PDA

Vis full versjon : Ventiltikk og oljeforbruk på en 850 GLT 92



Stigern
16/10/10, 12:32
-Heisann!

Min gamle 850 har begynt å bruke noe olje enn før, nå må jeg etterfylle 1-2 ganger iløpet av året etter den årlige oljeskiften.

Er en 850 GLT 20v 1992 modell, gått ca 230 000.

Har en den ventiltikk før den blir helt varm, er også veldig plaget med at den
soter til pluggene noe veldig. Feks på 1-2 måneder så er pluggene blitt helt svart! Bruker å ta dem ut å rense dem.

Lurer da på om oljeforbruket kan ha noe sammenheng med ventiltikkene?

Og er det noe høvelig billig måte å løse ventiltikk på?

bortstun
16/10/10, 13:33
Det er vel å regne som normalt forbruk av olje med 0,5 liter på ca 10000 km, er motoren gått langt kan det øke pga slitasje. Så det å fylle 2 ganger i aret, er vel ikke så mye synes jeg.

hgnubel
16/10/10, 13:48
Har du kontroll på veivhusventilasjonen? Denne er en gjenganger når det gjelder høyt oljeforbruk, men som bortstun skriver virker det ikke avskrekkende høyt det du beskriver.

Jeg kjørte en "innvendig motorvask" fra QMI på min samtidig som jeg renset/byttet veivhusventilasjonen på min. Den QMI-vasken skal løsne avleiringer og slikt som kan hjelpe på ventiltikking, påstår de. Ble friskere motor, men usikker på hva som betydde mest...

Når det gjelder sot på plugger så er jeg langt fra noen ekspert, men google mener det kan bety den får for lite bensin. Bilen din skulle ha fått nytt bensinfilter på 210.000km service, kan være verdt å sjekke om det ble byttet.

brynna
16/10/10, 14:13
Har en 92 GLT som har gått 150.000. Bruker inntil en halvliter olje på 2-3000 km.
Snakka med mekaniker på Volvo som sa at dette kunne regnes innenfor normen på 20v motoren. Noen motorer av denne typen er bare slik.:rolleyes:

Er mer skeptisk til at det forsvinner samme mengde kjøleveske på samme tid:mad:

hammerpaal
16/10/10, 16:44
Kaster meg på i diskusjonen.
Oljeforbruket mitt ble kraftig redusert etter at jeg renset veivhusventilasjonen i sommer. Kjørt snart 2000 km siden jeg foretok operasjonen, og oljeforbruket ser ut til å ha normalisert seg. Altså, bilen bruker fremdeles litt olje, men ikke i den grad den gjorde før.
Tenker å kjøre en motorrens til sommeren, og rense veivhusventilasjonen på nytt. Håper da på enda bedre resultat. :)

Stigern
16/10/10, 18:13
Har du kontroll på veivhusventilasjonen? Denne er en gjenganger når det gjelder høyt oljeforbruk, men som bortstun skriver virker det ikke avskrekkende høyt det du beskriver.

Jeg kjørte en "innvendig motorvask" fra QMI på min samtidig som jeg renset/byttet veivhusventilasjonen på min. Den QMI-vasken skal løsne avleiringer og slikt som kan hjelpe på ventiltikking, påstår de. Ble friskere motor, men usikker på hva som betydde mest...

Når det gjelder sot på plugger så er jeg langt fra noen ekspert, men google mener det kan bety den får for lite bensin. Bilen din skulle ha fått nytt bensinfilter på 210.000km service, kan være verdt å sjekke om det ble byttet.

Service ja :P har vi ikke hørt om hehe.
Kan med sikkerhet si at det har ikke vært byttet på meget lang tid.
Er det lett tilgjengelig? Slik at jeg kan bytte selv.

hgnubel
16/10/10, 19:02
De har det vel både på Volvo, mekonomen og lignende. I tillegg finner du det hos FCP Groton (http://www.fcpgroton.com/), der du vil få 10% rabatt hvis du er VCCN-medlem (http://forum.vccn.no/showthread.php?t=3202) ;)

Sitter tilgjengelig under bilen, ca rett under ryggstøtten til høyre baksete. Skal være ganske greit å bytte, men stump røyken først... :)

Nilsebu
18/10/10, 17:36
Sotete plugger kan indikere: for mye bensin / for fet blanding. Luftfilter kan være tett, bilen har mye kaldkjøring / motoren for driftstemp med å så stille ofte.

Google litt rundt å sjekk dette :) Oljeforbruket ditt er ikke noe gale. Og ventiltikking: hvilken olje bruker du?