PDA

Vis full versjon : "Letteste" måten på og bytte tak? Volvo 100/200



Christer-164
14/10/10, 10:09
Hei,
Er på tanken av og skifte tak på min 164 til tak med luke.

Noen som har erfaring av hva som er lettest osv?

All info/evt bilder takast i mot med stor takk!

glenn
15/10/10, 22:32
Jeg tror nok at det beste resultatet blir ved å bytte kun selve takplata, den er jo punktsveist i hele falsen/anleggsflata for front og bakrute. Skjøten mot A og C-stolpe er jo grei å fikse. Akkurat hvordan det gjøres bak takrenna vet jeg ikke. Hvis du kikker på svenske 164 klubbens hjemmeside så ligger det bilder av en -75 som dette er gjort på. Det er Jon Erik Øberg (tror jeg det var) som eier den.
Det de fleste ellers har gjort er vel å bare kappe alle stolpene og sveise på hele taket fra en annen bil, går sikkert bra det også men vær obs på at ting kan flytte på seg....
For noen år siden felte jeg inn takluke på en 142 og en 164, limte kassetten i det gamle taket og la en fals i taket hvor jeg helsveiste rundt etterpå.
Fort at det blir noen rustbobler etterhvert da, og det vil også fort slå seg litt når man sveiser midt på et tak. Anbefaler nok heller å bytte hele plata:)

Christer-164
16/10/10, 17:02
Hei Glenn,
Takk for svar!

Ja snakket med en annen kar som hadde byttet tak på en 240. Han hadde også kun byttet takplata. Skal se om eg finner noen bilde på nettet, men det er ikkje så lett trur eg. hehe. Skal sjekke opp den 164a på 164 klubben i sverige.

Kuleberg
19/10/10, 11:07
skal gjøre det samme med min men det er fordi det er ettermontert ei stygg vippeluke. Vet ikke enda om jeg vil ha med eller uten takluke. Det får tia vise. Etter det jeg har skjønt så er det samme takplata på 240 og 140/160. noen som kan bekrefte dette? Har kikket litt rundt, og det ser ut som det lureste er å demontere bare takplata ja og bytte den. Har ikke vurdert å fjerne takrenna da i samme slenge? har sett det har blitt gjort. Ser veldig clean ut etterpå

glenn
19/10/10, 15:13
Samme takplate ja, ville jo satsa på et tak med luke. Bør være greit å få tak i.
Men å fjerne takrennene blir IKKE PENT!

Kuleberg
19/10/10, 15:15
Smak og behag. Har sett bil uten takrenna, og jeg syns det var veldig fint. Men da var såklart luster også vekke osv