PDA

Vis full versjon : Kva chip anbefalar de?



Agrostar
21/01/10, 21:00
B230FK/FT som skal veksle i maks trykk på 0,4 og 0,9 og dermed ha oppimot 200 gamp maks. Skal ha både tenning og bensinchip og lurde på kva de vil anbefale?

TeamBørnOut
21/01/10, 21:01
haha :D mene.. sjekk under salgs anonsene her inne. folk som selger chiper

Agrostar
22/01/10, 06:57
Joda, veit er folk som sel chippar her. Men det er jo eindel å velge imellom, samt at ikkje alle fungerar like bra, og nokon er ikkje verdt prisen heller.

Janus
23/01/10, 18:36
http://www.turbofun.no/product/11719/12176/422227/Volvo-940-Lavtrykksturbo-chip.html

Jeg kjøpte denne, skal visst være bra etter det jeg har hørt. Har dog ikke montert enda, skal vente til det blir litt tørrere på veien :p

Autotech
26/01/10, 00:01
Vikingchip Ecomax er jo en chip mange har da,inkl meg selv.

A.Finstad
27/01/10, 02:54
jeg ville godt til noen som driver å chipper biler sånn at chippen er satt opp til din bil og din kjøre stil å alt det der for da er chippen optimalisert sånn at den er så effektiv som den skal være!

turb00le
27/01/10, 05:28
jeg ville godt til noen som driver å chipper biler sånn at chippen er satt opp til din bil og din kjøre stil å alt det der for da er chippen optimalisert sånn at den er så effektiv som den skal være!

Der er null stress, ring claus på turbocenter eller mattson.
Men kostnaden blir høy (5000+++)

A.Finstad
27/01/10, 05:35
nesten billigere å kjøpe megasquirt da så, man får finne ut hva man vil hehe

turb00le
27/01/10, 07:08
Japp, det er mye potensiale i både lh2.4 og motronic. Men sånn som hos turbocenter så koster software 5000kr (volvo power special) og man betaler for bremsetime for å mappe om. Kan nesten kjøpe seg ett nytt haltech.

A.Finstad
27/01/10, 09:05
jeg har bestemt at jeg skal få optimalisert en chip til mitt oppsett når jeg er ferdig med å bygge grenrør og får meg ny turbo, men dette er snakk om motronic sprut og av en eller annen rar grunn har jeg fått det for meg at den har litt mere potensiale en lh2.4

TeamBørnOut
27/01/10, 09:07
Uff, prøv å slå det fra deg igjen :P
Ikke ofte jeg anbefaller lh2.4 men i sånne tilfeller er det bedre hehe

A.Finstad
27/01/10, 09:18
da må jeg spørre hvorfor er lh2.4 bedre en motronic? å hva er det som er bedre med det? og forskjellene på dem?

TeamBørnOut
27/01/10, 09:27
Mye nyere, det klarer å justere seg bedre etter forholdene. det er lettere å justere / chipe de. Raskere hjerner.
alt er bedre egentlig :)

emilhetty
27/01/10, 14:36
da må jeg spørre hvorfor er lh2.4 bedre en motronic? å hva er det som er bedre med det? og forskjellene på dem?
Akkurat som TBO sier, mye raskere hjerner på lh 2.4 enn motronic.
I det tidsromme som det gikk over fra motronic - lh 2.2 - lh 2.4 så var det veldig mye utvikling, bare se på pcer fra midt på 80 tallet og til midten av 90 tallet som de siste -983 og -984 hjernene kom til lh 2.4.
Der er det veldig mye forskjell på yttelsen.

Og en ting som lh 2.4 har som ikke motronic har, jo lambdasonde.
Men såklart om du lager en god fast bensinmap som du bruker så er det ingenting i veien for å ikke ha lambda, men med litt variasjon i temperatur og forhold så vil ikke den bensinmapen funke så bra lenger heller.

Men ville slått fra meg tanke med å bruke orginale sprut i det heletatt jeg om jeg var deg, har akkurat gjort det selv.
Hva om du plutselig skal gjøre en liten endring, da må du inn å bruke mange timer på rulla for å få det bra igjen.
Men om du har et nymoderne programmerbart sprut så har du mapa bilen på rulla på snaut en time. Så om det blir noe endring seinere, så kan du bare ta den en time til :D


For å svare på hva som egentlig blei spørt om her, så er det mange som leverer chipper til de bilene her, bla. meg.
Det er ikke så mange måter å lage en chip på, så er i utgangspunkte samme hvem du kjøper fra.
Da det er i hovedsak luftsperra som fjernes bare, men jeg og en del andre endrer på bensinmapen litt på toppen, for å få riktig blanding med litt trykk.

gaupe
27/01/10, 15:04
Akkurat som TBO sier, mye raskere hjerner på lh 2.4 enn motronic.
I det tidsromme som det gikk over fra motronic - lh 2.2 - lh 2.4 så var det veldig mye utvikling, bare se på pcer fra midt på 80 tallet og til midten av 90 tallet som de siste -983 og -984 hjernene kom til lh 2.4.
Der er det veldig mye forskjell på yttelsen.

Du kan ikkje samanlikne spesialiserte system og PCar. Kraftigare prosessorar har vore tilgjengeleg heile tida, men ein brukar akkurat stor nok prosessor eller mikrokontroller til å gjere jobben. Men så kom auka utsleppskrav etter kvart, derfor blir ting meir komplisert å få til, og ein treng meir datakraft.

Er ingenting som misbrukar så mykje datakraft, som ein moderne PC, windows er stikkordet.

TeamBørnOut
27/01/10, 15:28
ja hurramegrundt for win98 ;)

Lh2.4 /sprut er eneste alternativet hvis man skal ha noe orginalt eller elektronisk.. ellers ville jeg faktisk kjøpt 2 dobble trykkgassere :P

jonass
27/01/10, 15:36
så på savar nå at det var en som bremsa rundt 300hk med doble gassere og holset h1c. på en b230a lavfriksjons motor.

TeamBørnOut
27/01/10, 15:38
300hk på en sånn motor er ikke problem bare man har stor turbo som ikke gir mye mottrykk :)
Men en sånn motor klarer ikke 200hk med en 19T ;)

emilhetty
27/01/10, 16:01
Du kan ikkje samanlikne spesialiserte system og PCar. Kraftigare prosessorar har vore tilgjengeleg heile tida, men ein brukar akkurat stor nok prosessor eller mikrokontroller til å gjere jobben. Men så kom auka utsleppskrav etter kvart, derfor blir ting meir komplisert å få til, og ein treng meir datakraft.

Er ingenting som misbrukar så mykje datakraft, som ein moderne PC, windows er stikkordet.
Jojo, for all del så sammeligner jeg det med pcer.
En styreenhet er i prinsipp en dårlig pc, den gjør det den er programmert til og ingenting annet, akkurat som en pc gjør.

Men grunnen til at jeg tok pc som et eksempel var fordi det skulle være lett forståelig, noe jeg iriterer meg over nesten hver dag på jobben.
Er ikke noe vits å forklare i dybden når man ikke forstår det grunnlegende.

gaupe
27/01/10, 16:03
Jojo, for all del så sammeligner jeg det med pcer.
En styreenhet er i prinsipp en dårlig pc, den gjør det den er programmert til og ingenting annet, akkurat som en pc gjør.

Men grunnen til at jeg tok pc som et eksempel var fordi det skulle være lett forståelig, noe jeg iriterer meg over nesten hver dag på jobben.
Er ikke noe vits å forklare i dybden når man ikke forstår det grunnlegende.

Nei, det er ikkje eit godt eksempel, PC er ein generelt verkty, du samanliknar det med eit embedded system som skal stå å gjere ein spesifikk jobb. Og utviklinga ser litt anna ut på det området.

A.Finstad
27/01/10, 23:38
grunnen til at jeg skal kjøre med orginalt sprut er at det er ulovelig med data prut på gata.

emilhetty
27/01/10, 23:57
grunnen til at jeg skal kjøre med orginalt sprut er at det er ulovelig med data prut på gata.
Er vel samme det når man kjører med 300hk i en bil som det står 182hk i vognkorte på.

Karlsen88
28/01/10, 00:02
Er vel samme det når man kjører med 300hk i en bil som det står 182hk i vognkorte på.



Hehe.. (Y)

A.Finstad
28/01/10, 00:21
jeg skal ha 238 i vognkortet siden det ikke koster noe på biler før 88(?) det for å få mindre bot da det er 1000,- pr hest over. regner ikke med å få 300 hester som mange her inne trur dem har regner med at jeg får 238 plus litt trenger ikke mere på gata :p

emilhetty
28/01/10, 00:52
jeg skal ha 238 i vognkortet siden det ikke koster noe på biler før 88(?) det for å få mindre bot da det er 1000,- pr hest over. regner ikke med å få 300 hester som mange her inne trur dem har regner med at jeg får 238 plus litt trenger ikke mere på gata :p
Om da hadde brukt feks Nira sprut, så har du turbotrykksregulering.
Da kan du bare ha en knapp som aktiverer et lavere hk antall, ved å kjøre lavere turbotrykk.

Begge modusene må jo mapes skikkelig, men da kan du kjøre 238hk på gata om du har lyst til det.
Noe du helt sikkert ikke kommer til å gjøre, blir sikkert fort ivrig du som alle andre, og da kjøres det på det det orker.
Men da kan du ihvertfall rive til 238hk om du faktisk blir stoppa og den skal bli tatt på rulla.

Når jeg skal montere sprut i bilen min, så hadde jeg planer om å beholde orginale ledningsnette i motorrommet så langt det lar seg gjøre.
Så det ser mest mulig orginalt ut.

A.Finstad
28/01/10, 01:07
hmm.... takker for tipset da skal jeg se litt på nira sprut ja :D men er det mulig å bygge det inn i motronic boksen eller bygge det på en sånn måte at det er plug and play? altså sånn at jeg slepper å legge opp nytt ledningsnett.
få tak i en gammel motronic hjerne fra bmw eller noe sånt, sånn at jeg får den pluggen mot orginal nettet for så å ta ut den og koble den på nira sprutet? hadde det funka?

emilhetty
28/01/10, 01:24
hmm.... takker for tipset da skal jeg se litt på nira sprut ja :D men er det mulig å bygge det inn i motronic boksen eller bygge det på en sånn måte at det er plug and play? altså sånn at jeg slepper å legge opp nytt ledningsnett.
få tak i en gammel motronic hjerne fra bmw eller noe sånt, sånn at jeg får den pluggen mot orginal nettet for så å ta ut den og koble den på nira sprutet? hadde det funka?
Var sånn jeg tenkte å gjøre det, bare ofre en bensin og tenningshjerne på lh 2.4 sprute, så trekker jeg bare ledningene fra Nira sprute og inn til de tomme lh 2.4 boksene.
Da vil nesten all den ekstra kablinga komme inne i bilen, og under dashborde. Så kan gjemme det greit vekk der.
Ender vel bare opp med å trekke nye ledninger til coilene, da det sikkert blir å kjøre 4 separate coiler.

Da vil det se ganske orginalt ut, og du har fortsatt det gamle ledningsnette i bilen om du plutselig finner ut at du har lyst til å selge bilen uten den motorn med sprute som står i :)

A.Finstad
28/01/10, 01:40
kan jo også kjøre den med fordeler leste jeg nå nettop så tenkte jeg skulle prøve det når jeg tør å finne pris og kjøpe meg et sprut :D

turb00le
28/01/10, 09:11
Strekk heller opp nytt ledningsnett. Gammal dritt med ymse dårlig kontakt, sprø isolasjon osv. Også er det jo ett par ting som ikke er der og noe som kan fjernes fra motronic/jetronic. Pluss at en sånn "plug & pray" sak er bare enda ett punkt som kan gi dårlig kontakt/brudd.

A.Finstad
28/01/10, 22:06
gidder ikke bytte lednigns nett når jeg har kvitering på at det som sitter der er NYTT for to år sia! da lager man plug and play