PDA

Vis full versjon : Volvo 240 B230K kjøp?



E.GRØNDAHL
13/10/10, 14:33
Hei sann!
en kompis av meg skal selge 240 sin, og siden jeg lengter etter en 240 igjen vurderer jeg dette sterkt. men bilen har en K motor, og denne er jeg veldig lite kjent med, så har noen spm.

Bilen har gått 270 tusen.

Hvordan er egentlig K motoren i en volvo? mulig og turbokonvertere denne? evt. lett å suge trimme?
hvordan er det med besin forbruker på en K motor kontra en A motor, siden begge er gasser bruker jo disse en del hehe. men bruker K evt, mindre eller mer?
noen ulemper med K motor egentlig?

bilen blir Eu-godkjent denne uka her, eller etter godkjent siden det var noe som måtte fikses fra første forsok hehe. han tenker seg en 10.000 for bilen, men klarer sikkert prute den ned til 8lapper.

er dette noe å satse på?

Aartun
13/10/10, 14:48
Min erfaring:
K motoren er "økonomi motoren" til volvo fra den tiden, min gikk ned i 0,75 på langkjøring med full bil, heilt ok. to-trinns forgasser.
Har hørt at gasseren kan gå litt stør slik at den ikke fungerer som to-trinns gasser lenger, men dette skulle vel bare være å overhale i så fall.
Jeg har hatt min i 11 år, har kjørt den aktivt i ca 8 av den og motoren har alltid startet på første forsøk, veldig fornøyd der.
Ellers er turbo på en original ikke så lurt da den har høy kompresjon og gasseren ikke vil tåle trykket, dette er det andre som kan mye mer om enn meg :)
Jeg har satt på konisk filter, bygget om til elektrisk kjølevifte, blokka egr system og satt på grenrør med tilhørende effektanlegg på min, går heilt ok.
(drog fra en original passat 1,8 turbo automat med den)

Bilen min har vel passert ca 240.000 nå.

Ulempe er om vakumsystemet begynner å fjuske da dette er en nøkkeldel av motoren.

E.GRØNDAHL
13/10/10, 14:55
Okok, det hørtes veldig bra ut egentlig:D og til 10lapper kan det jo ikke være så gæli:P så lenge den nettop er eu-godkjent!
men bilen kommer nok til å bruke litt mer ved pådrag og kjøringa mi hehe:P

Aartun
13/10/10, 15:01
Nei det trenger ikke være så galt, måtte skru opp co`en på min til slutt jeg for den gikk bare ned og ned for hver eu-kontroll. ved 0,4 skrudde jeg den opp :p

Du får sikkert høre om noen har andre erfaringer også.. men min har vært veldig god!

jeg har også tenkt å småtrimme den litt for å trekke litt ekstra ut av eksisterende maskin, ny kam og litt porting blant annet.

E.GRØNDAHL
13/10/10, 15:07
Nei det trenger ikke være så galt, måtte skru opp co`en på min til slutt jeg for den gikk bare ned og ned for hver eu-kontroll. ved 0,4 skrudde jeg den opp :p

Du får sikkert høre om noen har andre erfaringer også.. men min har vært veldig god!

jeg har også tenkt å småtrimme den litt for å trekke litt ekstra ut av eksisterende maskin, ny kam og litt porting blant annet.

Ja hadde en 240 for eu stund siden hvor jeg åsså måtte skru opp co'en:P
har vel egentlig ingen store motor planer enda delvis fordi bilen ikke er i mitt eie enda hehe, men regner med at den blir det. tenker først og fremst på STIVT understell og lav bil, og lite vekt. skal brukes til å slenges litt med hehe. men blir nokk kjett om den ikke skremmes opp litt.

har/hadde jo en 360 som skulle bli slenge bil, men er så dårlige biler, så ble lei av understellet bare jeg så på den. umulig å få til understell uten å ta in fra england heller. 240 er mye mer lettvindt.hehe

mye på hjertet i dag jeg, menmen

Daniel V
13/10/10, 15:47
K-motoren er en motor som er både elsket og hatet! :p Jeg vil si det er en helt grei motor, som bruker lite bensin (hvis den er justert rett).

Grunnen til at mange hater K-motoren er fordi den har så sinnsykt mye vakumslanger, fordi det sitter en vakumgasser på den. En liten lekkasje i en av disse 1000 slangene, og bilen går som en dass. Hadde en liten vakumlekasje i den forrige bilen jeg hadde med K-motor, var et mikroskopisk hull i en av slangene, som gjorde at motoren gikk helt elendig.

Er et salig styr med å finne lekkasjene som de fleste motorene får etterhvert, da slanger og alt blir gammelt og morkent. :)

Men fordelen med denne motoren er at hvis du går lei alt vakumstyret (som du kommer til å gjøre :p) er det bare å bytte til A forgasser og A innsug, så har du plutselig en B230A som går som en klokke, men som bruker litt mer suppe :)

Så min konklusjon har alltid vært at B230K (eller B200K) er fine motorer, som går greit, så lenge de er helt frie for vakumlekkasjer og riktig justert. I det sekundet den velkjente K-fuskingen kommer er den bare dritt :p

Men lett å få deler til, da du nesten får kastet disse motorene etter deg. Har selv en som bare står i garasjen :p

Dette var mine erfaringer :) Håper de hjalp litt i det minste! ;)

PS: Jeg bygde selv om til A gasser på min gamle etterhvert :p

Aartun
13/10/10, 22:28
min erfaring er at koplinger mellom slanger og nipler som ryker først, jeg gikk over mine, byttet de ut og det har funket strålende siden :)

Høres ut som 240 er en mer ideell bil å få tak i deler til ja!
Jeg byttet understell og felger på min, og det blei greit mye morsomere bil å kjøre ja:) neste følger foringer, stag og forsterking av bærebroer.

uansett: k-motoren har jo ett greit bunndrag også, 192nm originalt. supplert med en VX kam skal visst dette bli ganske greit.

E.GRØNDAHL
14/10/10, 12:07
min erfaring er at koplinger mellom slanger og nipler som ryker først, jeg gikk over mine, byttet de ut og det har funket strålende siden :)

Høres ut som 240 er en mer ideell bil å få tak i deler til ja!
Jeg byttet understell og felger på min, og det blei greit mye morsomere bil å kjøre ja:) neste følger foringer, stag og forsterking av bærebroer.

uansett: k-motoren har jo ett greit bunndrag også, 192nm originalt. supplert med en VX kam skal visst dette bli ganske greit.

Ja mye lettere å få deler til:D skulle ha 80mm senke fjører til 360, men da måtte jeg kontakte en på et irsk forum å få han til å kjøpe å sende de til meg hehe:P så det blei aldri noe av.

det er såppas nm orginalt ja. mer enn i bmw 520 det:D åsså regner jeg med at det florer med brukte "gromme" bruktdeler til 240. hvor mye effekt øker en sånn VX kam a? eller WX3 eller hva de heter?

Aartun
14/10/10, 12:11
VX3 ja, vet ikke hvor mye de øker, men det er det sikkert noen andre her inne som kan svare på..:)

245racing
14/10/10, 12:21
må legge til at det sitter hel andre stempler i k motoren. så om du setter på a gasser så har du ikke en motor som er lik b230a.. motoren er jo grei nok til normalt bruk men den er nok ikke noe å satse på å trimme. det er også helt annet tennings anlegg enn b230a. så skal du turbokonvertere ville jeg nok bytta motor ;) til b230at. kjenner flere som har satt turbo kit på k motoren å det har alltid endt med at råden slo høl i blokka.

Adrian S
14/10/10, 12:25
Eg har en B230K, er fornøyd med den eg, eneste er jo vakumlekasje og passe på register reimen, siden forbrenningskammeret er i stemplene og ikke i toppen.

På tide å bytte på min snart, har vist ikke blitt bytta på 10 år ifølge han som hadde den før meg.

E.GRØNDAHL
15/10/10, 07:46
Eg har en B230K, er fornøyd med den eg, eneste er jo vakumlekasje og passe på register reimen, siden forbrenningskammeret er i stemplene og ikke i toppen.

På tide å bytte på min snart, har vist ikke blitt bytta på 10 år ifølge han som hadde den før meg.

Er det derfor en K motor tikker mer enn en vanlig motor?
10år ja hehe, kanskje på tide snart da ja:P

egil
15/10/10, 10:35
Min 87 mod har rulla 340000km, snart og still going strong:) Einaste er at eg har byttet ut forgasseren med ein weber fra F***. Økonomisk og starter alltid. Eg er no hvertfall fornøyd med k-motoren:)

volvo2før
15/10/10, 12:17
Har ingenting å utsette på k-motoren, heller tvert imot. Er den orginal tåler den enormt med juling og herjing, og siden den har bra bunndrag har du en flott lekebil om vinteren :p En kompis av meg hadde en 740gl fra 1986 som var gått litt over 300 000km. De neste 40-5000 km fikk den stort sett bare juling, med turtallskutt flere ganger for dagen. Ting som girkasse, bakaksel, felger og dekk ble totalt ødelagt, samt at han brukte opp to clutcher :p eneste som aldri tok kvelden var motoren..! Den verken tikket eller hadde noe som helst ulyder, var aldri noe galt med den, og heller ikke vakumet på den var det noe tull med. Og for å knekke den måtte både olje og vann tappes, helt utrolig holdbart spør du meg :rolleyes:

Daniel V
15/10/10, 13:28
Er som sagt veldig holbare og økonomiske motorer, så lenge vakumet fungerer. Min B230A bruker vesentlig mer enn det min B230K gjorde... + at B230K motoren kunne man kjøre på 95, mens b230A kjører på 98 oktan..

E.GRØNDAHL
15/10/10, 22:02
Er som sagt veldig holbare og økonomiske motorer, så lenge vakumet fungerer. Min B230A bruker vesentlig mer enn det min B230K gjorde... + at B230K motoren kunne man kjøre på 95, mens b230A kjører på 98 oktan..

Hæh? måtte man kjøre med 98 oktan på b230A motor? jeg kjørte med 95 på den i nesten et år, og den var det aldri noe feil med. vet jeg brukte 98oktan på min gamle B21AT.

245racing
15/10/10, 23:38
jeg har også alltid kjørt 95 oktan!

Joakim-G_R
16/10/10, 00:54
Jasså, hvilken bakgård fyller dere i a?

fyller 95 blyfri jeg. Som er omtrent det eneste på pumpene om dagen.

Wrasko
16/10/10, 03:52
230k er en knallmotor, så lenge den funker.. Hvis noe skjer, bytt alt av slanger, samt den boost saken (runde greia jeg plutselig glemte navnet på).


Ang drivstoff: Vet at jeg har sett b21a som skal ha blybensin.. Hvis du har en som behøver bly, bytt toppen.. Er ventilene som er problemet :)

Daniel V
16/10/10, 08:14
Bare han duden på Volvo som anbefalte meg å kjøre min på 98 blyfri.. Men kan jeg kjøre på 95 da? Sparer noen kroner det også...

Joakim-G_R
16/10/10, 09:11
Kjør på 95 du.

Eldre motorer liker litt høyere oktantall, gir litt renere forbrenning.
Men det er nok ikke merkbart på en orginal motor, ytelsesmessig.

rogern
16/10/10, 10:52
hadde k-motor i min når jeg kjøpte den. funka helt greit i starten. etterhvert etter endel pisking begynte den å bruke olje. + at den nesten ikke ville stoppe når jeg slo av tenninga :D
den ble også rart når det var rått i været. noen ganger daua den bare av. måtte stoppe også starte igjen så var den fin.
gikk helt greit. som en "vanlig" 240. orka faktisk å burne med 4 i bilen og sveisa sperre.
gadd aldri å feilsøke noe særlig på denne da den tilslutt ble bytta mot en 230ft.

denne ft`n raste jeg etter en stund. hadde da k-motorn stående.
bygde om denne til innsprut med lh2.4 nettet jeg brukte på ft`n.
funka fint det og.

hvis man gidder å gi en k-motor litt kjærlighet så kan den sikkert fungere fint den. som sagt over her er det mye vacuum slanger som blir morkne/ryker/sprekker. + den "klumpen" av en slags vacuumfordeler som sitter på innerskjermen kan fuske.

ser man over alt av vacuum + gassern så blir det sikkert fint.
er vel bendix tenningsanlegg på disse motora.

synd jeg kasta innsug med gasser osv ellers kunne du fått det :rolleyes:

Daniel V
16/10/10, 11:06
+ at den nesten ikke ville stoppe når jeg slo av tenninga :D


Akkurat samme problemet på min! :p Skrudde av tenninga, og bilen skrudde seg nesten av, fyrte seg opp igjen, gikk ned og innimellom opp en gang til! :p

Daniel V
16/10/10, 11:09
Kjør på 95 du.

Eldre motorer liker litt høyere oktantall, gir litt renere forbrenning.
Men det er nok ikke merkbart på en orginal motor, ytelsesmessig.

Bare jeg som har fått for meg at det begynner å tikke og fuske med 95 da?

Joakim-G_R
16/10/10, 12:34
Tror det vil være noe annet isåfall. har du skiftet tennplugger og tenningsdeler generelt i din eie?

Jeg har alltid kjørt på 95, og har aldri hatt noe tikking og fusking pga det. :)

Aartun
18/10/10, 11:27
Hvis noe skjer, bytt alt av slanger, samt den boost saken (runde greia jeg plutselig glemte navnet på).


Vacuum? :)

Wrasko
18/10/10, 11:39
Vacuum? :)

vacuumbooster ja.. får jernteppe iblant... Tilfeldigvis mens jeg skriver

Daniel V
18/10/10, 12:40
Tror det vil være noe annet isåfall. har du skiftet tennplugger og tenningsdeler generelt i din eie?

Jeg har alltid kjørt på 95, og har aldri hatt noe tikking og fusking pga det. :)

Byttet alt når jeg kjøpte bilen i juli ja, men den har ikke gått mange meterne etter dette. Blir jo ikke 18, og har ikke oppkjøring før i over i morgen :p

E.GRØNDAHL
18/10/10, 13:41
Byttet alt når jeg kjøpte bilen i juli ja, men den har ikke gått mange meterne etter dette. Blir jo ikke 18, og har ikke oppkjøring før i over i morgen :p

Lykke til da:D

Aartun
18/10/10, 18:15
vacuumbooster ja.. får jernteppe iblant... Tilfeldigvis mens jeg skriver

Kjenner til problemstillinga, jeg fikk problemer med min, bytta den og alt var i skjønneste orden igjen.