PDA

Vis full versjon : eget plenum, noen som har noen tips?



Rocket
17/10/10, 20:21
skal bygge eget plenum, motoren er en 2l 16v som skal kunne draes opp til 7000 omdreinger. Skal først kjøres soom sugemotor og så skal den turbo konverteres senere. Er ikke ute etter å ha noe som er optimalisert for ett gitt turtall men vil ha greit fløde generelt sett og jevn fordeling av lufta. Er det noen som har noen formening om hvordan dette bør utformes? hvor tykk alu plate må jeg ha?

Njål Nilssen
17/10/10, 22:33
skal bygge eget plenum, motoren er en 2l 16v som skal kunne draes opp til 7000 omdreinger. Skal først kjøres soom sugemotor og så skal den turbo konverteres senere. Er ikke ute etter å ha noe som er optimalisert for ett gitt turtall men vil ha greit fløde generelt sett og jevn fordeling av lufta. Er det noen som har noen formening om hvordan dette bør utformes? hvor tykk alu plate må jeg ha?

Hvis du ikke vil at den skal gi resonans på noe turtall har du en vanskelig oppgave gitt... Men hvis du gjør røra veldig korte så vil du ikke få noen primærresonans (med mindre du varver over 12K elns) halveringsresonans vil du få uansett, men den er ikke like kraftig.

Jeg ville nå heller laget et plenum/innsug som er avstemt, for det kan hjelpe på med å gi en jevnere momentkurve når du får sotkompressoren på ;)

SWR
26/12/10, 18:50
Skal du dra den til 7000, lager du den avstemt til tredje puls på ca 6250 rpm, ellers kaster du effekt rett ut av vinduet i conteinerlass, overladet eller ikke. Fra ventilsetet så ender du ikke så veldig feil om traktkanten er ca 240mm unna. Fordeling er viktigere enn mye annet, spesielt på overlading. Siste man vil ha er et spjell som "peker" rett inn i f.eks. innsugsport #3, da luft har vekt og ikke stopper umiddelbart den ankommer plenumet, ihvertfall ikke hvis ikke penumet er minimum 2x spjelldia og helst ganske så rommelig... små plenumer a la originalt er til for å få Helmholz-tuning fra plenumet rett over tomgang så bestemor kommer til kiosken på tomgang uten at bilen lugger... Det var vel de viktigste småtingene å ha i bakhodet. :)

Njål Nilssen
26/12/10, 20:45
Skal du dra den til 7000, lager du den avstemt til tredje puls på ca 6250 rpm, ellers kaster du effekt rett ut av vinduet i conteinerlass, overladet eller ikke. Fra ventilsetet så ender du ikke så veldig feil om traktkanten er ca 240mm unna. Fordeling er viktigere enn mye annet, spesielt på overlading. Siste man vil ha er et spjell som "peker" rett inn i f.eks. innsugsport #3, da luft har vekt og ikke stopper umiddelbart den ankommer plenumet, ihvertfall ikke hvis ikke penumet er minimum 2x spjelldia og helst ganske så rommelig... små plenumer a la originalt er til for å få Helmholz-tuning fra plenumet rett over tomgang så bestemor kommer til kiosken på tomgang uten at bilen lugger... Det var vel de viktigste småtingene å ha i bakhodet. :)

Kan stemme bra det du sier, nå er et Originalt F innsug rævva så det holder, men merker bestemor-"ram" på min hverdagsbil ved ca. 1500rpm. Ser det godt på kurven også... daffer av mellom bestemor-ram og kammen (3000rpm) blir litt brukbart når eksosen setter inn på ca. 4500...

Lettrimma B230F med måfå på alt av lengder egentlig :p Snekkra ihopens i fullfart xD Ga hele 116hk på hjula i høyde ~200 moh (stolt...NOT :p)

Rocket
05/03/11, 20:15
Skal du dra den til 7000, lager du den avstemt til tredje puls på ca 6250 rpm, ellers kaster du effekt rett ut av vinduet i conteinerlass, overladet eller ikke. Fra ventilsetet så ender du ikke så veldig feil om traktkanten er ca 240mm unna. Fordeling er viktigere enn mye annet, spesielt på overlading. Siste man vil ha er et spjell som "peker" rett inn i f.eks. innsugsport #3, da luft har vekt og ikke stopper umiddelbart den ankommer plenumet, ihvertfall ikke hvis ikke penumet er minimum 2x spjelldia og helst ganske så rommelig... små plenumer a la originalt er til for å få Helmholz-tuning fra plenumet rett over tomgang så bestemor kommer til kiosken på tomgang uten at bilen lugger... Det var vel de viktigste småtingene å ha i bakhodet. :)

det var ett slik svar jeg var ute etter:)

plenumet blir vell seende noe ut som dette: http://s178.photobucket.com/albums/w260/rofla/?action=view&current=DSC00081.jpg

Men hvordan blir det med volumet? er det ønskelig å ha dette releativt stort? har du noen tommelfinger regel for dette? eller er det noe man kan reine ut? Der hadde jo hvert litt morsomt å få brukt mattematikk kunskapene også:) Dette skal på en turbo motor som i utgangspunktet ikke skal ha mer enn 300hk så jeg er igrunn mest ute etter respons, siden topp effekten ikke bør være så vanskelig å oppnå.

Njål Nilssen
05/03/11, 22:15
det var ett slik svar jeg var ute etter:)

plenumet blir vell seende noe ut som dette: http://s178.photobucket.com/albums/w260/rofla/?action=view&current=DSC00081.jpg

Men hvordan blir det med volumet? er det ønskelig å ha dette releativt stort? har du noen tommelfinger regel for dette? eller er det noe man kan reine ut? Der hadde jo hvert litt morsomt å få brukt mattematikk kunskapene også:) Dette skal på en turbo motor som i utgangspunktet ikke skal ha mer enn 300hk så jeg er igrunn mest ute etter respons, siden topp effekten ikke bør være så vanskelig å oppnå.

1,5- 1,75 ganger volumet til motoren pleier å funke, men det kan være veldig individuelt også. Skal du virkelig være pirkete kan du jo finne ut hvilket turtall du vil ha resonansen til plenumet på (helst midt mellom de frekvensene/turtallene innsugsrunnerne og eksosrørene treffer på) og bruke Helmholtz-resonans formler til å finne et volum som passer til den frekvensen som passer til det turtallet du ønsker den tuningen på...

eks. primærfrekvensen til et plenum som skal resonere på 5750rpm vil bli noe rundt 192Hz.

(Helmholtz effekten er den som lager lyd i ei flaske når du blåser over åpningen på den, og ei tom 1,5L flaske resonerer i duren 50Hz, størrelsen på hullet inn vil også påvirke, i ditt tilfelle runnerdiam og hullet inn i plenum. Større hull gir høyere frekvens det vil resonere på /vs. volum i kammeret)