PDA

Vis full versjon : kliikking



skullerud
24/10/10, 09:15
Har en 2007 V70N D5 aut., gått 60kkm, og jeg sliter med "klikking" fra hjulene forran og bak ved skifte fra revers til drive, og motsatt.
Dvs det arter seg cirka slik:
Rygger ut av gårdsplass eller parkeringsplass, stopper og holder bremsen inn, skifter til Drive, og slipper opp bremsen, og så kommer det klikkelyder fra front og bakende på bilen. (mest front).
Et ikke navngitt merkeverksted sørøst i norge påsto at dette skyldtes slitte motorfester, tok flere tusen for jobben, men problemet ble ikke borte.

Noen som har vært borti dette, og kan peke i riktig retning?

gunnargt
24/10/10, 11:27
Det er fra splinesen på drivakselen som klikker mot tennene inni navet på hjullageret i bilen. Kan løsne senterbolten på drivakselen og dytte den inn og enten lime den fast men aller helst bare sette tennene inn med fett og dra til bolten igjen. Da blir lyden borte

skullerud
24/10/10, 11:39
Ah!
takk.
er dette en kostbar affære å få gjort på verksted?
helsa tilrår ikke å ligge under bilen å skru selv....

MadAss
24/10/10, 13:51
Vil sterkt fraråde å lime fast splinsa (i hverfall med volvo sin lim). Da sitter drivakslingen bom fast den dagen du må bytte hjullager, og drivakslingen må presses ut med stor hydraulisk presse, og en risikerer å ødelegge hele navet.
Smøre opp med fett er lurt, men sett i bolter fra XC90. Disse er kraftigere og kan skrues hardere til.

Black Edition
24/10/10, 14:43
Fint å se at du har fått gode tips om årsak her. Men hvordan kan noen påstå at det er slitte motorfester på en bil som er kjørt såpass lite?
Og byttet du disse uten resultat,så er det vel ikke for mye forlangt om samme verksted tar på seg jobben og sjekker opp tipsene du har fått her,gratis.

skullerud
24/10/10, 22:15
Fint å se at du har fått gode tips om årsak her. Men hvordan kan noen påstå at det er slitte motorfester på en bil som er kjørt såpass lite?
Og byttet du disse uten resultat,så er det vel ikke for mye forlangt om samme verksted tar på seg jobben og sjekker opp tipsene du har fått her,gratis.

Det er vel strengt tatt en underdrivelse av episke dimensjoner å si at jeg har en seriøs sak gående med det verkstedet, ang utgifter, påståtte reparasjoner, mangler på sådane, og slett arbeid. Jeg holder tilbake et søtt 5sifret beløp de hevder jeg skylder dem, og det er både advokat og forliksråd inne i bildet.

Sjakalen
25/10/10, 09:41
Dette har jeg også. Flott å få denne informasjon :)

angerman
25/10/10, 10:45
helt absurd av det verkstedet og bytte motorfester. skulle ikke holde på med bil,da de ikke fant den feilen der...

boble73s
25/10/10, 11:06
Hvordan får du smurt splinesen inn med fett (smøre med fingeren og dytte den inn)?

Bare å skru av bolten så vil du se det tydelig, eller er jeg helt på bærtur her?