PDA

Vis full versjon : Hvordan preppe bilen før vinteren ..



bomo1709
21/10/10, 09:15
Hei!

Noen som har forslag for å klargjøre bilen før vinteren. I forhold til rust osv?

:-)

Kodja
21/10/10, 09:52
fjern rusta...? :p

Bear
21/10/10, 10:34
regner med at han mente hva man skal gjøre for å slippe å få rustangrep:P

tectyl er gull:D

Solbekk
21/10/10, 16:21
regner med at han mente hva man skal gjøre for å slippe å få rustangrep:P

tectyl er gull:D

Tectyl er gull, hvis rusten ikke har kommet! Da er det å oljebehandling som gjelder. Tectyl oppå rust er som å legge plaster på et skuddsår basicly :P

245 gl
21/10/10, 19:00
Stemmer som Solbekk sier, oljebehandling innvendig er bra...da det meste av farlig rust kommer innenfra...
men om du har overflaterust er det best å få det grundig slipt ned eller sandblåst og så legge en god grunning over det, f. eks. 2 k. epoxy grunning eller syregrunning og lakk oppå der igjen.

Solbekk
21/10/10, 20:30
En har også noe tyktflytende olje som kleber, veldig likt tectyl som kan påføres på utsiden, mercasol tror jeg det het eller noe. Visstnok bremser ned rustangrepet men er ingen pemanent løsning. Den vil jo forsvinne etter en periode :)

ChrML
22/10/10, 05:48
En har også noe tyktflytende olje som kleber, veldig likt tectyl som kan påføres på utsiden, mercasol tror jeg det het eller noe. Visstnok bremser ned rustangrepet men er ingen pemanent løsning. Den vil jo forsvinne etter en periode :)
Det legges på tynnstoff først som trekker inn og hindrer rusta i å få oksygen, dermed kommer det ikke videre. Så legges tykkstoffet utenpå vått-i-vått for å holde tynnstoffet på plass og beskytte mot steinsprut og slikt. Det er noe klin som aldri tørker (et helvete å skru på etterpå :p), men har god tro på at det er den beste behandlingen for en eldre Volvo som allerede har rust. Skal behandles hvert 3. år eller noe.

Det er veldig lurt å vaske bilen ofte om vinteren, 1-2 ganger i uka eller mer hvis du kjører mye. Det hindrer at saltsøl på lakken over lengre tid forårsaker lakkrust.

Bear
22/10/10, 06:33
Det legges på tynnstoff først som trekker inn og hindrer rusta i å få oksygen, dermed kommer det ikke videre. Så legges tykkstoffet utenpå vått-i-vått for å holde tynnstoffet på plass og beskytte mot steinsprut og slikt. Det er noe klin som aldri tørker (et helvete å skru på etterpå :p), men har god tro på at det er den beste behandlingen for en eldre Volvo som allerede har rust. Skal behandles hvert 3. år eller noe.

Det er veldig lurt å vaske bilen ofte om vinteren, 1-2 ganger i uka eller mer hvis du kjører mye. Det hindrer at saltsøl på lakken over lengre tid forårsaker lakkrust.

synd hvis det er -20 over lang tid da. hvis man ikke har tilgang til varm garasje

todleif
22/10/10, 08:23
synd hvis det er -20 over lang tid da. hvis man ikke har tilgang til varm garasje

Da vasker du bilen i sjølvask.
Eg har vaska bilen når det er 13 minus.
Det fungerte kjempebra. (eg har ikkje garasje)

-Shark-
22/10/10, 10:21
Da vasker du bilen i sjølvask.
Eg har vaska bilen når det er 13 minus.
Det fungerte kjempebra. (eg har ikkje garasje)

Ja men låser og dører fryser lett i etterkant da, om man ikke tørker og får ut fuktigheten.

Bear
22/10/10, 10:34
Ja men låser og dører fryser lett i etterkant da, om man ikke tørker og får ut fuktigheten.

nettopp det jeg tenkte på, har vaska bil i -15 ca. å ikke hatt den i garasje, men fikk litt problemer dagen etter. er ikke morsomt å stå med en påsa med varmt vann inntill låsen kl 5 om morran i stiv kuling ass:\

todleif
22/10/10, 11:20
Er greit å smøre låsene. (hugs drivstoffpåfyllingen)
Tørke inni dørkarmer og bakluka er lurt!
Og so smøre listene i dørene og bakluka.

Her er ein link ifra min første vask i sjølvaskeanlegget eg har i nærheiten
http://www.detailersclub.no/forum/topic/4785-vintervask-ved-minusgrader/

Bear
22/10/10, 12:11
har med vilje aldri brukt avfetting på bila mine, men ser du brukte noe scholl rapid 9000. regner med at detta ikke er det samme som vanlig avfetting? er greit å få av alt salt og dritt når man vasker bilen om vintern

todleif
22/10/10, 13:02
har med vilje aldri brukt avfetting på bila mine, men ser du brukte noe scholl rapid 9000. regner med at detta ikke er det samme som vanlig avfetting? er greit å få av alt salt og dritt når man vasker bilen om vintern

Det er vanligt avfetting. Eg er litt bilpleitulling, so eg kjøper litt større kvanta ifra nettsteder for bilpleie.
Rapid 9000 er ein avfetting som skal utblandes med vann.
Typisk for meg er 1 del avfetting og 3-5 deler med vann.

Er greit å ta vekk mest muligt dritt ifra lakken før håndvasken.
Er ingen grunn til å la vaskehansken/svampen dra rundt dritten på lakken

Eg brukte og prickbort avfetting.
Den skal ikkje blandes ut.
Den er kjempebra på asfaltflekker og bl.a. dieselsøl.

Bear
22/10/10, 13:16
Det er vanligt avfetting. Eg er litt bilpleitulling, so eg kjøper litt større kvanta ifra nettsteder for bilpleie.
Rapid 9000 er ein avfetting som skal utblandes med vann.
Typisk for meg er 1 del avfetting og 3-5 deler med vann.

Er greit å ta vekk mest muligt dritt ifra lakken før håndvasken.
Er ingen grunn til å la vaskehansken/svampen dra rundt dritten på lakken

Eg brukte og prickbort avfetting.
Den skal ikkje blandes ut.
Den er kjempebra på asfaltflekker og bl.a. dieselsøl.

men skader det ikke lakken å bruke avfetting??

bomo1709
22/10/10, 13:29
Bra svar det her!

Skal olje litt til forhindring hvertfall.

Takk (-:

todleif
22/10/10, 13:32
men skader det ikke lakken å bruke avfetting??

Nei, kvifor trur du det?

ChrML
22/10/10, 14:25
synd hvis det er -20 over lang tid da. hvis man ikke har tilgang til varm garasje
940in min står aldri i varm garasje (det er heller ikke bra mtp rust). Står ikke i garasje i heletatt. Vasket bilen ofte med Selvvask selv om det var -20 en periode, da er det sånn at når man har spylt rundt bilen en gang så har vannet fryst der man begynte :p. Aldri sliti med å få opp dører fordet. De er riktignok litt mer frysne dagen etter, men ikke sånn at man må slite for å få de opp. Har trådløs sentrallås så bruker ikke låsen (men man spyler jo ikke rett inn der fordet). Ikke vært noe problem med dørhåndtaket eller.

Joakim-G_R
22/10/10, 15:05
men skader det ikke lakken å bruke avfetting??

Ved for sterk avfetting KAN lakk ta skade. Men det som forsvinner først er voksen du har lagt oppå lakken. Beskyttelsen av lakken, altså.

Prickbort skal ikke ta voks/LSP.

Jeg bruker dog selv foamcannon (med såpe i, for tiden Valet Pro sin Poseidon's Carnauba Car Wash), litt morsommere enn å ødelegge hånda på spruteflaska med avfetting. :)
Det tar også mye møkk, før jeg går på med vaskehanske. (Bruk ALDRI vanlig svamp. *grøss*)

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/hs004.ash2/33554_10150284875885508_747295507_15524317_970504_ n.jpg

Joakim-G_R
22/10/10, 15:06
Åja. og VASK ALDRI BILEN MED VARMT VANN PÅ VINTERN!!!!!!!!!!!!!!

Varmt vann øker saltets etsende egenskaper..

Bear
23/10/10, 11:54
Åja. og VASK ALDRI BILEN MED VARMT VANN PÅ VINTERN!!!!!!!!!!!!!!

Varmt vann øker saltets etsende egenskaper..

serr???? da blir det vanskelig å vaske bil her jeg bor, for alle sjølvask anlegga er det varmt vann om vintern:(

ChrML
23/10/10, 12:17
Åja. og VASK ALDRI BILEN MED VARMT VANN PÅ VINTERN!!!!!!!!!!!!!!

Varmt vann øker saltets etsende egenskaper..
Varmt vann blir vel fort kaldt igjen? :p Og saltet vaskes jo vekk?

The Sven
23/10/10, 12:25
Ja varmt vann rengjør mye bedre enn kaldt også!

Bear
23/10/10, 12:27
så kan vaske med varmt vann?:) uten å være redd for at bilen skal rustebort pga saltet?

The Sven
23/10/10, 12:44
Dette vet nok Joakim bedre enn meg, men jeg bare kommer med innspill og lurer litt på hvor ille varmt vann egentlig er selv:) Det har iallfall sine fordeler også!

Joakim-G_R
23/10/10, 15:25
Uansett om varmt vann blir kaldt igjen og saltet "blir vasket bort" (jada, men ikke ved kun spyling. Avfetting, såpe og riktig vask så forsvinner det) så akselererer man uansett prosessen. Hvor mye vasker og avfetter du inni hjulbuer, f.eks? der får man ikke av alt saltet om vintern, som et eksempel.

Fordelene med varmtvann er hva? Det blir fortere til is? :p

volvoRsport
23/10/10, 15:59
Fordelene med varmtvann er hva? Det blir fortere til is? :p

Rengjør mye bedre. Det vet jeg godt da jeg har vasket hundrevis av biler med steamer på vinteren, du har ikke sjans til å få det like rent med kaldtvann ;)

Joakim-G_R
23/10/10, 16:08
Det gjelder hele året. :)

The Sven
23/10/10, 16:23
Så da mener vi vel at steamer er best også på vinteren:P

volvoRsport
23/10/10, 16:28
Det gjelder hele året. :)

Jepp.

Joakim-G_R
23/10/10, 17:53
Så da mener vi vel at steamer er best også på vinteren:P

Ikke med tanke på "saltets frätande emnen". Altså, etsende egenskaper.

volvoRsport
23/10/10, 18:18
Ikke med tanke på "saltets frätande emnen". Altså, etsende egenskaper.

Vil ikke tro det har så stor betydning i denne sammenhengen :)

The Sven
23/10/10, 20:38
Så lenge varmt vann fjerner saltet bedre enn kaldt så er det vel rart om den påstanden holder vann.

Joakim-G_R
23/10/10, 20:54
Gjør som dere vil. Men bilfabrikanter og motorsykkelfabrikanter fraråder bruk av varmt vann ved vask av saltsause. Står tilogmed i instruksjonsboka til motorsykkelen min. :)

Men jeg skal ikke tvinge dere til noenting, så dere gjør det dere vil. :)

Joakim-G_R
23/10/10, 21:01
Du står vel ikke å vanner saltet på bilen din? Saltet blir jo spylt av, og jo mere salt og dritt du får av ved prewash jo bedre er det å gå på manuellt etterpå.

Absolutt. Men er fortsatt steder man ikke vasker, og kommer til. Som man får spylt på. Blannet under, inni hjulbuer, og slike ting.

volvoRsport
23/10/10, 21:03
Absolutt. Men er fortsatt steder man ikke vasker, og kommer til.

Det er sant, men hvis du ikke får spylt der så kommer det jo heller ikke noe varmtvann der ;)

The Sven
23/10/10, 21:12
Står tilogmed i instruksjonsboka til motorsykkelen min. :)


Så du mener produsenten av et kjøretøy som nesten ikke brukes i saltlakan ved noen omstendigheter har best greie på det?

Joakim-G_R
23/10/10, 21:50
Så du mener produsenten av et kjøretøy som nesten ikke brukes i saltlakan ved noen omstendigheter har best greie på det?

Når var det BMW aldri produserte biler?

Og, hva har det med saken og gjøre egentlig? Om salt i varmt vann er mer etsende enn kaldt vann, så har det vel ingenting å si hvem som skriver det?

Joakim-G_R
23/10/10, 21:52
Det er sant, men hvis du ikke får spylt der så kommer det jo heller ikke noe varmtvann der ;)

Poenget er at man kan spyle, men ikke få fjernet alt saltet. :) Og det saltet som er igjen, evt det som renner med det varme vannet ned andre steder, kan gjøre mer skade enn nødvendig.

Men det er jo bare å vaske med varmt vann om dere mener det ikke er farlig, jeg vasker med kaldt vann isteden, så slipper den lille rusta som er å få enda mer rotfeste. :)

The Sven
23/10/10, 21:52
Haha ok, men BMW tror jo at delt bakaksel er bedre enn stiv også...;)

Joakim-G_R
23/10/10, 21:59
Haha ok, men BMW tror jo at delt bakaksel er bedre enn stiv også...;)

La oss ikke synke inn på en multiknirk-debatt igjen. :)
Jeg har dog aldri sagt at stiv aksel er best, og bedre enn uavhengig bakstilling. :)

The Sven
23/10/10, 22:05
Både du og jeg vet at det bedre med stiv!

EDIT: aksling altså.

The Sven
23/10/10, 22:07
Men greit å spore litt tilbake til temaet her nå kanskje. En bør iallfall passe på å sjekke frostvæska:)

Joakim-G_R
23/10/10, 22:31
Både du og jeg vet at det bedre med stiv!
Jeg har tilogmed "bevis"...


Men greit å spore litt tilbake til temaet her nå kanskje. En bør iallfall passe på å sjekke frostvæska:)

Jepp. Har de sånn "frostvæskekikkert" på biltema, og er den pålitelig tro?

Solbekk
24/10/10, 00:08
Jepp. Har de sånn "frostvæskekikkert" på biltema, og er den pålitelig tro?
Ja, vi brukte slik på jobb når jeg var verkstedmekaniker for å sjekke blandingsforhold mellom vann og kjølemiddel. Funket helt kurant etter hva jeg kunne se.

Joakim-G_R
24/10/10, 01:51
Om den er nøyaktig nok, var det jeg tenkte på. :)

Solbekk
24/10/10, 10:22
Om den er nøyaktig nok, var det jeg tenkte på. :)

Ja, altså vi måtte ha det nøyaktig nok så ikke CNC-maskinen skulle få for mager eller for rik blanding. Vi brukte en før som var relativt lik, bare av annen fabrikat som visstnok kosta flesk, og den her var like bra sa ihvertfall gamlingene på jobb :)

The Sven
24/10/10, 13:08
Er det ikke sånn batteri-syremåler type som er greia lenger?
http://www.ebvaerktoj.dk/dansk/Showimage.asp?Filename=54.jpg

Joakim-G_R
24/10/10, 13:10
på å sjekke hvor mange minus frostvæska tåler? Jeg har kun brukt sånn kikkert tidligere.

The Sven
24/10/10, 13:13
Ja, men det er selvsagt ikke samme målern som man måler syrevekt med. En sånn frostvæskemåler koster kanskje 30 kr eller noe slik, har alltid brukt det. Sånn kikkert har jeg ikke vært borti.

Joakim-G_R
24/10/10, 13:19
Visste ikke det fantes til frostvæske og jeg, trodde det kun var til batterisyre :)

The Sven
24/10/10, 13:22
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Frostvasketester/

Joakim-G_R
24/10/10, 13:23
Fiffig :)

Må måle væska, da det var 40 minus på det kaldeste her i fjor...

The Sven
24/10/10, 13:27
Billig iallfall:) Og man får en viss formening med den der og:) Mente og trodde den jeg har går litt nærmere 0 men, -5 eller noe. Men det er ikke Biltema, men noe annet gammelt jall.

bomo1709
24/10/10, 23:21
Enig med at man burde vaske med kaldt vann, greit nok at det "renser" bedre med varmt, men voks osv forsvinner med varmt vann.

Jeg prøver alltid å vaske bilen med en mild såpe og kaldt/lunket vann. Ifh til at voksen som er lagt på.

For øvrig er vel også voks det beste middelet til forhindring av lakkrust....

Og er maks klar for litt snå nå :-D

jensen
25/10/10, 15:08
Et tips før vinteren kan være:
*sjekke fostvæske
*fylle på spylervæske
*smøre opp dørlåser / baklukelås med låsolje
*smøre dørlister med silicon stift
*lade opp batteriet skikkelig + fylle etter batterivann