PDA

Vis full versjon : kvalitet Biltema bremseskiver...?



morrun
14/10/10, 00:24
Hei. Er biltema`s bremseskiver huffameg? Jeg sikter til "Sportsbremseskivene" til 999,- for 2stk, og tenker at de kanskje kan kombineres med bremseklosser fra en mer "anerkjent" produsent. Skal ha skiver og klosser framme på en S60, har litt kast i skivene som sitter på nå. Noen erfaringer? Det hører til historien at bilen ikke skal benyttes i motorsport.

Hvilke bremseklosser skal jeg kjøpe til?

PS. Ble denne tråden lagt til feil sted? Kan en med rett kompetanse hjelpe meg med å flytte den til rette plassen?

Wrasko
14/10/10, 01:12
Står litt om erfaringene til folk her

http://forum.vccn.no/showthread.php?t=1693

Espen Hveding Nordgård
14/10/10, 08:25
Jeg har ikke spesielt god erfaring med biltema skiver, riktignok til en 740.
Skivene var mer skakke en de gamle jeg hadde, og det var ikke snakk om å få bytta det ettersom jeg hadde kjørt med det i ei uke.

Nestegang blir det orginale Volvo skiver ;)

R-M-I
14/10/10, 08:46
Jeg har kjørt med mine en stund nå... fungerer helt greit i grunn... bremseklossene deres støver en DEL mer enn andre gjør.. Men skivene har i grunn fungert greit for min del..
Nå snakker jeg om de "vanlige" skivene deres og ikke "sports"-sakene...

Tore
14/10/10, 08:49
Kjøpte skiver på biltema for 20 år siden, og gjorde meg i grunnen ferdig med det da... De hadde ulik tykkelse rundt om så det vibrerte noe aldeles forferdelig når man bremset... Var rett og slett ubrukelige. Regner med at dette ikke er vanlig men tolket det som dårlig produksjonskontroll og valgte derfor å kjøpe skiver annet sted for all ettertid...

morrun
14/10/10, 12:48
Ja, for 20 år siden. Det begynner å bli fælt lenge sia egentlig, men jeg kjørte også bil for 20 år siden............. Sånn, ferdig med å føle meg gammel. Husker at biltema-bremsene hadde dårlig rykte den gang da, men håpet de hadde blitt bedre med åra, akkurat som meg. Uansett, så er jo greia med slike "sportsbremser" at de er pene å se på inni felgen. Problemet er jo at "the real thing" er laga for motorsport, og koster deretter.
Hva anbefales av prisgunstige bremseklosser? Trenger noen som gir god, varig virkning, men som ikke trenger 3 runder på Rudskogen før de er varme nok til å gi effekt.

Var på volvo i dag og fikk vite at jeg har 16" bremser, er det 305mm?

Takk for god respons på tråden.
Mvh. Morten

vazborris
14/10/10, 19:43
eneste problemet med biltema skiver jeg har hatt (har bruker stort sett bare de på verdagsbiler) er 1 gang hvor det så ut som de var kjørt på metalet også var de helt glasert og det var med nye klosser. har fått dreid de ned så de ble fine og helt strøkene nå kjørt på de i over 2 år:) men ikke testet sportsbremse skivene da de ikke har/hadde til 240

turb00le
15/10/10, 05:33
Kjøpte skiver der i går kveld, prøve å få montert i kveld...
Tok med klosser også bare for å teste selv om jeg vet de skal suge, noen må prøve de litt hardt og se (jeg meldte meg frivillig).

Joakim-G_R
15/10/10, 23:24
Kjøpte skiver der i går kveld, prøve å få montert i kveld...
Tok med klosser også bare for å teste selv om jeg vet de skal suge, noen må prøve de litt hardt og se (jeg meldte meg frivillig).

Prøvd de orginale klossene fra Tema litt hardt. Borte på under 3 uker.

morrun
16/10/10, 01:18
Hei igjen.
Ja, men jeg tenker å unngå biltema-klosser. Noen forslag i henhold til forespørselen min ovenfor, dvs. ikke racing, men rimelige og sportslige kvalitets-klosser til disse Biltema sportskivene? Er det 305mm Siver jeg skal ha? Volvo opererer med begrepene 15" eller 16" bremser, mens biltema opererer med 286mm VS. 305mm. Min S60 har i flg Volvo 16" (kan vel bare skru av hjulet og måle, men nå sitter jeg jo så godt her inne i varmen).
Flott at du melder deg som forsøkskanin TurbOOle! Meld inn resultat. Hvilken av bilene dine tester du på?
Mvh. Morten

turb00le
16/10/10, 07:27
Har hatt biltema skiver på 240n, de funka fjell der. Fikk kjørt seg ganske bra.
Er 945n det skal på nå, den brukes mere som vanlig bil med litt herjing i ny og ne.

Solbekk
16/10/10, 14:10
Har hatt biltema klosser og skiver siden Mai og aldri vært noe problem. Fått stoppet hver gang, men de støver jo noe. Kanskje spandere på meg green- eller redstuff klosser neste gang. Men skivene har jeg ikke noe å kommentere på.

kermitt
16/10/10, 14:23
biltema skiver og originale klosser har jeg funnet ut er en sikker vinner.

morrun
17/10/10, 23:59
Ja, tror jeg går for det samme som froskepersonen over. God idè. Har for øvrig 305mm skiver, så da er det avklart. Måtte bytte til vinterdekk i dag, og da var det bare å måle. Var innom noen nettbutikker og finner ikke forskjellige klosser for 286 kontra 305mm skiver. Skal jeg bruke de samme? Hva er i så tilfelle vitsen med ulik str. på skivene? Blir det ikke bare større felter med rust ytterst på skivene da, til ingen nytte?

Mvh Morten

The Sven
18/10/10, 00:02
Er samme kalipper, bare annen brakett. Derav like klosser.

Daniel V
18/10/10, 12:26
Kjører selv på Biltemaskiver (ventilerte) foran på 240'en, samt tema klosser foran. Min personlige mening er at klossene ikke støver så mye som det folk skal ha det til, men hvis man kjører som en tulling, kan man få alle klosser til å støve ;) Selvfølgelig støver de litt mer enn de orginale, men det koster jo tross alt 159,- for begge sider foran :) Skivene vet jeg ikke hva koster, fordi jeg fikk de med delebilen, og fant ikke ut at det var Biltema før jeg hadde montert dem. Men hittil har de fungert bra! Ingen problemer med nedbremsing fra 90 km/t og liknende. Vet ikke hvor lenge klossene varer, men det får vi se :)

Hører folk sier at Biltemaklossene skriker veldig, men jeg kjøpte skrikeplater på Mekonomen, og satte på før jeg satte inn klossene, samt litt kobberfett, og jeg har ikke hørt en skrikelyd siden jeg byttet klosser og skiver. Har slissa skiver bak og Ferrodo klosser, men merker ikke så stor forskjell til de foran :)

JonV
18/10/10, 13:45
Orginalt er det vel maks en 360,- spenn

Selv har jeg aldrig testa biltema da de gjene har noe med liten skrift på produktene.
Ser f.eks luftfilter anbefales å bytte hver 10000 orginalt på volvo er det jo 60000 intervall.

Altså en må da skifte luftfilter 6 ganger med biltema på 1 orginalt.

Daniel V
28/01/11, 11:25
Blåser litt liv i denne igjen.

Forrige posten jeg skrev den 18.10.10, var dagen etter jeg hadde montert skiver fra Biltema. Nå har jeg en helt annen oppfatning. Uansett hvilke klosser jeg bruker sammen med disse skivene, så skriker de!

Byttet klosser til Mintexklosser nå på tirsdag, og skrikingen er i full gang igjen!

Joakim-G_R
28/01/11, 11:31
hvordan skriker? film :)

TeamBørnOut
28/01/11, 15:44
Skriker det er det fordi det er vibrasjoner i i calipern / klossen.
Skivene deres er det ikke noe galt med. ofte brembo produserte skiver. de bytter på litt.
Klossene deres skal man holde seg unna. det er søppel og bør forbys...

disse "skjeve" skivene som folk opplever i rattet er ikke skjeve skiver heller. Men feil bruk av bremsepedalen :)
det skjer like lett med 400kr bremseskiver og 20.000kr bremseskiver.. er møkk som har "brent" seg inn i skiva og gjør at det ikke bremses gjevnt...derfor rattet blir med..
skjeve bremseskiver merker man KUN i pedalen :)

R.G
28/01/11, 17:39
Skriker det er det fordi det er vibrasjoner i i calipern / klossen.
Skivene deres er det ikke noe galt med. ofte brembo produserte skiver. de bytter på litt.
Klossene deres skal man holde seg unna. det er søppel og bør forbys...

disse "skjeve" skivene som folk opplever i rattet er ikke skjeve skiver heller. Men feil bruk av bremsepedalen :)
det skjer like lett med 400kr bremseskiver og 20.000kr bremseskiver.. er møkk som har "brent" seg inn i skiva og gjør at det ikke bremses gjevnt...derfor rattet blir med..
skjeve bremseskiver merker man KUN i pedalen :)

merker detta i ratte å skal jeg si deg, på ene 940n jeg hadde merket jeg ikke noe i 90-120 som var marsjfart, men så hadde skivene blitt bløte når di var varme(viste jeg av på forhånd). driftsvarm. og merket fortsatt ingenting. men når jeg lå i 220 og skulle bremse litt forsiktig banka å slo det i rattet og var nr før det gikk i skauen som om det var ledd o.l som var gåend. byttet alt av løse deler i forstilling, foringer, ledd osv. og skulle ta en test tur. alt ok under bremsing i opp til 150, og la meg på nytt i 220-240 og bremsa forsiktig og da kom samme greiene. rattet banka å slo så jeg omtrent ikke klarte å holde det. og da tenkte jeg på bremser, og satte på nye skiver og da ble alt normalt. og var ikke noe fastbrent i dem som tbo sier. skivene var blitt skakk. og detta merket jeg ingenting i pedal, kun rattet. vært ut for skjeve skiver ofte som merkes i rattet. skiver er da blitt målt å vært skjeve! så jo det tydelig når man la di mot hverandre å. var ikke biltema skiver forresten. men biler har vært med abs, så sikkert ikke derfor merket i pedal.

men jeg er godt enig med folk som sier detta merkes i ratt, for det er opplevd sjøl

Daniel V
28/01/11, 18:25
SKal legge ut film! Er jo nesten flaut å bremse inn mot kryss! Skrikingen kommer aldri med en gang, men når skivene og klossene er varme.

EDIT: Jeg bruker selvfølgelig skrikeplater! De gamle skivene og klossene skrek jo ikke i det hele tatt! Brukte Biltema klosser på disse skivene i 1 mnd.

TeamBørnOut
28/01/11, 22:20
merker detta i ratte å skal jeg si deg, på ene 940n jeg hadde merket jeg ikke noe i 90-120 som var marsjfart, men så hadde skivene blitt bløte når di var varme(viste jeg av på forhånd). driftsvarm. og merket fortsatt ingenting. men når jeg lå i 220 og skulle bremse litt forsiktig banka å slo det i rattet og var nr før det gikk i skauen som om det var ledd o.l som var gåend. byttet alt av løse deler i forstilling, foringer, ledd osv. og skulle ta en test tur. alt ok under bremsing i opp til 150, og la meg på nytt i 220-240 og bremsa forsiktig og da kom samme greiene. rattet banka å slo så jeg omtrent ikke klarte å holde det. og da tenkte jeg på bremser, og satte på nye skiver og da ble alt normalt. og var ikke noe fastbrent i dem som tbo sier. skivene var blitt skakk. og detta merket jeg ingenting i pedal, kun rattet. vært ut for skjeve skiver ofte som merkes i rattet. skiver er da blitt målt å vært skjeve! så jo det tydelig når man la di mot hverandre å. var ikke biltema skiver forresten. men biler har vært med abs, så sikkert ikke derfor merket i pedal.

men jeg er godt enig med folk som sier detta merkes i ratt, for det er opplevd sjøl

Når du lå i 220 og skulle bremse forsiktig ja ;) Skjeve skiver villle du opplevd i 15kmt som i 220kmt. Men i slike hastigheter så må du huske at skiva blir jævlig
fort varm. jeg vet akkurat hva du mener, for hvis du tar v70n til et eldre menneske å drar den opp i 220 og trykker inn bremser så må du holde deg fast..
selv litt skjeve skiver river ikke i rattet. men det gir en VELDIG pumping i pedalen. Du sier at skivene også hadde blitt bløte.. da har du ihvertfall fått smørt mye rart inn i skivene så de blir fucka / "herda".. og da blir det på samme måte som om du har brent fast dritt. kjøp nye bremseskiver og legg en skive bak den ene hjulbolten når du monterer på skiva. prøv og brems da :)
Rister det i rattet så har glidern rusta på caliperen...
Jeg pusser over såååååååå mange skiver for folk og slisser de så de får rensa belegg etc.. selv om vi kan se litt skjevheter etc så rister det ikke i rattet fordet

R.G
28/01/11, 23:02
vet nok mer sjøl hva som feilte skivene mine enn hva du vet om mitt. du kan ikke alltid ha rett om absolutt alt.nei du bedømmer litt for mye innpå her etter din tankegang... skjønner folk beg å bli dritt lei.
leser i andre tråder å, er det mulig...

kan ikke sitte der på andre sida av kloden å si hva som er feil å tru du har så rett. rusta glider på calipper, nei dem gle så fint atte. skiver var blitt bløt av vann ja, men ikke av noe anna unaturlig dritt. og merkes så gått i 15km som i 220, nei. merka ingenting, før i hastigheter godt over fartsgrenser. og var kast i dem, når jeg legger den skiva mot en ny en og man kan kjøre flatsida på tommestokk i mellom så er vel det kast? eller er det dritt som er fastbrent ellers på skiva som du mener?og detta forårsaket ratt risting!! ingen pulsering i pedal..

TeamBørnOut
28/01/11, 23:10
Så du hadde skjeve skiver men ikke pulsering i pedalen? :P
Ja / nei? :)

R.G
28/01/11, 23:16
les så ser du. står skiver er skakke, ingen puls i pedal, kjentes kun i høy hastighet .

TeamBørnOut
28/01/11, 23:25
Skulle bare få deg til å skrive det :P
Du vet det er andre her som vet en del om dette (faktisk noen av de som gir meg en del skiver for å fikse opp etc :)) som ikke gidder å svare fordi det er lettere å bare la dere tro skivene er skjeve...

Les hva jeg skrev også. legg ei tynn skive på en av hjulboltene på en helt ny bremse skive å test selv...

å hvordan får du en skjev skive til å ikke gi pulserende pedal? sitter calipern din løst ellerno? :P
Caliperen sitter fast montert i spindel / fjørbeinet.. Forklar meg HVORDAN du ikke klarer å få pulserende pedal HVIS skiva er skjev... bruk hue før du prøver å "være frekk"

Tror du får lese litt på rejsa.se etc så du får litt bedre forklaring på hva som skjer en hva jeg forklarer... så kan du heller diskutere med gutta der som har 40års erfaring innen understell om fenomenet ditt :)

R.G
28/01/11, 23:35
vet hva som feilte min og det ga seg ved bytte til nye skiver. og skiver var skakk og det ble målt og den lille skjevheta som var ble ikke merkende på pedal, kun i rattet i høye hastigheter.

og legge ei skive i mellom, mye utslag tror du ikke det vil bli ytterst på skiva? ja da kan man snakke pulserende pedal, og så skakk var ikke mine skiver att det kan sammenlignes med ei skive på baksida. men jeg hadde ingen pulserende pedal og calippere satt på plass og fast som dem skulle. så det, men nå gidder ikke jeg mere ang detta bremsestyret her for jeg vet hva som feiler bila mine:)

TeamBørnOut
28/01/11, 23:43
behøver jo ikke ta en 2mm tykk skive... Men du skjønner hvorfor jeg syns det er rart du ikke fikk pulserende pedal? ;) for selv med bare 1mm kast i skiva så vil du merke dette GODT i pedalen :)
1mm kast = bremseklossen flyttes 1mm inn... og det er mye veske som må gå et sted... som i pedalen..

larset
29/01/11, 11:10
EDIT: Jeg bruker selvfølgelig skrikeplater!
Selv bruker jeg aldri skrikeplater, kun kobberpasta på klossene.
Funka på 240`n i 2 år med feiltema skiver og klosser.
Alle biler jeg har byttet bremser på er skrikingen blitt borte etter litt kobberpasta på klossene kombinert med en rask bruk av stålbørste for å fjerne dritt på calipern.

TeamBørnOut
29/01/11, 11:22
Yes :) skriking er vibrasjoner. ikke no mer :D

(noen klosser har noe metal som lager pipelyd hvis det begynner å bli lite klosser igjen)

Daniel V
29/01/11, 13:00
Selv bruker jeg aldri skrikeplater, kun kobberpasta på klossene.
Funka på 240`n i 2 år med feiltema skiver og klosser.
Alle biler jeg har byttet bremser på er skrikingen blitt borte etter litt kobberpasta på klossene kombinert med en rask bruk av stålbørste for å fjerne dritt på calipern.

Jeg har brukt kobberpasta! Bare se i prosjekttråden min! :D Brukte det både med Biltema klossene og på disse mintex klossene. Når jeg tok av Biltema klossene nå, var de nesten ikke slitt. Så kan ikke være et varsel for lite belegg. Hvordan kan jeg få bort vibrasjonene? :)

TeamBørnOut
29/01/11, 13:16
rengjør caliperne skikkelig. festene også. ta kobberfett på kantene av klossene (alle anleggsflater). Noen klosser har tykt lag med maling på seg som fungerer som slike vibrasjons dempere(men ikke disse).

larset
29/01/11, 14:19
^^^THIS^^^

Drit i dempeplatene og få fjærna all drit fra caliperne slik at klossene kan gli lett.


Jeg har brukt kobberpasta! Bare se i prosjekttråden min! :D Brukte det både med Biltema klossene og på disse mintex klossene. Når jeg tok av Biltema klossene nå, var de nesten ikke slitt. Så kan ikke være et varsel for lite belegg. Hvordan kan jeg få bort vibrasjonene? :)

Daniel V
29/01/11, 15:42
Her kommer filmen! Med litt snakking og greier!

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1952.jpg (http://s720.photobucket.com/albums/ww206/danielvolvo/?action=view&current=VIDEO0005.mp4)

TeamBørnOut
29/01/11, 16:10
Du må skaffe deg youtube konto. er så mye enklere :D

Edit: men bare å rengjøre og smøre inn alle delene som ligger mot kaliperen med fett.
på 240n så har du vell noen "pinner" som holder klossen oppe? (husker ikke helt?). disse kan også lage slik lyd hvis de ikke sitter skikkelig eller er smurt litt. (ofte folk bruker spiker etc :P)

Daniel V
29/01/11, 16:40
Du må skaffe deg youtube konto. er så mye enklere :D

Edit: men bare å rengjøre og smøre inn alle delene som ligger mot kaliperen med fett.
på 240n så har du vell noen "pinner" som holder klossen oppe? (husker ikke helt?). disse kan også lage slik lyd hvis de ikke sitter skikkelig eller er smurt litt. (ofte folk bruker spiker etc :P)

Har Youtube account, men følte ikke for å dele denne med hele verden :)

De pinnen skraper jeg av og smører inn med fett hver gang jeg bytter klosser :p Men skal ta det opp å se en dag.. Er en drit irriterende lyd! :)

TeamBørnOut
29/01/11, 16:44
Ja hater de lydene selv. folk snur seg ikke no særlig heller :P

Daniel V
29/01/11, 17:41
Ja hater de lydene selv. folk snur seg ikke no særlig heller :P

Synes synd på de stakkars menneskene med høreapparat jeg..

Fighter
29/01/11, 18:29
behøver jo ikke ta en 2mm tykk skive... Men du skjønner hvorfor jeg syns det er rart du ikke fikk pulserende pedal? ;) for selv med bare 1mm kast i skiva så vil du merke dette GODT i pedalen :)
1mm kast = bremseklossen flyttes 1mm inn... og det er mye veske som må gå et sted... som i pedalen..

Eller han har dårlig bremseveske eller morkne slanger som utvider seg.

TeamBørnOut
29/01/11, 18:31
Joa, jeg tenkte skrive "hageslanger" som bremseslanger. men da tipper jeg han ville merka veldig myk pedal også.. + at 2så skjeve skiver ville flyttet mere veske en hva slangene kan oppta. normalt under kjøring flytter man jo ikke stemplet mere en 1mm ca..

JonasS
30/01/11, 10:04
Har hatt Biltema skiver og klosser paa et par bruksbiler, 240 og BMW e34 525.
Har ikke noe vondt og si om dem. "kjoerte dem inn", altsaa kjoerte rolig og bremset rolig de foerste mila.. Stoppet hver gang etter det, ikke noe skriking,risting eller noe annet og sette fingern paa. Min erfaring, gruer meg ikke for aa montere disse paa en bil igjen.

Joakim-G_R
30/01/11, 13:46
Kast skrikeplatene dine, og smør på et tynt lag kobberpasta. Har alltid fungert for meg.

Tinnsoldaten
18/02/14, 14:08
Kom over denne på facebook, så ikke helt bra ut:

https://www.facebook.com/robert.grimstad/posts/10151850804600672


Oppfordring til alle: unngå på det sterkeste å kjøpe bremseskiver på Biltema, greit det er billig men det kan koste deg livet! Satt den på igår og på vei hjem idag trudde jeg hele hjulet datt av. Kom hjem tok av hjulet og fikk se det her. Del gjerne dette innlegg!!!

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/t1/1185202_10151850794755672_1591702250_n.jpg

Wrasko
18/02/14, 14:46
Lest noe fra en tråd ett eller annet der jeg har sett det bildet før, og da var det snakk om noe feilmontering av noe. Usikker på om det stemmer dog.

Daniel V
18/02/14, 22:19
Skal jo mye til å feilmontere en bremseskive. Må jo ha vært noe med kalipter som kan ha ødelagt da?