PDA

Vis full versjon : Takbytte på 855



Slettmyr
23/10/10, 12:08
Hei
Noen som vet om det er mye jobb og bytte tak på en 850 stv ?
Tenker da på og bytte til tak med luke... :)

Morgis
23/10/10, 13:27
er vel som alle andre biler :)

Kjell V70
23/10/10, 13:41
det koster vel mer enn det smaker vel? sveises vel på alle stolpene eller? tak-plåten har vel lett for å slå seg hvis det sveises? eller? jeg bare synser jeg nå... :)

Slettmyr
23/10/10, 13:51
Tenkte og gjøre dette i forbindelse med motorbytte, kjøper bare da en delebil med takluke og gjør jobben selv
så tenker igrunn ikke på kostnader :)

mrstfu
23/10/10, 14:02
finnes ikke noe sære sensorer eller saker i taket, kun strøm til lamper og luke, så det er i utgangspunktet kun p kappe.... men vær NØYAKTIG, du våger ikke ødelegge profilen til en vakker 855:D

Slettmyr
23/10/10, 14:13
finnes ikke noe sære sensorer eller saker i taket, kun strøm til lamper og luke, så det er i utgangspunktet kun p kappe.... men vær NØYAKTIG, du våger ikke ødelegge profilen til en vakker 855:D

Hehe, om man bare hiver seg i gang me kuttskive så spørs om det ikke blir og gå galt :p
Har studert takkonstruksjonen litt å det ser ut så det bare er og borre opp alle sveisepunktene og ta av hele platen og tillpasse den nye og så punkte på igjen :)
Alt må såklart gjøres nøye ja..

Slettmyr
27/10/10, 18:29
Noen som vet hvordan det er med ledningsnettet til lukemotoren, er det et løst nett eller er det intergrert i ledningsnettet i dashbordet?
Har en kontakt til en bryter ledig, som mest sansynlig er til takluke... :)

mrstfu
28/10/10, 00:37
det er tilbehørskontakta di, såvidt jeg vet, den leverer strøm til bryter til hva det skal være, men er nok tiltenkt takluke ja. Nettet i seg selv er løse ledninger som kommer ned Astolpe, koblet med støpsler i alt av styreenheter og brytere. Fullt demonterbart, altså.

Marius Skau
28/10/10, 00:57
Ta en snakk me han Bloodimir fra glomfjorn. Er på forumet. Han har erfaring fra takskifte så han kan sikkert gi dæ noen tips ^^

Slettmyr
28/10/10, 06:52
det er tilbehørskontakta di, såvidt jeg vet, den leverer strøm til bryter til hva det skal være, men er nok tiltenkt takluke ja. Nettet i seg selv er løse ledninger som kommer ned Astolpe, koblet med støpsler i alt av styreenheter og brytere. Fullt demonterbart, altså.

Ohh, godt og slippe å ta ut dashbordet igjen :p

THolandsli
28/10/10, 06:58
Ei litt mer "proff" mulighet er jo å bytte bare selve takplata. Ta av rails og bor opp punktene og riv det løst fra tetningsmassen. Søskenbarnet mitt fikk gjort det slik på sin V70 for ei tid tilbake. Han kjørte på elg som krølla taket, så han fikk like godt montert inn takluke samtidig.

Slettmyr
28/10/10, 07:35
Ei litt mer "proff" mulighet er jo å bytte bare selve takplata. Ta av rails og bor opp punktene og riv det løst fra tetningsmassen. Søskenbarnet mitt fikk gjort det slik på sin V70 for ei tid tilbake. Han kjørte på elg som krølla taket, så han fikk like godt montert inn takluke samtidig.

Ja blir nokk å gjøre det slik :)

Richard N
28/10/10, 07:40
er du nøyaktig å ikke stresser så er dette en grei jobb. du kapper stolpene. men du MÅ huske å stive av bilen før du tar av taket. meste parten av bæringa i bilen er i taket.

mrstfu
29/10/10, 00:11
og det kan tenkes du må av med dash allikevel, for å fjerne/legge til ledningsnett, veit ikke helt hvordan deksel på Astolpa er avsluttet nede ved dashen. er jo gjort på 5min.

Slettmyr
29/10/10, 06:42
og det kan tenkes du må av med dash allikevel, for å fjerne/legge til ledningsnett, veit ikke helt hvordan deksel på Astolpa er avsluttet nede ved dashen. er jo gjort på 5min.

Dekslet på A stolpen er bare og vippe ut, så den er grei :)