PDA

Vis full versjon : Automatkasse og converter 940 LT 1995



Volvo144
21/01/10, 08:06
Har AW71 kasse på bilen min og tok motoren ut av bilen igår. Fikk anbefaling om å skru ut boltene som festet converter til motoren og la converter henge på girkassen. Glemte selvfølgelig en bolt og converter ble med ut.

Det jeg forstod var problemet dersom converter hang i motoren var når man monterte kunne man ødelegge noe.

er det bare å dytte converter på girkassen igjen før montering av motor eller skal den stå inni noen hakk eller hva skal jeg gjøre / passe på?

Girkassen helte også litt nedover når jeg tok ut motoren og olje rant ut. Er dette normalt eller er tetninger da lekk i girkassen? Er converter fyllt med olje?

TeamBørnOut
21/01/10, 08:31
Det er er en veldig fin overflate og delene er "tilpasset" hverandre..

Ja, den er fylt med olje :)
Du kan dytte den på plass igjen ja. det skal være et spor den skal tres inn i.

Volvo144
21/01/10, 08:40
Er dette "sporet" noe man ser eller må man bare forsøke å sette på converteren i mulige posisjoner til den glir på plass? Tenker da på converter -> girkasse.

Har merket converteren i forhold til "svinghjulet"

DieselDriver
21/01/10, 11:01
Problemet når du tar ut konverteren så tar du simringen og det begynner og lekke olje.

TeamBørnOut
21/01/10, 11:57
Ja, du ser sporet :)

DieselDriver: ikke alltid. far min var hysterisk når jeg tok ut convertern hans på den måten (haha :D). men det gikk bra..
Samme på volvo kassene mine. Men jeg har jo sett at folk har fått det til å lekke også. Så jeg har begynt å skru de av å la de stå på kassa :) (ofte "skrur" jeg den fast med noe jern også så den ikke skal dette av :) )

DieselDriver
21/01/10, 12:22
Stemmer at man setter på et jern. Detter fort ut.

Volvo144
21/01/10, 12:59
Problemet mitt var at jeg overså den ene skruen i kampens hete:(

Står alene og skal løfte ut så er det fort gjort.

Men er det en tetning eller simmering der jeg kan skifte? Sitter denne på girkassen eller converteren?

DieselDriver
21/01/10, 13:04
sitter på kassa.

Morgis
21/01/10, 13:32
husker vi demonterte automatgirkassen på en granada for et par år siden.
Da fulgte convertern med uheldigvis. Vi monterte alt sammen igjen, og siden, ville den aldri gire eller igangsette ordentlig.. Ikke bra.

Men sikkert stor forskjell på ei Toyota girkasse og ei Motorcraft girkasse

TeamBørnOut
21/01/10, 15:27
Den skulle ha gira som før. må ha vært satt på akselen feil eller fått tappet den for olje uten å fylle på/ fylt på formye.. det værste som kan skje med de kassene er at de lekker når du drar den ut (har skrudd en del granada :D)

Volvo144
21/01/10, 16:26
ugh...:(

Godt at volvo på den tiden var volvo og ikke hverken Toyota eller Ford...

Converteren min kom ut i sin helhet.

Men den var i ett stykke. Ut av den på den siden som var mot girkassen var det et slags rør som det var kuttet et hakk i på begge sider. På girkassen kom en aksling ut og det så ut som om tetningen var intakt, men det rant ut olje under. Men en plass må ver converteren få olje ifra?

Hvordan skal jeg få montert dette sammen igjen?

gaupe
21/01/10, 16:34
ugh...:(

Godt at volvo på den tiden var volvo og ikke hverken Toyota eller Ford...


Volvo har aldri produsert sine eigne automatkasser.

Volvo144
21/01/10, 16:37
Ro deg....:)

Har en god opplevd kvalitetsfølelse av volvo og innbiller meg at et aw71 kasse som står i en volvo er bedre enn en som står i en toyota;)

volvoRsport
21/01/10, 16:59
Har en god opplevd kvalitetsfølelse av volvo og innbiller meg at et aw71 kasse som står i en volvo er bedre enn en som står i en toyota;)

Toyota eier endel av Aisin Warner (Aisin Seiki)...

Volvo144
22/01/10, 08:06
Jeg tar på mine øyeklaffer og overser det fullstendig...hehe