PDA

Vis full versjon : Rykker og napper 2.5T automat



kjetil
22/10/10, 20:40
Har en 2.5T V70 motor på en 850 2.5 automat gearkasse. Nå i det siste har den begynt å rykke / nappe, spesielt når jeg kjører med lite eller ingen gasspådrag.
Det hender også samtidig at den gearer ned uten at jeg har rørt gearspaken for så i neste sekund til å geare tilbake til der den var.

Har tenkt på om det kan være en defekt pnp giver i automatkassen, andre som tenker eller har opplevd noe lignende?

Ingen feilmeldinger.

Ved oppstart av kald motor hender det også at den jager opp/ned for så å stoppe uten at jeg kan sette det i sammenheng med overstående problem. Som oftest forsvinner dette når jeg igjen starter og gir den en kjapp opprusing.

Noen ideer?

Nilsebu
24/10/10, 20:37
Jeg hadde en gåen tomgangsregulator. Da var det noen lunde samme symptomer, men du får ingen feilkoder ?

Stigern
29/10/10, 06:10
Har samme problem på min automatkasse, spes som du beskriver når du kjører med lite
eller ingen gasspådrag.

Morgis
29/10/10, 07:34
det er ikke motoren som fusker da på lavt gasspådrag?

Stigern
29/10/10, 08:14
det som er så vanskelig å si, noen ganger så vil den ikke akselerere slik som den bruker, også plutselig så er det akkurat som om den får drivstoff også går den som normalt.

Feks jeg står stille, og så trykker gassen helt i bånn. Så er det akkurat som om den ikke får til å få opp turtallet eller overført energien til hjulene, også går det 1-2 sekunder også blir den normal.

Morgis
29/10/10, 08:20
kan ofte være vanskelig å skille girkasse og motor nå det kommer til slik.
Kunne faktisk høres litt ut som motorfusk.
Kanskje dårlige plugger, elelr tett bensin og luftfilter?

Nilsebu
29/10/10, 09:04
det som Morgis skriver var ikke dumt :) Du har ikke hatt motorvask eller noe i det siste? Slik at bilen sliter litt med å tenne?

kjetil
31/10/10, 07:21
Nei, ikke motorvask på en stund.
Har skiftet plugger, pluggledninger, rotor, fordelerlokk, olje og filter, alt for 2 mnd siden.
Siste uka har den ikke hatt symptomer. Har jogget gearvelger frem/tilbake en del ganger for å "rense" kontaktene på pnp. Kanskje var det dette som hjalp.
Har ikke skiftet bensinfilter enda, skal kjøpe et å ha liggende til neste gang bilen jukser.

Når det gjelder om dette kan være både gear og motor er jeg enig i at det kan være vanskelig å skille disse. Grunnen til at jeg mener det er gear er fordi den gearer ned uten grunn. Kan jo være motorstyring som ber om det men.....

Stigern
04/11/10, 06:26
Byttet plugger og luftfilter, og kjørte meg en lang tur igår. Ingen tegn til lugging eller rykk :D

Per Turbo
04/11/10, 10:40
Kanskje en flush av girkassen er tingen? Ofte det hjelper å få på ny og ren olje.

Vil holde en knapp på dette så lenge dette bare skjer under kjøring. Om det ikke skjer under tomgang eller rusing av motoren holder jeg en knapp på kassa.

Stigern
05/11/10, 18:04
Kanskje en flush av girkassen er tingen? Ofte det hjelper å få på ny og ren olje.

Vil holde en knapp på dette så lenge dette bare skjer under kjøring. Om det ikke skjer under tomgang eller rusing av motoren holder jeg en knapp på kassa.

Hos meg skjedde dette faktisk mest når jeg hold bremsen inne i et kyrss feks
når jeg venter på grønt. Da var det akkurat som om den prøvde å "slippe" ut
clutsjen.

Merkelig at den skulle oppføre seg slik med dårlige plugger

kjetil
21/08/11, 20:41
Drar opp igjen denne tråden.
Stigern, samme hos meg. Veldig ofte når jeg bremser ned til stillstand napper den. Men også under kjøring med pådrag av og på kjenner jeg at den napper, og gjerne gearer ned igjen.
Ser vel ingen vei uten om en gearflush, så en annen post her at Felleskjøpet hadde 10 liter til rundt 700 kr så skal sjekke min lokale butikk om det stemmer.
Har nylig hatt åpen pnp switchen og rengjort denne samt filt ned kontaktpunktene slik at de tar skikkelig (grunnen var at ryggelysene sluttet å virke).

Fikk du orden på din bil?
Virker veldig som dette er relatert til fuktig vær.

850GLTsilver
21/08/11, 22:41
Du passa på å fylle PNP-bryteren med lavtemperaturfett Kjetil?

kjetil
22/08/11, 06:21
Nei gjorde ikke det, tok litt av fettet som hadde samlet seg på sidene og smørte utover.

850GLTsilver
22/08/11, 16:13
Nei gjorde ikke det, tok litt av fettet som hadde samlet seg på sidene og smørte utover.

Ikke for å ødelegge dagen for deg, men jeg vil absolutt anbefale at du tar ut den PNP-n igjen, renser den for gammelt fett og fyller den med ferskt lavtemperaturfett på nytt. Hvis ikke kan jeg nesten garantere trøbbel til vinteren.

kjetil
22/08/11, 20:35
Nei du ødelegger ikke dagen med det. Synes det var en grei jobb jeg. Hvilket fett anbefales her da?

edit: i morgen får jeg 20 liter olje fra Felleskjøpet, så får vi se hvordan det går. Har kjørt i 3 år på delvis biltema olje blandet med gammel olje, i tillegg er den overfyllt. Nå blir det ny fresh start på automatkassen håper jeg.

850GLTsilver
22/08/11, 22:08
Biltema 36-517 er et slikt fett. Fungerer fint fra -50, hvilket skulle dekke de fleste områder i Norge.

MEN, nå ser jeg at det sannsynligvis har gått ut hos Biltema i Norge.
Biltema i Sverige har det fortsatt. Kan sikkert bestilles.

kjetil
03/09/11, 19:59
Da var olje byttet i automatkassa, Statoil Transway fra felleskjøpet.
Brukt ca.15 liter til nå og flushet igjennom.
Bilen ble veldig annerledes i giringa etterpå. Mye smidigere og rolig gearing. Ingen rykk og napp som var mitt opprinnelige problem.

Samtidig som jeg flushet kassen, ble det jo en del start og stopp for hver 2.liter som skulle ut. Jeg oppdaget da en "svissssssj" pustelyd hver gang jeg slo av motoren. Lyttet meg frem til lyden og fant en slange med hull i. Denne gikk fra turbotrykkregulatoren til innsugsmanifoilen rett bak servopumpa.
Det var vinkelleddet som var ødelagt. Byttet dette og jeg fikk en finere tomgang, ingen feilmelding om for rik/mager blanding samt 0,2bar MER turbotrykk under kjøring!!!!
Var nesten julekvelden.......

850GLTsilver
03/09/11, 21:55
Du får kjøpt komplett sett med vinkel og skjøteledd for hele vakumsystemet på IPDUSA. Lønner seg å skifte flere nå når du har funnet en som har sprukket.

kjetil
14/11/11, 20:12
Problemene dukket opp igjen etter relativt kort tid. Fikk derfor tak i fett fra Biltema i Sverige til å smøre opp PNP bryteren. Etter å ha smurt opp denne, hadde jeg stadig samme problem.

Vanskelig å kjøre på tomgang
Når jeg har pådrag på gassen er alt ok.
Med en gang jeg slipper gearer automaten ned nesten alltid. Akkurat som jeg skulle satt den i L (men den står i D).
Men denne feilen er periodisk og bilen fungerer noen dager utmerket. ingen feilmeldinger.

Jeg har tenkt på mange forskjellige feilkilder, men det som har bitt seg merke i meg er at bilen er helt fin så lenge den får litt pådrag på pedalen.

Mye søking på Google ga ikke mange treff, men kom over en som hadde trøbbel med TPS (tottle position sensor). Bestilte derfor ny på ebay til £11.

Et par dager senere kom feilmelding fra automat kassen. Too high TPS signal.

Demonterte innsugspjeld og renset det for dritt samt tok av TPS og sjekket at den kjentes fin ut i bevegelsen samt påførte 226 elektro rens. Satte alt på plass og bilen fungere nå utmerket.

Symptomet var alså når jeg slapp gassen ga TPS signal om at spjeldet var fullt åpent og bilen skulle akselerere. Automaten gjorde seg derfor klar, gearet ned, men forjeves for motoren fikk jo ikke noe mer luft. Derfor rant den på lavere gear inntil TPS plutselig ga signal om tomgang og automaten gearet opp igjen.

Har ikke byttet til min nye TPS enda, men lar den ligge klar i tilfelle den gamle går helt i stykker.

Nilsebu
15/11/11, 10:38
Ikke dumt å bytte TPS`en, og husk at feilkoden sikkert ligger lagret i girkassen enda.

Tekoker
09/01/12, 17:33
Hei
Har lignende problem med min automat også:
Ved lite pådrag napper girkassa plutselig. Har også opplevd at den girer i hytt og gevær ved akselerasjon.
Feilkode AT-134 Incorrect load signal. http://forum.vccn.no/showthread.php?12923-Rykker-og-napper-2-5T-automat&highlight=automat


PnP har flere nevnt.

Noen løsningsforslag?

Volvo 850 96 mod. 2,5 20V Aut. Stv.

kjetil
24/09/12, 18:21
Kan nevne at jeg fant ut hva feilen var på min bil.
Trottle Position Sensor feilet når den stod i "idle" posisjon. Så snart den fikk pådrag var den ok. Tok av og "herjet" litt med den frem og tilbake, renset kontaktpunkter, og vips så fungerte den igjen. Kjøpte en reserve som jeg har liggende i tilfelle den går i stykker senere.

Kan tenke meg at sensoren ga signal om at jeg ga full gass, og derfor giret den ned og gjorde seg klart til en aksellerasjon som aldri kom fordi sjeldet var jo egentlig på tomgang.

Case closed for min del!