PDA

Vis full versjon : Bytte bremsecaliper bak



v70dude
19/10/10, 20:59
Jeg skal bytte bremsecaliper bak, pga den henger seg på skiva å skraper å konstant bremser. Er det no hokus pokus å gjøre? Må mest sannsynelig bytte bremseskive også. Sikkert blitt litt ødelagt pga nesten konstant slitasje fra klossene. Er det noe man må tenke på når man skal bytte dette?

Å er det noen som har erfaring med bremsecaliper å skive fra biltema?

ola normann
19/10/10, 21:42
Det første som slo meg var å kontrollere at alle luftenipplene lar seg løsne før man begyner, kjipt å stå med knekkte nippler når man trenger dem... men det er kanske ikke nødvendig å lufte alle "hjul" ved bytte av en caliper?

Husker jeg tettet bremseveske tanken med en del av en plastpose under skru lokket, for å hindre at det "lekker" mens man driver på...

Jeg ville ha byttet håndbrekk sko, fjører og klips i samme slengen, siden man allerede har skivene av.

v70dude
19/10/10, 22:01
Skal bare bytte på den ene siden, høyrebak siden det er den som henger å sliter på skiva.. når jeg kjører nå å bremser så hører jeg att det skraper.. Men om jeg trenger bare å lufte på den ene siden bak vet jeg ikke.. har ikke luftet bremser får :P

F86
19/10/10, 22:35
Har du sjekket om skiva er ødelagt?
Om ikke klossene er slitt til stålet er den kanskje brukbar.
Ellers er det jo å anbefale å bytte skive på begge sider samtidig, den andre er jo gjerne slitt/rustet og ujevne bremser kan bli resultatet.

mrstfu
19/10/10, 23:16
Jeg skal bytte bremsecaliper bak, pga den henger seg på skiva å skraper å konstant bremser. Er det no hokus pokus å gjøre? Må mest sannsynelig bytte bremseskive også. Sikkert blitt litt ødelagt pga nesten konstant slitasje fra klossene. Er det noe man må tenke på når man skal bytte dette?

Å er det noen som har erfaring med bremsecaliper å skive fra biltema?


jeg hadde luftet alle fire hjul når man først driver med det, skader ikke, og du får byttet ut litt bremseveske.:D

ang biltemaskiver og calippere, har nok lightyear noe å si her:D skivene har da et godt anlegg for kast, calipperene er nok noe annet... har egentlig bare hørt gode erfaringer ang calippere, riktignok FÅ erfaringer, men gode de som er. biltema har uansett en ganske vennlig retur/klageordning, så jeg hadde satset på det. hvis du uansett har caliperene ute, LAKK DEM:D mye bedre resultat når du har skikkelig tilgang.

v70dude
19/10/10, 23:58
skal lakke dem, skiven på vensteside ser kjempe fin ut, ikke no skrapemerker eller no sånt, men den på høyre som henger seg er det masse skrape merker.. å er det eneste stedet er klossene er mye mere slitt en på de andre klossene..

Men åssen lufter mann bremsene? å er det no spesiell bremse væske man skal ha?

Edit: Men må vel ha nye klosser på høyrebak. må jeg bytte på alle bremsene da? eller kan jeg bare sette på ett sett nye klosser på høyre siden?

mrstfu
20/10/10, 00:17
vanlig DOT4 veske er vel det de fleste biler skal ha, hvertfall det jeg har på min, funker som fjell. uansett, spør i butikken, da har du noen å kjefte på hvis bilen ikke vil stoppe:D

jeg hadde bytta parvis, slik at slitasje er noenlunde lik, og du ikke har bedre bremsekraft på et av hjula.

utlufting har jeg ennå ikke bretta huet mitt helt rundt, det er vakuumsystem på driten, og jeg har vel ikke sqtt meg veldig inn i det. er interessert i svar selv:D

Lightyear
20/10/10, 00:22
Er egentlig bare en ting å si her, IKKE kjøp bremseskiver fra biltema!
Mulig jeg var uheldig men de holdt jo ikke ett år engang, det er mye skive igjen men rette er de ikke lenger. Men jeg hadde jo i bakhodet at bremsene skulle oppgraderes så derfor ble det biltema skiver, men litt bedre kvalitet hadde jeg forventet :eek:
Blir ikke billig hvis man må skifte skivene hvert år.

A

mrstfu
20/10/10, 00:26
er jo mulig å gjøre et regnestykke her da... pris del på antall skiver i løpet av feks 5 år, kan jo fort bli billigere enn et høykvalitetssett fra en eller annen produsent med samme formel. så er vel og levetida på feiltema skivene ganske varierende, har jeg inntrykk av.

og i tillegg til det reint økonomiske, er jo irritasjonen med vibrasjoner ved nedbremsing, og i ditt tilfelle, Lightyear, at du faktisk må ut og JOBBE på bilen:D

v70dude
20/10/10, 00:27
ok, da tar jeg skiver fra mekonomen eller no, å calipter fra biltema så sparer man litt :P hehe

mrstfu
20/10/10, 00:36
trur det er ganske greit. vil anbefale skiver fra Torshov, av merket NK, AK eller lignende, hvertfall rød logo på svart boks. helt standard skiver, har tjent meg trofast i et år uten antydning til kast eller tull, etter en god del harde nedbremsinger.

v70dude
20/10/10, 00:45
hvor mye er det de ligger på i pris?

mrstfu
20/10/10, 00:54
vet ikke med bak, men jeg kjøpte nye foran, inkludert bremseslanger kom det på rundt 1100. synes den prisen var ganske grei.

v70dude
20/10/10, 00:58
ja det var ikke dumt, hvor ligger Torshov... men vet du hvordan man lufterbremsene? :P

vovlo
20/10/10, 20:21
Ta en tur på Feiltema eller Mekognomen og handle inn Hayne`s Manual for V70, det sparer deg for mange spørsmål:D. Det er en viss rekkefølge som må følges om du skal lufte hele systemet og ikke bare en caliper. Ellers finner du måten å lufte på i 100-200-forumdelen her på vvcn. http://forum.vccn.no/showthread.php?t=12766 Det er ingen hokus pokus å få til. Lykke til!;)

ChrML
20/10/10, 20:27
skal lakke dem, skiven på vensteside ser kjempe fin ut, ikke no skrapemerker eller no sånt, men den på høyre som henger seg er det masse skrape merker.. å er det eneste stedet er klossene er mye mere slitt en på de andre klossene..

Men åssen lufter mann bremsene? å er det no spesiell bremse væske man skal ha?

Edit: Men må vel ha nye klosser på høyrebak. må jeg bytte på alle bremsene da? eller kan jeg bare sette på ett sett nye klosser på høyre siden?
Man bytter aldri bremser bare på den ene siden. Om du ikke kjøper skiver til venstresiden, så kjøp i det minste nye klosser til den siden og bytt dem samtidig som du bytter skiver og klosser på andre siden. Kan også være lurt å bytte håndbrekksko og slikt samtidig så du slipper å montere gammelt herk igjen, men da ville jeg også byttet skivene på venstre side.

Er noen ting å passe på, men ikke så mange. De nye skivene må vaskes godt med tynner, rødsprit, Aceton eller noe lignende før montering. Fordi de er satt inn med noe oljegreier for at de ikke skal ruste når de ligger på lageret.

Det er sikkert rust på navet under bremseskiva, puss det vekk sånn at du får en jevn og fin anleggsflate til skiva. Ellers er det ikke så mye å passe på, bare husk å kjøp/bruk riktig verktøy så du ikke ødelegger skruer eller kåler lengre enn du må :). Pass på at når du skrur av bremseslangen at du klemmer slangen med en Wizegrip tang eller en vanlig spisstang og en strips før du skrur den av. Sånn at det ikke renner og renner mens du holder på til det ikke er bremsevæske igjen i systemet, da har du mange timer lufting foran deg med mindre du kjøper deg en luftemaskin fra Biltema.

mrstfu
20/10/10, 21:46
sånn var det, CharaMell kan sakene:D

v70dude
22/10/10, 16:38
Noen som har no tips om åssen jeg kan fåløs de 2 boltene som holder caliptern oppe, som er ganske rusta fast? :P

mrstfu
22/10/10, 22:26
ei voksen skralle, evt fastnøkkel, WD40, makt og tolmodighet. lønner seg å ta en kniv eller noe lignende og skrape bort mesteparten av rusta på bolten før du setter på skralle, hvis ikke risikerer du å sette på ei pipe som er for stor, som bare slipper og etterhvert sliter bolten rund. og DET!!!

er no dritt:D

ChrML
23/10/10, 10:58
Og bruk 6-kant piper og ikke 12-kant piper på bolter som sitter hardt. Bank de på så de er helt innpå og bruk en voksen skralle eller latmannsarm.

v70dude
23/10/10, 12:49
hehe ja, må bare få bilen høyt nok opp :P
Men fant ut da.. at det ikke er cailptern men bremseskiva som mest sannsynelig har ett kast i seg.. siden når jeg snurret på skiva så er det bare ett punkt den henger seg på så slipper den også henger den seg igjen på samme stedet..

Er ikke noen som har en bremse skive til v70 97 2.0 LT liggende? :P

Teebob
23/10/10, 13:01
Jeg monterte feiltema calippere bak på en 240 jeg hadde, de begynte å lekke bremseveske etter 14 dager.. Byttet til renoverte fra meca.. De var bra...

v70dude
23/10/10, 13:06
Hvor mye lå det på i pris ? =)

Teebob
23/10/10, 13:10
Husker ikke helt, men de var litt dyrere en feiltema.. Hørte på forumet at det var flere som hadde hatt problemer med de... Men, somsagt var dette til 240, kan vere at v70 delene er bedre..

v70dude
23/10/10, 13:12
det kan godt hende, men må bytte den relativt fort pga klossene er heeeelt slitte pga det kaste på min skive :(

Lightyear
26/10/10, 09:09
Bytt skiver og klosser på begge sider bak og se hvordan det blir da, er ikke sikkert du trenger ny calipper ;)

A