kappe av bolten/muttern?

er det plass så du kunne kommet til med eks en luftdreven "minivinkelsliper" så kunne du skjært ett hakk i hver bolt for og holde igjen med en flattrekker.

Solbekk
25/10/10, 18:46
sveis på ei skive også sveiser du på en mutter på skiva ;)


har du sveiseapparat? kunne nøsta på ett flattjern el. på boltene for og holde igjen.

hvordan ser det ut på innsiden? ikke mulig å kappe av bolten/muttern?

er det plass så du kunne kommet til med eks en luftdreven "minivinkelsliper" så kunne du skjært ett hakk i hver bolt for og holde igjen med en flattrekker.


Har dessverre ikke tilgang til sveiseapparat her på bondelandet.

Innsiden er det trangt og fælt, kommer såvidt til med pipe.

Jeg har en dremel, kan jo forsøke å få laget et spor så jeg kan holde igjen med en flattekker, ikke umulig det kanskje.

kermitt
25/10/10, 19:02
bønder uten sveis!? :o hvordan reparerer dere pallegafler, silotaljer og annet som kan ramle i hodet på dere? :p

Solbekk
25/10/10, 19:16
Det eneste som kan ramle i hodet på meg her er 50 år gammel hus fylt av sagmugg >.<
Det er en går, uten kyr, halm, traktor(utenom volvoen selvfølgelig) eller silo. Drangedal er egentlig bare et lite hull på kartet om du spør meg

bullxo
30/10/10, 19:18
varm opp bolten fra utsia, og pøs på med crc, Wd40 e.l på innsia etter du har fått bolten varm ( ikke rødglødende da... man varm :-) ) .... hjelper til å trekke middlet inn når bolten kjøles ned.. ingen garanti, men har hjulpet meg en del ganger...

cossykiller
30/10/10, 19:40
får ikke borra den ut da ?

Solbekk
30/10/10, 23:27
Tok dremelen, kuttet vekk en halvmåne ut av plasten på håndtaket og slipte vekk hodet på bolten. Tenkte bare faen heller, skal bare kaste håndtaket.

ChrML
30/10/10, 23:52
Stort sett bare å borre vekk sånt :). Forbor et lite hull i senter av bolten og så går du opp til en størrelse som er nesten like stor som bolten. Så er det bare å borre til du når mutteren og det detter frahverandre.

volvobrage
31/10/10, 10:59
som chrml seier er det borring som gjelder på slikt:)litt større skruer andre plassar så er kapping eit alternativ eventuelt varming og masse smørning..

varme er utrulig bra, kan få det meste til og løsne!hadde nokon skruar på amazonen som satt heilt fast, punkta litt på dei for og få varme i dei og då løsna dei med ein gang:)