PDA

Vis full versjon : Kupevifte, V70 '99



Joakim-G_R
21/01/10, 22:20
Min far sliter med kupevifta i V70'n sin.
Den var helt frisk, inntil idag. Idag er den helt død.
Sjekket sikringene, de var hele - regnet da med at motoren hadde tatt kvelden.

Så kommer det obskure.
Ved å koble vifta rett på 12v, går motoren. Begge veier, om man snur polene.
Det er spenning i kontakta til motoren. 7.57V ved avslått vifte, 12.05V ved maks.
Motoren går IKKE, om han prøver å koble til motoren igjen...

Tenkte på dårlig kontakt i kontakta, men det er da måte på?

Noen tips?

TeamBørnOut
21/01/10, 22:24
selv om det er 7.57v der betyr det ikke at den har nok strøm til å drive vifta. sjekket releet?

Shaiko
21/01/10, 22:25
Du måler ikke et spenningsfall da? prøvd med prøve lampe og ser om den lyser?

Denne vifta er gods styrt, jeg ville prøvd og laske en kabel over formotstandene og se om vifta gikk da, om den ikke går og det er gods der så mangler den spenning.

Dersom formotstanden går på denne bilen så går ikke vifta på siste hakket som det normalt gjør på ande biler.

Joakim-G_R
21/01/10, 22:49
Hvor sitter formotstandene? Har han på telefon og har ikke tilgang på bilen selv.

Prøvde med prøvelampe, denne lyste. Ved glidebryter på 0, slukker lampe, ved glidebryter på maks, lyser lampa sterkt. Og lyser sterkere og sterkere når han skyver bryteren.

Motoren som har gått?

EDIT: Motoren går ikke i det heletatt, uansett hva glidebryteren står på.. Det som er så forbanna rart...

Shaiko
21/01/10, 22:55
Formotstandene sitter alltid skrudd fast i tunellen te varmeapparettet, melllom vifta og fordeler hus. dvs bak hanskerommet ganske ca.

koble vifta i kontakta og prøv og sett den på maks. ta så multimeteret og se om du får spenningsfall på noen av kretsene.

Har du 12v + og over 5v gods så skal vifta klare og gå.

Per Turbo
22/01/10, 00:28
Kan også være feil på bryterenheten.. det hadde jeg på min.

Men ta en tur under hanskerommet. Du må ut med hanskerominnmaten for å komme til skruene som holder sparkeplata i toppen, så skal du komme frem hit :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/01/1682.jpg

Joakim-G_R
22/01/10, 00:48
Ok, flotters!

Men ville prøvelampen lyst og "dimmet" seg, og ville man kunne målt spenning da? om det er noe galt med bryteren?

Per Turbo
22/01/10, 00:53
Jeg har ikke så peil på elektro så det vil jeg ikke svare på..

På min så gikk vifta litt etter eget ønske. Om jeg justerte vifta "manuelt" ved å justere glidebryteren gikk den på lavt, eller full. Men ikke noe jevn økning. Og noen ganger startet den ikke i det hele tatt.
Jeg hadde ett bryterpanel fra R'en som jeg hadde tatt vare på og prøvde denne, og alt var normalt. Så kan være verdt forsøket å prøve ett annet bryterpanel om du ikke finner noen annen løsning.

Joakim-G_R
22/01/10, 01:30
Skal bringe ordet videre. Kommer med oppdatering i saken. :)

Joakim-G_R
23/01/10, 19:16
Det var både formotstandene OG vifta som tydeligvis hadde tatt kvelden.

Takker for hjelp.

Bjørnar H.
12/08/10, 21:19
Det var både formotstandene OG vifta som tydeligvis hadde tatt kvelden.

Takker for hjelp.


lurer på hva du måtte ut med for en ny vifte? å formotstandene? :-)

GLTOslo
13/08/10, 09:37
lurer på hva du måtte ut med for en ny vifte? å formotstandene? :-)

Den ligger på ca 1200 hos Mekonomen (bare vifta)

Joakim-G_R
13/08/10, 18:44
Jeg husker ikke hva han sa, men han kjøper ingenting noe annet sted enn på Volvo. Han har vel en bekjent der el.lign, så han fikk litt OK pris.

Men mener å huske jeg syns det var en dyr fornøyelse.

locked
15/08/10, 19:17
vifta i seg selv koster godt over 3000kr hos volvo...