PDA

Vis full versjon : oljeuttak B230f+t



OlavS.
19/10/10, 15:00
hvordan tar folk ut oljetrykk til turboen, når de turbokonverterer ei F blokk? hvor tar dere det? og hvolke overganger/gjenger der det der?
link mottas med stor takk!

asdf
19/10/10, 16:21
http://www.cravingboost.com/craving-boost-products/product-oillines03.jpg

Er visst 1/4" NTP gjenger der.

OlavS.
12/12/10, 13:00
opp med tråden igjen. prøvde nå i går å skru ut denne umbrakoskruen der, men den rikka seg faan ikke!! prøvde med grispikk også, men turte ikke ta i mere, redd for å rasere noe. rok i så grisepikken fjøra!
skal det sitte så godt!

ChrML
12/12/10, 13:21
Ja, de umbracopluggene sitter! Viktig å bruke rett verktøy med en gang der og rense umbracosporet så det ikke går istykker. Også lurt å banke kraftig på bolten med en hammer og evt varme først.

Hvis sporet allerede er ødelagt så er det litt værre. Hvis grisepikken knekker kan du få et skikkelig problem.

Sebbe
12/12/10, 13:27
jeg måtte banka inn en torx bits, dro rundt 2-3 stykker men banka inn en størrelse større for hver gang. men jeg varma ikke noe først, om du gjør det og sprayer på litt rustløser og banker litt så bør den komme.

-Shark-
12/12/10, 13:54
Hvor tar folk retur hen da? Sveiser inn nippel i bunnpanna? eller er det noe enda enklere.

Sebbe
12/12/10, 13:57
er ikke noe enklere enn det nei

OlavS.
12/12/10, 14:41
jeg har R-sport bunnpanne, så har retur det. det er nok det enkleste. ellers kan man jo bore opp ett hul i blokka, der som FT returen er.

OlavS.
12/12/10, 14:42
ser ut til at jeg tar trykket ut om oljetrykksbryteren, siden dette er enklere enn å armest i timesvis med oljeuttaket der.

TvilsomRacing
12/12/10, 16:16
jeg sveisa en M6 bolt fast i umbrako skruen. Da kom den til slutt ;)

Uberhenrik
13/12/10, 13:16
Jeg hente olje via denne fra biltema (http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Biltilbehor/Bilelektrisk/Bil_instrumenter/Adapter-for-oljegiver/) Får da også plass til olje temp og oljetrykk givere:) Jeg fikk også plass til oljekjøler sandwish og oljefilter utenpå.

Returen ble borret opp i bunnpanna, og skrudde fast en 90 graders bend med mutter på baksiden. Paknings middel i mellom. Ble helt tett:)

R.G
13/12/10, 14:02
Jeg hente olje via denne fra biltema (http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Biltilbehor/Bilelektrisk/Bil_instrumenter/Adapter-for-oljegiver/) Får da også plass til olje temp og oljetrykk givere:) Jeg fikk også plass til oljekjøler sandwish og oljefilter utenpå.

Returen ble borret opp i bunnpanna, og skrudde fast en 90 graders bend med mutter på baksiden. Paknings middel i mellom. Ble helt tett:)

er vel den enkleste å kjappeste måten å få til olje til turbo det der utenom å slite med umbraco i framkant, eller slit med t skjøter på org oljtrykk uttaket som aldri blir tett:)

OlavS.
13/12/10, 15:32
hehe, noe som heter gjengetape, som tetter slikt som gjenger som ikke hører etter. tar det ut om oljetrykksbryteren jeg. enklest det. har dårlig tro på de derre biltema dritten, har aldri fått dem tette. er ikke brukende til noen ting.

Uberhenrik
14/12/10, 11:00
Mitt oppsett er hvertfall tett, kjekkt å se trykk og temp på olja også:)

OlavS.
14/12/10, 14:27
fikk ut umbrakoen i går, med livet som innsats.
har sandwichplate til oljekjøler, som jeg skal sette følerne for slikt i!

R.G
14/12/10, 21:58
Jeg hente olje via denne fra biltema (http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Biltilbehor/Bilelektrisk/Bil_instrumenter/Adapter-for-oljegiver/) Får da også plass til olje temp og oljetrykk givere:) Jeg fikk også plass til oljekjøler sandwish og oljefilter utenpå.

Returen ble borret opp i bunnpanna, og skrudde fast en 90 graders bend med mutter på baksiden. Paknings middel i mellom. Ble helt tett:)

denna biltemasaken der tar den ut olja før eller etter filterering? når den tar olja fra ytterkant...

R.G
14/12/10, 22:35
Ikke bruk biltema saken da denne tar olje fra ytterkant. Da får turbo u-filterert olje

TeamBørnOut
14/12/10, 22:35
bmw sender olja fra ytterkant og så til senter av filteret. Så man bør jo kanskje passe på at man ikke sender "uren" olje inn i turbo :D

Daruu
14/12/10, 22:37
Går olja tilbake til motoren gjennom der det er gjenger? Eller kommer den inn der?
Ihvertfall så blir hulla der det ikke er gjenger da.

TeamBørnOut
14/12/10, 22:37
Nå var du raskere en meg RG :D
Men jeg mins volvo gjør det på samme måte. Olje fra ytterkant og til senter. er jo på denne måten de får brukt "tilbakeslags" ventiler å sånt enklest mulig... (gummi som tetter for hullene hvis det ikke står trykk der)

R.G
14/12/10, 22:38
er samme retning på volvo også. så på ett nytt filter jeg hadde, og bypass(var gummi lefser som tettet di hullene på ytterkant) vil da blokkere oljetrykk hvis det går fra senter til ytterkant

R.G
14/12/10, 22:39
driver å skriver oppå hverandre ja:p

Uberhenrik
15/12/10, 01:23
Jeg har hvertfall plassert den sånn at olja går igjennom oljekjøleren før den går til turboen.

OlavS.
15/12/10, 07:43
oljekjøleren er helt uavhengig av turboen hos meg. den står på ei sandwitchpate. ser for meg at det er tryggest å skille dem slik.

TeamBørnOut
15/12/10, 08:43
Jeg har hvertfall plassert den sånn at olja går igjennom oljekjøleren før den går til turboen.

Men er du sikker på at den går i filteret først? ellers er det værre at den går inn i oljekjøleren for å så gå til turbon.

Daruu
15/12/10, 08:46
Åssen ser man det da TBO?

TeamBørnOut
15/12/10, 08:50
Se på saken fra biltema. blås i "oljeuttaket" å sjekk hvor lufta kommer hen.
den SKAL komme fra "midten". ellers egner den seg ikke til å levere olje til turbon. KUN til oljetemp. Trykk skal man heller ikke måle før filteret. hvis filteret tetter seg så ser man ikke om man har dårlig oljetrykk eller ikke

R.G
15/12/10, 08:55
oljekjøler tar ufilterert olje. da noen adaptere har termostat for oljekjøling så stopper olja i adapter og passerer via en ventil videre inn til filter til termostat åpner. olja holder ytterkanten i adaptern og rett til filteret, . har drivi å lett fram div orginale olje saker nå etter det ble prat på dette. alt blir montert utapå filterbolten og da er det ikke filterert:) filterert olje går igjennom bolten inn mot motor;) man får aldri koblet seg inn mot filterert olje uttak ved filter da dette er innerst og tett område:) kun med adapter fra d24tic, da denne er delt i to innvendig, hvor ren og uren olje går, så er til turbo tatt ut av den "rene" delen.

R.G
15/12/10, 09:01
biltema saken er så åpen å fin å se på att titter man i den ser man att alle di 4 uttakene kommer fra ytterkant, og ikke fra senterbolten:)

TeamBørnOut
15/12/10, 09:07
biltema saken er så åpen å fin å se på att titter man i den ser man att alle di 4 uttakene kommer fra ytterkant, og ikke fra senterbolten:)

Uff.. da er det kun temp som er fint å ha der :/

R.G
15/12/10, 09:10
ja kun temp, dumt opplegg denna der, el er jo grei til sitt bruk men ikke å plukke ut olje fra:) så beste måte md olja da er å borre hull i blokk og gjenge eller t-skjøt på oljetrykk-uttak:) den jeg går for.

Uberhenrik
15/12/10, 09:40
Men er du sikker på at den går i filteret først? ellers er det værre at den går inn i oljekjøleren for å så gå til turbon.

Går vel ikke i filteret, men bunnpanna ble vasket når jeg hadde den ute, var ikke mye dritt der.

Skifter også olje ofte og bruker kun helsyntetisk olje.

Turboen snurrer greit og er ikke noe slark.

TeamBørnOut
15/12/10, 10:15
Man får oljefiltere man kan skru på slanger. bruk ihvertfall noe sånt da.
Eller ta olje fra fronten på blokka di. jeg får litt vondt når jeg leser at man ikke renser olja før man kjører den inn i turbon :P

Uberhenrik
15/12/10, 14:21
Man får oljefiltere man kan skru på slanger. bruk ihvertfall noe sånt da.
Eller ta olje fra fronten på blokka di. jeg får litt vondt når jeg leser at man ikke renser olja før man kjører den inn i turbon :P

Er ikke så nøye, skal bygge ny motor:)

Jeg orker hvertfall ikke "fikse" på et fullt fungerende oppsett:P

kapli
18/05/11, 22:28
http://www.cravingboost.com/craving-boost-products/product-oillines03.jpg

Er visst 1/4" NTP gjenger der.

Noen som kan bekrefte at det faktisk er 1/4 NPT?

Kjøpte en AN-kobling med 1/4 NPT for litt sida, men er trang å skru på. Har ikke lyst til å bruke makt i tillfelle det ikkje er 1/4 NPT gjenger likavel.

melby
18/05/11, 22:39
jeg kan bekrefte at det er 1/4 NTP gjenger der, kjøpte nye olje slanger og koblinger for litt sia, og det passa rett på

ArneR
19/05/11, 03:54
Du vet de gjengene er koniske ja? :p

Så at den er trang å skru inn har sin naturlige årsak.. :)

Bjørnstad
19/05/11, 15:00
noen som har flere bilder av forskjelige mulig koblinger?
jeg driver og bygger turbo motor av en b230FD og har planer om og hente ut olja fra hullet til oljetrykkgiver.

Volvo-Power
19/05/11, 15:59
hva med å bruke den originale plassen da? har gjort dette bestandig de gangene jeg har konvertert f-blokekt til turbo..

OlavS.
19/05/11, 16:00
noen som har flere bilder av forskjelige mulig koblinger?
jeg driver og bygger turbo motor av en b230FD og har planer om og hente ut olja fra hullet til oljetrykkgiver.

den tanken hadde jeg også, men er like greit å gjøre det forran på blokka, en mere "permanent" løsning det. og så ser det jo mye mere profft ut da, istedet for hundrevis av y-greiner og overganger. du slipper også at oljeslangen blir liggende nærme eksosen hele veien, noe som øker oljetempen betraktelig

Bjørnstad
19/05/11, 16:28
hva med å bruke den originale plassen da? har gjort dette bestandig de gangene jeg har konvertert f-blokekt til turbo..

da må man vel bore og gjenge for og få det på den plassen det er orginalt på fk/ft.

VolvoR-Sport
19/05/11, 16:31
stemmer det. har org ft/fk olje inn og ut på min F blokk..

kapli
19/05/11, 16:57
Du vet de gjengene er koniske ja? :p

Så at den er trang å skru inn har sin naturlige årsak.. :)

Joda, men better safe than sorry;)

Volvo-Power
19/05/11, 17:53
da må man vel bore og gjenge for og få det på den plassen det er orginalt på fk/ft.

ja, det må man, men det er da ingen problem? skal man begynne å turbokonvertere en f-motor, men er redd for å borre og gjenge tur + retur, så trenger man ikke begynne engang.

hvordan skal det dekomprimeres? dobbel toppakning eller fresing imellom ventilene i toppen? det siste gjorde jeg, og en sånn jobb får et hull i blokka til å bli det minste problemet.. hadde jeg bare fått ut de bildene jeg har fra siste konvertering fra den gammle mobilen, så er det faktisk en komplett how-to for å bygge om f til f+t....

JørnM_940
19/05/11, 17:56
ja, det må man, men det er da ingen problem? skal man begynne å turbokonvertere en f-motor, men er redd for å borre og gjenge tur + retur, så trenger man ikke begynne engang.

hvordan skal det dekomprimeres? dobbel toppakning eller fresing imellom ventilene i toppen? det siste gjorde jeg, og en sånn jobb får et hull i blokka til å bli det minste problemet.. hadde jeg bare fått ut de bildene jeg har fra siste konvertering fra den gammle mobilen, så er det faktisk en komplett how-to for å bygge om f til f+t....
Kan vel også kjøre på org kompresjon, men litt lavere overtrykk?

OlavS.
19/05/11, 18:00
jeg kjørte jo org. kompresjon, og 0.5-0.9 bars trykk, på en kinasnurre type A/R0.72. skulle tro det ble hardt, men gikk jo som faan det. både godt og lenge. fikk inntrykk av att disse motorene tåler en del.

kermitt
19/05/11, 18:30
kjørte 1.2bar på -88 B230F blokk med FK innsug, dyser og hjerner på en isbil. Tålte det fint, ikke anntydning til noe tull. Jeg syns egentlig det er en fordel å ha org komp. blir mye mer kjørbar.

Sebbe
19/05/11, 18:41
kjørte 1.2bar på -88 B230F blokk med FK innsug, dyser og hjerner på en isbil. Tålte det fint, ikke anntydning til noe tull. Jeg syns egentlig det er en fordel å ha org komp. blir mye mer kjørbar.

det er min erfaring også, og det at man ikke skal tenke på å turbokonvertere en f motor om man ikke føler seg sikker på å gjenge opp oljetur er bare tull, er sikker på at de aller fleste kan klare det.

Bjørnstad
19/05/11, 18:46
ja, det må man, men det er da ingen problem? skal man begynne å turbokonvertere en f-motor, men er redd for å borre og gjenge tur + retur, så trenger man ikke begynne engang.

hvordan skal det dekomprimeres? dobbel toppakning eller fresing imellom ventilene i toppen? det siste gjorde jeg, og en sånn jobb får et hull i blokka til å bli det minste problemet.. hadde jeg bare fått ut de bildene jeg har fra siste konvertering fra den gammle mobilen, så er det faktisk en komplett how-to for å bygge om f til f+t....

jeg ser ikke helt vitsen i og legge så mye arbeid i denne motor da det bare skal være en motor som skal gå på lite trykk og kjøres fin med fra a til b så lenge i 2 mnd til den andre turbomotoren jeg har er bygget ferdig så skal den innat i bilen. derfor så gidder jeg ikke og bore og gjenge, senkekomp osv. jeg er sikker på at det vil fungere mer en greit nok :)
men lurer på hvor dere pleier og hente ut olje fra på b230F hva som er best?

VolvoR-Sport
19/05/11, 18:50
jeg bruker ft stempel til min komp senking..
akkurat samme om du henter den fra hullet ved vannpumpa eller hvor det er org på ft/fk.. kommer fra samme kanalen.

Bjørnstad
19/05/11, 19:07
oki men da tar jeg o fikser så jeg henter oljefra fremme ved vannpumpa :)

Bjørnstad
30/05/11, 13:09
http://www.cravingboost.com/craving-boost-products/product-oillines03.jpg

Er visst 1/4" NTP gjenger der.


hvor er denne 90gradern kjøpt?
jeg var på tess på hamar i stad og dem hadde ikke noe som passet der:(
noen som vet hvor man kan få kjøpt dette?

TvilsomRacing
30/05/11, 14:23
Her har du det meste som trengs:

Fittings Of Norway katalog (http://www.fittingsofnorway.no/images/FragolaCatalog.pdf)

B200T
02/06/11, 20:06
Ebay har mye, vis du har tid til og vente :)

http://shop.ebay.com/i.html?_nkw=1%2F4+npt+to+4an&_sacat=0&_odkw=1%2F4%E2%80%9D+NPT+to+-4+AN&_osacat=0&_trksid=p3286.c0.m270.l1313

Bjørnstad
02/06/11, 21:07
da har jeg fått fikset det, legger ved bilde av måten jeg gjorde det på
startet opp motor i da og alt er tett og fint :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/06/1.jpg

ArneR
03/06/11, 01:26
Likte den løsningen med banjo veldig godt, sånn skal jeg gjøre neste gang.. :)

Bjørnstad
03/06/11, 23:23
Likte den løsningen med banjo veldig godt, sånn skal jeg gjøre neste gang.. :)

ja det ble mye bedre en hva jeg hadde trodd det sku bli, trodde jeg måte lage noe greier der med litt forskjelige deler for og få til 90"grader bøyen:)

R.G
04/06/11, 09:59
hvor fikk du tak i detta Bjørnstad? slange og banjo i den str el bare banjo? i distriktet el?:)

skal innvistere i nytt på 6ern:)

Bjørnstad
04/06/11, 18:48
hvor fikk du tak i detta Bjørnstad? slange og banjo i den str el bare banjo? i distriktet el?:)

skal innvistere i nytt på 6ern:)

slangen kjøpte jeg på tess på hamar + den banjo koblinga også hadde dem ikke banjo bolt til meg. så da dro jeg til tess på elverum og der fant han en banjobolt som passa perfekt :)
så pressa han slange og koblingene der for meg.