PDA

Vis full versjon : spørsmål om justering av turbotrykk og bensin på FK

gnilrE
25/10/10, 09:08
Hei lurer på hvor mye ladetrykk FK tåler uten og ha bensintrykksregulator? og hva er optimalt uten noe veldig dyr trim? bare ha litt mere krutt i tønna :confused:
:o

Bear
25/10/10, 09:24
går fint ann å kjøre på 1bar. kan hende du burde sette i en chip;)

gnilrE
25/10/10, 09:25
men uten chip? hva er optimalt da a? :)

Bear
25/10/10, 09:30
men uten chip? hva er optimalt da a? :)

jeg kjørte med 0,5 uten chip. men krangla litt innimellom.

gnilrE
25/10/10, 09:34
0,5 ja. Så rundt 0,7 må man ha chip da :)... men er jo ikke veldig dyrt da..

Bear
25/10/10, 09:36
0,5 ja. Så rundt 0,7 må man ha chip da :)... men er jo ikke veldig dyrt da..

koster ikke mye. er en stor fordel å, hvis du skal skru opp ladetrykk.

gnilrE
25/10/10, 09:38
da gjør jeg nok det :), men hva lader FK orginalt?

Bear
25/10/10, 09:40
da gjør jeg nok det :), men hva lader FK orginalt?

husker ikke helt i farta, så det får noen som husker det si:P

gnilrE
25/10/10, 09:41
Tror hansi snakka om 0,4-0,45 :)

Agrostar
25/10/10, 09:43
Er vel 0,35 på ein FK og 0,65 på ein FT?

turbohjelle
25/10/10, 10:16
Er vel 0,35 på ein FK og 0,65 på ein FT?

This.

gnilrE
25/10/10, 10:57
This.

Da vet jeg hvertfall det! ikke akk. mye den lader :)

Kalsn
25/10/10, 16:38
Hei lurer på hvor mye ladetrykk FK tåler uten og ha bensintrykksregulator? og hva er optimalt uten noe veldig dyr trim? bare ha litt mere krutt i tønna :confused:
:o
trenge ikke ny regulator med mindre du skal bytte dyser som trenger ett annet trykk. 0.7 går nok greit uten chip, men ny eksos er det som burde prioriteres først :)

boman
25/10/10, 16:44
Er ikke den eneste forskjellen imellom en FK og FT motor wastgaten? Ergo skal en FK motor fint kunne kjøre med 0,65 i trykk uten chip? Eller har FK og FT forskjellig hjerner?

Kalsn
25/10/10, 16:52
Er ikke den eneste forskjellen imellom en FK og FT motor wastgaten? Ergo skal en FK motor fint kunne kjøre med 0,65 i trykk uten chip? Eller har FK og FT forskjellig hjerner?
hjernene kan også være forskjellig, men "mappet" er jo nesten likt, særlig gullboks kontra annet. Skal ikke være farlig med 0.65 i trykk.

Bear
25/10/10, 17:45
er nok ikke farlig nei, men kan fort fjuske ved pådrag

gnilrE
26/10/10, 18:53
får se om jeg kanskje bare kjører på 0,5 til det blir noe chip og noe greir :)

volvo2før
26/10/10, 20:11
Jeg kjører med chip (vet ikke hvilken, men iallefall ikke viking chip) og det satt pyseventil på bilen da jeg kjøpte den, så den ladet nok rundt 0,7-0,8 tenker jeg. Så tok jeg av denne og satte på vanlig slange så jeg fikk orginal-trykk. Da ladet den rundt 0,6-0,65 (dette er altså en b230fk!) Så strammet jeg stagget fra turboen til wastegate-klokka med en skive på hvert feste. Da økte turbotrykket til rundt 0,85 - 0,9 som jeg kjører på nå;) Og bilen går meget rent og fint:) Sitter 3" eksosrør fra turbo og ut.

Prøvde å stille opp trykket til jeg oppnådde bensinkutt, da mens det satt pyseventil på den. Da ladet den ca 1,5 kan jeg tenke meg (turbotrykksmåleren fungerte ikke skikkelig:p)

gnilrE
26/10/10, 21:54
Jeg kjører med chip (vet ikke hvilken, men iallefall ikke viking chip) og det satt pyseventil på bilen da jeg kjøpte den, så den ladet nok rundt 0,7-0,8 tenker jeg. Så tok jeg av denne og satte på vanlig slange så jeg fikk orginal-trykk. Da ladet den rundt 0,6-0,65 (dette er altså en b230fk!) Så strammet jeg stagget fra turboen til wastegate-klokka med en skive på hvert feste. Da økte turbotrykket til rundt 0,85 - 0,9 som jeg kjører på nå;) Og bilen går meget rent og fint:) Sitter 3" eksosrør fra turbo og ut.

Prøvde å stille opp trykket til jeg oppnådde bensinkutt, da mens det satt pyseventil på den. Da ladet den ca 1,5 kan jeg tenke meg (turbotrykksmåleren fungerte ikke skikkelig:p)

Aha, så du har bare chip og eksos egentlig? :)

Kalsn
26/10/10, 22:08

ja kan space ut wastegaten med å legge skiver mellom wgn og turboen, men uansett så åpner wgn på 0.35 bar(eller 0.65 vis det er FT), så stiger den til det trykket du nevte:)

volvo2før
26/10/10, 22:39

Jada;) men du kan jo prøve å shimse opp WG med en skive, uten chip, og se hvordan den går:) - har åpent filter også, men er jo igrunnen bare ett helvetes leven hver gang du såvidt rører gasspedalen :P derfor blir det orginalfilter og en skikkelig dumpventil på meg istedet ;)

gnilrE
27/10/10, 13:41
Jada;) men du kan jo prøve å shimse opp WG med en skive, uten chip, og se hvordan den går:) - har åpent filter også, men er jo igrunnen bare ett helvetes leven hver gang du såvidt rører gasspedalen :P derfor blir det orginalfilter og en skikkelig dumpventil på meg istedet ;)

kjører med åpent filter jeg og nå, er ikke akk. noe stas fra min side heller :) men skal prøve og se litt takker for svar ;)

turbohjelle
27/10/10, 14:47
Kjørte 0,6 uten chip på min fk, og den lugget ved pådrag. Gamle eier hadde montert på en T slange som gjorde at den ladet såpass. Kjøpte meg en wg-actuator og viking ecotrim chip. lader nå rett over 0,7 uten problemer. Motoren virker også 'kjappere' med ny chip og wg (vet ikke hvilke av dem som gjorde utslaget, da de ble byttet samtidig)

Kjører forresten også med p-filter (bsr), men jeg elsker sugelyden da..

boman
27/10/10, 15:00

Med en skive merker du jo knapt, jeg har lagt på 2 og forskjellen var ikke akkurat kjempe stor :p

gnilrE
27/10/10, 15:46
tror ikke det blir noe masse trim på meg før jeg har chip og eksos jeg :) da er jeg litt mere sikra!

Kalsn
27/10/10, 18:13
Kjørte 0,6 uten chip på min fk, og den lugget ved pådrag. Gamle eier hadde montert på en T slange som gjorde at den ladet såpass. Kjøpte meg en wg-actuator og viking ecotrim chip. lader nå rett over 0,7 uten problemer. Motoren virker også 'kjappere' med ny chip og wg (vet ikke hvilke av dem som gjorde utslaget, da de ble byttet samtidig)

Kjører forresten også med p-filter (bsr), men jeg elsker sugelyden da..

akkurat, å slippe ut lufta mellom wgn og kompressorhuset gir ustabilt trykk og seint trykk. Ny wg på 13c'n gir jo mye tjappere og stabilere trykk en både skiver og "pyseventil" :p

gnilrE
27/10/10, 18:29
er vell egentlig bedere vist man har litt penger og bare kjøpte 16t eller noe da! :)

gnilrE
02/11/10, 20:53
Hvorfor lader bilen min bare 0,25 i ladetrykk? noen som har noen slags aning? :)

boman
02/11/10, 21:09
Hm, kan være så enkelt som en dårlig trykkmåler og/eller store/myke slanger fra innsuget (eller hvor du har kobla på) og til måleren.

gnilrE
02/11/10, 22:03
har kobla fra vacumen på insuget, men kan godt hende jeg må finne meg noe bedre slange klemmer, og litt div så kan det bli årnings da. Trudde kanskje det var noe gæli jeg nå men sant det du sier. Er hvertfall enkelst og prøve ut det. Tenker jo alltid på att det blir noe drit ved første tanke. men men får se hva jg gjør i morra :)

boman
03/11/10, 06:23
Aner ikke om det kan ha så mye å si (0,35 til 0,25), men er verdt å teste ut om du vet du har mjuke slanger. På volvo får du kjøpt nylon rør (og nipler), det ville jeg brukt. De utvider seg ikke noe (Nylon rør som egentlig er til cruise kontroll).

gnilrE
03/11/10, 17:02
aha, ja det skal testes, vil egentlig være sikker når det gjelder turbo trykk, når jeg skal begynne og justere litt, litt dumt med feil tall da gitt :)

Kalsn
03/11/10, 23:29
aha, ja det skal testes, vil egentlig være sikker når det gjelder turbo trykk, når jeg skal begynne og justere litt, litt dumt med feil tall da gitt :)
kan være lekasje en plass og, på trykkrøren el lign. Du kunne prøvd med en annen måler og sett. :)

gnilrE
04/11/10, 16:15
kan være sant, er måleren min ødelagt skal jeg saksøke autometer, det er sport-comp....
men sant kan jo se va jeg får da :) er ikke dumt!

gnilrE
04/11/10, 20:47
http://forum.vccn.no/showthread.php?p=187436#post187436

Bestem :D