PDA

Vis full versjon : Skade på kam.



Ekren
17/10/10, 17:26
Hei.

bytta toppdeksel pakkning her en dag og oppdaget dette..

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/1318.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/1319.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/1320.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/1321.jpg

Dårlig herding på akkurat denne eller noe?
dem andre er fine.
Kammen er en gruppe a t5 race

Motoren har gått ca 200mil etter ny bygg.

jan_m
24/10/10, 07:01
det der så jo ikke derekte pent ut... vile vel kontakta det firma rimlig fort vis det er matrial svikt el no har du jo hat flaks:S

R-israelsen
26/10/10, 20:36
det der så ikke bra ut : O

ChrML
26/10/10, 20:47
Den så jo rett og slett nedslitt ut... For å ikke nevne flakene som mangler. Må være noe med herdingen som er galt, ja.

Sebbe
26/10/10, 20:51
du burde også skjekke om ojlekanalene ikke er tette, kan fort skje sånn hvis den ikke får nok smøring

Ekren
26/10/10, 21:22
du burde også skjekke om ojlekanalene ikke er tette, kan fort skje sånn hvis den ikke får nok smøring

Jepp, skal ta ut kammen til helga og skjekke over litt.

Blir vell fleska til med en STS kam tenker jeg :D
god grunn værtfall ;D

oeb
27/10/10, 09:11
For ett arbeidstempo da mann :)

Ekren
27/10/10, 21:57
For ett arbeidstempo da mann :)

Ja, skal ikke forhaste seg.

:D

Torra
27/10/10, 22:10
Kloke ord Ekren :)

Ekren
28/10/10, 21:17
Kloke ord Ekren :)

hehe, ska da sveis downPIP til dæ shø :D

Ekren
27/01/11, 21:59
Noen som har noe mere formening om dette?

Alle knokkene til eksos siden som var slik, ikke antydning på dem andre.
shims så forresten ut som middags tallerkener.
Var faktisk stuka en eksos ventil på cylinder nr 1 og pga dette.
så bilen gikk jo bare på 3 cyl, pga ca null komp i cylinder nr 1.

Er det mulig og legge shims feil vei? med tanke på herding på dem.
Har det vært for lite klaring?

TeamBørnOut
27/01/11, 22:20
har ikke hatt formye klaring ellerno? hvaslags ventilfjører har du kjørt med?

Ekren
28/01/11, 17:27
Klaringen var 0,35/0,40 når jeg sjekket :)
Og det er dobble ventilfjører, type bugpack

den har fått det mest skade ut i "sidene" om du skjønner.

TeamBørnOut
29/01/11, 12:34
Så du postet på Savar også. men så også du postet bilder av en motor der. Er vell ikke samme motoren? Jeg har sett lignende kammer og trykkere på lastebiler hvor de bruker eksosbremsen mye. Men så ikke ut som noe eksosbrems den maskina du la ut :D

Ekren
29/01/11, 15:41
Så du postet på Savar også. men så også du postet bilder av en motor der. Er vell ikke samme motoren? Jeg har sett lignende kammer og trykkere på lastebiler hvor de bruker eksosbremsen mye. Men så ikke ut som noe eksosbrems den maskina du la ut :D

Er motoren til 242n min den det er bilde av i en post der :)

Er motoren til 240n som jeg driver og kåler med nå, driver og spekkulerer på det di på savar har skrevet. Får rive toppen i deler før jeg gjør noen konklusjon :)
holder en knapp på fjærtrykket jeg da men.

TeamBørnOut
29/01/11, 16:15
Ja jeg også. men ifølge swr her så må man ha dobbelt så mye trykk som man skal ha før kammen tar skade av det.
Men jeg syns ihvertfall det kan se ut som noe sånt.

Ekren
29/01/11, 18:16
Ja jeg også. men ifølge swr her så må man ha dobbelt så mye trykk som man skal ha før kammen tar skade av det.
Men jeg syns ihvertfall det kan se ut som noe sånt.

Herding er jo også ett kapittel som jeg lurer litt på..
får sende en mail til SAM med bedre bilder, har tatt ut kammen :)

Men lurer virkelig på en ventilen som var skjev..

Modalen
29/01/11, 19:08
Konkave løftere/shims er ikke veldig bra for kam-lobenes liv.
Eksosventilen er den som blir tyngst å løfte av setet også.

Shims/løftere skal helst være svakt konvekse. Dette gir løfteren muligheten til å rotere.

SWR
31/01/11, 11:17
Lista mi for å få sånt resultat er:
Dårlig kamherding.
Dårlig kamherding.
Dårlig kamherding.
Feilslipt profil eller dårlig overflatefinish.
Evt. for tynn/varm olje til fjærtrykket.
Feil-herdede shims (produksjonsfeil. Men da skulle ALLE vært slitt, ikke bare eksos).

Hadde sylindertrykket vært et problem burde slitasjen ha vært på åpningsflanken. Når eksosventilen når topp er sylindertrykket rundt en tiendel av hva det er i åpningsøyeblikket..

TeamBørnOut
31/01/11, 14:24
merkelig det bare er på eksossiden da?

Ekren
31/01/11, 18:13
Skal uansett få revet ut fjærene og få testa fjær trykket på dem, sender dem med en bekjent på Cylmo.

Var noen som mente det kunne være en årsak på savar, at fjærene bottner.

TeamBørnOut
31/01/11, 18:21
Konkave løftere/shims er ikke veldig bra for kam-lobenes liv.
Eksosventilen er den som blir tyngst å løfte av setet også.

Shims/løftere skal helst være svakt konvekse. Dette gir løfteren muligheten til å rotere.


Mange motorbyggere som ikke bryr seg om hvilken side av shimsen de "sliper" på når de endrer størrelsen vet jeg? Men ting roterer vell lengre ned isteden.
På litt store motorer så sitter det faktisk kulelagre i bunn så ventilen skal rotere lettere :D

SWR
31/01/11, 20:52
merkelig det bare er på eksossiden da?

Det er så... tenkte ikke over at vi snakker kun EN kam.. :p Da er det nok enten fjørene som bunner...eller retaineren som bunner i ventilstyringa.

Ekren
31/01/11, 20:56
Det er så... tenkte ikke over at vi snakker kun EN kam.. :p Da er det nok enten fjørene som bunner...eller retaineren som bunner i ventilstyringa.

Kan noe høy eksos temp ha gjort til at fjærene har mistet "spennet" tror du?
og gjort noe med herdingen på toppens deler.

TeamBørnOut
31/01/11, 21:00
Neppe... tror ventilen går bananas først :P
Jeg tror på formye trykk på ventilen... Er ikke skjelden volvo folk opplever dette... noen monter(sier ikke du har gjort det) bare stive fjører for å ikke få flyt å driter i å sjekke hva man skal ha etc.. spør man en motortrimmer pleier man også bare få det stiveste han har på lager :D greit på bilcross... men ikke alle som driver med det :P

SWR
31/01/11, 21:37
spør man en motortrimmer pleier man også bare få det stiveste han har på lager :D greit på bilcross... men ikke alle som driver med det :P

Kommer litt an på hvem trimmer du spør.. :p

TeamBørnOut
31/01/11, 21:44
joa.. men folk har rulla ut med mye søppel hos litt seriøse folk også. bor jo 5 min unna de "store" gutta i trøxas. men bør vell ikke nevne navn. Greie folk å ha med å gjøre hvis man viser litt interesse og ikke skal ha 500hk for 2500kr :D

SWR
31/01/11, 21:46
Greie folk å ha med å gjøre hvis man viser litt interesse og ikke skal ha 500hk for 2500kr :D Merkelig. Jeg er også litt lettere å ha med å gjøre hvis man ikke tilbyr 2500kr for et 500-hk oppsett.. :p