PDA

Vis full versjon : [LØST]Montere Kjørecomputer i Volvo 850?



R-M-I
19/10/10, 08:53
Har tenkt litt på å montere kjørecomputer i min Volvo 850(855) 94. mod

Det jeg da lurer på er hvilken type kjørecomputer jeg evt. kan bruke i mitt nåværende instrumenthus..

Jeg har denne typen instrument -> http://i245.photobucket.com/albums/gg60/R-M-I/IMG_0802.png


Noen som evt. vet hvor jeg kan få tak i en slik, helst MED infobryter osv?

hgnubel
19/10/10, 09:11
Det går et skille akkurat rundt 1994 på disse bilene som du helt sikkert vet... jeg tør ikke si om du har nye eller gamle typen. Ville tatt ut instrumenthuset og sett før jeg handlet hvis jeg var deg. Det positive er ihvertfall at du har VDO-instrument :)

Alternativt kan du kanskje kjenne på baksiden av instrumenthuset hvis du har små hender. Du kan komme til det nedenfra hvis du skrur av "sparkeplaten" på undersiden av dashbordet, men det er trangt og mørkt.

Kan se om jeg finner bilder som viser forskjellene hvis du ikke allerede har det.

R-M-I
19/10/10, 09:13
Hva er det jeg evt. skal se etter? :P Kan jo vere en fordel å vite :P har hatt instrumenthuset ute før for å montere dioder osv. så jeg mener å huske sånn ca hvordan ting såg ut bakpå der.. :P

hgnubel
19/10/10, 10:25
Måtte bare finne bildene :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/1468.jpg

Her ser du nye typen instrumenthus, med nye typen klokke+temperatur-display, og gamle typen kjørecomputer under.

På gamle typen kommer den flate kabelen ut i bak/ned-kant fra kjørecomputer og festes i en kontakt i instrumenthuset. På nye typen kommer den flate kabelen ut fra instrumenthuset og kobles til med en slik bred grønn kontakt du ser på bildet.

R-M-I
19/10/10, 10:34
Er ganske sikker på at min er lik den øverste der.. samme kontakt og alt.

mrstfu
19/10/10, 23:22
ganske sikker på at du kan hive inn kjøreCPUen her, altså den med klokke, temp, snittforbruk osv... jeg har en 93mod, med den forrige typen instrument, her er det ikke noe støpsel på ledningene til klokke/temp, kun fastloddede ledninger, og det umuliggjør visstnok montering av CPU, da jeg ikke har nødvendige antal givere eller whatnot.

stæler tråden din litt, hvordan er det med å bytte hele instrumentet? kan jeg sette inn et instrument fra senere 850, altså OBDII, med kjørecomputer, og håpee at det virker?

R-M-I
09/11/10, 11:56
Har nå fått tak i en kjørecomputer med 2x grønne kontakter bakpå.. (noe jeg anntar er nyetypen) som passer på min 95mod med VDO :P

Så nå gjennstår bare selve monteringen :)

hgnubel
09/11/10, 14:36
Høres riktig ut :)

R-M-I
09/11/10, 14:39
Bare drit at jeg ikke har garasje..og at det er kaldt som bare det å stå ute og skru :P

hgnubel
09/11/10, 16:13
Pft, du bare kjører deg en lang og fin tur først sånn at bilen blir god og varm... Så har du dørene igjen mens du løsner dashbordtoppen (ok, må kanskje åpne døren litt for å komme til skruene på sidene), legger den i baksetet, løfter ut instrumenthuset, monterer kjørecomputeren, og så er det bare å kline det på igjen. Burde være god nok plass inne i bilen til at det går uten å stå og fryse ute :)

Men har du passasjer-airbag bør du koble av minus på batteriet før du begynner som du sikkert vet, og da må du jo ut av bilen :p

mrstfu
09/11/10, 19:21
alltid optimist, hgnubel?:D

noe svar på spørsmålet mitt? ang nytt instrument?

eller er det mulig å lodde fast en kjørekomputer? til de fastloddede ledningene bakpå instrumentet mitt?

R-M-I
09/11/10, 20:05
Om du ikke har giverene i orden, så vel jeg da tro at signalene som trengs til kjørecomputeren funker heller dårlig? Men jeg har desverre ingen ANING om det er mulig å få til på et vis eller ikke..

mrstfu
09/11/10, 20:07
jeg har bare HØRT at det ikke er nok givere, av en som har tatt feil mer enn hatt rett:D

så bare lurer på mulighetene:D

og snittforbruk er vel kun beregnet ut ifra turtall og hastighet? eller tar jeg feil?

Slettmyr
09/11/10, 20:17
alltid optimist, hgnubel?:D

noe svar på spørsmålet mitt? ang nytt instrument?

eller er det mulig å lodde fast en kjørekomputer? til de fastloddede ledningene bakpå instrumentet mitt?

Det går og bruke ny typen kjørekomputere (grønne kontakter) på eldre biler, får kjøpt en overgang på volvo...
Om det var det du tenkte på? :)

mrstfu
09/11/10, 20:30
problemet mitt er, så vidt jeg husker, at jeg har inget støpsel på ledningsbunken fra cpu til instrumenthuset, disse er skrudd/loddet fast.

93mod GLE, B5252S, OBD1...

angerman
09/11/10, 21:03
Pft, du bare kjører deg en lang og fin tur først sånn at bilen blir god og varm... Så har du dørene igjen mens du løsner dashbordtoppen (ok, må kanskje åpne døren litt for å komme til skruene på sidene), legger den i baksetet, løfter ut instrumenthuset, monterer kjørecomputeren, og så er det bare å kline det på igjen. Burde være god nok plass inne i bilen til at det går uten å stå og fryse ute :)

Men har du passasjer-airbag bør du koble av minus på batteriet før du begynner som du sikkert vet, og da må du jo ut av bilen :p

trenger ikke røre pas siden. bare og løfte opp fører toppen litt. gjør alltid det når jeg tar ut instrumentet på disse bilene. sparer masse tid vettu ;)

R-M-I
09/11/10, 21:49
Jeg er ganske skeptisk til å bruke vold mot dashboardet :P Ser for meg at det skal en del bøying til for å komme ordentlig til der?

angerman
09/11/10, 22:09
aldri skadet noen jeg.

mrstfu
09/11/10, 23:16
har sett det fære til merker i dashen, noe lik sånn du får hvis du bøyer plastikk litt fort, altså en hvit tretthetsstripe.

angerman
10/11/10, 07:15
nope!

R-M-I
10/11/10, 08:23
Nå aner jeg ikke om du kjører 850 eller V70 osv. osv. men jeg tror neimen ikke jeg tør å knekke til såpass at jeg får ut speedometeret uten å ta av dash'en først :P Har LITE lyst til å bøye i vei for å "lure" det ut :P tar da ikke SÅÅ mye lenger tid å skru ut hele skiten heller..selv om det er litt mer skruer :)

hgnubel
10/11/10, 08:42
alltid optimist, hgnubel?:D

Klart! Verden blir mye triveligere da :)


noe svar på spørsmålet mitt? ang nytt instrument?

eller er det mulig å lodde fast en kjørekomputer? til de fastloddede ledningene bakpå instrumentet mitt?

...men her melder jeg pass, ingen ide.. Jeg tror jeg ville forsøkt å få lånt et VDO-instrument og prøvd om det passer.

angerman
10/11/10, 11:38
Nå aner jeg ikke om du kjører 850 eller V70 osv. osv. men jeg tror neimen ikke jeg tør å knekke til såpass at jeg får ut speedometeret uten å ta av dash'en først :P Har LITE lyst til å bøye i vei for å "lure" det ut :P tar da ikke SÅÅ mye lenger tid å skru ut hele skiten heller..selv om det er litt mer skruer :)

kjører v70N. men jobber med disse bilene daglig.skal en tjene bonus må en være effektiv. hver sin smak :)