PDA

Vis full versjon : Bremsene henger seg



v70dude
13/10/10, 20:48
Har merket at calippteren på høyrebak deg henger seg, kjenner den når jeg kjører at hele bilen begynner å riste så slipper det nesten, men at den ligger innpå hele tiden..

Når jeg tar bilen i fri å lar den trille så kjenner jeg at den bremser sakte ned hele tiden. Uten at hele bilen rister.. men dette kan skje 3-4 ganger løpet av en halvtimes kjøring men det gir seg av seg selv men kommer tilbake.. Å det rister ganske mye..

Noen tips på åssen jeg kan ordne det?

Robert H.
13/10/10, 21:18
Har merket at calippteren på høyrebak deg henger seg, kjenner den når jeg kjører at hele bilen begynner å riste så slipper det nesten, men at den ligger innpå hele tiden..

Når jeg tar bilen i fri å lar den trille så kjenner jeg at den bremser sakte ned hele tiden. Uten at hele bilen rister.. men dette kan skje 3-4 ganger løpet av en halvtimes kjøring men det gir seg av seg selv men kommer tilbake.. Å det rister ganske mye..

Noen tips på åssen jeg kan ordne det?

Bytte kalipper.
Evt sjekke at klosser ikke "henger" på bremseklaven.

Ola Hagen
13/10/10, 22:29
bytte calipper er nok det beste etter min mening. Jeg bytta nylig høyre bak på 955'n min og da betalte jeg 1030kr på hellanor med rabatt, også fekk jeg att 250kr i pant når jeg leverte den gamle.

Var ikke så gærent pris etter min mening.

v70dude
13/10/10, 22:38
leste ett sted at man kunne smøre stemplene? men får ta av dekket imorgen å se hva det kan være.. men ser hvertfall att bremse skivene er mye mere slitt der en på de andre dekkene :P

v70dude
13/10/10, 23:19
Nå har jeg hvert ute å testet, det skjer ved litt hardere bremsing, så da løser den seg på skiva, å rister veldig ved 80-100 km/t å ved lavere så er det sånn vugging på en måte...

Så virker som det er ett punkt den henger seg. Også går det over etter alt fra 10 sec til 1-2 min.

kristiaj
14/10/10, 00:11
Det fantes vel noe slikt som vedlikeholdssett for bremsecalipere før? Ett sett bestående av pakninger og fett etc som trengs for å restaurere bremsecaliper. Men finner det ikke nå, mulig det er slutt på det..

Ola Hagen
14/10/10, 05:47
leste ett sted at man kunne smøre stemplene? men får ta av dekket imorgen å se hva det kan være.. men ser hvertfall att bremse skivene er mye mere slitt der en på de andre dekkene :P

bremsa på 855'n min drev og hang når jeg skulle kjøpe den, men etter litt aktiv kjøring så løsna de, men skivene ble stygg etter tre måneder, bremsa hadde begynt å henge igjen på nytt. Hele dritten hadde rusta fast igjen, bilen gikk jo bare 2000km i løpet av de to åra med sin eier..

Mener at hellanor har repsett til overhaling av calipper, men er mulig det er utgått.. Men med ferdigoveralt calipper så er den levert UTEN rust og sølvgrå og blank og fin :D

yearbogen
14/10/10, 10:32
plagdes med trege callipre bak på min, byttet med nye fra biltema og ,ble kvitt ulydene

v70dude
14/10/10, 17:31
mye kosta de fra biltema?

yearbogen
15/10/10, 13:21
mye kosta de fra biltema?

Husker ikke helt, men tror det var 6-700 stk.

v70dude
15/10/10, 15:26
hmm.. det var ikke så galt :P noen som vet åssen bremseklossene til biltema er?
er noen liggende siden de som står på det dekket er passeslitte kontra di andre dekkene

Kjetil Krømcke
15/10/10, 15:55
klossene til biltema er visst ikke noe tess, det sier dem på biltema ihvertfall, hehe. men kjøp på mekonomen eller noe sånt, jeg kjøpte der å har ikke merka noe negativt enda.

brynna
15/10/10, 19:56
leste ett sted at man kunne smøre stemplene? men får ta av dekket imorgen å se hva det kan være.. men ser hvertfall att bremse skivene er mye mere slitt der en på de andre dekkene :P

I en tråd tidligere ble det diskutert bremser/klosser/Biltema.
I et innlegg svarte jeg at "gjør du ikke et bremseskifte riktig får du ikke stabile bremser"
Mange verksteder skifter klosser uten å ta ut kalipper. Er greit å gjøre det under forutsetning at bevegelige deler i kalipper er ok.
Jeg tar alltid ut kalipper for å sjekke at "sleider" går lett. Hvis de er trege vil skiva slites på kun en side, også at bremser henger er en følge av dette.
Gjør dette som en rutine på "eldre" biler som "saltkjøres"
Kobberpasta på anleggsflater til klossene mot stempel og kalipper. Du vil da unngå hyling.