PDA

Vis full versjon : stereo oppsett?



stereoboy
23/10/10, 19:51
hei! jeg er en gutt på 15år og jeg har planer om å kjøpe volvo 240 snart.
og jeg er jo ungdom og har planer om et brukbart anlegg i bilen.

jeg er FULSTENDIG amatør innen stereo i BIL og skjønner ikke helt hvordan man kobler opp forsterkere til høytalere til spillere eller noe sånt. xD

vær så snill og forklar meg hvordan man kobler opp en stereo og eventuelt et AKTUELT oppsett som jeg kan ha i min volvo 240 ^^

Sebbe
23/10/10, 20:00
det "vanlige" er vel å bytte ut orginale spilleren med en litt grommere, subwoofer og forsterker til denne i bagasjerommet, samt grommere frontsett i dørene og forsterker til dette i bagasjerommet. så legger du signalkabel fra spilleren til forsterkerene. høytalerkabel fra forserkerene til frontsettet og subwooferen. også strøm fra + på batteriet til forsterkerene, og jord fra karrosseriet til forsterkerene og fra karrosseriet til - på batteri.

du får kjøpt ferdige "kit" med de kablene du trenger + sikring hos mange butikker som selger anlegg.

stereoboy
23/10/10, 20:10
har du noen forslag til oppsett av stereo? noe som er bra og har mye bra lyd selfølgelig ^^
jeg tenker og ha en subwoofer i bagasjerommet eller noe lignende. ;)

vølvo
23/10/10, 22:06
det "vanlige" er vel å bytte ut orginale spilleren med en litt grommere, subwoofer og forsterker til denne i bagasjerommet, samt grommere frontsett i dørene og forsterker til dette i bagasjerommet. så legger du signalkabel fra spilleren til forsterkerene. høytalerkabel fra forserkerene til frontsettet og subwooferen. også strøm fra + på batteriet til forsterkerene, og jord fra karrosseriet til forsterkerene og fra karrosseriet til - på batteri.

du får kjøpt ferdige "kit" med de kablene du trenger + sikring hos mange butikker som selger anlegg.

negativ pol er jo koblet til karoseriet.....
Kan vel bare bruke det? trodde det var mest vanelig å dra en kabel med ei glassikring i? Men drar kanskje 2 da...:eek:

visløff
24/10/10, 09:43
minusen går til karosseriet ja, du trekker kun en kabel å det er pluss.

Sebbe
24/10/10, 12:33
er greit å oppgradere kabelen fra minus til karrosseriet

visløff
24/10/10, 15:16
hvor mye er den orginale egentlig, 25-30mm2. tenkte kanskje og bytte til 50mm2 når den kommer i hus men den blir vel litt overkill muligens, må vel oppgradere dynamoen også da.

VolvoR-Sport
24/10/10, 16:23
tipper den originale er rundt 8-10mm2 jeg.. er ikke store greiene!

Sondre
24/10/10, 16:49
Det jeg tror hadde passet bra:
Monoblokk
2 kanals forsterker
2 x 10" i lukka kasse som du setter under hattehylla
Ny spiller
2 signalkabler
strømkabler
1 sikringsholder

Hva du skal velge innenfor dette kommer an på prisklasse :)
Kablene velger du ut i fra hvor mye strøm forsterkerne trekker.

Så hvis du hadde funnet ut hvor mye penger du har tenkt til å bruke på anlegget så blir det mye lettere og foreslå deler :)

vølvo
24/10/10, 18:49
Er vel ikke akkurat oppsett å deler gutten er ute etter......

Han spør om hvordan man kobler opp et stereo anlegg,prinsippe. forklar hvordan ting fungerer. Så kan det være innteresant å ha tips til hvordan forsterker og basskasse osv han kan velge mellom :)

Sondre
24/10/10, 20:42
Da leste jeg litt feil:) men å koble er ganske lett, fra + på batteriet til + på forsterker. Fra - på forsterker til karosseri.

Signalkablene er som regel markert med rød og hvit, det samme er inngangene på forsterkeren, så det ser du lett :)

ut fra forsterker så er det også + og - de skal da til + og- på elementet, hvis det ikke står + og - så er rød + og sort - :)

iNsane92
25/10/10, 12:27
Skal vi se om jeg klarer og svare deg her...

Det første du gjerne vil kjøpe er en spiller (cd-spiller), denne kalles ofte hovedenheten i anlegget og tar seg av utdelingen av lyd til de forskjellige komponentene. bilradiospes.no har oversiktlige sider, men er noe dyre i forhold til andre, her kan du også se på pakketilbudene om du finner noe du liker.

Bak på spilleren har du som oftes en/flere RCA utganger (rød og hvit)
Du har forskjellige kabler, det står i bruksanvisningen hva disse skal til.
På en normal spiller (nyere) har du 4 par kabler til høytaler. 1 Antenneutgang, 3 kabler, jord ACC, og 12V+.

For og få lys og lyd i spilleren må du først koble til strøm.
Her kommer Jord, ACC, og 12V+ inn.

Jord, skal ganske enkelt i karosseri (rundt en skrue som går i bilen, helst en plass der det ikke er lakk)
ACC, er tenningstrøm, altså du må finne en kabel som bare har spenning når bilen sin tenning er på. Dette finner du enklest ved og bruke et multimeter og måle.
12V+ er konstant strøm fra batteriet, altså en kabel som går rett på + polen.

Da har du mest sansynelig lys i spilleren, deretter finner du høytaler kablene, som kommer fra dørene feks i volvoen, finn ut i brukermanualen vilke kabler bak på spilleren disse skal festes med for og få lyd.

Dette er basic for og oppgradere orginallyden litt..

Videre, kan du kjøpe deg et litt heftigere opplegg.

La oss si du kjøper :

5m phonokabel
Forsterker 4ch
Monoblokk
10" sub i lukket kasse
Kabelsett
6x9 (egentlig fy-fy... men om du skal ha det enkelt og greit funker det)
komponentsett framme.

Monter høytalerene, og legg kabler bak i bagasjerommet. (høytaler kabler)
Ta 5m strømkabel fra kabelsetter og sett på en sikring (nærmest mulig batteriet) dra så denne bak i bagasjen. Ta en mindre kabel og dra under baksetet og fest den rundt setebelte festet for og få jord til forsterkerene.
Etterpå drar du phonokabelen fra spilleren og bak i bagasjerommet, (denne har ofte en liten leder i midten denne skal kobles i signal utgangen i spilleren, denne sender 12V strøm når spilleren er på slik at forsterker osv skrur seg av og på med spilleren så dem ikke står og drar strøm hele tiden.)

Da kan vi koble alt sammen, koble høytaler kablene til forsterkeren, ta 12V+ inn på forsterkeren, fest jordkabelen til forsterkeren. Plugg også i remote kabelen (den i midten på phonokabelen) på REM på forsterkeren. Phonokabelen skal også inn i spilleren rød i rød, og kvit i kvit.

Vet det ble litt surr.. spørr om du lurer på noe.. er masse mellom dette også.. og det ble litt uoversiktlig.

metrakit
25/10/10, 12:41
http://www.bassbrothers.no(alle priser er inkl frakt synest eg husker:P)
han som driver dette ''Frode'' er utrulig behjelpelig og har bygd mye anlegg i volvo spes så han veit hva som passer både med tanke på størrelse og lydbilde:D
så han er det bera og ringe gi han en pris så lager han oppsett og sender til deg:P

eg har bygd anlegg i min 740 med bare ground zero det er gode høytalere synest eg di har bra utvalg.

men husk en bra spiller har veldi mye å si eg doblet lydeffekt og kvalitet ved og bytte ifra kina shit til en skikkelig kennwood spiller:P

stereoboy
25/10/10, 20:04
Tusen takk for alle svar folkens! :)
jeg skjønte alt det der med koblinger og sånt.....
men la oss si at jeg tenker og bruke rundt 15000 kr på hele stereo oppsettet.
er det noen som kan sette opp et anlegg til meg ?

et lite spørsmål?
hvis subwooferen er på 700W hvor mye bør forsterkeren være på
trenger man forsterker ?

metrakit
25/10/10, 20:36
som eg sa er bare og ringe frode på bassbrothers og han setter opp oppsett til din bil til 15 000kr ...elelr ringe noen andre som driver

mye bedre og spørre fagfolk enn å spørre her egentlig fo somma har masse peiling og noen later som og bare liker og prate:P

vølvo
25/10/10, 20:42
Tusen takk for alle svar folkens! :)
jeg skjønte alt det der med koblinger og sånt.....
men la oss si at jeg tenker og bruke rundt 15000 kr på hele stereo oppsettet.
er det noen som kan sette opp et anlegg til meg ?

et lite spørsmål?
hvis subwooferen er på 700W hvor mye bør forsterkeren være på
trenger man forsterker ?

Mye fornuftig som kom inn i det innleget over her :)
Vent til du får spellern og begynner å se på bruksamvisningen og ikke skjønner noe, da titter du inn her ;)

Er nok noen som vet oppsett osv bedre enn meg. Men du kan ha en forsterker på 500W. Men ettersom du har 700watts basskasse så bør du ha 700 watts forsterker å for å få utnytta det du har dytta penga i :)
Fins vel flere forsterkere med flere utganger til mindre elementer å, så du itte trenger å bruke penger på flere forsterkere.... Men alt komm ann på... du har jo 15 000 som skal bort så :D

stereoboy
25/10/10, 21:19
hei!
jeg fant en snasen liten stereo, som glei forbi når jeg kika hær.

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=233&katid=40&mid=m436&id=&vn=736&tilleggsbilde=225&stortbilde=ok

er dette noe som kunne vært brukbart?

metrakit
25/10/10, 21:37
kompis har dette i en toyota spiller jo bra det men tek litt mye plass:P

vet ikkje om personen har tenkt og bygge kasse sjøl men isåfall dyre og bra 10 tommere (f.ex 3stk) er like godt som 12'ere:P
10''gir meir clean lyd synest eg:P

men er et bra og enkelt sett det jbl som er over ja:P

iNsane92
25/10/10, 23:04
Settet der spiller utrolig mye bass, er utrolig kjekt.. men lyden forsvinner lett. Billige 6x9 høyttalere som ikke klarer og spille veldig høyt.. Komponentsetter følger heller ikke helt med, og om du ikke er forsiktig (noe som er vanskelig og være når du får pumpa igang bassen) ryker komp settet meget fort.. Dårlige diskanter også, og leveres uten delefilter.

Alt i alt, helt greit.. men du finner bedre for den prisen.. dessuten har jeg mine tvil om hvordan den klarer seg i 240.. og du får ikke den kassa oppå "hylla" bak..

Sjekk innom bilstereoforumet.no mye bra på prosjekter der, så ser du hvordan folk som legger penger i anlegget gjør det..

Sondre
26/10/10, 15:44
Som iNsane92 sa, du får ikke den kassa under hattehylla i en 240i:) der er det ca 30 cm høyt.

visløff
26/10/10, 16:02
jeg skal også bygge kasse til volvoen nå, den skal lages sånn at den går under hatthylla og ned den lille profilen som er der, sånn at det blir plass til 2x12" element der med luft kanaler på sidene. den blir akuratt på grensen under hatthylla altså 25-26cm ca.

rogern
26/10/10, 17:05
liggende elementer da regner jeg med? eller skråvegg.

visløff
26/10/10, 18:50
nei, elementene blir stående ut bak, vurderer et refleksrør i midten av hatthylla for å få inn litt trykk i kupeen.

Her er en enkel skisse fra paint, ikke lett og tegne der gitt.:o

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/1951.jpg

rogern
26/10/10, 19:03
aha sånn ja. begynte å lure på om du hadde tenkt til og sette 12" stående under hattehylla. blir noe trangt :p

ser ut som det blir mye volum i den kassa. beregna volum, porter, kassedesign mot elementer?

metrakit
26/10/10, 19:07
du kan bruke 4 kanta subber og bygge bandpass for å få lyden inn i kupe'en og igjennom skiluka og videre gjennom hattehylle om du vil d:P

slik som du bygger over her er heilt greit men det blir mest for og bråke og vise folk i gata at du har anlegg og ikkje så god lyd i kupe men selfølgelig blir det trøkk men det er alt ette ka du vil ha:P

stereoboy
26/10/10, 19:59
hvordan bygger man en bass kasse? xD
er det vanskelig å få den parfekt?

visløff
26/10/10, 20:12
med mine Earthquake elementer står det tegninger av forskjellige typer kasser til forskjellig formål, det jeg gjorde når jeg lagde mål til min så blandet jeg dimmensjonene fra den kassen som skal lage dyp bass og den som var til konkuranse bruk:o men er det noe vits i og kanskje lage en grov port opp i hatthylla istede for de som er på fronten av kassen? eller er det en spesiell måte de skal lage en bedre effekt på, det skal jo være skille vegger mellom portene og "rommet" til elementene.

vølvo
26/10/10, 20:28
Haru ikke mye erfaring med litt tukling med treverk eller noe småtteri så.... Men er jo bare å prøve hvis du har trua på at du fikser det :)
Når du skal finne ut hvor stor kasse du skal ha og det er oppført i Liter, 1 liter er 1dm i 3a.
altså 10 cm :) Men om du bestemmer deg for å bygge lærer du også mye sett det på den andre siden :P

Når det kommer til konkuranse kasser så har jeg bare lest et lite utdrag om det, men da snakker vi BYGGING.

stereoboy
26/10/10, 20:43
nei jeg har vært borti en del snekker arbeid og andre ting med trverk
dessuten har pappaen min hatt jobb på sånn greier der de lagde kjøkken inredning for hånd;)

men hva lages det av?
og hvordan vet jeg hvor mange liter kassen bør være?
bør det være lim mellom platene?

visløff
26/10/10, 20:51
jeg bruker MDF plater, altså sponplater da, er vel 18mm tykke eller noe. du bør bruke lim ja for og få det tett, evt. fuge på innsiden. se på sidene til produsenten av subben eller i papirene som følger med.

iNsane92
27/10/10, 00:22
Viseløff, hva med og droppe 6x9 bak? For og tjene noe ekstra L på kassen, og heller hive i en midbass i dørene bak?

microplex
27/10/10, 01:16
jeg bruker MDF plater, altså sponplater da, er vel 18mm tykke eller noe. du bør bruke lim ja for og få det tett, evt. fuge på innsiden. se på sidene til produsenten av subben eller i papirene som følger med.

MDF er ikke spon. det er komprimert papp med et binde stoff ;)
og du får dem i forskjellige tykkelser. men 15mm eller 18mm er greie og holde på med :rolleyes:

bruker heller ikke lim til og fuge. bruker akryl til det

visløff
27/10/10, 15:55
Viseløff, hva med og droppe 6x9 bak? For og tjene noe ekstra L på kassen, og heller hive i en midbass i dørene bak?

har handlet inn litt avhvert nå så blir litt anlegg bygging, og vil teste hvordan det blir med 6x9 bak pluss de 6,5" jeg har kjøpt inn. så kanskje få til en 8" bass også i hatthylla, har lurt litt på og få noe i bakdørene og ja, mulig det blir en fungerende løsning. tenkte også å kjøpe noen tweetere og ha fremst med ruta.

stereoboy
27/10/10, 17:17
hvorfor må det være MDF plater?
kan det ikke være spon eller kryssfiner eller andre plater?
bare lurer.... xD

microplex
27/10/10, 17:38
hvorfor må det være MDF plater?
kan det ikke være spon eller kryssfiner eller andre plater?
bare lurer.... xD

mdf er litt mere '' bøylig'' en kryssfiner, så det durer ikke så mye.
de demper litt mere så du slipper tromme effekten.

du får bare bassen sånn det skal være.

metrakit
27/10/10, 18:06
om du bruker mdf husk og forbore

Aartun
28/10/10, 09:10
For det første bør du være forsiktig med å bruke beltepunkt til jording, puss heller rent noe metall og sett en bolt i karosseriet for å sikre god jording.
Dårlig jording kan ødelegge både forsterker og spiller.

Om suben er på 700W så er dette kanskje maks effekt? da tåler den ca halvparten i RMS altså over tid.
Du bør ha en forsterker som takler dette da for liten forsterker vil kunne ødelegge både sub-element og forsterker. ville ha anbefalt en forsterker på rundt 500w som tidligere foreslått.

JørnM_940
25/01/11, 19:16
Hvis du ikke er interessert i å bygge kasser og slikt selv, anbefaler jeg å ringe til f.eks bilradiospesialisten og spørre om et tilbud på de komponentene du skal ha. Bare si hva du skal ha (spiller, forsterker, kabler osv), så setter de opp et tilbud til deg, de er greie sånn på bilradiospes hvertfall. JBL er hvertfall kjent for grei lyd til lite penger..

stereoboy
10/02/11, 21:55
kan noen finne en forsterker til 2 sånne bass element? :P
http://www.elutstyr.no/product_info.php?cPath=149_150_151&products_id=1838

gull pilen
11/02/11, 09:09
http://www.installbay.no/mab/webshop_frame_hoved?p=i&id=4594
den burde holde...

stereoboy
11/02/11, 11:11
det er ikke lurt å overstige 1000w?
siden max effekten er 1000w? :P
bare lurer? ^^

stereoboy
11/02/11, 11:12
enn ohm da?
høytelerne er 4 men den forsterkeren du sendte var 1?

stereoboy
11/02/11, 11:13
jeg er litt grønn innen faget xD

Daruu
11/02/11, 11:17
Du kan ha så stor forsterker du bare vil, er ofte bedre med for stor enn for liten som nevnt.
Men du kan fortsatt brenne elementer, uavhengig av hvor stor forsterker du har.

Ohm på en subb er motstanden. Når det står ohm på en forsterker er det hvor lav motstand den takler. Ville uansett ikke anbefalt å koble under 2ohm, selv om forsterkeren skal tåle det.

gull pilen
11/02/11, 11:40
er bare bra med nok effekt...
skal du ha mye trøkk utav dette kjører du på i 1ohm....
er der forsterkeren leverer mest....
lydkvalitet går du i 4 eller 8 ohm....

Aartun
11/02/11, 11:46
Husk, ikke alle fosterkere er stabile helt ned i 1 Ohm, kan ødelegge elementer på det.
Som gull pilen nevner så trenger man i alle fall ikke regne med så fin lyd.

Hadde en gang en sound stream kl.a forsterker som skulle være stabil ned i 0.5 ohm, men denne kostet til gjengjeld 10.000,- ny.
edit: jeg kjøpte den ikke ny..:)

Det står oppgitt forskjellige effekter ved forskjellig ohm på forsterkeren, dette fordi dess mindre ohm det er på elementet som er tilkoplet dess med effekt avgir forsterkeren.
Altså forsterkeren i seg selv er ikke fastlåst på noen ohm.

Daruu
11/02/11, 11:58
Endel forsterkere liker ikke å bli koblet i 1ohm, selv om de skal tåle det.

Så imo er det bedre å kjøpe en litt større forsterker å kjøre i 2 eller 4ohm, istedet for å tyne alt det går ut av en litt mindre en.

gull pilen
11/02/11, 13:55
står det stabil i 1ohm virker de i 1ohm.....
men en forsterker som ikke er det vil sikkert ikke funke så bra på 1ohm....

stereoboy
12/02/11, 00:32
denn forsterkeren som var på den linken lengre opp hær nå....
bør den ha mere motstand?
hvordan lager man d? xD

stereoboy
12/02/11, 00:33
trenger jeg kondensator forresten ? :P

Aartun
12/02/11, 23:28
denn forsterkeren som var på den linken lengre opp hær nå....
bør den ha mere motstand?
hvordan lager man d? xD


trenger jeg kondensator forresten ? :P

Som jeg prøvde å forklare oppi her så har ikke forsterkeren motstand i den forstand, men det står oppgitt effekt etter hvor mye motstand elementene som er tilkoblet har. altså den vil eksempelvis yte 4x50W dersom høyttalere som er tilkobler har en motstand på 4Ohm, og 4x80W dersom høyttalere som er tilkoblet har en motstand på 2Ohm.

Håper det var forståelig :)

Om du trenger kondensator eller ikke avhenger av fler ting, det er en enkel løsning på å gi mer trøkk i bassen fordi den lader seg opp ved "rolige tider" og lader seg ut når forsterkeren trekker mye strøm, typisk i basslag og lignende.
En annen løsning kan være å legge opp tilstrekkelig med tversnitt på kabling, ha godt batteri og en god dynamo.
Jeg har en kondensator i min og eg godt fornøyd med den jobben den gjør.

jan_m
13/02/11, 00:15
det jeg hadde gjort var og godt over bytta gjord kabling i blen til dynamo og til bateri lakt opp 50kvd kabel og så kjøpt det største gele batteriet jeg får trøkt nedi... bare pass på at dynamon er i form og henger med...

Kuleberg
13/02/11, 00:26
Med litt godvilje så kan du fint så 2x12" under hattehylla. Kjører du full bredde på kassa så bør den egentlig være stor nok til å kjøre et par firkanta bassporter mot armlenet i baksetet for å få ut litt trøkk her, eller bygge to rør til å komme opp av hattehylla. Det krever litt prøving og feiling osv. Tok meg 4 kvelder å bygge dette her baki min fort å galt. Kassa er da skjult bak den plata. En smart ting er å kjøpe et par subber som er beregna for lite volum slik at kassa blir stor nok. Jeg liker fast lyd, og det fikk jeg, men hadde ikke kunne stilt i noe dB-drag med dette her, siden mitt oppsett ble helt tett mot kupèen

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/595.jpg

stereoboy
13/02/11, 03:20
takk for alle svar :)

stereoboy
16/02/11, 22:07
http://www.xtremecar.no/bilstereo/forsterkere/1-kanals/mac-audio-zx-1000
her står det at den har 1100w TOTAL utefekt 4ohm
men 375 på RMS effekt 4ohm

spørsmålet...
hva er RMS?!?
er den dårlig eller er den bra nåkk til å drive det basselementet som er vist tidligere i linken?

stereoboy
16/02/11, 22:40
eventuelt Denne forsterkeren?
http://www.xtremecar.no/bilstereo/forsterkere/2-kanals/magnat-black-core-two-limited

Buoyen
16/02/11, 23:07
RMS er egentlig en forkortelse for 'root mean square'. Det er en effektivverdi av en tidsvarierende strøm eller spenning, men mange forsterkerprodusenter bruker denne betegnelsen (feilaktig) for noe de gjerne vil kalle "kontinuerlig" effekt. Slike tall er som regel av liten verdi så lenge du ikke vet noe om målemetode eller andre ting. Men! Du kan gjerne anta at den reelle ytelsen på musikk (ingen klipping) ikke er så langt unna det de fleste oppgir som såkalt RMS.

Når det kommer til den aktuelle forsterkeren, har jeg ikke hørt om merket før, og et søk på google ga meg ikke noe bedre inntrykk. Ta en titt på f.eks. dynabel.no. Der finner du bla.a. Alpine MRP-M1000 til 2500kr. Den er oppgitt til 1000w i 2 ohm og Alpine tror jeg er mer til å stole på.

Kuleberg
17/02/11, 09:17
Når det kommer til pris i forhold til effekt og lydkvalitet så er ikke kicker, rockford, alpine osv så overprisa som folk vil ha det til. Problemet er at folk sammenlikner oppgitt effekt. Og forskjellige merker måler forskjellig. Det samme gjelder hjemmeanlegg, der NAD og HK har svært høy pris på 70w. Men ja, så leverer det en smule mer en di 70w'ene på sonyen bestemor har :p
Har til og med hørt om utstyr som er oppgitt med maxeffekt målt inn på forsterker. Latterlig, da ikke reduksjonsfaktorer og virkningsgrad er oppgitt. Skal man spare penger, kjøp brukt forsterker. En brukt til halv pris gjlr samme jobben

stereoboy
17/02/11, 12:54
men siden bass elementet er på 4 ohm og 1000 watt total uteffekt
bør ikke forsterkeren greie 4ohm 1000w total uteffekt den også?

stereoboy
17/02/11, 13:03
http://www.audiobutikken.no/boss-ph21000.html
fant en Boss forsterker 2x 1000W i 2 ohm
er den grei?
Boss er vell ganske kjent? :P

Kuleberg
17/02/11, 13:20
men siden bass elementet er på 4 ohm og 1000 watt total uteffekt
bør ikke forsterkeren greie 4ohm 1000w total uteffekt den også?

Er det en eller to spoler? En eller to subber? Dette har mye å si på valg av forsterker. At subben TÅLER 1000w sier deg ingen ting om den spiller bra eller ikke. Ofte krever di bare mer for å spille bra. Di billigste til kicker er veldig lettdrevne og et par av dem spiller svært bra på en forsterker til 3-4 lapper. Har du ikke nok forsterkerkraft, er kraftige subber bare tull

Kuleberg
17/02/11, 13:29
men siden bass elementet er på 4 ohm og 1000 watt total uteffekt
bør ikke forsterkeren greie 4ohm 1000w total uteffekt den også?

Er det en eller to spoler? En eller to subber? Dette har mye å si på valg av forsterker. At subben TÅLER 1000w sier deg ingen ting om den spiller bra eller ikke. Ofte krever di bare mer for å spille bra. Di billigste til kicker er veldig lettdrevne og et par av dem spiller svært bra på en forsterker til 3-4 lapper. Har du ikke nok forsterkerkraft, er kraftige subber bare tull

Kuleberg
17/02/11, 13:35
http://www.audiobutikken.no/boss-ph21000.html
fant en Boss forsterker 2x 1000W i 2 ohm
er den grei?
Boss er vell ganske kjent? :P

Ja boss er jo en av di gode eksemplene på at man ikke skal henge seg opp i alle di watt'ene. Her har du en forsterker som jeg vil tippe er dobbelt så bra, selv om den koster litt mer. 500w RMS fra rockford i 2ohm er temmelig bøst til den prisen http://bilradiospes.no/m/shop/?produkt=5978&katid=37&mid=m436&id=&vn=736

stereoboy
17/02/11, 13:44
jeg Tenkte meg 2 subber ;D
skal virkelig bygge xD
har ikke gjort dette før men jeg vill at dette skaal bli GANSKE bra!! :D
å kan fint komme til å gå inn med 25000 for hele anlegget ^^
men ALT må jo passe, liksom ;D

stereoboy
17/02/11, 13:45
men IKKE glemm at subbene jeg skal ha er 4 ohm :P

Buoyen
17/02/11, 13:49
Hvis du f.eks. kobler de to subbene i parallell så vil forsterkeren se en impedans på 2 ohm. Derfor jeg anbefalte den Alpine-saken ovenfor. Billig er den også.

Hvis du skal bruke 25k på hele greia kan du jo handle deler av et helt annet kaliber enn du har foreslått her i tråden. Men da må du tenke på om du skal ha et "pentspillende" anlegg (i alle frekvensområder) eller om du skal ha bare bass. Husk at bassen ikke står for mer enn ca. 5% av lydbildet, så 20 av de 25 lappene bør jo da egentlig brukes på frontsett og spiller hvis det er SQ du er ute etter.

stereoboy
17/02/11, 13:56
jeg skal ha noen ALVORLIG dyre 6x9 xD med forsterkere
Det er jo Volvo 240 jeg har så hvis jeg skall sette diskanter i dørene så bli det bare 4 tommer :/
men de får heller koste en slant så kanskje de gjør nytta (A) ;D
så kommer vi til CD spilleren det skall være en med innebygd Ipod slik at jeg kan laste ned muikk på den :)

(jeg vill ikke ødelege bilen min)
jeg skall ha alle orginal delene til senere :) regner med 240 bli sjelden siden de FLESTE ungdommene "RÆV"kjører alle di fine bila :(

stereoboy
17/02/11, 15:20
nå fant jeg ern forsterker på samme nettsted :D
http://www.elutstyr.no/product_info.php?cPath=149_159_160&products_id=3123
kan du si meg om denne kan være perfekt?
tænker en slik forsterker til HVER av bass elementene mine ^^

BlåFare
17/02/11, 15:55
hmm, Er noe som finnes MDF eller spon og du kan lett modifisere nede på døra di slik at du kan hive in ett skikkelig frontsett.

Kan du modde på hattehylla for 6X9" kan du også gjøre det med dørene.

Som Buyoen sier.
heller ett pentspillende oppsett enn ett oppsett med fasefeil fra helvette og du føler du er omringet av diskanter fra helvette!.

Dynabel.no sine egne forsterkere er bra.
Mye som de har er meget bra.

Trenger heller ikke koste mye for god lyd.
jeg hadde kanskje i gamle bilen komplett anlegg for 10-12 lapper.
Og jeg i en EMMA konkuranse kom på 6. plass.
Dette var med halvferdig bil.

Aartun
17/02/11, 16:21
Liker tanken at du vil holde bilen skikkelig. Men om du skal putte så mye penger i ett anlegg på en gang så ville jeg ha fått en pakkepris, da får du mer for pengene og du kan få skreddersydd anlegg til bilen og dine ønsker.

Kuleberg
17/02/11, 19:13
skaff deg elektriske vinduer framme. da får du vist plass til 13cm frontsett.
så kan du jo få litt tips herfra hvis det kan være til noe hjelp:
Anlegget jeg slang inn i min 240 (http://forum.vccn.no/showthread.php?t=11474)

stereoboy
30/10/12, 20:40
http://bilradiospes.no/m/shop/?produkt=10514&katid=85&id=


SPESIFIKASJONER
Volum : 17,01 liter
Dimensjoner: 340 x 248 x 355 x 295 mm

Hvordan i hælvette blir dette 17 liter?!?
jeg får bare over 22 liter..... -.-''

kan noen gi meg en god utrekning hvordan dette skalbli 17 liter? :P

Daruu
30/10/12, 23:09
De målene som står er utvendige mål sikkert

Sebbe
30/10/12, 23:14
trekker fra volumet av elementet kansje?

stereoboy
31/10/12, 08:55
Dimensjoner: 340 x 248 x 355 x 295 mm
340-30=310
248-30=218
295-30=365

310x218x265 = 17,9 L

og det er bare "Terningen", da mangler vi den lilletrekanten på ve siden av.... :confused:

Rabben
17/11/12, 21:46
Hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt, en 12¨ fra digital designs, les litt på bilstereoforumet.no så skjønner du hva jeg mener. Så kjøper du en jævel av en forsterker f.eks denne: http://www.dynabel.no/Shop/Product/dynaBel-BF7501-1x750-2500-Watt-RMS-Bilforsterker/BF7501 + et sett med 6x9 fra f.eks pioneer, focal eller alpine kjente merker som er kjent for god lyd. Og noen 4¨(?) som passer i døra foran av samme merke. + en 4 kanaler til disse 2 høyttaler parene. Da tror jeg du har noe som spiller greit nok.