PDA

Vis full versjon : Planing av topp. rød motor



depress
12/10/10, 23:08
skal til å plane toppen på sugemotoren min. så hører jeg folk si så mye forskjellig. er en 530 topp. noen sier maks 1.5mm før man må ha justerbart kamdrev osv. så hører jeg om andre som har tatt nesten 2.5mm men vet jo ikke hva de har gjort osv. noen som vet noe om dette? gjerne noen erfaringer ved å ta mye osv? og hvor mye forskjell man merker

Kodja
13/10/10, 07:04
samme lurer jeg litt på med tanke på 531 topp på FK motor...

depress
13/10/10, 15:19
søkte litt på noen svenske sider i går å der dukker det opp mye vettugt.

"Jag har fått sagt till mig att 1.5mm är MAX om man kör med original 123 kuggars rem om man vill vara på säkra sidan. Jag planade nyligen en 398 2mm och då passade 122 kuggars remmen perfekt.

Har ytterligare en topp som är planad 2.5mm, går säker och ta mer men ja vet ej hur mycke " leste også noen som sier opp mot 4mm med annet kamreimhjul og kortere reim. svensker er jaggu meg ikke gode:D

Njål Nilssen
15/10/10, 21:47
Hvis du ikke senker kompen med stempla, vil du får 11:1 i komp på en 530/531 topp med sugemotorstempler, hvis du planer 0,9mm... Teoretisk statisk såklart ;)

kermitt
15/10/10, 22:39
plana 2mm på B21 med standard topp, merka ikke en dritt annet enn at den ble litt mer villig til å dra turtall. men det var minimalt. sammen med ny kam fra bilcross shop der i mot så begynte det å virke litt bedre. men var ikke noe som akkurat reiv skinnet av pølsa da heller. måtte også til med ford OHC reim for å få stramma nok.

Joakim-G_R
16/10/10, 01:05
Plane = avrette en flate.

Frese/Høvle = Fjerne "overksytende" materiale.

Når man planer tar man minst mulig. :)


Jeg høvla 1.5mm, og kjørte med org reim.