PDA

Vis full versjon : V70 2.0LT 1998 spm. nivåstøtdemper fjærer



torwith
18/10/10, 07:11
Jeg har en V70 som "synker" i bakvogna når den står over natta. Men etter et par minutt kjøring er høyden tilnærmet normal. Virket som støtdemperne er bra. Kan en kun skifte fjærer eller bør både dempere og fjærer byttes sammen?

Ut fra kjappe søk på forumet er det fargekoder på nivådemperne på disse gamle v70`iene. Er det forskjellige fjærer til de forskjellige nivåstøtdemperne? Jeg tenker på høyden på bilen..

Morgis
18/10/10, 08:42
kan kanskje virke som fjørene dine er noe for slappe.
Nivåmatene bygger vel trykk når dem brukes (mekanisk pumping under bruk), for å stabilisere høyden.
Så at dem synker noe, kan nok være normalt.. kan også være at en av nivåmatene er punktert.
Kanskje vurdere å skru dem ut å sjekke dem for hånd?
Veldig lette å skru ut.

torwith
18/10/10, 09:11
etter en natt er dekket langt oppunder hjulbuekanten. Skraper oppi innerskjerm når bilen kjøres ut av garasjen :eek:

Jeg trodde at fjærene skulle holde korrekt høyde ved tom bil. Og at demperne skulle "pumpes opp" ved tung lass?

Morgis
18/10/10, 11:53
skal egentlig ikke endre høyde... jeg opplevde aldri det. så det er nok noe galt her.
rart om fjørene dine er sååå slappe blitt. ville nok fryktet at demperene er utslitte. så dem mister trykket for fort når dem ikke er i bruk

Sagen
22/10/10, 09:06
At bilen kan synke noe er normalt. Men, om den synker veldig, som du beskriver, og den bruker langt tid på å heve seg igjen, så er nok demperne slitne. Jeg hadde det samme problemet på min. Den sank over natta, og den ville etterhvert ikke opp igjen. Bytt er mitt forslag.

torwith
22/10/10, 09:31
At bilen kan synke noe er normalt. Men, om den synker veldig, som du beskriver, og den bruker langt tid på å heve seg igjen, så er nok demperne slitne. Jeg hadde det samme problemet på min. Den sank over natta, og den ville etterhvert ikke opp igjen. Bytt er mitt forslag.

Virke litt rart vis det er demperne skal ta mesteparten av vekta på bilen i stillestående tilstand? Jeg trudde at det var fjærene som skulle holde vekta på biln.

Bytta du både dempere og fjærer?

Sagen
22/10/10, 10:53
Bytta fjærer og ja. Men selv med nye fjærer så "hang" den litt bak før demperne justerte seg opp.

Tore
25/10/10, 19:35
Med tom bil så skal det normalt være fjærene som løfter bilen til riktig høyde, mens demperne tar det ekstra løftet som skal til ved eventuell last. Etter noen års bruk vil vel fjærene bli slappere og således vil demperne ta mer av "nullvekten". Altså må demperne kompensere for en offset på fjærene grunnet slitasje.

Jeg har samme problem med min. Den synker over natten, selv om den er tom. Den klarer heller ikke løfte opp til normalhøyde når det blir snakk om litt lass, ei heller etter flere mils kjøring. Jeg skal bytte både fjærer og dempere på min nå straks :)

DonCato
11/11/10, 13:04
Jeg har samme problem med min. Den synker over natten, selv om den er tom. Den klarer heller ikke løfte opp til normalhøyde når det blir snakk om litt lass, ei heller etter flere mils kjøring. Jeg skal bytte både fjærer og dempere på min nå straks :)
Samme her. Har kommet frem til at demperne bak godt kan skiftes. Fjærer beregnet for nivåmat har jeg liggende, så disse settes inn ved demperbytte.
Men, er det kun original som gjelder? Får man kjøpt nivåmatdemperen, eller tilsvarende, andre steder?
Er det noen som har kommet frem til at man kan sette på andre dempere? Som f.eks. Bilstein sine? Og som tillater moderat senking (les: ca 25-35 mm)?

Tore
11/11/10, 14:10
Samme her. Har kommet frem til at demperne bak godt kan skiftes. Fjærer beregnet for nivåmat har jeg liggende, så disse settes inn ved demperbytte.
Men, er det kun original som gjelder? Får man kjøpt nivåmatdemperen, eller tilsvarende, andre steder?
Er det noen som har kommet frem til at man kan sette på andre dempere? Som f.eks. Bilstein sine? Og som tillater moderat senking (les: ca 25-35 mm)?

Fjærene som benyttes med nivomat er superslappe da de er beregent brukt sammen med nivomaten som pgså har fjærfunksjon.

Skal du bytte fra nivomat til vanslige dempere anbefales det derfor også å bytte fjærene til noen tilpasset biler uten nivomat, ellers vil bilen bli veldig slapp i fjærene bak.

Av nivomater har jeg kun sett orginale eller sachs-boge, som da er de som lager de orginale. Har ikke sett at det er noe å spare på å kjøpe de som er merket sachs fremfor Volvo.

DonCato
11/11/10, 16:00
Ja, det var det da. Nei, jeg regner med å bytte fra nivåmat til nivåmat, og da blir det originalt.
Har liggende ett sett H&R som passer bilen min (altså med nivåmat), men vegrer meg for å sette de på da jeg ikke tror nivåmaten som er påmontert pr dags dato ikke er beregnet for nivåmat. For jeg har av en eller annen grunn fått det for meg at det finns to typer nivåmat, en for senking og en for originalhøyde. Eller er jeg helt på jordet her? Kan det tenkes at man benytter de samme nivåmatene, men gjør noe med monteringen/innfestingen på selve demperen? Hmmmm ....

Tore
11/11/10, 20:46
Å senke en bil med nivomat krever at man også gjør noe med nivomatene. Bilen skal ha en gitt høyde bak uten last. Denne høyden skal være gitt av fjærene. Så skal nivomatene holde høyden oppe til samme nivå ved å løfte de ekstra kiloene som er lastet i bilen.

Senker du bilen, men ikke gjør noe med nivomatene, vil bilen når den står stille en stund, få høyden som senkefjærene gir, altså bli senket, men straks man begynner å kjøre vil nivomatene begynne å pumpe opp bilen slik at denne får "riktig" høyde for nivomatene.

For min V70 AWD finnes det tre nivomater, en for "normal", en for senket (samme som står på R AWD, senker 15mm i forhold til normal) og den siste tror jeg er for hevet chassis (V70 XC).

Senkefjærer fra H&R er vel ikke tilpasset nivomater, og vil derfor være ganske stive i forhold til en nivomatfjær.

En måte å løse det med nivomater og senking er å senke nedre støtdemperfeste tilsvarende senkingen.

DonCato
11/11/10, 23:12
Senkefjærer fra H&R er vel ikke tilpasset nivomater, og vil derfor være ganske stive i forhold til en nivomatfjær.
Dette er feil. Har et sett fra H&R som ER beregnet for 850/V70 med nivåmat, se link.
http://hrsprings.com/scripts/appguide.php?Mode=Application+Guide&SubMode=Find2&Year=1993&ModelID=476&q=1993%20|%20Volvo%20|%20V70
Jeg har de som slutter på -2.

Tore
12/11/10, 00:14
Dette er feil. Har et sett fra H&R som ER beregnet for 850/V70 med nivåmat, se link.
http://hrsprings.com/scripts/appguide.php?Mode=Application+Guide&SubMode=Find2&Year=1993&ModelID=476&q=1993%20|%20Volvo%20|%20V70
Jeg har de som slutter på -2.

Ser dette, viste forresten ikke at det fantes 1993 modell v70 :)

Uansett, senker du en bil med nivomat uten å gjøre noe med selve demperen så for det første så vil bilen heves til normal høyde etter litt kjøring og for det andre vil nivomatene belastes/slites unødig.

DonCato
12/11/10, 09:28
Jepp, ser den.
Og da er jeg egentlig ved kjernen i spørsmålet mitt i denne tråden (som jeg delvis har forsøplet, sorry til trådstarter): Hvilke nivåmater må jeg bruke?
Det kan se ut til at V70 R FWD har en type som er beregnet for senking, eller sportsunderstell, eller hva man vil kalle det.
Som sagt, hvilke nivåmater? Delenummer? Pris?

Tore
12/11/10, 11:35
Jepp, ser den.
Og da er jeg egentlig ved kjernen i spørsmålet mitt i denne tråden (som jeg delvis har forsøplet, sorry til trådstarter): Hvilke nivåmater må jeg bruke?
Det kan se ut til at V70 R FWD har en type som er beregnet for senking, eller sportsunderstell, eller hva man vil kalle det.
Som sagt, hvilke nivåmater? Delenummer? Pris?

Leser du side 265 i denne linken: http://www.morgis.net/Volvoforum/Brosjyrer-info/Tilbehorskataloger/X70%20%2085X%20tilbehorskatalog%20-%20SVENSK.pdf ser du at Volvo har (hadde) ett senkesett. Dette senket bilen 15mm bak.

Siden du har ett sett som senker biulen 40mm må du derfor uansett tilpasse nivomatene på en eller annen måte (flytte festene på en R-nivomat 25 mm eller 40 mm for en standard nivomat) dersom settet ditt faktisk senker 40mm bak. Siden du mener dine H&R fjærer er tilpasset bil med nivomater vil jeg tro at nødvendig beskrivelse på dette fulgte med fjærene? Å bare bytte til senkefjærer på en bil med nivomater uten å gjøre noe med nivomatene er i mine øyne meningsløst...

Om det er like enkelt å "senke" nivomaten på en FWD som på en AWD aner jeg ikke, men jeg tviler.

En nivomat til en AWD koster ca 4000,- /stk. Tror ikke de til FWD er så mye billigere. Blir trolig billigere og bedre å kjøpe öhlins-deperne som Morgis har til salgs da, men igjen kommer det av hvor stiv fjæra di faktisk er, om den er tilpasset fjæringen i nivomaten eller så...

DonCato
16/03/11, 10:47
Da har jeg fått ett sett med nivåmat m.m i hus. Bestilte like godt hele settet.
Fikk dessuten en del annet fra Volvonissen, som jeg skal kose meg med straks våren melder seg for alvor.

Sänkningsfjäder med nivomatsats 9192 630-3.
http://i62.photobucket.com/albums/h92/DonCato/Volvo/DSC00092.jpg
Settet består av fjærer, dempere, øvre støtdemperfeste og den gulsvate gummidingsen jeg ikke husker navnet på.

For morro sammenlignet jeg de originale senkefjærene som følger med settet med de fra H&R som jeg har liggende i kjelleren.
Mens den fra Volvo/Sachs er like stiv gjennom hele lengden er den fra H&R todelt.
Den øverste delen, med tette vindinger, er noe mykere enn resten av fjæra.
H&R til venstre, original til høyre.
http://i62.photobucket.com/albums/h92/DonCato/Volvo/DSC00089.jpg