PDA

Vis full versjon : Tips til "stereo-bygging" i 240!



Lerhol
18/10/10, 19:30
Hallo
Har en 240 sedan med to originale høyttalere i dørene foran. Har ettermontert 6x9ere i hattehylla med kasse (kun for syns skyld) som jeg har koplet rett på spilleren (4x40W haha)

Nå skal jeg bytte ut de originale med nye Pioneer, skal også ha i dørene bak men vet ikke hvor stor jobb dette er. (Skal også ha 2x12" elementer i basskasse under hattylla med rør opp i hattehylla men det tar jeg ikke enda)
Hvor store kan høyttalerne være? Er det mye jobb? Skjære i bakdøra og greier!

Hilsen en Proff-stereobygger-som-har-alltid-holdt-på-med-dette -.-

vølvo
18/10/10, 21:21
Er plass til elementer på 5". (99% sikker)
Mest kurrant er å ha et element med diskant å bass i ett. altså 2 veis, blir knall lyd :D

En slik en: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilstereo/Hoyttalere/Bilhoyttalere-5-2-veis/#

Kodja
18/10/10, 23:36
QC-0rrqcEzo
et jeg bygde for en kompis. har masse bilder, men fant ikke igjen byggetråden her inne.
er to 10" RF T1. er ikke plass til mye større om dun skal ha noe fornuftig kasse tykkelse.
dette spilte forresten ca 130dB :)

Wrasko
19/10/10, 01:20
Morsomt å se noen andre som og spiller med Elementene inn :)

En kompis har noe som er genialt.. Vi laget en plate som er rett bak originale krysset til baksetene, og i den plata så har han en 10' som står i open-air utførelse (laget for den bruken), og den står sånn at den slår perfekt gjennom armlenet :) (ser altså elementet når man har armlenet nede, og når det er mørkt ser man og lys fra forsterker på elementet)
Kan hende at jeg husker feil, og at det var 8', men samme det..

Genial måte å få grei lyd på, uten å bruke opp hele bagasjen som mange gjør

Lerhol
19/10/10, 16:40
Er plass til elementer på 5". (99% sikker)
Mest kurrant er å ha et element med diskant å bass i ett. altså 2 veis, blir knall lyd :D

En slik en: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilstereo/Hoyttalere/Bilhoyttalere-5-2-veis/#

Høres bra ut! Men er det ikke bedre med kun diskant og mellomtone i dørene, med delefilter. Også bassen fra kassa i bagasjen?

vølvo
19/10/10, 20:18
Jo, ville hatt mellomtone å diskan ja :) tror ganske sikkert at de på biltema er det :) vill tro denna speller i samma frekvens nivået til en mellomtone :D vet ikke hvordan prisklasse du har tenkt deg, men får jo lyd fra dom da :D

vølvo
19/10/10, 21:15
QC-0rrqcEzo
et jeg bygde for en kompis. har masse bilder, men fant ikke igjen byggetråden her inne.
er to 10" RF T1. er ikke plass til mye større om dun skal ha noe fornuftig kasse tykkelse.
dette spilte forresten ca 130dB :)

Det var gjennomført :)

Kuleberg
19/10/10, 22:57
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/595.jpg

slik ble det i min. Forsterkerne skjult på venstre side.. oppbevaringsrom på høyre side..
Monterte også 13cm i dørene framme, men da måtte jeg kappe dørhåndtakene på innsia. Men dette skal vist gå med el-vinduer.
I hattehylla tok jeg ut den gamle plata, la den på hodet på ei sponplate, merket rundt og skar den ut akkurat slik. Så gikk det akkurat med 6x9 uten at di tok nedi når jeg plasserte dem så langt bak som mulig.

vølvo
20/10/10, 17:25
Et oppsett jeg kunne tenkt meg (dette er uten ledninger, grommere batteri, kondensator osv men her er "ønskelista" :D

Spilleren : DEH - 7200SD 2700,-
Frontsett : 5" 2veis komponentsystem 180W (TS - E130Ci) 2000,-
Bakdører : 7" 2veis komponentsystem 260W (TS - E170Ci) 2200,-
Basselementer: 12" Campion Series 3500W (1000W RMS) (TS - W3002D4) 4800,- (to stk)
Forst. Front : 4 x 150W (PRS - D420) 5000,-
Forst. Bass : SPL 4000W (PRS - D2000SPL) 12000,-

TOTALT SUM 28700,- au da

Noen tips? Jeg vet ikke hvordan forsterker og elementer skal passe sammen så kan hende jeg er helt ute på jorde men kom med forslag!

Har vel noe å si hvor du henter dissa prisa fra og :) Men var vel det værste jeg har hørt..... Vet ikke om du har en lidenskap for detta men det burde du har hvis du ha tenkt å bruke 29 på lyd i biln din :) Hatte handla mye på biltema hvertfall :) og forsterker og bass andre steder....

vølvo
20/10/10, 18:54
"Noen tips? Jeg vet ikke hvordan forsterker og elementer skal passe sammen så kan hende jeg er helt ute på jorde men kom med forslag!"

Hvert element er oppgitt i max W(watt). for eksempel: Front 300W tilsammen
bak + hattehylle 600W.
Bass 600W. på max vil dem bruke rundt 1500.
Er ikke veldig inn i detta men vet noe teori :D
En ting mange gjør feil er å dra alt detta fra batteriet. Det vil slite veldig på batteriet og det blir som oftest dorlig etter ei stønn. Tingen da er en "kondensator" virker som ett batteri i prinsippet :D

Fåkke håpe jeg skriver helt "dust" :D

Kodja
20/10/10, 19:03
hvorfor ikke dra innom ei bilstereosjappe av litt kaliber, Bilradiospesialisten f.eks. da får du gjerne satt opp elementer og komponenter som passer ilag og de gir ofte kvantumsrabatt om du handler mye på en gang. har funka for meg hver gang det :)

kan kort ramse opp deg jeg har til sammenligning. tar veil prisene da jeg ikke husker de prisene jeg faktisk betalte, men skal love deg det ble noen tusen spart!!!
monoblokk: 6000
4kanaler: 5000
kondensator: 2500
2stk batteri: 2x2500
kompnentsett foran: 3500
6x9" bak: 1800
200A dynamo: 6000,-
dvd multimedia 1din spiller: veil: 19900 (jeg betalte 13000,-)
en TROMMEL med 0\1awg RF strømkabel (54#): ca 2500 i spesialpris...
++ litt duppedingser og kabler, kjølevifter m.m.

koster å gjøre det skikkelig men du har igjen for det om du har planer om å ha bilen en stund, samt du da har gode komponenter å flytte over i en ny bil :) så kan du tenke deg litt på hva man får i rabatt oppå det der å trekke i fra, da kanskje man sitter igjen med en OK sum totalt for noe som fungerer i mange biler i mange mange år bare man spiller etter det det er beregna for....

Kuleberg
20/10/10, 19:14
"Noen tips? Jeg vet ikke hvordan forsterker og elementer skal passe sammen så kan hende jeg er helt ute på jorde men kom med forslag!"

Hvert element er oppgitt i max W(watt). for eksempel: Front 300W tilsammen
bak + hattehylle 600W.
Bass 600W. på max vil dem bruke rundt 1500.
Er ikke veldig inn i detta men vet noe teori :D
En ting mange gjør feil er å dra alt detta fra batteriet. Det vil slite veldig på batteriet og det blir som oftest dorlig etter ei stønn. Tingen da er en "kondensator" virker som ett batteri i prinsippet :D

Fåkke håpe jeg skriver helt "dust" :D

Elementenes watt er kun hva di garantert skal tåle, og er ikke hvor mye dem trekker. Et element trekker ikke, det er forsterkeren som gir.

vølvo
20/10/10, 20:23
Elementenes watt er kun hva di garantert skal tåle, og er ikke hvor mye dem trekker. Et element trekker ikke, det er forsterkeren som gir.

Bra du retter meg ;)

Lerhol
20/10/10, 21:32
Ja asså jeg har 37% avslag tror jeg, på Pioneer.
Så derfor har jeg tenkt å handle mest mulig der. Ikke sikkert jeg har valgt riktig forsterker og sånn i forhold til elementene, er jo masse piss om ohm, rms og masse sånt klin.
Hadde håpet på en pris mellom 15-20 for ALT...ferdig klar til bruk inne i bilen. Så hvis jeg handler for 25 000 ca da. ord pris på Pioneer så blir det sånn tårlig...

Kuleberg
20/10/10, 21:51
du får hjelp til dette der du kjøper det. En ting som er litt viktig for å få utnyttet sub-forsterkeren er å kjøpe sub'er som du kan få koblet i 2 ohm, da forsterkeren leverer vesentlig mye mer watt ved 2ohm en 4ohm. I teorien det dobbelte. Men alt dette kommer da ann på om du skal ha 1 eller 2 sub'er og om det er enkelt eller dobbeltspole. Inviklet om man ikke kan noe om det, men dette bør di som selger det det være veldig klar over

Kuleberg
20/10/10, 22:01
Et oppsett jeg kunne tenkt meg (dette er uten ledninger, grommere batteri, kondensator osv men her er "ønskelista" :D

Spilleren : DEH - 7200SD 2700,-
Frontsett : 5" 2veis komponentsystem 180W (TS - E130Ci) 2000,-
Bakdører : 7" 2veis komponentsystem 260W (TS - E170Ci) 2200,-
Basselementer: 12" Campion Series 3500W (1000W RMS) (TS - W3002D4) 4800,- (to stk)
Forst. Front : 4 x 150W (PRS - D420) 5000,-
Forst. Bass : SPL 4000W (PRS - D2000SPL) 12000,-

TOTALT SUM 28700,- au da

Noen tips? Jeg vet ikke hvordan forsterker og elementer skal passe sammen så kan hende jeg er helt ute på jorde men kom med forslag!

Du må nok ha en sub som slutter på S4 eller D2 for å utnytte forsterkeren og kunne kjøre dem sammen i 2 ohm :)

Lerhol
22/10/10, 15:13
Jeg vil ha 2 stk 12" basselementer. Har vurdert L5 men det "durer" og ikke dunker (av det jeg har erfart)
Men kunne tenkt med 2x12"Pionner som jeg kan lage kasse til i 240'n, under hatte hylla med kun lufting opp i gjennom hattehylla (helst helt 100% tett ellers) og da gjerne med 2 ohm på begge da.

Er det noen som vet om et oppsettt på bra basselementer med forsterker? Pioneer

Kuleberg
22/10/10, 16:16
during istede for dunking har du bare hørt har med innstilling av forsterker, størrelse på forsterker og liiiitt med subber å si.
Mange stiller det slik at det durer masse, for da får di mye høyere lyd enn hvis di stiller det på "slagkraft"
Hadde selv 2 stykk L5, på den tids største kicker monoblokk. Ok ja.. det SLO.. Hvis du vil ha minst mulig during så anbefales jo lukket kasse som jeg har .. men da er problemet.. det spiller noe sinnsykt, men ikke inni bilen:P

Lerhol
22/10/10, 19:32
Ja men jeg tåler en mellomting, har selv hørt anleggsom har stått i en 240, med lufting...og det dunket :) Men da er det bare å stille inn ordentlig da :)

matrosen
22/10/10, 20:19
QC-0rrqcEzo
et jeg bygde for en kompis. har masse bilder, men fant ikke igjen byggetråden her inne.
er to 10" RF T1. er ikke plass til mye større om dun skal ha noe fornuftig kasse tykkelse.
dette spilte forresten ca 130dB :)

Har spilt 140 db med dette oppsettet med utslitt orginal dynamo og dårlig batteri. (l13,4 V i ladespenning på batteri) Spiller vesentlig heftigere nå med 2 stk AGM batterier og 100A dynamo med 14,8 V Ladespenning.

vølvo
23/10/10, 12:10
during istede for dunking har du bare hørt har med innstilling av forsterker, størrelse på forsterker og liiiitt med subber å si.
Mange stiller det slik at det durer masse, for da får di mye høyere lyd enn hvis di stiller det på "slagkraft"
Hadde selv 2 stykk L5, på den tids største kicker monoblokk. Ok ja.. det SLO.. Hvis du vil ha minst mulig during så anbefales jo lukket kasse som jeg har .. men da er problemet.. det spiller noe sinnsykt, men ikke inni bilen:P
Hva for noe instilling er detta :D ?

Er det snakk om vilke frekvensområde bakke skal slå inn?

Kuleberg
23/10/10, 12:25
Hva for noe instilling er detta :D ?

Er det snakk om vilke frekvensområde bakke skal slå inn?

som oftest er det gain og HZ man kan stille på.. mange stiller opp HZ fordi subbene er mer høylytt da, men spiller da også fler frekvenser. Der kommer den "lysere" duringa fra