PDA

Vis full versjon : Cruisecontrol V70 D5



Black Edition
22/10/10, 22:06
Heisann. Ny på Forumet og ny som Volvo eier.

Noen som vet hva som skal til for å ettermontere Cruisecontrol på V70 D5 2004,og hva det eventuellt koster?

aarnes
23/10/10, 09:58
Jepp.

Du trenger knapper og software.

knapper koster ca 500kr hos forhandler, og fåes brukt for 100kr her på forumet, samt i sverige.

Software koster 4600kr i SVERIGE, så jeg antar at det koster en 6000kr her i Norge.
Svært enkelt å montere knappene. gjort på 30min.

Finnes manual på volvo sine sider.

Fant faktisk ingen manual for V70, men her har du til S60 (som er sånn ca helt lik)
http://vccs.volvocars.se/accessories/ii/Details.aspx?uid=50459ca7-f264-456e-a831-6006539d1394&model=S60%202002&modelyear=S60%202002

Black Edition
23/10/10, 10:58
Ok,så all nødvendig kabling er tilstede allerede,bare å montere knappene?

Programmeringen,er det noe jeg kan gjøre selv,isåfall hvor omfattende er det? Hvordan gjøres det?

aarnes
23/10/10, 14:21
Veldig sannsynlig at ledninger er lagt opp.
hvis ikke står det godt beskrevet i manualen jeg linka til.
Software kan du ikke gjøre selv.
det må gjøres av en forhandler. med mindre du har tilgang på alt utstyr samt software selv.

Black Edition
23/10/10, 14:55
Ok,takk for hjelpa.

Det var jo likt seg,dem tar seg godt betalt for 5 minutts programmering:-)

Sjakalen
23/10/10, 15:11
Jeg har gjort dette og det var bare å plugge inn eksisterende ledning hos meg i alle fall. SW så var det tut og kjør.

angerman
23/10/10, 16:02
kostet 3000kr sist jeg sjekket. for sw.

aarnes
25/10/10, 12:01
kostet 3000kr sist jeg sjekket. for sw.

Da varierer det veldig fra forhandler til forhandler.
Bilia på Økern skulle ha gull og grønne skoger.

Sverige skulle ha ca 4000SEK for jobben...

Tore
25/10/10, 12:21
Ok,takk for hjelpa.

Det var jo likt seg,dem tar seg godt betalt for 5 minutts programmering:-)

Verden kryr jo av folk som kan programmering da, men finner du en som kan utføre denne programmeringen for deg på 5 minutter tror jeg jammen du kan gjøre mange penger; er helt sikker på at den hos volvo som har programmert dette har brukt langt mer enn 5 minutter. Tiden det tar å laste det ned derimot tror jeg tar langt mindre enn 5 minutter :p

Saken er vel den at du her betaler for det arbeidet som ligger bak den softwaren du kjøper, ikke det arbeidet det faktisk er å laste det ned.

Blir jo nesten som å si at det er dyrt å betale 5000 for en skiboks siden det bare tar 10 minutter å montere den... Du får tross alt en funksjon som da koster penger - det er funksjonen du betaler for, altså utvikling, testing og tilrettelegging for din bil(type). Du står fritt til å avstå fra denne "oppgraderingen" dersom du ikke synes det er verdt å betale det utvikleren (vovo) ønsker for å få dekket inn sine kostnader samt gitt den nødvendige profitten til å motivere utviklingen av slike funksjoner.

Black Edition
25/10/10, 21:38
Jøss,er du aksjonær,eller:-)

Selvfølgelig forstår jeg at det tar mere enn 5 minutter å lage dette programmet,og at Volvo har lyst å få igjen pengene de har lagt i utviklingen av det.

Men hvorfor koster jobben 4000 i Sverige,ref.aarnes her oppe, og 8000 på Vestlandet? Har du en like god forklaring på det? :-))

Tore
26/10/10, 09:17
Jøss,er du aksjonær,eller:-)

Selvfølgelig forstår jeg at det tar mere enn 5 minutter å lage dette programmet,og at Volvo har lyst å få igjen pengene de har lagt i utviklingen av det.

Men hvorfor koster jobben 4000 i Sverige,ref.aarnes her oppe, og 8000 på Vestlandet? Har du en like god forklaring på det? :-))

Er vel fordi nordmen flest finner seg i at når det gjelder bil så er kostnadsnivået hinnsides all sunn fornuft og enhver kritisk sans forduftet... Det viser jo bare nybilstatistikkene tross i skyhøye nybilavgifter...

Alle klager på at bil er så dyrt i Norge, men hva gjør man egentlig med det? Joda, kjøper ny stor bil og mater statskassa med penger slik at de kan ansette stadig flere byråkrater som kan finne på nye avgifter og fandenskap for de norske bilistene. Alle forstår jo at når det koster så mye å kjøre bil i Norge at vi 4 millionene som bor her slutter å ha råd til å kjøre unødig så vil det redde verden fra en global klimakrise. Alt tyder på at vi også i vinter får ett kaldt vær, så gevinsten av politikken kan vi jo tydelig se allerede.

Noe bedre svar enn det har jeg ikke - jeg for min del har ett svensk personnummer (i tillegg til det Norske, skatter også litt til Sverige), tilbringer 5-6 døgn pr måned i Sverige, og prøver i størst mulig grad å utnytte dette når jeg trenger noe til Volvoen.