PDA

Vis full versjon : 93 854 - Håndbrems som ikke slipper?



mrstfu
20/10/10, 21:55
Parkerte på strømmen rundt 6 tida idag, for de som bor i området, la kanskje merke til kulda som kom?:D kom ut i 10tida, var en 4-5 minusgrader, starta bilen, og kjørte litt bortover. La med en gang merke til at bilen ikke hadde det pådraget den pleier å ha, men tenke for meg selv at det sikkert går bra bare motor og girkasse blir driftsvarm.

Det gjorde det til en viss grad, men det var fremdeles noe som manglet. Kom hjem, parkerte, og la merke til at håndbremsspaken ikke ga noen motstand i det hele tatt, før to-tre 'klikk' oppover i vandringa, så jeg kjørte litt rundt inne i phuset, og testa litt. Brekket tar godt fremover, bakover tar det dårlig, men det har det alltid gjort. Holder bilen rolig og bremser hastighet uten problemer, så vaierene er fremdeles hele. Det jeg reagerte på var at det lukta litt 'brent clutch', eller noe i den gata, kom fra rundt bakhjula, og skiva/trommel på bakhjulet var varm som juling, mye varmere enn den pleier å være til tross for at jeg kun hadde kjørt 3 kilometer, uten hard eller langvarig nedbremsing.

Har håndbremsesko noen tendens til å nekte å¨slippe taket ved kulde? Som sagt, bilen sto rolig i 4-5 timer før jeg kjørte videre, kan det vær at en eventuell fjær eller lignende bruker lang tid på å slippe seg ut igjen? hvis dere skjønner hva jeg mener?

Tok god fart inne i phuset, slo av motor og lot bilen rulle uten brems eller brekk, hørte ingen ulyder fra bakhjulsområdet, så det er i tilfelle noen som gir seg...

Vært borti dette før., anyone?

ola normann
20/10/10, 22:09
Ikke uvanlig spør du meg, håndbrekk er noe drit.... Mest sansynlig har mekanikken inne i trommelen rustet og går tregt.

Hvis du skal demontere så kjøp inn noen deler på forhånd, fjørklips som holder skoene på plass og fjører som "trekker" skoene sammen og eventuellt nye sko (når man først har tatt jobben med å demontere, så ville jeg ha byttet alt)

At håndbrekket tar dårlig bakover er en gjenganger, har lest om folk som har byttet alt uten at det har blitt bra...

Nedkvit'n
20/10/10, 22:23
Folk har vel vore borti at håndbrekkwiren har frose på desse bilane.

mrstfu
20/10/10, 22:39
Ikke uvanlig spør du meg, håndbrekk er noe drit.... Mest sansynlig har mekanikken inne i trommelen rustet og går tregt.

Hvis du skal demontere så kjøp inn noen deler på forhånd, fjørklips som holder skoene på plass og fjører som "trekker" skoene sammen og eventuellt nye sko (når man først har tatt jobben med å demontere, så ville jeg ha byttet alt)

At håndbrekket tar dårlig bakover er en gjenganger, har lest om folk som har byttet alt uten at det har blitt bra...

det skal jeg faen meg gjøre, har byttet vaiere, men ikke noe annet, har fungert fint inntil nå, liksom. og det er ikke noe big deal for meg om brekket ikke tar bakover, sladder med fronten inn i svnigen uansett:D

parkerer alltid bilen i både gir og brekk, så ikke brekksko ruster og slikt.

_s90r_
23/10/10, 00:27
tipper det er vaiern'e som er fuktig...

mrstfu
23/10/10, 09:16
er ikke det...

Wanli...

Adrian?:D