PDA

Vis full versjon : Lambdasonde lyset, bli kvitt dette? Hva er grunnen?

iNsane92
12/10/10, 09:47
Hei, lambdasonde lyset har lyst i 1-2 år på en Volvo 240 GLE 89' mod.
Fjernet katalysator, og kjøpte ny potte, og fikk sveist på en mutter og montert 3-leder lambdasonde fra Biltema. Problemet er bare det at lyset lyser fremdeles.

Noen enkel måte og sjekke på at det er lambda som er defekt?

Bilen bruker MYE bensin, og jukser på tomgang.
Lurer på om jeg også har hatt en liten lekasje inn i cupe til hjernen, for den vil ikke være med på leken når det har regnet.. Lar den "tørke i noen dager" så er den fin igjen. Tok idag og drog ut kontakten til hjernen og og satt den inn igjen. Da forsvinner lambda lampa i 10-20min kjøring, så aktiverer den seg igjen og bilen går greit igjen. (tho bruker masse bensin).

Hva gjør egentlig bilen når du "resetter hjernen"?
Har feilmedling for "oksygensensor" på LH 2,4 diagnosen.
Ville ikke hjernen gitt feilmelding om den hadde hatt et problem?
Eller blir det for supertech for stakkars godkjerra. :p?

Daniel V
12/10/10, 15:21
Har hørt om flere som har hatt problemer med Lamdasonden fra Biltema, så det kan jo være der problemet ligger. Husker jeg leste en tråd på VF hvor det var en som hadde samme problemet som deg, og han hadde Lambda fra Biltema. Han byttet til en Lambda jeg mener å huske kom fra Volvo. Da slukket lampen...

Men hvis hjernen din også til stadighet blir våt, kan det jo selvfølgelig være den som tuller.. :)

Runar
12/10/10, 17:52
Min lyste også hele tiden, jeg koblet av batteriet og renset kontakten til
luftmengdemåleren med Biltema Kontaktrens, på med batteriet etter 10 min.
Forbruket gikk ned et par desiliter pr mil..

ASK Racing
12/10/10, 18:35
lyser fordi blamdingsforholdet er feil, enten pga feil/feil kpoblet lambda sonde, eller feil på resten av bensinstyrings systemet, LM, tempføler, osv :) alt som øker bensinforbruket :)

asdf
12/10/10, 21:13
Fortell oss hvilke feilkoder du har, og alt blir så mye enklere. Den "lambdalampa" har ikke nødvendigvis noe med lambdasonden å gjøre. Den lyser like flott å fint hvis f.eks signalet til bankesensoren mangler...

iNsane92
14/10/10, 09:24
Skal kjøre en diagnose senere idag. :)

iNsane92
14/10/10, 15:42
2-3-1* Fuel trim (lambda control) too lean or too rich at part load.

iNsane92
15/10/10, 13:37
Hva gjør jeg videre? Kjøper ny orginal lambda? Eller noe jeg kan sjekke først? Går det ann og sjekke om lambda som er der nå fungerer? Multimeter elns?

Daniel V
16/10/10, 08:21
Biltema lambda er kjent for å fungere dårlig, men jeg har aldri hatt lambda fra Biltema, så skal vel egentlig ikke si så mye :p Jeg ville byttet til en original uansett, så tatt det derifra :) Originale varer er som regel best! :)

iNsane92
18/10/10, 10:28
Er vell bare og kjøre på med ny lambda da, og ta det deretter.
Regnet forresten idag, men den har klart seg fint til nå. Har full tank tho, tror dere kondens kan forårsake et så stort problem? Har prøvd kondensfjerner og fyllt for 2-300 kr uten forbedring før. Så har vansker med og forstå det.

iNsane92
21/10/10, 23:38
Leste nettop av feilkodene på bilen, da den tulla seg igjen. (Ja, det regner og dette skjer bare når det regner.. bilen må stå i en dag eller to så er den fin igjen.) Trøkker gassen i bånn så etter tenner den, og liksom turtallet fyker til værs, men høres ut som om du har satt en lyddemper på bilen eller noe sånn. I stedenfor WROOOOOOM, så er det VRIIIIIIM og den drar ikke. :p

Men egentlig feilkodene jeg lurte på.

2-3-1* Fuel trim (lambda control) too lean or too rich at part load.
2-2-1* Long-term fuel trim, part load. Lean part load.
1-1-3* Short-term fuel trim. Faulty control. Fuel trim (lambda control) too lean or rich.

Snakker vi ny lambda eller? :p

Joakim-G_R
21/10/10, 23:44
Syns det høres mer ut som en tett katalysator jeg, eller noe annet som tetter eksosen din.

iNsane92
22/10/10, 00:45
Bilen er levert org med katalysator, men potta knakk på midten. Så fiksa meg potte uten katalysator. Var det dumt der? =P

Joakim-G_R
22/10/10, 01:13
Men om du har mindre lyd enn før, så høres det jo ut som det er tett eksos.

Og lambda-feilen kom før eller etter du bytta potte?

iNsane92
22/10/10, 07:26
Lambda feilen var der før jeg bytta potte, men ikke det med at den stoppet.
Men skjer BARE når det regner. Ellers går den helt fint og nesten bedre en før. Byttet til biltema lambda. Lyste fremdeles. Lyden er som om motoren ikke får bensin, sånn viiiim. Men ikke vroom som det skal være =P Men bare når det regner, bilen er fin 1-2 dager etterpå.

Joakim-G_R
22/10/10, 11:46
byttet tenningsdeler? rotor/fordelerlokk, pluggledninger og plugger?

iNsane92
22/10/10, 16:05
Alt er nytt (6mnd gammelt elns)

Nedkvit'n
22/10/10, 17:38
Har samme feilkoder eg og, utenom den siste.. Nokon som kan hjelpe? Er det å prøve å bytte lambda?

iNsane92
24/10/10, 00:02
Hvordan din oppfører seg da? Er litt forskjellig, akkuratt nå må jeg lure den opp i turtall, men når jeg får den opp i turtall går den helt fint, helt til jeg parkerer.. da begynner den på'n igjen. :p

Og så har du di kjedelige dagene da det ikke er mulig og lure den opp i turtall, i stedenfor stopper den bare.. dør ut... på en måte som om den ikke får bensin eller noe sånt.

Minge
24/10/10, 00:54
Prøvd å koble av LMM? Kan være den som kødder.

Nedkvit'n
24/10/10, 09:57
Hvordan din oppfører seg da? Er litt forskjellig, akkuratt nå må jeg lure den opp i turtall, men når jeg får den opp i turtall går den helt fint, helt til jeg parkerer.. da begynner den på'n igjen. :p

Og så har du di kjedelige dagene da det ikke er mulig og lure den opp i turtall, i stedenfor stopper den bare.. dør ut... på en måte som om den ikke får bensin eller noe sånt.

Eineste forskjellen på min er at det er eit lys som lyser i instrumentpanelet, merker ingenting på bilen..:p

boman
24/10/10, 10:41
Lambda feilen var der før jeg bytta potte, men ikke det med at den stoppet.
Men skjer BARE når det regner. Ellers går den helt fint og nesten bedre en før. Byttet til biltema lambda. Lyste fremdeles. Lyden er som om motoren ikke får bensin, sånn viiiim. Men ikke vroom som det skal være =P Men bare når det regner, bilen er fin 1-2 dager etterpå.

Nullstilte du feilkodene først?
Feilkodene forsvinner ikke selv om feilen blir borte, kun ved manuell sletting/nullstilling (gjøres enklest ved å ta ut sikringen til motorstyringen, lurer på om det er nr 8 på 240).

Alt er nytt (6mnd gammelt elns)
Hvor kjøpte du det? Om det er biltema det du kjøpte, kan det dessverre være feilen.

iNsane92
24/10/10, 21:48
Er orginalt fra Volvo :)
Har nullstilt flere ganger, skal prøve og koble ut LMM se om det hjelper. Kan temp sensor ha noe med dette og gjøre? Virker som om den får en helt på tryne blanding på tomgang / lavt turtall.. og helt grei når jeg er i fart.. men så er det og dette at det bare skjer når det regner.. skjønner meg ikke på det. :P

brynna
24/10/10, 21:59
Har du sjekka fordelerlokk for fukt?

Har en Nissan prairie nabolaget som ikke starter etter at det har vært temperaturendring fra minusgrader til plussgrader

iNsane92
24/10/10, 23:30
Jepp, ingenting..

iNsane92
22/11/10, 00:32
Som tittelen sier, er det så enkelt som at LMM har tatt kvelden eller?
Funka og nulle hjernen før, og vente til lambdalyset lyste igjen, men ikke nå lengre.

hogst
22/11/10, 09:30
prøv å ohme lmm.. står i haynes hvis du har den

Daniel V
22/11/10, 14:21
Er ikke dette en fortsettelse av den forrige tråden din, hvor konklusjonen var at LMM var gåen? :p

alecxz
22/11/10, 15:52
Hmmmm kanskje prøve en ny lmm da ;)

Morgis
22/11/10, 16:19
Ryddet og slått sammen tråder fra trådstarter.

kstinus
03/12/10, 23:03
noen som har funnet ut noe? jeg har en 93mod 240. den bruker mye bensin. lamda lampen lyser.. eieren før meg kjøpte ny lamda, og lmm. dette ble skiftet på volvo verksted.. bilen min er sånn: står bilen lenge på tomgang begyner lampen og lyse, vis jeg nullstiller (kopler fra batter, og kopler på igjen) så lyser ikke lampa før den står en go stund på tomgang. nye plugger ny rotor,fordelerlokk og kabler, (ikke biltema) når det er fuktig,snø, slaps på veien fjusker den og slutter og dra) stopper jeg og ruser den går den greit igjen, er akkurat som den tar inn vann, men har finkjemmet alt på innsugsiden, slanger og sånt, men alt virker tett og pent.. bilen går greit og pent så lenge det ikke er veldig vått på veien, men bryker MYE bensin, går vel i nødmodus når lampa lyser?.. har prøv det meste, en av de få tingene jeg ikke har gjort enda er å montere det plastikk deksett som skal være under motor,da dette mangler

boman
03/12/10, 23:17
noen som har funnet ut noe? jeg har en 93mod 240. den bruker mye bensin. lamda lampen lyser.. eieren før meg kjøpte ny lamda, og lmm. dette ble skiftet på volvo verksted.. bilen min er sånn: står bilen lenge på tomgang begyner lampen og lyse, vis jeg nullstiller (kopler fra batter, og kopler på igjen) så lyser ikke lampa før den står en go stund på tomgang. nye plugger ny rotor,fordelerlokk og kabler, (ikke biltema) når det er fuktig,snø, slaps på veien fjusker den og slutter og dra) stopper jeg og ruser den går den greit igjen, er akkurat som den tar inn vann, men har finkjemmet alt på innsugsiden, slanger og sånt, men alt virker tett og pent.. bilen går greit og pent så lenge det ikke er veldig vått på veien, men bryker MYE bensin, går vel i nødmodus når lampa lyser?.. har prøv det meste, en av de få tingene jeg ikke har gjort enda er å montere det plastikk deksett som skal være under motor,da dette mangler

Enda lettere å hjelpe deg hvis du leser av feilkodene ;)

kstinus
03/12/10, 23:20
skal få jort det en av dagene ;-)
så får vi se!!

Vegardb92
04/12/10, 02:04
Min og er slik, fjusker når det regner... hjelper å nappe ut LMM..

Men når man napper ut LMM, så går motoren i nødmodus, da er det vel ikke bare LMM som er utkoblet? Hva er det egentlig som kjører i nødmodus?

kstinus
24/02/11, 17:38
2-1-2 var feilkoden jeg fikk