PDA

Vis full versjon : godkjenne hos B.T



lyngen
25/10/10, 15:14
har en 940 97mod. classic med ft og høytrykks-turbo. skal chippes og ta ut litt over 200 hk. med viking-chip. hvilkene avgifter blir det på å gjøre dette, å er bilen godkjennt med 200hk, uten å gjøre noe mere bed fek.s bremser?
er det noen som har gjort dette før!
bilen er helt orginal nå, og kommer altid til å være det, bare chippes ;)

4life
25/10/10, 15:29
du treng ikje gjere noko ting:)

lyngen
25/10/10, 15:33
du treng ikje gjere noko ting:)

med bremser og det andre styret dær, men motor skal jeg godkjenne !


noen som vet hvilken diff. der er på denne bilen, den spøler bare på 1 hjul hele tiden! liker ikke denne jeg! hva anbefales ikke sveise!

Dan Bay-Johansen
25/10/10, 16:00
Bilen er over 10 år, dermed ingen avgifter ved effektøkning.

Og 940 er forhåndsgodkjent av Volvo Norge til 200ognoenåtredve hk om ikke jeg husker helt feil, så der trenger du heller ikke gjøre noe.

MEN, på en annen side - så er det ikke dumt å oppgradere understell og bremser noe. Slissa skiver og noen bedre klosser kanskje, og noen fastere dempere.

Lykke til !

boman
25/10/10, 17:44
Bilen er over 10 år, dermed ingen avgifter ved effektøkning.

Ingen avgift nei, men man må fortsatt få det inn i vognkortet. Forsikringsselskapet er nok ikke veldig begeistra om de finner ut at det er en del flere hester i bilen en hva de har i sine papirer..

lyngen
25/10/10, 18:18
Ingen avgift nei, men man må fortsatt få det inn i vognkortet. Forsikringsselskapet er nok ikke veldig begeistra om de finner ut at det er en del flere hester i bilen en hva de har i sine papirer..

var derfår jeg skulle godkjenne til b.t for å være på den sikre siden på den bilen hær. for det er jeg ikke med 850 :o

1xemil
25/10/10, 21:01
Det finnes godkjenningspapirer på 940 på 238 hester:
http://volvoforum.no/volvo_info/ombygginger_900-serien.htm

Skal ikke være noe problem å få det godkjent i vognkort, men vet ikke hvordan forsikringsselskapene regner? Kan vel bli dyrere med mer effekt...

Refinement!
25/10/10, 21:14
Et tips er å få Volvo Norge til å skrive ut dokumentasjon på at akkurat DIN bil er godkjent med 238 hk iom at bilen er så ny.

Bilen må ha vært registrert minst ti år i Norge for å slippe unna avgift på hk, ikke være minst ti år gammel

Forsikringsselskapene bryr seg kun om motorvolum ved beregning av forsikringspris, ikke hk. Men en bør oppgi at effekten er økt og godkjent av BT

Ole Jakob
28/10/10, 11:20
238hk ja, men tenk også på momentet på 310nm om jeg ikke husker helt feil, er vel ikke mye tuning av b230ft motor før en oppnå dette...

det har vel vært noen rettsaker på dette på motorsykkel. sykkel registrert som mellomklasse (34HK) og kjøres på full effekt. hva med forsikring?

hørte om en som røyk ut i 160km/t på en slik sykkel, forsikringen nektet pga endret motoreffekt. resultatet i denne saken ble at siden sykkelen kunne oppnå 160km/t også som mellomklasse så måtte forsikringsselskapet betale. sikkert litt redusert og han måtte sikkert betale noen avgiftskroner til staten, men hadde ikke vært så veldig bekymret om du skal ha 200hk.... bilen din går jo i 200km/t både med og uten chip.

tennpluggen
28/10/10, 11:24
2oo uten turbo?? det er vell med hjem lengsel å med vind

andersg
28/10/10, 16:07
Min friske originale F-motor jager min 245 opp i 195 med takgrind, så 200 i en mer aerodynamisk 940 er nok ikke usannsynlig. :)

lyngen
29/10/10, 15:53
jeg skal ikke kjøre over 200km/t jeg skal ha litt bedre aks, og litt mere guffe når jeg drar camping-vogn ! derfor skal jeg chippe. trenger noen flere hk når det blit veldig bratt ;)

Ole Jakob
30/10/10, 21:33
det er moment du trenger da;) leste lenger opp at fyren hadde en "høyttrykksturbo". vet ingen ting om bilen oppnår 200km eller ikke, å det var jo heller ikke poenget med det jeg skrev....

lykke til med bilen og chippingen...

The Rev
30/10/10, 21:35
jeg skal ikke kjøre over 200km/t jeg skal ha litt bedre aks, og litt mere guffe når jeg drar camping-vogn ! derfor skal jeg chippe. trenger noen flere hk når det blit veldig bratt ;)


du får ikkje ein einaste hk meir av kun å putte i chip da.
må opp med trykke litt og, ellers so e det lite vits å kjøpe chip.

Daruu
30/10/10, 21:54
Sålenge du ikke skal bytte turbo eller lignende hadde jeg ikke brydd meg med å godkjenne bilen i det hele tatt...
Om du så skulle være ute for en ulykke er det jo ingenting i motorrommet som tilsier at du har så mye effekt. Du greier ikke overstige det bilen er godkjent med om du kun chipper å skrur trykk heller.

lyngen
31/10/10, 13:05
skal skru opp trykket til 0,9-1 bar ca. men er det noen som hører om det med at b.t skulle ta inn biler på benk å teste om de har "trimmet"
får jo noe mere moment når man chipper

JørnM_940
31/10/10, 14:43
Låner denne litt jeg..
Har en 940 med B230FB. Hva må til for å få godkjent denne med et turbo-oppsett som ikke er så ulikt det såkalte "300hk-oppsettet", bare med T3/T4 hybridturbo. Planen er å beholde kompresjonen som den er i motoren, og istedet ikke kjøre på så høyt trykk. Må jeg på benk og få bremset den for så å ta med papirene til BT, eller er det noen mulighet for å få den innskrevet som en org lavtrykksturbo/høytrykksturbo?

Sebbe
31/10/10, 15:05
hvis du vil godkjenne den som org lavtrykksturbo så må du jo lyge til de om at det er en org lavtrykksturbo, men når du har en T3/T4 turbo og det står B230FB forran på motoren er det liten sjanse for at de godkjenner det, men det kan godt være de godkjenner det hvis du bare ikke nevner noe om kompressjonen og har med bremsepapirer på oppsettet. Det de kan henge seg opp i hvis de er noen drittsekker er at motoren ikke er samme som en org FT og dermen må ha ny syklus avgasstest.

JørnM_940
31/10/10, 15:08
hvis du vil godkjenne den som org lavtrykksturbo så må du jo lyge til de om at det er en org lavtrykksturbo, men når du har en T3/T4 turbo og det står B230FB forran på motoren er det liten sjanse for at de godkjenner det, men det kan godt være de godkjenner det hvis du bare ikke nevner noe om kompressjonen og har med bremsepapirer på oppsettet. Det de kan henge seg opp i hvis de er noen drittsekker er at motoren ikke er samme som en org FT og dermen må ha ny syklus avgasstest.
Med andre ord så er det lettest og rimeligst å hive i en FK-motor?:p

Sebbe
31/10/10, 17:58
ja, men er mye gøyere med en FB med T3/T4 på :)

microplex
31/10/10, 18:08
mest sansynelig må du bremse uansett.