PDA

Vis full versjon : 240'n fjusker og går tårlig på tomgang



Vegardb92
24/10/10, 19:30
Har problemet med at bilen fjusker og går dårlig etter at jeg har kjørt leeenge i regnvær. Har brukt å komt sei til igjen men ikke nå siste gangen. Når jeg fikk problemet nå siste gangen hadde jeg cirka 15l igjen på tanken og det begynte å fjuske, prøvde å tømme nedpå en halvliter med kondensfjerner. Det funket! og bilen gikk bra igjen, fylte 40 liter med bensin og skulle ut å kjøre igjen, så skjedde det samme, fylte på enda en halvliter (kanskje ikke sjå lurt?) og bilen gikk veeeeldig dårlig, slet med å holde den i live.

Jeg fikk den hjem igjen og stakk på biltema og kjøpte ny tenningsmodul, luftfilter, bensinfilter, rotor og fordelerlokk. Har også kikket litt på luftmengdemåleren, er ikke noe tett eller noe med det "filterer" der. Har også hatt en kjapp visuell kontroll over vakumslangene.

Har nå montert alt untatt bensinfilteret og motoren kom seg bittelitt, den går slik at den er brukbar med tør ikke kjøre langt hjemmefra i tilfelle det blir verre igjen.

Får feilkoden "1-1-3" fel i bränsleinnsprutare :P altså, feil i bensininsprøytinga, noe som kan være mye rart.

skal bytte bensinfilter i mårra, får se om det blir noe bedre, kan alltids tappe litt av bensintanken også i tilfelle det er litt vann eller fukt der enda


Men hva tror dere det kan være? Mye fjusking etter MYE kjøring på vått føre.....

245racing
24/10/10, 19:40
prøvd å bytte plugger og pluggledninger da?

Vegardb92
24/10/10, 19:50
Har sett på pluggene, så bra ut de, men lurer på å bytte fordi, ett problem mindre ivertfall

245racing
24/10/10, 19:54
prøv å bytt plugger å pluggledninger;) kan ofte være årsaken. har vært borti dette før.

Vegardb92
24/10/10, 20:49
Vi får se, om det ikke hjelper å bytte bensinfilter så får jeg kjøpt meg et sett med pluggledninger og plugger

iNsane92
27/10/10, 23:57
Min lider av samme syndrom.. og ikke F** og jeg finner ut hva det er. En dag etter det har sluttet og regne drar jeg ut sikringen til hjernen.. og lar den nullstille seg da går den flott igjen (til det regner) Regnet idag, men klarte seg utrolig nok gjennom dagen.

Joakim-G_R
28/10/10, 04:09
bränsleinnsprutning er vel dysene.

iNsane92
28/10/10, 11:13
Er ikke 1-1-3 : Short-term fuel trim. Faulty control. Fuel trim (lambda control) too lean or rich?

Vegardb92
28/10/10, 15:19
Ja nei, dette går ingen vei, byttet bensinfilter, går som et dass, fjusker, hoster og går så vidt framover, når motoren blir varm er den brukbar med går dass på tomgang og motoren stopper av og til når jeg clutcher :P Er altså akkurat som før.....

Skal se om jeg får byttet tennplugger idag, kaanskje det blir bedre...

Forresten, jeg har, så lenge jeg har hatt bilen, så har lambda lampa lyst vert 1-1-3 hver gang og tror ikke det har så mye å si?

Har også meeeget mye kondensfjerner på tanken (dumt av meg) :P Og lurer på om det er det som er årsaken til at den fortsatt fjusker ? :S

E.GRØNDAHL
28/10/10, 15:34
Jeg har nesten samme problem med 740'n min, bytta plugger og pluggledninger, dette hjalp ikke for meg. skjønner ikke hva det er

Vegardb92
28/10/10, 15:56
Jaja, hørte med en kar og han sa at luftmengdemålereren kan være en problem, og jordinga til lambdasonden kan være dårlig pga at den er jordet i eksosanlegget eller noe sånt og det kan ha noe med saken å gjøre

men det som er mitt problem er at dette skjedde KUN når det var vått som faen ute, men nå etter at jeg tømte en halvliter (!) kondensfjerner på 15l bensin og siste halvlitern etter at jeg fylte 40 liter mer, altså 55 l ca, nesten full tank, og etter at jeg begynte å klø med i hodet og byttet mange deler og det like jævlig so tror jeg at det kan være kun at en hel liter med kondensfjerner fortsatt ligger i systemet ???? eller?

iNsane92
28/10/10, 23:55
Gi meg en lyd om du finner ut av det hvertfall, for dette har jeg slete med i 4 måneder nå.. og det er MILDT sagt litt frustrerende. Må legge til at denne rengskuren overlevde den faktisk (utrolig nok når jeg har aldri sett så mye regn på en gang).

Har bytta fordeler, plugger + ledninger, bensinfilter, lambda, prøvd dyserens...

Så for all del gi beskjed, en bil som ikke går i regnet er ubrukelig.. :p

volvo245gl
29/10/10, 13:52
Bare en liten tanke fra meg..... Har du/dere sjekket kablene til bensinpumpen. Kommer det vann inn der kan jo mye rart skje.....

Vegardb92
29/10/10, 19:34
hmm... tja, har jo sett under men ikke studert de så nøye.. bilen går bra nå, bare fjusker som faaen når den har stått et par timer, går over etter et 10-15min med kjøring

Men god ide, skal se på kablene til bensinpumpen etter at jeg har kjørt tom den tanken for å være sikker på at det ikke er noe rusk i bensinen, litt synd å tappe av 30 liter bensin og :P fattig lærling :D:D:D

Bytta plugger også idag.. Ble ikke noe forskjell, de gamle såg fine ut de. lys, tørr og ikke antydning til utslitt o.l. elektrode... Orker ikke bytte pluggledninger, nekter og tro at det er de.. Er knusktørt i motorrommet selv når det regner som verst. Er ikke antydning til fukt.. Og dette problemet skjer som sagt kun når det er søkk vått ute

Vegardb92
03/11/10, 20:58
Fortsetter tråden litt... Bilen har blitt mye bedre i det siste, har ikke fjusket noe som helst bare bittelitt småfjusking av og til men ingenting "alvorlig"...

Men er fortsatt det med tomgangen.... Når jeg ikke holder inn gassen så går den liksom slik at den går turtallet stiger hvert andre sekund, rett etterpå detter det ned slik at den nesten stopper og opp på 1-1,5k rpm og ned igjen til den nesten stopper.. Er som en slags rytme.. Er også generelt jævlig å kjøre på lavt turtall, rykker og napper bare, og med en gang jeg kommer opp 2k rpm ca så er den fin.. :S

Når jeg starter bilen, altså når den er kald fungerer tomgangen, ofte litt høyere enn vanlig..

Joakim-G_R
03/11/10, 21:05
Jeg hadde tomgangsproblemer, byttet til nye plugger, kabler, rotor + fordelerlokk, ble bedre, men prøvde også tomgangsmotor, litt bedre, så LMM, nå er den helt fin, enn så lenge. :p

Prøv å napp av LMM, da ordnet min seg. :)

Vegardb92
03/11/10, 21:41
napp av? bare ta ut ledningen liksom?

eller kjøre uten LMM?

Joakim-G_R
03/11/10, 21:46
Ta av ledningen/kontakta ja. Min roet seg helt da. :)

Vegardb92
03/11/10, 22:21
å? spennende..

*springer i all fart ut for å prøve* :D:D:D:

Joakim-G_R
03/11/10, 22:59
Håpe det hjelper da.

Kan også (om det ikke hjelper) klemme sammen slangen fra tomgangsmotoren og opp til det "flexrøret" som går inn i innsuget. Kanskje det hjelper og..

ArneR
04/11/10, 01:18
Viktig å ha koll på om TPS'en er riktig justert og fungerer, har vært plaget en del med denne på noen biler, og da kan den bli ujevn siden den ikke får beskjed om at gasspjeldet er lukket og bilen faktisk står på tomgang.

Lambdasonde er også en vanlig synder på dette, om den er treg til å si ifra om blandingen er fet eller mager får man ofte variabel tomgang.

Vegardb92
04/11/10, 16:09
Det funket med å nappe ut LMM, skal ta å plukke den i stykker, rense, smør bevegelige deler osv, hvis ikke det hjelper blir d å kjøpe en brukt en elns

BTW, megakjekt å stå bak bilen på tomgang uten LMM tilkoblet, lukter veteranbil-treff :D:D

Joakim-G_R
04/11/10, 23:27
Er ingen bevegelige deler i en LMM, med mindre du har en med klaff? Men er vel LH2.4 du har.

Få tak i en annen, sikkert den som er paj. :)

Vegardb92
05/11/10, 16:03
Hvor er tempføleren til LMM? kan ta en titt på den først

Joakim-G_R
06/11/10, 13:06
tempføler til LMM? Sitter vel inni LMM'en den evt?

Har du en feilkode som sier noe slikt?

Vegardb92
07/11/10, 05:04
nei, får ikke feilkoder nei, var bare en saab gutt som sa at jeg byrde skjekke ut d elns, for alt virker som det skal når den er kald, så kanskje LMM tror at bilen er kald 24/7 elns.

Nei, får få tak i ny LMM, tror også det kan være fukt inni elektronikken elns i LMM'n, Får nå idag så begynte bilen å fjuske, nappa ut LMM og den funket. Og det har den gjort hele kvelden :D:D:D Godt å vite at det er kun den :D

Joakim-G_R
07/11/10, 13:10
Det er tempføleren til motorstyringen evt, og den sitter i blokka under innsuget.

Jeg og var innom den tanken. Men med nye plugger og ny LMM så ordnet den seg. Byttet også tomgangsregulator, men det var fordi jeg hadde justert og ordna på den som satt der. :)

Prøv med en LMM du VET fungerer. :)

Vegardb92
07/11/10, 13:37
Ja, må nesten være det. For tempfølerern til motorstyringa styrer vel helst mye annet også og bilen gikk som en klokke etter at jeg nappa ut LMM, bare litt nappete og bilen gikk kun skikkelig når jeg hadde mer en halv gass liksom

Joakim-G_R
07/11/10, 15:44
Ja, når du napper av LMM går den i nødmodus. Bytt LMM og slett feilkoder. :)

Vegardb92
08/11/10, 22:24
Haha, idag så tok jeg og fadern å så litt på bilen, sjekka litt feilkoder osv... kjørte litt rundt osv og siden det var nåkså tørt osv så prøvde jeg og sette i LMM igjen, har kjørt uten LMM siden Lørdagskvelden.

Etter at jeg starta opp igjen så gikk bilen som en klokke, gikk rent på tomgang, rett turtall, ingen som helst slags rykking eller napping og bilen gikk like godt som den har gjort tidligere :S

Meget forvirra :S

Joakim-G_R
08/11/10, 23:10
Om problemet kommer tilbake er det nok LMM som er uggen. :)