PDA

Vis full versjon : hvordan få svart eksos



session
11/10/10, 20:25
er vel sikkert mange som vrir seg i grava her nå :p men hvor mye må bensintrykket opp for å få det til og gi slipp på litt svart eksos? :p så når man kjører bak så ser man at man gir på. hehe holder det med store dyser og justere bensintrykk? hehe

er forresten ikke min bil det skal prøves ut på, men en kammerat sin 93mod ft som er chippa.

MrX
11/10/10, 20:29
Svart røyk når man trør på er liksom ett sydomstegn, om man ikke har diesel.

session
11/10/10, 20:32
hva er diagnosen på den sykdomen da? for feit blanding?
Tenker bare på idet du trår på da, ikke hele tida mens du har full gass

asdf
11/10/10, 20:38
så mye bensin at det ryker svart når man gir på er sløsing med bensin og motor. Ikke er det optimalt mtp effekt, det vasker bort olje fra sylindervegger, bensin havner i oljen osv osv.

session
11/10/10, 20:41
ja det er da det samme for meg, ikke jeg som skal ha det på bilen min, den bilen holder bare som vinterbil denna vinter'n antagelig til første snøfall :p så hva må gjøres for å få svart eksos? :p

asdf
11/10/10, 20:41
Trekk av kontakten på tempsensoren.

session
11/10/10, 20:49
hvem temp sensor?

VolvoR-Sport
11/10/10, 20:55
motor temp

Martin.S
11/10/10, 20:56
Herregud, for et dumt spørsmål.

Tore
11/10/10, 20:58
Herregud, for et dumt spørsmål.

Strengt tatt finnes det vel ikke dumme spørsmål, bare dårlige svar... :p

session
11/10/10, 21:01
fikk en tlf av han nå om at det ikke kommer til og bli noe av da han hadde ett ublitt møte med ett par voksene furu'er, så vinterbilen holdt ikke fram til vintern engang =/ men da blir det svart skin i bilen min :D

VolvoR-Sport
11/10/10, 21:01
til info vil bilen gå veldig dårlig, kanskje ikke på tomgang engang

kjellt
11/10/10, 21:01
Strengt tatt finnes det vel ikke dumme spørsmål, bare dårlige svar... :p

"Når man skal leke seg på vinteren, hva er best? Framhjulstrekk, eller bakhjulstrekk?
Svar: Bakhjulstrekk

Hvor er det det dumme svaret og ikke dumme spørsmålet? :P

session
11/10/10, 21:05
nå blir det strengt tatt ikke så mye sattsing uten den bilen da :p så hvis noen har no vinterbiler i området drammen - hønefoss si ifra, han har ett stort forbruk av biler på vintern, tok 5 240'r og en golf i fjord.

asdf
11/10/10, 21:20
Det må da være bedre å kjøre etter evne, enn å kjøre over evne?

Martin.S
11/10/10, 21:29
Det må da være bedre å kjøre etter evne, enn å kjøre over evne?

Ja tydligvis stor mangel på noen som helst evne. Om dette ikke er piss, skal han ha får å ikke gi seg. Lærer man ikke av å drite seg ut 1. 2. 3. 4. eller 5 gangen, så prøv med en golf. ;)

Tore
11/10/10, 21:35
"Når man skal leke seg på vinteren, hva er best? Framhjulstrekk, eller bakhjulstrekk?
Svar: Bakhjulstrekk

Hvor er det det dumme svaret og ikke dumme spørsmålet? :P

Selv om det finnes dumme svar betyr det ikke at alle spørsmål og svar må inneholde et dumt innslag.

jonass
11/10/10, 21:37
fyll på diesel

s4nd3r
11/10/10, 22:14
Da må du bygge deg cummings motor......

http://www.youtube.com/watch?v=NqFxTzd69b4&feature=related

Volvo-Power
11/10/10, 22:49
Ja tydligvis stor mangel på noen som helst evne. Om dette ikke er piss, skal han ha får å ikke gi seg. Lærer man ikke av å drite seg ut 1. 2. 3. 4. eller 5 gangen, så prøv med en golf. ;)

HHAHA!! faen meg det beste jeg har hørt på lenge! Denne gikk rett på facebook! :P

MrX
11/10/10, 23:03
Det man kan gjøre er og montere en dyse som pumper diesel rett i eksosen når man har full gass. Da vil det komme helt greit med svart røyk.

Solbekk
12/10/10, 02:41
Det man kan gjøre er og montere en dyse som pumper diesel rett i eksosen når man har full gass. Da vil det komme helt greit med svart røyk.

Trudde det ville ha samme effekt som frostvæske(glykol), altså gi en veldig hvit, tett, illeluktende og mest sannsynlig giftig røyk?

MrX
12/10/10, 05:55
Den skal bli svart, skikkelig svart. Vet de bruker det i truck pulling.

http://www.youtube.com/watch?v=c-u1jjOzkwo&feature=fvst

Du ser når eksosen blir skikkelig svart, da skrur de på dieselinnsprøytningen i eksosen.

s4nd3r
12/10/10, 15:48
Den skal bli svart, skikkelig svart. Vet de bruker det i truck pulling.

http://www.youtube.com/watch?v=c-u1jjOzkwo&feature=fvst

Du ser når eksosen blir skikkelig svart, da skrur de på dieselinnsprøytningen i eksosen.

c-u1jjOzkwo

cummings som er tingen veit du........ :-D

kermitt
12/10/10, 16:06
hvorfor sløse med dieselen og sprøyte den i eksosen? kun for show med røyk?

session
12/10/10, 16:10
nei han er ikek kjennt for å gi seg, men for å rette litt på saken her så gikk golfen først :p

MrX
12/10/10, 18:04
hvorfor sløse med dieselen og sprøyte den i eksosen? kun for show med røyk?

Det er nok kun for show ja.

Joakim-G_R
12/10/10, 18:20
Det er nok kun for show ja.

Er ikke litt for å kjøle ned eksosen også da?

MrX
12/10/10, 18:26
Kan ikke se at det skal være nødvendig for de der truckpulling gutta. De har jo bare raka rør som står rett opp etter førerhuset.

kermitt
12/10/10, 18:30
diesel kjøler vel heller dårlig? traktoren min blir hvertfall varmere og varmere det mer diesel den får :p

Joakim-G_R
12/10/10, 18:36
Jeg aner ikke, kom bare med et forslag jeg :p

Modalen
12/10/10, 18:44
diesel kjøler vel heller dårlig? traktoren min blir hvertfall varmere og varmere det mer diesel den får :p

Mulig mer varme går til kjølevannet, men eksostemperaturen kan muligens synke.

Alt som øker den termiske virkningsgraden vil levere mer varme i kjølevannet, og mindre ut eksosporten.
f.eks. Økt komp.forhold, brennkammer som brenner raskere/mer komplett, økt fortenning.

Krissmp
12/10/10, 18:55
Det enkleste ma vel vera a blande noe i bensinen. kanskje diesel?

s4nd3r
12/10/10, 18:56
svart røyken er ett gott tegn på den har nokk disel...

asdf
12/10/10, 18:58
Mulig mer varme går til kjølevannet, men eksostemperaturen kan muligens synke.

Min erfaring er motsatt, egt blir høyere jo mer diesel man klemmer inn i motoren. Har sett dette på 2stk 5,9 12v cumminsmotorer og en 6,5 turbodiesel iallefall

kermitt
12/10/10, 18:58
Mulig mer varme går til kjølevannet, men eksostemperaturen kan muligens synke.

Alt som øker den termiske virkningsgraden vil levere mer varme i kjølevannet, og mindre ut eksosporten.
f.eks. Økt komp.forhold, brennkammer som brenner raskere/mer komplett, økt fortenning.

skal love deg eksosen blir varmere og ;) aldri i helvette om john deere 2040 leverer flammer og brennende sot ut av eksosen originalt.

Modalen
12/10/10, 19:01
skal love deg eksosen blir varmere og ;) aldri i helvette om john deere 2040 leverer flammer og brennende sot ut av eksosen originalt.

Derfor skrev jeg "mulig", siden jeg ikke er så innsatt i diesel ennu. :)

s4nd3r
12/10/10, 19:02
en bensin motor skall ikkje ryke noe som helst... kun blå røyk fra dekka..

vil heller anbefale: http://www.hotlicksexhaust.com/

Modalen
12/10/10, 19:04
Min erfaring er motsatt, egt blir høyere jo mer diesel man klemmer inn i motoren. Har sett dette på 2stk 5,9 12v cumminsmotorer og en 6,5 turbodiesel iallefall

Men steg kjølevannstempen også? :)

kermitt
12/10/10, 19:05
kjølevanns temperaturen min har ikke steget nevneverdig, men olje temp og utvendige deler har økt temp betraktelig. spesielt manifold.

Modalen
12/10/10, 19:45
kjølevanns temperaturen min har ikke steget nevneverdig, men olje temp og utvendige deler har økt temp betraktelig. spesielt manifold.

Yes. Nå er jo kjølevannet termostatstyrt, så det skal ganske mye varme til før det går over stokk og stein.

Det jeg skrev om termisk virkningsgrad er forøvrig riktig. :)

Nå er det også slik at sort røyk tyder på uforbrent drivstoff (høy andel CO og HC), og fetes det opp nok, vil man greie å brenne drivstoffet i eksosmanifolden... Resultatet er selvfølgelig en noe høy EGT, selv om en overfet blanding egentlig brenner kaldere og tregere enn en mer riktig blanding (på den fete siden av lambda 1).