PDA

Vis full versjon : B230K , hjelp med forgasser!



Kuleberg
17/10/10, 14:54
Har b230k i bruksbilen. Kjører med åpent filter nå. Før jeg bytte så begynte bilen å kødde seg til etter at jeg hadde lukka luftfilterboksen. Åpnet luftfilterboksen og da kveltes den ikke ved pådrag. fungerer greit nå med åpent filter, men lurer på om denne velkjente vakum-forsgasseren kan ha begynt å kødde seg til. Motoren vandrer også en del på tomgang, selv om jeg har nye motorfester.
Har en b230a motor stående også, så lurer på om det kansje er like greit å bytte over. Ser at tenninga allerede er byttet til tenning fra a-motor av tidligere eier.
Noen som har ERFARING med dette? Er litt lei av å google fram masse synsing :P

Kuleberg
17/10/10, 19:57
ingen som har noe erfaring med det??

Daruu
17/10/10, 20:08
Gjorde dette på en bil en kompis hadde.
Gikk ihvertfall ordentlig etterpå(syntes den gikk litt bedre enn når den hadde k gasser og den gasseren var frisk) men den brukte noe mere bensin.

Kuleberg
17/10/10, 20:13
oki. Lurte på å overhale a-gasseren eventuelt før jeg slenger den over. Stoler ikke på den vakum-gasseren, spes ikke siden bilen har gått over 300.000. Motoren vandrer en del som sakt på tomgang, samtidig som at den stiger noe på tomgangen når jeg sprayer startgass mot forgasseren. men klarer ikke lokalisere hvor den suger inn

R.G
17/10/10, 20:34
kast på a gasser, da er det mye mindre tullball med engang:)

Kuleberg
17/10/10, 21:05
ja men hukser da jeg kjørte hjem delebilen at den gikk dårlig og var tungstarta... dette er vel gjerne tegn på at den bør overhales. og da blir det plutselig jobb. har overhalt gasserne på sykkelen så ska vel få det til. Hva følger med i overhalingssettet til biltema? noe mer en det jeg bør bytte?

R.G
17/10/10, 21:09
skal være enkelt å overhale dem. gåend membran gjør dem tungstartet. men jeg vet ikke hva som er med i kitet. har kun kjøpt ny membran på volvo i di jeg har hadd for noen år sida..

Kuleberg
17/10/10, 21:12
ja bytta membraner på sykkel'n også. Tenker jeg kjøper et biltemasett og ny membran da før jeg hiver over. Greit å ta det på stell =)
Blir godt å tømme motorrommet for alt det kjafset. Ser det gamle ledningsnettet til tenninga ligger der også etter det gamle. Bare å få det vekk!

R.G
17/10/10, 21:17
jepp bare å tømme motorrom for k-greier:)

GeTReibeAktienGesellschaf
17/10/10, 21:27
oki. Lurte på å overhale a-gasseren eventuelt før jeg slenger den over. Stoler ikke på den vakum-gasseren, spes ikke siden bilen har gått over 300.000. Motoren vandrer en del som sakt på tomgang, samtidig som at den stiger noe på tomgangen når jeg sprayer startgass mot forgasseren. men klarer ikke lokalisere hvor den suger inn
Litt artig at du kaller K forgasserene "vakumforgasser" da disse er satt opp med munnstykker.
A gasserene er i mye større grad en vakum forgasser.

Vakumet på K gasserene er med på å fin justere gasseren f.eks motor brems, åpning av spjeld nr 2 osv.
Også har Egr systemet vakum så det holder.

Har hatt både A og K å har ikke hatt noe problemer jeg ikke har greid å løse, kan godt tenkes at jeg har hatt flaks.

Skaffer man seg oversikt over hvilke deler som er til hva så begrenser det seg litt hvor man skal lete.

Skal jeg synse litt så høres det kanskje ut som du kanskje har en flens eller pakning med litt lekkasje eller at Egr ventilen står oppe på tomgang men kan være mye annet.

Skjønner godt at man setter på A gasser den består av halvparten så mange deler som K gasser.

Gjorde dette på en bil en kompis hadde.
Gikk ihvertfall ordentlig etterpå(syntes den gikk litt bedre enn når den hadde k gasser og den gasseren var frisk) men den brukte noe mere bensin.
K motorn skal være 116hk orginalt med en T kam, mens b230A skal greie 112hk med en A kam.
4hk er ikke så mye, men hva kommer det av? T kammen er det ihvertfall ikke.
631 toppen er ganske god den men +4hk med T kam?
Det er kanskje tennings systemet da?

Kuleberg
17/10/10, 21:32
det er jo en helt annen topp med bedre flow en for eksempel 530 etter det jeg har hørt.. Så er vel noen hester som ligger der tenker jeg.
Kaller det vakumforgasser fordi det er motoren med all vakumstyringa ;)
Er enig i at den sikkert er vel så grei hvis man bare gidder å sette seg inn i det å feilsøke, men også som du sier... masse ekstra ting som KAN gå galt.. Derfor syns jeg det er greit å bytte

Berg Performance
20/10/10, 11:53
Ta vekk den vakumklokka som styrer spjeld nr 2 og erstatt denne med en fjær som trekker samme vei som klokka, spjeldet vil holde seg lukket pga gassarmen, så det er ikke noe å tenke på!
Gjorde dette på min bruksbil, fikk plutselig tilbake draget over 2500 rpm :D
Og drivstofforbruket gikk tvert ned når motoren fikk arbeide slik den skal!

Har til dags dato ikke sett en vakumklokke som har fungert slik den skal!

Aartun
20/10/10, 12:06
Jeg hadde litt småfjusk med min, har byttet noen overganger mellom vakumslanger og innsugm og vakumklokke, og har ikke hatt noe problem siden.
noe av problemene med vakumsystemet er disse overgangene som morkner, det er ikke lett å se med det blotte øye og man må bøye litt på de for å finne det ut.
samt denne vakumlokka hvor membranen kan gå sønder.

Kuleberg
20/10/10, 12:43
Ta vekk den vakumklokka som styrer spjeld nr 2 og erstatt denne med en fjær som trekker samme vei som klokka, spjeldet vil holde seg lukket pga gassarmen, så det er ikke noe å tenke på!
Gjorde dette på min bruksbil, fikk plutselig tilbake draget over 2500 rpm :D
Og drivstofforbruket gikk tvert ned når motoren fikk arbeide slik den skal!

Har til dags dato ikke sett en vakumklokke som har fungert slik den skal!

Kan du forklare dette nærmere? Kjører du da kun med det ene spjeldet hele veien da?? Går det ikke an å få begge spjeldene tilnå gå likt eventuelt?

Kuleberg
20/10/10, 12:45
Går det å bytte denne membranen? Eventuelt bruke pakningslim? Hvor kjøpte du disse overgangene? Ser at di er litt morkne mine ja...

Aartun
20/10/10, 13:40
Går det å bytte denne membranen? Eventuelt bruke pakningslim? Hvor kjøpte du disse overgangene? Ser at di er litt morkne mine ja...

Kjøpte hos volvo, kan vær det går an å bytte membran, jeg husker ikke helt. men jeg byttet ut hele klokka. bare å høre med volvo om de har løs membran

Berg Performance
21/10/10, 16:22
Kan du forklare dette nærmere? Kjører du da kun med det ene spjeldet hele veien da?? Går det ikke an å få begge spjeldene tilnå gå likt eventuelt?

Er en mekanisme på det første spjeldet som gjør at det andre spjeldet ikke kan åpnes før halv gass, denne mekanismen lukker også spjeldet under halv gass! Dermen kan man erstatte den vakumklokka med ei fjør, som aldri fusker i motsetning til vakumklokka!:rolleyes:

Kuleberg
21/10/10, 17:09
Er en mekanisme på det første spjeldet som gjør at det andre spjeldet ikke kan åpnes før halv gass, denne mekanismen lukker også spjeldet under halv gass! Dermen kan man erstatte den vakumklokka med ei fjør, som aldri fusker i motsetning til vakumklokka!:rolleyes:

ja men da snakker vi om det samme. Har du en howto ? Åpner dette spjellet dønn da eller følger det det andre spjellet ?

Er vel strengt tatt ikke nødvendig å styre med å fjerne vakum-systemet da? bare å sette på ei fjør der, så kan vel vakumen vare leve sitt eget liv ?

Berg Performance
22/10/10, 16:23
Dette spjeldet "fader inn" ganske fort, dvs ved ca 1\2 gass begynner dette å åpne og litt før full gass er det fullstendig åpent!

Howto: Finn en ganske slapp fjær i rett lengde, fest den ene enden der vakumklokka normalt ville ha koblet på gassakselen og den andre i passende plass alt etter hvor lang fjæra er.. Har min rundt "sokken" på gassvaiern der den kommer ut av torpedoen.. :D

For stram fjær kan vel teoretisk føre til gassoppheng, men har ikke klart å få dette til enda..!

Tar ingen ansvar =P

Kuleberg
22/10/10, 16:33
Dette spjeldet "fader inn" ganske fort, dvs ved ca 1\2 gass begynner dette å åpne og litt før full gass er det fullstendig åpent!

Howto: Finn en ganske slapp fjær i rett lengde, fest den ene enden der vakumklokka normalt ville ha koblet på gassakselen og den andre i passende plass alt etter hvor lang fjæra er.. Har min rundt "sokken" på gassvaiern der den kommer ut av torpedoen.. :D

For stram fjær kan vel teoretisk føre til gassoppheng, men har ikke klart å få dette til enda..!

Tar ingen ansvar =P

jojo, du har fullt ansvar. Krever såklart dekkning for den ekstra bensinen som kommer til å pøøøse ut nå: Pheehhe

Kuleberg
22/10/10, 17:08
takk skal du ha! kjennes ut som klokka funker som den skall, men merket et vesentlig bedre drag i bilen. Billigtrim ;) hehe

Berg Performance
23/10/10, 13:12
Ja merka selv at det ble litt bedre futt ! I allefall når den forrige klokka ikke åpna spjeldet i det store og hele =P