PDA

Vis full versjon : Flatt batteri - Ødelagt?



Crewer
25/10/10, 09:42
Hei,

Har for 2. dag på under en uke stått opp til en bil(S80 D5) som ikke drar en runde når jeg trykker på "start". Hadde viking innom for en boost første gang, og i dag var det bare å sette på ladern kl 06..

Timeren på webasto var satt til kl 06.00, når jeg kom ut 05:45 var halve frontruten aviset, bilen var ikke spesielt varm inni. Hørte heller ikke at webasto gikk, men den må jo ha gått en eller annen gang, for det var -7 ute.

Spørsmålet mitt er: Er batteriet dårlig, eller kan det være noe annet? Webasto som feilstarter x antall ganger?

All software er av nyeste sort, ingen feilmeldinger på webasto etter at viking boostet bilen, sjekket på det lokale Biliaverkstedet.

Bilia har foreslått å bytte batteriet nå.

-Shark-
25/10/10, 10:02
Det finner du ut ved å ta en belastningstest av oppladet batteri. Evnt kan du måle syrevekta på batteriet når det også er oppladet. Slik måler får du billig på biltema. Dette går kun om det ikke er vedlikeholdsfritt.

Crewer
25/10/10, 10:10
De skulle ha 1600 for nytt batteri, så jeg regner sterkt med det er definert som "vedlikeholdsfritt"..

-Shark-
25/10/10, 10:20
De skulle ha 1600 for nytt batteri, så jeg regner sterkt med det er definert som "vedlikeholdsfritt"..

Nei det trenger det ikke være. Om det er vedlikeholdsfritt ser du at den enten har en grønn inspeksjonsluke eller at den ikke har noen hull på toppen med små propper som tetter de- med stjernespor.

Det er ikke noen upris det. Jobber med mercedes, og orginalbatteriene der koster over 2500 på enkelte biler!

gromførti
16/11/10, 20:20
Hei,

Har for 2. dag på under en uke stått opp til en bil(S80 D5) som ikke drar en runde når jeg trykker på "start". Hadde viking innom for en boost første gang, og i dag var det bare å sette på ladern kl 06..

Timeren på webasto var satt til kl 06.00, når jeg kom ut 05:45 var halve frontruten aviset, bilen var ikke spesielt varm inni. Hørte heller ikke at webasto gikk, men den må jo ha gått en eller annen gang, for det var -7 ute.

Spørsmålet mitt er: Er batteriet dårlig, eller kan det være noe annet? Webasto som feilstarter x antall ganger?

All software er av nyeste sort, ingen feilmeldinger på webasto etter at viking boostet bilen, sjekket på det lokale Biliaverkstedet.

Bilia har foreslått å bytte batteriet nå.

hvis webastoen feilstartet som du kaller det, 3 ganger vil den kutte å sette feilkode.

ASK Racing
18/11/10, 16:37
åsen midell er det??

hvis batteriet har hatt lavt med strømm å det har vært ordentlig kaldt en natt kan det ha fryst, å da er det bare å skifte det.

har vert noen tilfeller av feil software på nyere webastoer, kan hende det hjelper med en oppdatering av brennern og CEM.

jaabstei
07/02/11, 23:04
Jeg har en XC70 D5 som hadde ladeproblem. Det vart skiftet frihjul på dynamo. Etterpå var batteriet mitt mye bedre.

Crewer
08/02/11, 15:10
Hei!

Jeg endte opp med å kjøpe ett nytt batteri, det kraftigste som min bil støttet(evt som var tilgjengelig..). Etter det har den fungert som en drøm. :-)

konso
08/02/11, 21:13
Det er faktisk lønnsomt å invistere i en batterilader, for uansett hvor langt du kjører etter å ha fått hjelpestart pga strømmangel, får man ikke ladet batteriet skikkelig.
Jeg kjøpte meg en CTEK lader før vinteren 2009, og bruker den ca 1 gang i mnd for å holde batteriene på bilene i form. Er verdt hver krone disse laderne.

vikry
04/03/11, 11:48
Støttes!! Batterilader er tingen. Moderne biler bruker mye strøm, og mange har et kjøremønster som gjør det vanskelig for bilen å holde batteriet toppladet. Mange kjører uten å vite det rundt med et batteri på lavbluss som kan svikte når man mest trenger det. Har man tilgang på strøm der man parkerer bilen er en batterilader er en god forsikring mot uventede strømproblemer. Vel og merke en batterilader av det nyere slaget som tenker selv og ikke ødelegger batteriet med overlading.
Med jevnlig bruk har man alltid friskt batteri med god spenning, og samtidig muligheten for drastisk forlenget levetid for batteriet.