PDA

Vis full versjon : 940 B230FK lugger [Antageligvis løst!]



boman
17/10/10, 21:05
Hei.
Når motoren min er kald, lugger den veldig ved bare litt gass (den lugger også med mye gass). Den lugger også litt med varm motor, men mest når den er kald.

Jeg har nylig bytta tempsensoren til hjernen (ca 1000km siden) . Da ble det litt bedre.
Tennkabler bytta jeg for 15k km siden (Volvo Original)
Rotor og fordelerlokk bytta jeg for 10k km siden (Volvo Original).
Tennplugger bytta jeg forrige uke (NGK BPR6ES).
Bensinforbruket ligger på ca 1,2-1,3 ved blanda kjøring og det tyder vel på at den tenner som den skal?

Noen ideer om hvorfor den nå ikke går helt som den skal?

Jeg har på følelsen av at dette har en sammenheng med at bilen ofte må ha 2 forsøk på å starte.

depress
17/10/10, 21:30
funker kaldstart dysa di? om du har det på den motoren der?

Testdriver
17/10/10, 22:02
Er det når motor er kald at den trenger 2 forsøk på å starte?
Isåfall kan det være kjølevannstemperatur sensor som er gåen slik som på min

boman
18/10/10, 05:27
funker kaldstart dysa di? om du har det på den motoren der?

Den har jeg også tenkt litt på, men veit ikke hvor den er/hvordan den ser ut :eek:


Er det når motor er kald at den trenger 2 forsøk på å starte?
Isåfall kan det være kjølevannstemperatur sensor som er gåen slik som på min

Som jeg sa i første post har jeg akkurat bytta den ;)
Men den trenger ofte 2 forsøk når den er varm også.

ChrML
18/10/10, 05:29
funker kaldstart dysa di? om du har det på den motoren der?
Det er ikke kaldstartdyse på B230FK. 940 1991 modell var den siste med dette. Kaldstartsdyse er igrunn en veldig dårlig patent som Volvo har trikset inn, så bra er det.

Testdriver
18/10/10, 20:25
Hvor sitter egentlig kjølevanntemp sensor? Noen som har en sprengskisse?

henrik940
18/10/10, 20:27
Sitter under innsug, til venstre om jeg ikke husker feil.

Boman: Sikkert den innvendige motorvasken din :p

Testdriver
18/10/10, 20:34
Sitter under innsug, til venstre om jeg ikke husker feil.

Boman: Sikkert den innvendige motorvasken din :p
Ja såpass har jeg funnet ut selv :)
Det rare er at jeg fant en sensor (vet ikke hvilken) som sto på blokka og tok av ledningen på den og ledningen der passet på den nye sensoren jeg har kjøpt. Men nye sensoren passet ikke inn i hullet der, nye er alt for tykk. Derfor tror jeg at temp sensoren sitter en annen plass enn der jeg var å rotet. Så jeg trenger sprengskisse eller noe sånt

Mrloseth
19/10/10, 11:08
den sitte oppe i toppen din, under insuget, det er sensor nr 2 som er til motorstyring den står over veivhus vent boksen om du har dette..

boman
19/10/10, 20:43
Det er den som sitter nærmest torpedoveggen :) Den andre er til temp.viseren på instrumentpanelet.



Boman: Sikkert den innvendige motorvasken din :p

Haha, ja ikke sant.

Testdriver
19/10/10, 22:54
Takker, skal prøve på nytt i morgen og se om jeg finner den da :)

boman
20/10/10, 05:28
Den kan være vanskelig å se, og du må bruke en 19mm(?) lang pipe for å få tak på den og noen ledd på en skralle, så får du tatt den ;)

boman
24/10/10, 21:56
I det siste har bilen starta på første forsøk alle ganger uten om en eller to, kanskje hjernen må venne seg til en ny og fungerende temperaturmåler .. Men lugginga er helt lik.

Noen som har noen forslag?

Fortsatt ingen feilkoder.

blitz1
25/10/10, 21:47
sensoren sitter på toppen ved selynder 3 under innsug, er vell lyseblå av farge tar jeg ikke helt fel.

Popp
26/10/10, 18:48
Hvor sitter egentlig kjølevanntemp sensor? Noen som har en sprengskisse?

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/1949.jpg



ECT
Engine coolant temperature (ECT) sensor. Used to adjust ignition advance when temperature deviates from normal.
U≈ 1.5 V warm engine. Signal drops as temperature rises. Signal increases as temperature drops.


Altså, om du har vært ute med hjernen en tur for å chippe, kan det være lurt å sjekke at hjernen er skikkelig jorda før du bytter sensoren, tror faktisk det er problemet på min, ettersom at den begynte slik etter chippinga, og jeg vet at jeg ikke skrudde fast hjernen så alt for godt...


Og til slutt hadde VADIS denne beskjeden og gi..
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/1950.jpg

Testdriver
26/10/10, 19:12
Takker for alle svar!
Men temp sensoren ble byttet i forrige uke og bilen ble ikke bedre, er fortsatt treg når den er kald :rolleyes:

Min er chipet, men var slik før chipinga også. Har vært slik lenge nå... Tenkte først det kunne være bensinpumpe eller rele, men siden det kun er når den er kald tror jeg det er noe annet som plager den. Er ingen fjusking ellers...

boman
26/10/10, 21:01
Takker for alle svar!
Men temp sensoren ble byttet i forrige uke og bilen ble ikke bedre, er fortsatt treg når den er kald :rolleyes:

Nullstilte du hjernen?


Merkelig, idag gikk bilen min helt "lugge" fritt! Får håpe det fortsetter sånn :D

Popp
26/10/10, 21:04
Nullstilte du hjernen?


Merkelig, idag gikk bilen min helt "lugge" fritt! Får håpe det fortsetter sånn :D

Kom akkurat til å tenke på en ting, monterte xenon for ett par dager siden, så da var jeg av med batteripolen en stund, da var bilen luggefri i 2-3 dager etterpå.. Her er'e no' muffins..

Testdriver
26/10/10, 22:55
Nullstilte du hjernen?


Merkelig, idag gikk bilen min helt "lugge" fritt! Får håpe det fortsetter sånn :D

Jeg har ikke nullstilt hjernen etter jeg bytta sensorn, hvordan gjøres dette? av med batterikabel?

R.G
27/10/10, 08:36
Jeg har ikke nullstilt hjernen etter jeg bytta sensorn, hvordan gjøres dette? av med batterikabel?

hvis du har diagnose boks gjøres det der, eller du kan koble fra batteri en stund:)

boman
27/10/10, 14:57
Idag var bilen min tilbake, litt lugg her og der, i tillegg måtte den ha 2 forsøk på å starte.
Kan det være så enkelt at bilen trekker falskluft et sted?

fink
01/11/10, 00:00
Idag var bilen min tilbake, litt lugg her og der, i tillegg måtte den ha 2 forsøk på å starte.
Kan det være så enkelt at bilen trekker falskluft et sted?

Bare å spraye over innsugsiden med startgass, og høre på turtallet!

kjellt
01/11/10, 11:53
I det siste har bilen starta på første forsøk alle ganger uten om en eller to, kanskje hjernen må venne seg til en ny og fungerende temperaturmåler .. Men lugginga er helt lik.

Noen som har noen forslag?

Fortsatt ingen feilkoder.

Jeg prøvde å helle på sånn hvit flaske på min!
Holdt 40 oppover drammensveien! ;)
Men kan hende det er en sånn hvit "effekt olje flaske"! :P

Testdriver
01/11/10, 18:00
Da har jeg i tillegg til å bytte temp sensor hatt av batterkabel sånn at hjernen er nullsilt, har ikke blitt bedre...

Tar i mot tips :)

boman
01/11/10, 18:12
Jeg prøvde å helle på sånn hvit flaske på min!
Holdt 40 oppover drammensveien! ;)
Men kan hende det er en sånn hvit "effekt olje flaske"! :P

Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener?


Bare å spraye over innsugsiden med startgass, og høre på turtallet!

Jepp, tenkte å kjøpe startgass i morgen å teste. Men kan jo komme falsk luft i området turbo-IC også (?).


Da har jeg i tillegg til å bytte temp sensor hatt av batterkabel sånn at hjernen er nullsilt, har ikke blitt bedre...

Tar i mot tips :)

Gjerne i en ny tråd.


Jeg har forresten for moro skyld kobla av kontakta på EGR ventilen min (siden jeg så i en annen tråd for en stund sida at de fikk feilkode av det, noe jeg ikke får), men merker ingen forskjell med den kobla inn eller ut, så den er det ikke noe galt med (veit ikke om den kunne hatt noe med lugging å gjøre i hele tatt heller jeg).

boman
03/11/10, 19:56
Da håper jeg endelig at jeg fant feilen!!
Kjøpte meg startgass idag, og spraya rundt om kring, ikke noe forandring. Men så slo tanken meg at jeg for lenge sida monterte speedometer med eco måler og da brukte et t-stykke på en slange. Det t-stykket var egentlig en t-stykke til spyledyse som jeg den gangen sjekka at var tett. Det var det ikke nå lenger.

Kjøpte et skikkelig t-stykke, og bilen lugga ingen ting på test turen (ga skikkelig på, så burde ha lugga om den fortsatt gjorde det).

Får krysse fingrene for at dette også eventuelt er årsaken til at den må ha 2 forsøk på å starte!

(lekkasjen/t-stykket var like ved EGR ventilen).

Takk for hjelp so far!

Popp
04/11/10, 20:25
Jeg har opplevd denne feilen etter montering av t-stykke til turbomåler på en vakumslange, må vel sjekke dette :)

boman
10/11/10, 20:39
Æsj.. Tok seieren på forskudd!
Bilen var helt fin frem til igår. Nå er det en annen lugging/napping.
Den er der ved mye gass og imellom 1500-3200rpm omtrent. men kommer den over 3000/3500 går den som den skal.

Klarer ikke å finne noe mer falskluft heller.

Den starter nå som regel på første forsøk, men hender den nå starter og så dør med engang (men da starter den og går hvis jeg prøver å starte på nytt).

Noen tips/forslag? :)

Popp
11/11/10, 21:35
Min har blitt grei etter at vintern og minusgrader kom inn i bildet, så må vel vente til det blir mildt igjen..

boman
15/11/10, 17:12
Litt mer info:
Med under 1/3 tank igjen gikk bilen plutselig helt luggefritt. Da var det ca -2 - 0 grader ute.
Dagen etter fylte jeg opp til 1/2 tank, og den dagen lugga det igjen. Da var det noe varmere ute.
Jeg tror ikke det har noe med kondens/bensin tilførsel i og med at det tross alt ikke er noe mønster i at det blir verre når det er kulde.

Noen forslag?

boman
15/11/10, 22:41
Jeg har nå forøvrig bytta til nytt standard luftfilter med original luftfilterboks (ikke jalla "power"filter), uten noe som helst bedring.

iceyman86
16/11/10, 00:37
sjekk om luftmengdemåleren funker som den skal. en kompis har hatt mange rare opplevelser med sin. var noe slikt den siste gangen den holdt på å takket for seg. det var også en b230fk 96/97mod med chip. kan også være noe galt med chipen.

boman
16/11/10, 08:14
Har tenkt tanken. Finnes det noen måte å sjekke om den er dårlig, annet enn å teste med en annen?
Kan coilen være årsaken? Jeg mener, det er den eneste av tenningsdelene som ikke er bytta.

iceyman86
16/11/10, 14:31
du kan prøve å koble den av å starte uten, å se om du får noe forandring for så å koble den til igjen, eneste tipset jeg kan gi uten att du prøver med en du vet funker. coilen tviler jeg på siden det er en stor condensator, er sjeldent den blir dårlig uten å slutte å funke helt. har du hatt dyse rens på den? eller har du noen gang hatt på kondensfjerner, har vært borti att hvis en først begynner å bruke kondensfjerner så må en fortsette til en har tørket tanken helt. (dvs mye arbeid)

boman
16/11/10, 16:19
Har starta bilen uten og da går den utrolig ujevnt. Har ikke hatt på kondensfjerner på bilen i mitt eie ihvertfall.
Dyserens? Nei, forklar er du grei :-)

iceyman86
16/11/10, 17:04
det er noe du kan blande i bensin. det fjærner forkalkning i dyser, innsug å resten av det bensin tilførende.

du får kjøpt dette på de fleste plasser de har noe med bil. tom. noen bensinstasjoner.

har du sjekket om den grønne åverledningen med kortsluttning i begge ender er hel?

boman
16/11/10, 22:27
Den grønne overledningen er hel.

boman
23/11/10, 16:35
Update:
Virker som at problemet bare er der når jeg har full tank! Bilen var luggefri i noen dager, men så kom søndagen og jeg fylte bensin og på mandag lugga bilen som "vanlig" igjen..
Temperaturen er omtrent den samme som den har vært hele tida (-1 - -8).

Har ikke fått testa ut ny LMM enda.

Men nå kan jeg ikke huske bilen ikke starta på første forsøk.. Skjønner ingen ting!

iceyman86
24/11/10, 00:58
kan det ha noe med bensinen du bruker. er en stasjon her hvor jeg bor som har elendig kvalitet på drivstoffet de selger, min fjusket å dro dårlig da jeg fylte der. men når jeg fylte andre steder så var bilen helt topp igjen.

boman
27/11/10, 21:40
Hm, høres rart ut.
Noe er i allefall galt, med bånn gass opp lierbakkene i 5 gir holdt den seg lenge på 100km, men nesten på toppen mista den fart og jeg måtte ned i 4..

boman
28/11/10, 13:09
Update: Har nå prøvd en LMM jeg vet er fungerende, uten forandring. Jeg testa også min LMM på en annen bil og den funka som den gjorde før jeg bytta.
Så da er heller ikke LMMen feilen.

Nå for tida er den forøvrig mye verre en den noen gang har vært.
(Halv full bensintank, -10 grader).

Kan det kanskje være BTR, bensinfilter, pumpe? Eller kanskje noe så enkelt som bensinpumpereleet?

gull pilen
29/11/10, 14:19
er billig og greit å begynne med bytta av bensin filter da....
har mest sansynlig ikke vært byttet på en stund....

boman
29/11/10, 18:15
Ja, tenkte å bytte det til helga.
Sitter det under bilen, ved bensinpumpa?
Noen anelse om omtrent hva det koster?

Testdriver
30/11/10, 17:18
Det sitter under bilen ja. Koster 346,- på mekonomen

boman
30/11/10, 20:46
Okei, takk :-)
Må bare nevne det at bilen nå så og si ikke lugger i det hele tatt (ca kvart tank igjen, ca -10 grader)..

gull pilen
01/12/10, 11:13
du får filter på biltema og.... mins det koster 129kr eller noe slikt...
edit: ja det skal henge under førersete ved bensin pumpe(om det er 2 pumper på din bil)

boman
01/12/10, 13:38
Hvorfor er det noen biler som bare har 1 pumpe? Pleier begge to å ryke?

gull pilen
01/12/10, 14:15
på nyere 940 er det bare en pumpe som både mater og lager trykk i tanken, lurer på om det var i 94-95 de begynte med det.
slik som jeg har (93mod) er det matepumpe i tanken og høytrykkspumpe under bilen...
spør meg ikke hvorfor de har gjort det på denne måten.....
edit:sikkert en svenske med en god ide:D

boman
03/12/10, 17:25
Tror jeg bare har en pumpe, finner det ut når jeg skal bytte filter som jeg kjøpte på volvo idag. Blir å bytte i løpet av helga regner jeg med.

Nå har jeg nesten tom tank - bilen går HELT som den skal! (-10 - -15)
Det er så ulogisk at bilen går bedre med lite bensin på tanken enn med mye..
Fyller nok full tank på søndag (eller når jeg har bytta filter) og håper lugginga da ikke kommer tilbake..!

unkwe
06/12/10, 18:17
Kondens problem kanskje, hadde tilsvarende forrige vinter, byttet bensinfilter og det ble straks bedre.

boman
07/12/10, 00:07
Satser på det. Fikk ikke bytta nå i helga, men satser på å gjøre det før helga nå. :-)

boman
09/12/10, 22:53
Da er bensinfilteret bytta og det er stor(!) forandring!
Jeg tror kanskje den har en bitte liten lugg rett før 3000rpm, men er usikker. Er så lenge siden bilen var frisk, så husker ikke hvordan den skal være:p
Men ellers er den helt fin!
Fylte full tank før jeg bytta filter, og da gikk den nesten ikke framover, men nå er den frisk( uten om kanskje noe rundt 3 som jeg nevnte)!

ChrML
10/12/10, 16:53
Høres ut som jeg kanskje skulle bytta bensinfilter på min og :). Aldri vært bytta i mitt eie :p.

boman
10/12/10, 18:34
Hvor langt har bilen din rulla nå?

ChrML
10/12/10, 23:04
Hvor langt har bilen din rulla nå?
270 000 km. Kjøpte den på 218 000.

jonass
10/12/10, 23:26
Bytt filter du Chrml, billig er det og

ChrML
10/12/10, 23:27
Bytt filter du Chrml, billig er det og
Hatt planer om det lenge :p. Bare det å få rota seg til det, haha!

boman
11/12/10, 01:05
For ifølge vadis er skal det byttes mellom 200 og 230( husker ikke helt hva det sto) :)
Men dere, jeg tok den store seiern på forskudd, dessverre..
Hvis jeg gir bånngass, så lugger den under 3000, men mye mindre enn hva den gjorde før filter bytte. Så bortkasta var det ikke.Den starter nå alltid på første forsøk.
Noen forslag? BTR?

boman
19/12/10, 20:56
Æsj a meg.. Nå er bilen der det var før bensinfilter bytte. Det har som sagt vært antydninger til lugging, men nå har det blitt verre igjen.
Nå er det uansett om jeg har mye eller lite bensin på tanken.
Noen gode forslag på hva det kan være? Over ca 3500rpm går den som den skal, og da er det vel neppe bensinpumpa?


Dette er gjort:
- Bytte av bensinfilter
- Montert originalt luftfilter.
- Testa en annen fungerende LMM
- Tenningsdeler er nokså nye (Rotor, fordeler, tennkabler og plugger)(Volvo og NGK). Skrudde opp den ene pluggene og en eller to av de var litt rosa så tenker å bytte de på nytt for å være helt sikker.

JørnM_940
19/12/10, 21:12
Æsj a meg.. Nå er bilen der det var før bensinfilter bytte. Det har som sagt vært antydninger til lugging, men nå har det blitt verre igjen.
Nå er det uansett om jeg har mye eller lite bensin på tanken.
Noen gode forslag på hva det kan være? Over ca 3500rpm går den som den skal, og da er det vel neppe bensinpumpa?


Dette er gjort:
- Bytte av bensinfilter
- Montert originalt luftfilter.
- Testa en annen fungerende LMM
- Tenningsdeler er nokså nye (Volvo og NGK). Skrudde opp den ene pluggene og en eller to av de var litt rosa så tenker å bytte de på nytt for å være helt sikker.
Sikker på at det ikke er kondens? Bilen min sto et halvår i ro med lite bensin på tanken. Når jeg skulle flytte den ca 3 mil så hadde jeg voldsomt til lugging under 2500 rpm hvis jeg ga på litt, hendte seg at den stoppet også. Når jeg begynte å bruke bilen igjen, hadde jeg på en flaske kondensfjerner og fylte opp tanken, ble gradvis bedre. Kjørte tanken nesten helt tom og ny runde med kondensfjerner. Nå er den i toppform:) Hadde ordnet meg med annen LMM jeg også, men kom ikke så langt at jeg fikk prøvd ut det.

Skal sies at jeg også byttet bensinfilter.

TeamBørnOut
19/12/10, 21:15
et mormalt problem er at bilen suger falsk luft i tanken.. eller at det er dårlig kontakt i pumpa baki tanken..

boman
19/12/10, 22:01
Sikker på at det ikke er kondens? Bilen min sto et halvår i ro med lite bensin på tanken. Når jeg skulle flytte den ca 3 mil så hadde jeg voldsomt til lugging under 2500 rpm hvis jeg ga på litt, hendte seg at den stoppet også. Når jeg begynte å bruke bilen igjen, hadde jeg på en flaske kondensfjerner og fylte opp tanken, ble gradvis bedre. Kjørte tanken nesten helt tom og ny runde med kondensfjerner. Nå er den i toppform:) Hadde ordnet meg med annen LMM jeg også, men kom ikke så langt at jeg fikk prøvd ut det.

Skal sies at jeg også byttet bensinfilter.
Mulig det er kondens, men da mener jeg det burde vært bra med full tank.
Kondensfjerner er jeg litt skeptisk til. Mange som sier bilen blir "avhengig" av det..




et mormalt problem er at bilen suger falsk luft i tanken.. eller at det er dårlig kontakt i pumpa baki tanken..
Hvordan fikser jeg/sjekker jeg falsk luft i tanken?
Men hvis det hadde vært dårlig kontakt, ville ikke lugginga vært også over 3500rpm?

TeamBørnOut
19/12/10, 22:03
jo egentlig :D men høres ut som dårlige tenningsdeler da...

boman
19/12/10, 22:06
Men tennpluggene er nylig bytta (fordi det lugga) uten forbedring, men de kan jo ha blitt dårlige siden det uten tvil var noe galt med bensinfilteret (som sagt, en av de var litt rosa uten å vite hva det betyr).
Og siden dette før jeg bytta bensinfilteret bare var et problem når jeg hadde full tank og ikke når jeg hadde under halv tank, så tviler jeg på at det er tenningsdelene..

Kan prøve å få kjørt en dysetest hvis jeg får til det via obd uttaket imorgen.

TeamBørnOut
19/12/10, 22:09
Rotor fordeler, tennkabler coil.. høres ut som om bilen får forlite strøm til plugga.. for da går de ofte ikke på laft turtall...

boman
19/12/10, 22:24
Og da kan det være så enkelt som coilen? Det er det eneste som ikke er bytta på tenningsida.
Kontaktene på coilen er nokså greie.

TeamBørnOut
20/12/10, 19:32
kan være coilen ja... Men er tenningsdelene dine nye da?

boman
20/12/10, 22:30
kan være coilen ja... Men er tenningsdelene dine nye da?
Ja, det er de ("dessverre"):


[..]
Dette er gjort:
- Bytte av bensinfilter
- Montert originalt luftfilter.
- Testa en annen fungerende LMM
- Tenningsdeler er nokså nye (Rotor, fordeler, tennkabler og plugger)(Volvo og NGK). Skrudde opp den ene pluggene og en eller to av de var litt rosa så tenker å bytte de på nytt for å være helt sikker.


Og da kan det være så enkelt som coilen? Det er det eneste som ikke er bytta på tenningsida.
Kontaktene på coilen er nokså greie.

Men da skal jeg prøve med en annen coil så fort jeg får lånt en ;)

boman
25/12/10, 13:28
Update: igår måtte bilen ha flere forsøk før den starta i kulda (15minus). Men på tredje starta den, uten bruk av gasspedalen.
Selv om bilen er 15år gammal skal den jo starte på første, selv i kulda.
Når den står med motorvarmer så starter den forøvrig alltid på første..

boman
08/01/11, 13:42
Enda en update: i går var bilen plutselig mye værre en det den pleier. Jeg tror jeg hørte etter noen sekunders lugging et lite smell fra under bilen eller bak (eksos kanskje, ubrent bensin?).
Det skal sies at jeg har ca halv tank bensin og at dette er første dag på en stund med 10 kuldegrader..
Skal bytte tennplugger på nytt idag.

Noen lure forslag?

Testdriver
09/01/11, 13:50
Prøvd med en annen coil?

Zeeker
11/01/11, 16:59
Enda en update: i går var bilen plutselig mye værre en det den pleier. Jeg tror jeg hørte etter noen sekunders lugging et lite smell fra under bilen eller bak (eksos kanskje, ubrent bensin?).
Det skal sies at jeg har ca halv tank bensin og at dette er første dag på en stund med 10 kuldegrader..
Skal bytte tennplugger på nytt idag.

Noen lure forslag?

Jeg sleit med gasspjellsensoren (TPS'n)
Min hadde noen rare verdier, men husker jo selvfølgelig ikke hva de var :/
Jeg fikk tak i en ny (brukt) en og målte motstanden i den ved 0 gass & full gass. Da var det forskjell på de, så jeg satte på den nye og da ble bilen meget bedre.
Håper du finner ut av problemet ditt :)

boman
11/01/11, 17:37
Prøvd med en annen coil?

Nei, har ikke fått gjort det enda dessverre, driver å prøver å få det til.


Jeg sleit med gasspjellsensoren (TPS'n)
Min hadde noen rare verdier, men husker jo selvfølgelig ikke hva de var :/
Jeg fikk tak i en ny (brukt) en og målte motstanden i den ved 0 gass & full gass. Da var det forskjell på de, så jeg satte på den nye og da ble bilen meget bedre.
Håper du finner ut av problemet ditt :)

Hm, det skal jeg sjekke ut. Er det noen som vet hva slags verdier som skal være på den i åpen og lukka posisjon og imellom hvilke pinner? Er det bare av og på?

edit:
Men forøvrig, idag og igår så har bilen funka akkurat som den skal (Full tank og noen varmegrader ute).
I helga kjørte jeg (omtrent samme temp som nå) med imellom halvfull og tom tank, da var den dårlig, men når jeg fylte full tank (på søndag kveld) var den fin dagen etter og starta på første når den var kald.
På turen hjem ifra bensinstasjonen (med fulltank) tror jeg den lugga og tulla, er ikke sikker.
Blir ikke helt klok..

Så jeg tror jeg kanskje skal få titta ned i tanken og eventuelt tømt den helt, for det må jo være noe rart der..

240-turbo
11/01/11, 18:49
ikke no med pumpa i tanken a ? hull på slangen eller lignende ?

boman
11/01/11, 22:00
Veit ikke, har ikke sett på pumpa, har aldri åpna tanken før. Har det for meg at det er veldig farlig å åpne bensintanken og titte på pumpa .. Men er vel igrunn ikke farlig så lenge jeg ikke har flamme i nærheten :p

Mener å ha hørt noe om et filter som sitter i bånn av tanken eller på pumpa, stemmer det?

Er det en "tappekran" på tanken for å få tømt den 100%?

R.G
11/01/11, 22:04
ikke farlig å åpne opp å titte i tanken:) sitter nylon filter sak nedi der ja:) ingen tappe kran:(

boman
11/01/11, 22:09
Da får jeg prøve å ta en titt nedi der imorgen. Er det "farlig" å titte når tenninga er på(pumpa starter)?
Hvordan får jeg tappa den helt da? Er det en slange ut som jeg lett kan skru av med en klemme bare? :) Eller må den demonteres og helles ut?

R.G
11/01/11, 22:11
hvis du skal se nedi tanken, må tankarmaturen ut, og på den sitter pumpa og alt slange styret.

boman
11/01/11, 22:49
Hvordan gjøres det?
Men tenkte på hvordan jeg tømmer tanken, for å utelukke kondens og møkk i den .. :)

14269
12/01/11, 01:17
...når du åpner bensintoppa. Er det vakum (sug) i tanken. Hvis luftinga på tanken er tett, så kan merkelige ting skje....

ChrML
12/01/11, 15:58
Det som er farlig er å starte pumpa utenfor tanken :). Den er beregnet på å være nedsunket i bensin eller i det minste i et kammer mettet med bensindamp. Hadde du tappa tanken først hadde det nok vært en mye farligere luft/oksygen blanding oppi der enn om tanken er tilnærmet full.

Men såklart, ta forhåndsregler uansett, ikke lys opp med lighter :).

14269
13/01/11, 01:27
Hva med luftinga på tanken. Er det vakum (sug) når du åpner bensintoppa?

boman
14/01/11, 19:52
Har ikke fått åpna enda, skjer så mye rart for tida.
Men nå funker bilen fortsatt akkurat som den skal! Skjønner ingen ting..
Har nå snart halv tank, blir spennende å se om det kommer tilbake når jeg får mindte bensin. Den har starta på første forsøk alle ganger denne uka, bortsett ifra en gang.

Nesten litt dumt at den går som den skal, for nå som jeg har muligheten til å teste en annen coil, vil det jo ikke ha noe å si å bytte om ..

boman
16/01/11, 18:32
I går begynte bensinlampa å lyse. Fylte opp med 20 liter bensin ifra UnoX (Forrige tank som har funka helt problemfritt var Statoil).
Ingen merkbar forskjell, så tror ikke det er noe galt med bensina der jeg fyller, skal fylle opp noen liter til seinere idag så Statoil bensina vil bli helt blanda ut.
Har dessverre ikke hatt tid til å få titta nedi tanken enda.
Får håpe den holder seg som nå, problemfri, for alltid (selv om en feil sjeldent reparerer seg selv..) :)

boman
24/01/11, 19:12
Da var problemene med lugging (heldigvis) tilbake. I perioden som den har gått luggefritt har den fortsatt trengt to forsøk på å starte, så noe har jo vært galt selv om den har gått fint.
Idag bytta jeg tennplugger og testa ut en annen coil. Bilen tulla fortsatt, kanskje akkurat noe mindre, men bilen varierer jo litt i hvor stor grad den tuller så tror ikke det var noe forskjell.
Den bilen som jeg lånte coilen ifra går forøvrig helt fint.

Her er et bilde av de gamle pluggene, de ser jo ikke akkurat fine ut. Det lukta litt svidd av de 3 bakerste (den til høyre på bildene er den første/foran på motoren).

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1600.jpg (http://s896.photobucket.com/albums/ac165/geirb/?action=view&current=tennplugger231222km2.jpg)

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1601.jpg (http://s896.photobucket.com/albums/ac165/geirb/?action=view&current=tennplugger231222km.jpg)

TeamBørnOut
24/01/11, 19:16
Bilen trenger suppe :D

boman
24/01/11, 22:04
Altså noe er galt med pumpa? Kom nettopp inn ifra en tur nå og nå var den HELT forferdelig. Lugga som bare rakker'n, var så vidt bilen akselererte under 3500.

Hadde det vært turboen hadde vel ikke pluggene sett sånn ut etter å ha sitti på bilen etter bare (ganske nøyaktig) 5000km?

R.G
24/01/11, 22:07
måle bensintrykk, sjekke bensintrykkregulatoren

boman
24/01/11, 22:15
Ja, det har jeg planer om å gjøre. Hva skal trykket ligge på?
Noen måte å sjekke BTR, annet en å bytte med en annen?

Hvor får jeg kjøpt et enkelt og greit manometer?

Takker for alle svar jeg har fått og får!! :)

boman
26/01/11, 17:57
Titta inn i tanken i går, klarte ikke å se noe særlig skummelt. Klarte ikke å se noe møkk.
Jeg hadde ikke armaturen helt ute, men så ganske greit inn selv om.

Noen som veit hva bensintrykket skal ligge på?
Regner med at det skal måles når motoren(pumpa) går? Skal trykket være likt uansett hvor mye bensin man har?

henrik940
26/01/11, 17:58
Titta inn i tanken i går, klarte ikke å se noe særlig skummelt. Klarte ikke å se noe møkk.
Jeg hadde ikke armaturen helt ute, men så ganske greit inn selv om.

Noen som veit hva bensintrykket skal ligge på?
Regner med at det skal måles når motoren(pumpa) går? Skal trykket være likt uansett hvor mye bensin man har?

3 bar ca :)

Shaiko
26/01/11, 18:10
3bar uten vacum

boman
26/01/11, 22:04
Hva vil uten vacum si? Motor av eller på?

R.G
26/01/11, 22:07
Hva vil uten vacum si? Motor av eller på?

motor må gå, og den tynne vacuum slangen sitter på bensintrykkregulatoren, vacuumslangen går fra innsuget og til regulatoren. den kobles bort når du måler trykket

boman
26/01/11, 22:37
Ah, tusen takk! Skal svinge innom en av de lokale verkstedene i morgen å høre om de har trykkmåler.

boman
27/01/11, 16:40
Har målt idag.
2,5 bar med BTR kobla inn (det skulle vært tre bar her nå også, ikke sant?).
3 bar med BTR kobla ut.
Det vil da si at pumpa leverer trykket som bilen skal ha, mens BTR'n reduserer trykket. Kjører nå med BTR'n kobla av og vakuumslangen kobla av og den går helt strålende.

Om noen veit om en bra og billig justerbar BTR så skrik ut! :)

Tusen takk for all hjelp, ser ut som at jeg (dere/vi) endelig har funnet hovedfeilen! :)

TeamBørnOut
27/01/11, 16:46
Hvis dette hjalp så er det jævlig rart :P

boman
27/01/11, 16:47
Hva mener du?

TeamBørnOut
27/01/11, 16:52
Problemet ditt er nok deffekt BTR.
For bilen skulle ikke gått spesielt bra når du koblet fra vakumet.
ikke kjøp noe justerbar. de blir det ofte noe tull med..
bare få tak i en ny / brukt noe sted :)
Du blåser motoren din hvis du kjører uten vakum tilkoblet på en turbomotor

boman
27/01/11, 16:54
Ja, det mener jo jeg også, men skjønner ikke hvorfor du da sa "hvis dette hjalp så er det jævlig rart" :p
Satte en skrue i vakuumslangen, så den trekker ikke falskluft der, og da skal det jo ikke ha noe å si (?).

Blåser motoren hvis jeg kjører uten vakuum på btr, eller generelt?
Ok, da blir det en standard en :)

TeamBørnOut
27/01/11, 16:58
Det jeg syns var rart var at bilen gikk når du nappa ut vakumen. for da får den litt formye bensin på tomgang. Det er normalt at trykket skal ligge på 2.5 (ca) når vakumet er tilkoblet.

Det som skjer når du kjører nå og får turbotrykk er at bilen ikke får nok bensin.
Når du lader 1bar så betyr det at bensintrykket må opp på 4 bar (3bar over trykket i innsuget hele tiden).

boman
27/01/11, 17:00
Så med andre ord, dette (BTR'n) var kanskje ikke feilen? Bilen var nesten bra rett før jeg målte trykket (det går ganske mye opp og ned fortida) så kan jo være tilfeldig.

Siden jeg hadde ca 2,5bar med vakuum på BTR, og 3bar uten BTR.

TeamBørnOut
27/01/11, 17:08
stikk ut å koble på vakumen igjen.
Så finner du frem en sveisetang eller noe lignende så du kan strupe returen på bensina. så prøver du deg litt frem. jo mer du struper jo mer bensin får motoren. går den bedre / renere med høyere trykk så kan fortsatt btr være defekt.

boman
27/01/11, 17:10
Ok, får gjøre det i morgen. Men det er vel ikke skadelig å kjøre med vakuumen kobla av(og blenda)?

TeamBørnOut
27/01/11, 17:13
jo. for du øker ikke bensintrykket som du skal. og da får du tenningsbank.. er du heldig blåser du bare topppakninga.. men være ting skjer fort

boman
27/01/11, 20:48
Da er vakuumen kobla på igjen.
Skal prøve å strupe returen i morgen. Kan det skje noe/bli ødelagt av å strupe returen helt?

Men sett på en annen side: bensinpumpa er vel i orden siden jeg målte 3 bar uten btr?

TeamBørnOut
27/01/11, 20:50
den skal jo være i orden ja...
Men har du prøvd å koble ut lamdasonden? :) napp ut ledningene til den og prøv.
Det "kan" hende i ny å ne at det skjer noe kødd så den kortslutter.. og sender strøm i hjernen etc..

boman
27/01/11, 20:58
Testa for noen måneder å koble den ut, uten bedring, men kan teste igjen i morgen.
Men kan det være skadelig å strupe returen helt?

TeamBørnOut
27/01/11, 21:00
da erre neppe den. men kan jo hende du skal prøve å gi bensinpumpa ny + og - kabel. hvis det er litt dårlig kontakt under kjøring.
Er ikke helt bra å strupe returen helt. så du får justere litt på feelingen :)

boman
27/01/11, 21:17
Oki. Tenker jeg først prøver å bytte btr'n.
Kan legge opp så jeg kan følge med på spenninga på pumpa under kjøring. Ihvertfall på kontakta inne i bilen (har ikke lyst å koble meg på under bilen siden det da mye lettere kommer møkk i koblingene.

TeamBørnOut
27/01/11, 21:36
Du har vell ikke pumpe under bilen på din bil? kun baki tanken?

boman
27/01/11, 21:42
Ja, kun i tanken. Men kommer jo møkk opp dit også..

TeamBørnOut
27/01/11, 21:46
koble deg innpå ledningene baki uten for tanken og kjør 12v rett på den. mange får en "aha" opplevelse av det :P volvo har dårlige kabler bakover...

boman
28/01/11, 07:07
Skal måle litt og se. Er det lik btr på alle rødblokkene?

TeamBørnOut
28/01/11, 08:15
alle med lh2.4 er like ihvertfall :)

boman
28/01/11, 16:45
Har fått tak i et par btr'r, men nå funker bilen tilsynelatende bra, så er vanskelig å feilsøke da..

Må jeg ha et væskefylt manometer? Eller funker det med et vanlig? Væskefylt koster 600hos tess, men et vanlig koster 100lapp på jula..:)

boman
29/01/11, 13:42
Har kjøpt et ikke væskefylt manometer og slange og ventil til å koble på, men den ventilen har ikke skrutilkobling, så den kan lett falle av.

Er det stopp-ventil på ventilen på fuelrailen, eller må hetta/lokket være skrudd på for at det ikke skal komme bensin ut? Er kjedelig med bensinsprut under kjøring på varm motor..
Nå tør jeg kun å måle trykket på kaldmotor.. Vil ikke brenne opp bilen bare fordi den lugger litt..

Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt en ventil/nippel til å skru fast i fuelrailen?

:)

TeamBørnOut
29/01/11, 14:14
bensin brenner ikke før det får gnist :D
å toppen din blir ikke varm nok. + at det sitter en sikkerhets ventil der :)
du skal jo bare sjekke mens du står å ser på måleren uansett :)

boman
29/01/11, 14:22
Tenkte å legge måleren midlertidig inn i bilen, for å følge med, siden den kun tuller(lugger) under 3500rpm og går fint på tomgang, eller er det veldig dumt? :p

TeamBørnOut
29/01/11, 15:06
Vet ikke om det fungerer så bra. den måleren jeg hadde inne i bilen (realcar) fortalte ikke meg at pumpa i tanken var død... Den var ikke "rask nok" på en måte.
Men trykket skal være likt hele tiden. selv på tomgang. Har du gitt pumpa ny strøm? ny jord og ny + ? lag noe provosorisk sålenge. bare for å teste.

boman
29/01/11, 15:16
Ja, blir kanskje litt for upresist med 2 meter bensinslange fra fuelrailen til måleren/manometeret.

Nei, har ikke gjort det enda. Skal jeg bare ta 12v direkte og bare skru på strømmen rett før jeg starter og av igjen med engang jeg har stoppa? Eller koble meg på bensinreleet?

TeamBørnOut
29/01/11, 15:18
har du noe stereo baki der? ta strøm derifra og sett på +. (bare skjøt deg inn på ledningen, behøver ikke kappe den gammle). Så lager du deg et jordpunkt et sted og kobler deg inn på - kabelen.
(på 940 så er det somregel dårlig +. den kan også bare forsvinne helt.. på 960 så er det ofte dårlig jord... og den kan forsvinne helt... Aner ikke hvorfor men opplevd dette mange ganger på 940 og 2 ganger på 960:D)

boman
29/01/11, 15:24
Ja, har stereo bak, så kan hente strøm der.
Også bare bruke en strømtyv (veit de blir dårlige etterhvert) på strømmen til pumpa så den får to tilførsler med andre ord?
Men vil ikke pumpa da gå hele tiden?

TeamBørnOut
29/01/11, 15:25
strømtjuv er godt nok for å teste ja :)

jo pumpa vil gå hele tiden. er ikke farlig det. bare ikke krasj inn i et hus og sett fyr på greia så går det bra :) de er laget for å gå i mange døgn sammenhengende :D

boman
29/01/11, 15:29
Men da må jeg koble den av og på hver gang jeg stopper mener jeg ;)
Veit du hvor mye strøm pumpa trekker? Er en fordel å kunne ha det på feks sig.tenneren så jeg kan plugge ut og inn og merke eventuell forskjell.

TeamBørnOut
29/01/11, 15:30
koble den til stereon først.
fungerer dette så legger du opp ny kabel med rele :)

boman
29/01/11, 15:34
Funker det skal jeg selvsagt legge opp ny kabel ifra bensinreleet, men siden feilen er periodevis så vil jeg legge opp noe som enkelt kan kuttes ;)

Selv om pumpa har 30amp sikring, så er jo det hele motorstyringa. Bruker sikkert ikke mer en 10amp siden de små kablene (eller nettopp det som er feilen, den bruker mer og kablene er for små..) hehe

TeamBørnOut
29/01/11, 16:17
Ikke legg opp kabel i fra releet.
Du må legge opp helt ny. så bruker du bare de gamle kablene som styring TIL et nytt rele baki ved tanken.

boman
29/01/11, 16:22
I teorien blir jo det det samme, eller er det selve pumpereleet som er dårlig (sånn sett bort ifra at det stadig ryker på disse bilene)? Pumpereleet får så vidt jeg vet strøm ifra sikringsboksen, og sånn sett burde det jo være mer en nok strøm der.
Men det er jo klart, med en 2,5 eller 4kvadrat helt ifra batteriet så får den jo en mye jevnere spenning.

TeamBørnOut
29/01/11, 16:27
Teorien ja. men husk at volvo har 2km kabler før pumpereleet også :D
Så bruk kun de gamle kablene som styring og legg opp nye. det samme gjelder til lykter etc også. Du som har litt stereo burde jo ha lagt opp ny + og ny jord til cd spilleren også hvis du ikke har gjort dette.
Jeg gjør det på bilene mine + venners. samme gjelder til elruter og sånt også. får håpe dette hjelper litt på problemet :/ Men når du sier den går bra etter 3500 syns jeg det kan tyde på litt små deffekt lmm også.. for etter 3500rpm så driter den i LMM og følger et MAP

boman
29/01/11, 16:37
Har testa med en annen LMM, og det hjalp ikke. Testa min LMM på annen bil, og den gikk da helt fint.
Er det så dårlig tilførsler til cdspilleren på disse da? Har ikke hatt noe problemer med det (sålangt) ihvertfall. Ang lys så ser jeg mer en nok, har xenon i fjernlys (og ekstralys med egne kabler), men på sikt har jeg tenkt å gjøre det også til original lysa;)

boman
29/01/11, 19:09
Har målt litt nå. Bak på pumpa (+ 2-3 meter med måleledning/PN2,5) måler jeg 12,6V på tomgang. Der voltmeteret egentlig er kobla til (på sig.tenneren) måler jeg 13,6, altså ca 7-8% (på 230v osv er det anbefalt maks 2-2,5%). Tror jeg skal legge opp nye kabler uansett ja..

Prøvde å teste å måle bensintrykket igjen, men endte med bensinsprut. Får ikke nippelen til å sitte skikkelig på ventilen på fuelrailen. Igrunn rart, for jeg får den til å sitte 100% på dekkventilen.. Jeg har fått fortalt at det er helt lik ventil, men det stemmer kanskje ikke alikevell?


Edit:
Ved pådrag så måler jeg enda 0,1 - 0,2V mindre, men det regner jeg med er riktig siden pumpa går raskere ved pådrag.

TeamBørnOut
29/01/11, 19:19
volten er nok lik. men det sier ikke noe om hvor mye strøm pumpa får :)

boman
29/01/11, 19:33
Nei, jeg måler forskjell og det stemmer. Hvis en kabel/kurs er belasta mye så synker spenninga når strømmen øker.

Men noen lure tips for å få målt bensintrykket siden nippelen ikke ville sitte på ventilen?

TeamBørnOut
29/01/11, 19:39
sikker? jeg fikk 12v på mine men pumpa ville ikke gå. måtte dra 2 nye kabler.
bare mål på tomgang. skal holde dette, hvis du er sikkerpå at pumpa får nok strøm

boman
29/01/11, 20:42
Ja, er sikker. Målte 10 ganger for å se at målingene var like og ikke var fordi dynamoen plutselig lada mer.

Men noen tips ang nippelen som ikke vil sitte på ventilen?

gaupe
29/01/11, 20:51
Men noen tips ang nippelen som ikke vil sitte på ventilen?

Kan vere vanskeleg den, er vel knekken på slangen som lagar problemet.

TeamBørnOut
29/01/11, 20:52
Jeg har måler du kan skru på jeg. men bor litt langt unna :P

boman
29/01/11, 20:58
Kan vere vanskeleg den, er vel knekken på slangen som lagar problemet.


Ble ikke så mye knekk, for slangen fikk jeg lagt ned og ut på undersida av innsuget. Men er litt vanskelig å vite om den sitter skikkelig(noe den til nå ikke har gjort) siden nippelen sitter litt trangt..

TeamBørnOut
29/01/11, 20:59
Får ta i bruk litt taip :) Men har du koblet strøm direkte på pumpa nå? for da får den nok det den skal av trykk.. og da ser du det på tomgang

boman
29/01/11, 21:00
Jeg har måler du kan skru på jeg. men bor litt langt unna :P

Og som jeg kan låne litt? Trenger igrunn bare nippelen så jeg får festa slangen på ventilen.. :p
Jeg har da møtt deg før, så det kan sikkert ordnes igjen:p

boman
29/01/11, 21:02
Får ta i bruk litt taip :) Men har du koblet strøm direkte på pumpa nå? for da får den nok det den skal av trykk.. og da ser du det på tomgang

Nei, har ikke det. Det ligger klart til sig.tenner, men venter til jeg merker det lugger igjen.. :)

Hvordan skal jeg tape det? :p

TeamBørnOut
29/01/11, 21:12
er en måler med kobber rør du bare skrur inn på nippelen dette. (grunnen til at jeg ikke bruker den er fordi den tar med seg litt motorlyd inn i bilen og fungerer som en høytaller :D)

boman
29/01/11, 21:15
Altså en til fast montasje? Hvis den funker er jeg forsåvidt intr i å låne/leie den ..

TeamBørnOut
29/01/11, 21:18
Yes. prøver å finne den igjen på realcar bare så jeg ser at det er 52mm. husker ikke helt. jeg hadde noen mindre målere også.. (orker ikke dra hjem for å måle nå :D)

boman
02/02/11, 16:44
Trodde jeg aldri skulle si det, men akkurat nå er det irriterende at den veldig sjeldent lugger.. Er jo klin umulig å finne en feil som ikke er der.. :(
Og en ting er sikkert, feilen har ikke blitt retta av seg selv, så den er bare på en liten ferie..

TeamBørnOut
02/02/11, 16:50
Fyller 98 suppe?

boman
02/02/11, 16:57
95 (må ha flere tegn)

TeamBørnOut
02/02/11, 17:01
Mye ladetrykk har du a? når man skrur opp litt er det lurt å kjøre 98..
Den nye shell fuelsave greia er helt håpløs på noen aldre biler :/

boman
02/02/11, 20:04
Kjører stort sett på 95 ifra uno-x. Har bare fylt et par liter på shell av det jeg kan huske på mange måneder. Kjører med en eller to skiver på wastegaten (0,4 kanskje?).

Men istad så kjørte jeg med cruisekontrollen på 100 opp lierbakkene og for morro skyld skrudde jeg på fjernlys. Bilen hadde gått helt fint hele veien, men i det jeg skrudde på merka jeg et tydelig nøkk i bilen. Reisten av veien så hadde jeg fortsatt cruisekontrollen på og blinka med lysa. Resultatet var såvidt lugg når jeg hadde fjernlys på og mindre lugg når de var av.

(for å si det, fjernlys består av 2x original H4 pære, 2x55w h3 xenonkit og 2x35w xenonkit)

Så slo det meg at jeg stort sett kjører med kjørelys (har kobla 21w i park). Kanskje de gangene bilen lugger lite er når jeg kjører med DRL/kjørelys og at de gangene den lugger mer kjører jeg med nærlys..

Har også lagt merke til at bilen lader litt forskjellig noen ganger. Noen ganger måler jeg 12,5-13v, andre så mye som 13,8-14v når jeg kjører (med DRL) på voltmeter inne i bilen som er kobla på sig.tenneren. Men dette kan også ha noe med forbruk i bilen (vifte, stereo osv).

Det jeg vil fram til er at jeg ihvertfall skal legge opp en egen 4mm2 ifra batteriet og bak til bensinpumpa for å eliminere spenningsfall ihvertfall.

Noen tanker rundt det jeg sier? :)

TeamBørnOut
02/02/11, 20:11
Legg opp ny + og - fra dynamo til batteri og gå over jordpunktene dine. puss litt på dem :)

Zeeker
02/02/11, 20:14
Jeg hadde nok lagt opp ny kabel ja. Men bruk den + kabelen du har bakover som styresignal på et nytt relè baki som TBO sier, også tar du strøm fra anlegget ditt og bort til relèet ( og minus selfølgelig) og fra relè til pumpa di.

Du kan samtidig ta ut børstene fra dynamoen din og sjekke at de er tipp topp, og evt bytte de. Husker ikke hva de koster, men er det ikke rundt 100 ish? og sjekk at viftereima er stram nok. Ettersom den lader litt forskjellig kan det tyde på enten ustabil regulator eller enormt strømforbruk.

Håper du finner ut noe :)

boman
03/02/11, 06:19
Ja, skal kjøpe en fordelingsblokk så jeg får splitta kabelen til anlegget.
Skal gå over jordingspunktene i motorrommet. Er det som sitter på "ramma" det viktigste?

TeamBørnOut
03/02/11, 06:26
Jeg pleier å lage nytt jordpunk med litt grøvre kabel. pusser rent. har på batteripolfett. god kontakt og ruster ikke.

boman
04/02/11, 23:12
Har nå lagt opp nytt til bensinpumpa. Bilen nøkker ikke lenger i lik grad som før når jeg skrudde på fjernlys. Tror det er en bitteliten forskjell, men på denne turen så la spenninga på ca 12,5V uten fjernlys og den syker en del når fjernlys skrus på og da er det naturlig at pumpa jobber bittelitt saktere.. :p

Men jeg tipper det blir enda bedre når jeg får ordna så den lader jevnt :)

JørnM_940
04/02/11, 23:51
Har nå lagt opp nytt til bensinpumpa. Bilen nøkker ikke lenger i lik grad som før når jeg skrudde på fjernlys. Tror det er en bitteliten forskjell, men på denne turen så la spenninga på ca 12,5V uten fjernlys og den syker en del når fjernlys skrus på og da er det naturlig at pumpa jobber bittelitt saktere.. :p

Men jeg tipper det blir enda bedre når jeg får ordna så den lader jevnt :)
12,5 var ikke mye nei.. nesten ikke lading i hele tatt det:p

Zeeker
05/02/11, 13:19
Da er det bare å håpe at det er børstene i dynamoen og ikke noe annet kødd :)

boman
05/02/11, 14:15
Tror det er dårlig jordingspunkter, for jeg spraya på elektrorens på punktene og spenninga har vært på ca 13 siden da. Kan selvsagt være tilfeldig.
Jeg skal uansett bytte kablene fra dynamo til karosseri og fra dynamo og til batteri snart.

boman
07/02/11, 06:21
Bilen har forøvrig starta på første forsøk helt siden jeg la opp ny strøm tilførsel og den har heller ikke lugga, så det kan se ut som at problemet er løst, men tar ikke seieren på forskudd. :)

lyngen
07/02/11, 06:49
tar den ikke inn falskluft ved insuget ditt, var sprekk i pakninga dær til med, da var min likens!

Popp
08/02/11, 21:23
Bytta alle vacuumslangene mine med nye silikonslanger fra biltema, mitt problem er iallefall borte, og bilen ladder mye mye kjappere enn før :)

boman
08/02/11, 21:44
Jeg har relativt nye vakuumslanger men har vurdert å bytte til silicon, men blir ikke biltema silicon tror jeg (de har vel heller ikke svart?).

Popp
08/02/11, 22:28
Jeg har relativt nye vakuumslanger men har vurdert å bytte til silicon, men blir ikke biltema silicon tror jeg (de har vel heller ikke svart?).

De jeg kjøpte var svart uten skrift i det heletatt, og kvaliteten virka grei :)
Jeg skal iallefall aldri ha noe fargerikt dilldall i motorrommet mitt...

boman
09/02/11, 10:21
Hm, da får jeg sjekke det.
Enig, er mye bedre å ha et originalt utseende under der.

Popp
09/02/11, 15:54
Glemte å nevne at jeg var litt uheldig å knakk av nippelen til EGR, så har ikke dette i bruk lengre, vet ikke om det kan ha noe å si..

boman
09/02/11, 17:06
Skal ikke ha noe å si det. Klarer forøvrig ikke å finne silikonslange på biltema.no.

Tomme
09/02/11, 21:52
Snakket med bcb idag angående silikon slanger, å de skaffer alt av slanger som www.do88.se leverer.. :) De har jo både sort, blå og røde slanger, så alt for enhver smak.. ;)

boman
09/02/11, 21:58
Jepp, tenkte på det. Eller så kan jeg svinge innom Kollevold, regner med at de også har.

Tomme
09/02/11, 22:00
Ja, det er godt mulig.. Håper du finner ut av hva som plager bilen din, har lest alt, å det må være plagsomt å ikke finne feilen.. :o

boman
09/02/11, 22:13
Takk, men som jeg har skrevet i min siste oppdatering 7/2 har bilen både starta på første forsøk hver eneste gang og ikke lugga i det hele tatt siden jeg la opp ny strømtilførsel til bensinpumpa :) Så det ser ut til å ha løst seg nå, jeg tør bare ikke å helt ta seieren på forskudd denne gangen! ;)

Tomme
09/02/11, 22:15
Hehe, man får bare krysse fingrene for at denne gangen er det i orden.. :)
Min 940 lugger også litt, men det er bare på kald motor.. Men det er jo bare å lese igjennom denne tråden så har jeg jo nok info om hvor jeg skal feilsøke.. :p

Zeeker
15/02/11, 14:44
Og bilen fungerer bra enda?

boman
15/02/11, 18:00
Ja! :D Det ser ut som at den siste feilen var bensin pumpa som ikke fikk nok strøm.
Bilen har starta på første forsøk alle ganger siden jeg la opp ny strøm (bortsett ifra engang, men det var biltema batteriet som ikke klarte å levere fra seg så mye futt i 12 minus) og den har heller ikke lugga.
Så nå ser det endelig ut som at dette er løst!
Tusen takk for all god hjelp!

jba002
29/11/11, 14:08
Ja! :D Det ser ut som at den siste feilen var bensin pumpa som ikke fikk nok strøm.
Bilen har starta på første forsøk alle ganger siden jeg la opp ny strøm (bortsett ifra engang, men det var biltema batteriet som ikke klarte å levere fra seg så mye futt i 12 minus) og den har heller ikke lugga.
Så nå ser det endelig ut som at dette er løst!
Tusen takk for all god hjelp!

fungerer bilen fremdeles ? har de samme probleme... :(

boman
29/11/11, 16:37
Den har begynt å kødde litt igjen i det siste. Jeg skal gå over alle jordpunkter i motorrommet, for jeg tror det er syndebukken. Hjelper ikke det skal jeg bytte lambdaen (ingen feilkoder), eventuelt vurdere bensinpumpa.

Prøv å legge opp ny strøm til bensinpumpa di, for å se om det hjelper.

henrik940
29/11/11, 16:50
Kan ikke være lmm/ tomgangassensor som er føkka?

boman
29/11/11, 17:39
Jo, men tviler på at det er tomgangsregulatoren. Den jobber vel kun på tomgang.? Min går fint på tomgang.

Testdriver
29/11/11, 19:40
Sliter du med det samme som du beskrev i første innlegget ditt i denne tråden? Bilen trenger 2 forsøk på å starte og lugger under kjøring?

jba002
29/11/11, 21:19
Har faktisk ordnet bilen idag :) lakk på eksos manifoilen ( pakkningen )

Går utifra du har byttet bensin filter ? Og renset dysene.

boman
30/11/11, 22:25
Sliter du med det samme som du beskrev i første innlegget ditt i denne tråden? Bilen trenger 2 forsøk på å starte og lugger under kjøring?
Jeg? Bilen starter alltid på første forsøk nå, men vel og merke er den litt seig noen ganger. Må ha den gående på starteren i kanskje to-tre sekunder noen ganger. Batteriet er fint, det lades nesten hver dag nå (Defa <33). Det er en av årsakene til at jeg mistenker lambdaen. Har spraya startgass rundt om, uten noe forskjell i turtall.

Jeg bytta bensinfilter en gang i fjor (står et sted i denne 180 :eek: innlegg lange tråden). Rensa dysene har jeg derimot ikke gjort. Hvordan gjøres det!? Bilen har nå snart rulla 250.000 så en dyserens er nok på HØY tid!

jba002
01/12/11, 07:15
Må ha full tank på bilen tror eg, står sikkert hvor mange liter du må ha på tanken på bruksanvisningen. Dette heller du da på tanken.


får sikkert kjøpt det på en bensin stasjon eller biletema.

Popp
02/12/11, 07:23
Må ha full tank på bilen tror eg, står sikkert hvor mange liter du må ha på tanken på bruksanvisningen. Dette heller du da på tanken.


får sikkert kjøpt det på en bensin stasjon eller biletema.

Problemet med dyserens er ofte at den løser opp skitt i tanken og ellers i systemet som ikke hadde løsnet ellers, så i noen tilfeller kan det faktisk gjøre vondt værre..

Edit; ble visst ett offer for autokorreksjon på mobilen..

jba002
04/12/11, 21:02
Problemet med dyserens er ofte at den løser opp skitt i tanken og ellers i systemet som ikke hadde løsnet ellers, så i noen tilfeller kan det faktisk gjøre vondt værre..

Edit; ble visst ett offer for autokorreksjon på mobilen..


Har jo bensin filter :cool:

Popp
04/12/11, 21:26
Har jo bensin filter :cool:

Bare å krysse fingra for at alle rørene og slangene etter bensinfilteret er 100% rene da.. :P