PDA

Vis full versjon : Lyspærer og mørketid



Sniffy
18/10/10, 00:25
Jada, så begynner det og nærme seg mørketid her oppe i nord, og som følge av dette så må man jo selvfølgelig ha lys på bilen.
Men så kommer spørsmålet; hvilke pærer er "best", altså gir mest lys og best kvalitet på lyset?

Har hørt mange skryte av osrams nightbraker, men er di virkelig så gode som folk skal ha det til?

Forøvrig så må jeg ha noen H3 pærer til 1000m'ingene mine og, noen anbefalinger? :)

Agrostar
18/10/10, 05:57
Nightbreaker er ihvertfall ikkje dårlige, har fått nokon kommentarar på bilar som eg har lege bak eller møtt at det lyser bra. Men sjøl tykjer eg ikkje at lyset er så fantastisk, men heilt klart bedre enn eindel andre.

Sniffy
18/10/10, 09:41
Men jeg ser også en del kritikk på night breakerene, bl.a. Dårlig levetid, og att "effekten" er mer oppskrytt enn det er sant.

Testdriver
18/10/10, 09:48
Begynner å nærme seg mørketid? Det er jo helt svart her :p

I ekstra lysene dine vil jeg annbefale å kjøpe et komplett xenon kit. Får du tak i 50w xenon eller mer så lyser det greit :)

Joakim-G_R
18/10/10, 09:59
Jada, så begynner det og nærme seg mørketid her oppe i nord, og som følge av dette så må man jo selvfølgelig ha lys på bilen.
Men så kommer spørsmålet; hvilke pærer er "best", altså gir mest lys og best kvalitet på lyset?

Har hørt mange skryte av osrams nightbraker, men er di virkelig så gode som folk skal ha det til?

Forøvrig så må jeg ha noen H3 pærer til 1000m'ingene mine og, noen anbefalinger? :)

Jeg hadde 100W-pærer (vanlige Halogen) i Hella Rally3000'ene mine i fjor og året før der. Det var KNALLGODT lys.
Gleder meg til jeg får montert de "nye" lampene, Bosch Rallye.

Testdriver
18/10/10, 10:11
Jeg har selv Bosch big nick lamper med 100w halogen i og for all del det lyser jo bra men jeg skal kjøpe et xenon kit til dem ;)

R-M-I
18/10/10, 10:12
Nighbreaker fungerer fint..De lyser opp mer enn pærene som stod i før i allefall.. gjerne ikke så "hvitt" som folk skal ha det til, men de lyser mer enn godt nok opp i det minste.

Har i både nær\fjernlys + tåkelyktene mine.

Kodja
18/10/10, 10:24
nightbreaker er gode de, men syntes de varte vell kort :( skal ikke ha de igjen pga pris i butikk, er helt ruskende tullette pris sammenlignet med xenonkit fra ebay :p blir kanskje xenon i grøftlysa på 242n og kanskje i de ekstra langlysa i 945n :) får se hva økonomien tillater :)

Sniffy
18/10/10, 10:25
Har pr. i dag 3 stk borch big nick festet forran grillen på 240'en, men 100watts biltema pærer.. Mistenker att di ikke er så effektiv som 100watt burde være, pluss att 3x100watt + 2x100watt i di orginale fjærnlysene = 500watt, også kommer spredere og baklys i tillegg, det er jo klart att dette tærer på det elektriske anlegget, og vil gi en del spenningsfall og en glødene dynamo :p

Så i teorien vil 5x55watt(nightbreakers) være både bedre for synet(vist di lyser så bra som enkelte skal ha det til) og bedre for bilen.

Ser jo att di holder på og sette sammen 100watts xenon bokser nede i australia, men borch big nick er jo ikke designet for xenon så du får ikke full effekt ut av lykta :p
Har tenkt tanken før om og montere xenon, men noen klager på att lyktene snør igjen, siden xenon i seg selv ikke utvikler varme, + att det tar tid før xenon når full lysstyrke, med mindre du har bi-xenon da. :)

Og hva koster disse kittene for bi-xenon som faktisk funker?
Tror for min del att jeg like greit kan bruke halogen for vinteren, da jeg er fattig student for tiden :p

solan240
21/10/10, 02:59
Har pr. i dag 3 stk borch big nick festet forran grillen på 240'en, men 100watts biltema pærer.. Mistenker att di ikke er så effektiv som 100watt burde være, pluss att 3x100watt + 2x100watt i di orginale fjærnlysene = 500watt, også kommer spredere og baklys i tillegg, det er jo klart att dette tærer på det elektriske anlegget, og vil gi en del spenningsfall og en glødene dynamo :p

Så i teorien vil 5x55watt(nightbreakers) være både bedre for synet(vist di lyser så bra som enkelte skal ha det til) og bedre for bilen.

Ser jo att di holder på og sette sammen 100watts xenon bokser nede i australia, men borch big nick er jo ikke designet for xenon så du får ikke full effekt ut av lykta :p
Har tenkt tanken før om og montere xenon, men noen klager på att lyktene snør igjen, siden xenon i seg selv ikke utvikler varme, + att det tar tid før xenon når full lysstyrke, med mindre du har bi-xenon da. :)

Og hva koster disse kittene for bi-xenon som faktisk funker?
Tror for min del att jeg like greit kan bruke halogen for vinteren, da jeg er fattig student for tiden :p
Jeg ga vel 368 kr for bixenon H4 8000K fra ebay for over 1 år siden og fungerer enda, selv om dt er china mat.Handlet det ifra Hid4u. På Bilxtra skulle de ha 1600 kr :confused:
Handlet H3 xenon sett fra Xentec, 245 kr for 4 mnd siden. nå gikk den ene Tennern :( men er Mye billigere og sjekke ebay ! :D

ChrML
21/10/10, 05:28
Nightbreaker lyser veldig bra det kontra vanlig H4/H3 (spredere). Men med mindre du har lyst til å kjøpe lyspærer til 4-500 kr hver andre eller tredje måned så er det ikke noe å satse på. Holder ikke akkurat lenge kontra vanlig H4/H3 som fint kan holde et år.

R-M-I
21/10/10, 07:32
Jeg mener jeg kjøpte mine Nightbreaker pærer for ganske mange mnd siden.. fra Powerbulbs. De holder enda i allefall :)
Gjelder å ikke tafse på glasset osv. vettu :D

ChrML
21/10/10, 14:41
Jeg mener jeg kjøpte mine Nightbreaker pærer for ganske mange mnd siden.. fra Powerbulbs. De holder enda i allefall :)
Gjelder å ikke tafse på glasset osv. vettu :D
Tafset ikke på glasset og ladespenningen er ca 14V. Ingen av soklene/lyktene er løse eller vibrerer.

Minge
24/10/10, 04:37
Slenger meg på her med ett spm:)
Har et problem med at svenske krummen kryper inn i lykta mi, å tenkte jeg skulle sru dem av å bytte dem. Men skruen går jo selvfølgelig rundt. Noen tips til å få av di lugtene uten å slå det i filler? Er da altså hovedlykta. 240 foresten:P

Joakim-G_R
24/10/10, 13:26
Pleier somregel å skje det. Må prøve å skru av alle, og nappe av lykta, eller kappe i filler bolten om du kommer til.

Refinement!
25/10/10, 21:19
Slenger meg på her med ett spm:)
Har et problem med at svenske krummen kryper inn i lykta mi, å tenkte jeg skulle sru dem av å bytte dem. Men skruen går jo selvfølgelig rundt. Noen tips til å få av di lugtene uten å slå det i filler? Er da altså hovedlykta. 240 foresten:P

Kapp bolten, den kan byttes når du åpner lykta

Joakim-G_R
25/10/10, 21:51
Kapp bolten, den kan byttes når du åpner lykta

Borre igjennom lykta da eller? Iogmed at den orginale er "smeltet" fast i lampehuset?