PDA

Vis full versjon : 15 volt spenningsregulator til 100A Denso dynamo?



ChrML
15/10/10, 14:47
Sitter en 100A Denso dynamo på B230FK-en min. Skulle hatt en 15 volt regulator til den, såkallt "vinterregulator". Noen som veit om det er å få tak i, evt hvor?

Veit det finnes til Bosch, men har ikke sett til Denso enda.

Kodja
15/10/10, 14:50
mekonomen?

jonass
15/10/10, 14:55
Har samme dynamo og skulle absolutt ha hatt 15v regulator. Men en gang jeg hadde den ute så så det ikke ut som at det i hele tatt gikk å bytte den:(

ChrML
16/10/10, 21:03
Hadde ute min i går. Den 15V regulatoren de har på Mekonomen, BilExtra osv... er kun til Bosch sine dynamoer. Denso børstene/regulatoren er fullstendig ulik. På Bosch er det bare å ta ut 2 skruer og vippe det ut, mens på Denso må du skru løs deksler og ta ut hele driten som alle spolene er koblet til og man får ikke tak i ny slik. Ikke så lett å ta ut den saken mens dynamoen står i bilen på Denso dynamoen eller.

Så hvis noen har en Bosch 100A til 740/940 å selge meg så si ifra :). Skulle hatt 15v regulator, greit å få litt mer drag i ladinga.

jonass
16/10/10, 21:06
Hva er regulatoren på på denson?
Min lader ikke mer enn rett under 13v med alle lys på

ChrML
16/10/10, 21:08
Den skal lade 14.5 volt tenker jeg. Etter jeg pelte av min og satt den på igjen må jeg ha fått ristet på plass noe, for nå lader den 14.2 volt med lys på. Og 14.4 volt uten lys. Så det er egentlig ganske bra :). Før ladet den bare 13-13.5 volt med lys på.

locked
16/10/10, 21:37
kan modifisere til ekstern sensing av ladespenningen. dvs at en egen kabel direkte fra batteriet uten spenningsfall. Da kan dynamoen levere både 15 og 16volt ut for å holde spenningen på batteriet riktig!

Ikke alle regulatorer som er like enkle å bygge om, men i teorien skal det gå på de fleste.

ChrML
16/10/10, 21:42
kan modifisere til ekstern sensing av ladespenningen. dvs at en egen kabel direkte fra batteriet uten spenningsfall. Da kan dynamoen levere både 15 og 16volt ut for å holde spenningen på batteriet riktig!

Ikke alle regulatorer som er like enkle å bygge om, men i teorien skal det gå på de fleste.
Trodde den senset på pluss utgangen direkte ut fra spenningsregulatoren, som sikkert er støpt? Men er uansett ikke så stort spenningsfall mellom dynamo og batteri. Ca 0.1 volt målte jeg med full belastning, da hadde jeg byttet de ut med litt større ledninger da de originale forårsaket 0.2-0.3 volt.

locked
16/10/10, 21:49
Trodde den senset på pluss utgangen direkte ut fra spenningsregulatoren, som sikkert er støpt? Men er uansett ikke så stort spenningsfall mellom dynamo og batteri. Ca 0.1 volt målte jeg med full belastning, da hadde jeg byttet de ut med litt større ledninger da de originale forårsaket 0.2-0.3 volt.
Det var enklere før i gamle dager med ekstern regulator :)

0.1v er bra :) jeg pleier også å montere kabler som er "litt" grøvere enn de orginale. Hjelper mye på start av motor blandt annet når batteriet er begynt å tape seg. Blir en del fall om man monterer 100A dynamo på en A motor med 55A org.dynamo